Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony PRS-T3 Wit Review

Trebstra 20 oktober 2013, laatste update op 21 oktober 2013, 1.272 views

Sony PRS-T3 Wit

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Leest prettig
  • Offscreen buttons
  • Wifi

Minpunten

• geen verlichting
  • geen 220v lader meegeleverd

Veelzijdigheid Score: 4
De Sony PRS-T3 is mijn eerste ereader en het leest lekkerder dan ik had verwacht. In ieder geval veel beter dan het lezen op een iPad/tablet.

Hoