Club 3D GeForce 9800GX2 1024MB Dual GPU Review

wishmasterUT2k4 8 oktober 2008, laatste update op 6 oktober 2010, 4.709 views

Club 3D GeForce 9800GX2 1024MB Dual GPU

Pluspunten

• Super prestaties!
  • Mooi design

Minpunten

• Lengte van de kaart
  • In sommige games weinig support voor MultiGPU kaarten
  • 512mb geheugen bus

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Heb deze kaart gekocht omdat ik games graag op de hoogste settings wil spelen.(en een beetje showen natuurlijk, hehe)
Ik pakte de kaart uit de doos, en schrok me kapot! heb nog nooit zo'n grote videokaart gezien. Ik ging dus al twijfelen of de kaart uberhaupt wel in mijn case zou gaan passen! (Thermaltake Soprano)
En jahoor, de kaart pastte niet in mijn case, waardoor ik de HDD-Bay moest buigen! Ook moest ik nog een nieuwe voeding kopen omdat ik geen 8-pins PCI express aansluiting had op mijn OCXZ GameXtream 600w voeding. Maargoed, het is allemaal goed gekomen, ik heb een nieuwe voeding gekocht waar 4, 8 pins PCI-Express aansluitingen op zitten.
Er zat jammer genoeg geen converter bij de Club3D versie.

http://www.mvktech.net/images/reviews/nv98gx2/nvgx2-sm-12.jpg http://www.mvktech.net/images/reviews/nv98gx2/nvgx2-sm-15.jpg

Featureset
Club3D levert een een VGA naar DVI verloop stekker erbij, een SPDIF kabeltje een driver CD en natuurlijk een boekje.
Maar jammer genoeg GEEN verloop stekker voor een 8 pins PCI-Express connector.
Aan de achterzijde bevinden zich 2 DVI-Uitgangen(boven elkaar) en een HDMI-Uitgang

http://www.mvktech.net/images/reviews/nv98gx2/nvgx2-sm-03.jpg http://www.mvktech.net/images/reviews/nv98gx2/nvgx2-sm-08.jpg

Prestaties
Over de prestatie's was ik in eerste instantie niet echt tevreden! Ik had veel meer van de 9800GX2 verwacht! Kreeg namelijk 'maar' tussen de 13.000 en 14.000 3DMark 06 punten, uiteindelijk bleek dat mijn E6750 @ 3.0Ghz een enorme bottleneck the zijn. Deze week krijg ik mijn nieuwe processor, de E8500 binnen. Zal zsm nieuwe benchemarks posten.
Maargoed, heb me laten vertellen dat 3Dmark punten vrij weinig zeggen, alhoewel hoe hoger de score, deste leuker het is natuurlijk.
Ik heb een paar games getest(na een kleine overclock van mijn GPU) en daar kwamen prima resulaten naar voren!
Heb alle games op een resolutie van 1680x1050 getest, en de hoogst mogelijke instellingen(DX10 mode) Voor deze test heb ik een FPS meting gedaan van 90 seconden.

E6750 @ 3.0Ghz

Call of Duty 4: MultiPlayer - Avg: 136.222 - Min: 64 - Max: 217
Call of Duty 4: SinglePlayer - Avg: 103.289 - Min: 51 - Max: 335 (SafeHouse)
BioShock - Avg: 97.089 - Min: 65 - Max: 130 (Medical Pavilion)
Dirt - Avg: 43.233 - Min: 27 - Max: 58 (Knockhill)
RaceDriver GRID - Avg: 57.711 - Min: 45 - Max: 63
Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 - Avg: 49.767 - Min: 30 - Max: 223
Lost Planet: Extreme Condition DX10 max settings - Avg: 35.478 - Min: 26 - Max: 42
Crysis: Warhead - Avg: 47.389 - Min: 28 - Max: 89 (1280x1024 + autoexec snow lvl)

E8500 @ 3.6Ghz

Need for Speed: Undercover - Avg: 37.433 - Min: 16 - Max: 58
BioShock Avg: 135.878 - Min: 69 - Max: 199 (laatste level)
Dirt - Avg: 56.490 - Min: 17 - Max: 188 (Knockhill)
Grand Theft Auto: IV - Avg: 28.100 - Min: 14 - Max: 62
Far Cry 2 4x AA - Avg: 57.711 - Min: 30 - Max: 156
Call of Duty 4: SinglePlayer: 128.744 - Min: 42 - Max: 616
Cryostasis - Avg: 47.067 - Min: 24 - Max: 61

3DMark 06 - 16893 3DMarks

E8500 @ 4Ghz

Call of Duty 4: MultiPlayer - Avg: 271.089 - Min: 89 - Max: 544
Crysis: Warhead - Avg: 51.389 - Min: 39 - Max: 76 (1680x1050 snow, Gamer)
Dirt - Avg: 54.111 - Min: 35 - Max: 70 (Knockhill Ultra settings)
3DMark 06 - 18005 3DMarks

Windows Vista x64

Q9400 @ 2.8Ghz
Crysis: Warhead - Avg: 29.852 - Min: 21 - Max: 152 (1680x1050, Enthusiast)
Wanted: Weapons of fate - Avg: 126.363 - Min: 21 - Max: 452
Wheelman game - Avg: 61.240 - Min: 24 - Max: 437

Binnenkort worden er meer games getest...

Overklokbaarheid
Heb sinds kort de 9800GX2 een kleine overclock gegeven! Wat inderdaad een kleine boost geeft in de meeste games. Heb met Rivatuner zo ingesteld dat de Core clock op 700Mhz zit, de shader op 1750Mhz en de Memory clock op 1101Mhz. De temperaturen door de overclock worder niet veel hoger dan dat het eerst was. Een meevaller dus!
Ben geen echte overclocker! Dus heb er weinig verstand van, en wil mijn kaart dus niet kapot maken. Maar heb wel genoeg reviews gelezen waarop deze kaart wel 250mhz kan geoverclockt worden!

Beeldkwaliteit:
Geweldig gewoon!!! Maak gebruik van DVI-Connector, en dit werkt gewoon fantastisch.
Heb geen HDMI op mijn beeldscherm, dus dat heb ik jammer genoeg niet kunnen testen!

Drivers
Heb de 178.13 WHQL, 180.84 WHQL en de 182.20 in gebruik gehad. De 180.48 gaven mij problemen in verschilende games. Zoals slechte performance en artifacts!!

Warmte- en geluidsproductie
Hiervoor had ik een 8800GT(ook Club3D) die verschrikkelijk veel lawaai had! Waar ik me dus behoorlijk aan kon irriteren.
Sinds ik de 9800GX2 heb, is geluid geen probleem meer! Het enigste nadeel aan deze kaart is dat hij verschrikkelijk warm wordt naar mijn mening.
Idle lopen de temperaturen op tot 60c (Fan draait op 60%) En Full load kan het wel oplopen tot maximaal 90c!!

Een geweldige kaart qua performance!
Toch zou een snellere processor een betere optie zijn als je alle games op de hoogste settings wil spelen (zoals Crysis en 3DMark)
Een toch wel groot nadeel aan deze kaart is; je moet een behoorlijke grote kast hebben om deze kaart er uberhaupt in te krijgen! Dus mensen met een 'normale' kast zullen kun kast iets moeten modden ;)

Dit is mijn eerste review en zal vast genoeg vergeten zijn!
Op en aanmerkingen zijn welkom! ;)

• E6750 @3.0Ghz & E8500@4.0Ghz & Q9400@2.8Ghz
  • Cooler Master GeminII / Cooler Master Z600
  • P5N32-e SLI (680i SLI)
  • 2Gb Team Xtream 750Mhz / 4Gb Corsair 800Mhz
  • Corsair TX750w
  • Thermaltake Soprano / Gigabyte 3D Aurora
  • Windows Vista

Heb jij ook een Club 3D GeForce 9800GX2 1024MB Dual GPU?

Wat bij Crysis Warhead ook helpt is om in Crysis geen AA in te stellen en met nHancer SLI AA in te stellen. Ik heb 2 8800GTS512 kaarten op 9800GTX+ snelheid en als ik in nHancer SLI AA instel (8x) dan is Crysis Warhead sneller dan helemaal zonder AA, beduidend sneller!

Ik draai Warhead op 1920x1200, DX10, alles op Gamer en vsync enabled op een op 3.2Ghz geklokte Q6600, XFX 680iLTsli bordje met 8GB GEIL DDR2-800 ram.

Zonder SLI AA kan ik Warhead alleen soepel draaien in elke situatie als ik alles op Mainstream zet met voor de rest dezelfde instellingen en specificaties.

ps. ik heb dit met 178.13 en 178.15 geprobeerd.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 6 oktober 2008 15:28]

Thanks! Dit zal ik ook eens gaan proberen!
ik draai warhead met sli vol open op enthausiast met aa vol open met een qx9450 op 4ghz en 2x 9800gx2
Tsjah.. jou systeem is toch net iets anders dan die van ons ;)
Kan je niet echt vergelijken.
Over het Crysis performance stukje in je review:

Ik lees/hoor juist overal dat Crysis Warhead stukken soepeler loopt dan Crysis, jij zegt dus het tegenovergestelde?
Ik hoor het zelfs van meerdere mensen! En ik bedoel inderdaad dat Warhead minder lekker loopt dan zijn voorganger.
Ik moet dit toch ook beamen. Crysis loopt op mijn 8800GT op High prima maar Crysis Warhead moet ik toch echt afhaken op Medium/High.
bij mij hetzelfde ook een 9800gx2 van asus , met warhead , zonder AA, prima te doen, maar als ik 2x AA er op loslaat dan zakt de framerate heel erg in, terwijl crysis hier met alle patches stuk beter draait
Zie bovenstaande tip, nHancer installeren en SLI AA instellen op 8x levert t.o.v. geen AA een behoorlijke performance winst op (in Crysis Warhead). Het lijkt misschien raar maar het is echt zo.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 6 oktober 2008 16:04]

Heb even twee nieuwe games toegevoegd. GRID en GRAW2.
Grid is ook wel een aardige trouwens want Grid heeft geen baat bij SLI dus ook niet bij de tweede core van je 9800GX2 maar net als Crysis Warhead, werkt SLI AA wel met Grid. Je kan dus SLI 8X AA gebruiken met Grid en dan heb je nog minder karteltjes aan randen zonder dat je performance verliest.

ps. je review is niet zo lang maar ik vind hem wel nuttig omdat je netjes weergeeft wat in de praktijk te verwachten is van die kaart.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 6 oktober 2008 16:38]

Ik ga dat ook eens proberen! Heb Crysis verder nog niet getest met die nieuwe settings.
Zal GRID ook zo even instellen! En kijken of er meer perfomance uit te wringen valt.

Thanks!
Zal straks nog een lijstje maken met de nieuwe CPU er in, kijken wat het verschil is.
Omdat de voeding geen 8 pins PCI-e connector heeft moet je een nieuwe kopen?
Beetje overdreven niet heel vaak werkt een 6 pins aansluiting ook wel en anders kun je het gewoon doorverbinden aangezien de overige 2 contactjes gewoon ground zijn.
Geen idee hoe dit moet kun je ook altijd nog een verloop stukje halen van een enkele euro. ;)
Dat klopt inderdaad ja! Ik ben nog bij de lokale computer winkel geweest om het probleem op te lossen. Ook wat jij zei, met twee ground stekkertje's, maar het werkt gewoon niet. Toen startte de PC niet eens op. Heb ook twee 6 pins geprobeerd ja ;) Maar dat werkte ook niet =) Kreeg toen 1 groen en 1 rood lampje. Dus ik vind het niet overdreven om een nieuwe voeding te halen.
Zelfde hier, ook onlangs een 9800GX2 erin gehangen en liep tegen hetzelfde probleem aan. Dus, helaas ook weer een nieuwe voeding moeten kopen. ;) Geen andere optie afaik.
Wel een beetje erg late reactie van mij, maar ik had dus precies hetzelfde probleem met de OCZ GameXstream 600W voeding. Een mailtje naar de supportafdeling van OCZ en ik kreeg een verloopkabeltje toegestuurd. Nu doet mijn 9800GX2 het prima! Een zelfgeknutseld kabeltje voor de twee extra pinnen werkte helaas niet, geen idee waarom.
Ik heb deze kaart ook 5 dagen in mn bezit gehad. Echt prima prestaties en als je de cpu op bijv 3600MHz laat lopen vormt deze geen bottleneck meer en haal je het maximale uit de 9800GX2.

De hitte (!) die na een 45 min Crysis al van de kaart afkomt is voor mij de reden geweest om hm om te ruilen voor een (minder snelle) GTX 260.
Als het goed is krijg ik morgen mijn E8500! Kijken of die wat makkelijker te overclocken valt!
Zal de benchemarks dan nog wel even updaten!
als ik die kaart zou willen kopen dan moet ik ook gelijk een andere kast aanschaffen want dat past echt niet in mijn kast. kom dan zelfs in de knoei met de satapoorten en kabels.
wat een grote kaart zeg :P

ik zie op de foto ook een andere videokaart staan als vergelijking tot de 9800gx2 .

als het een 8800 is waarom laat je die er dan niet inzitten als physx kaart ?
de herrie valt te verwaarlozen . zeker als je er een andere koeler opzet

[Reactie gewijzigd door sp8472 op 7 oktober 2008 12:17]

Dat is een 8800GT, maar die is te koop ;)
PhysX geeft je toch amper extra performance, dus zie het nut er niet van in!
Mijn GX2 temperaturen

39 graden Idle 100% fan
50 graden bij Cod 4 100% fan
Dat zijn inderdaad de betere temperaturen! Maar ik hou niet van al dat lawaai ;) 100% is mij toch iets te luid.
Update =)

Zal sommige games nog even testen op 3.6Ghz. Kijken of het daadwerkelijk zoveel uitmaakt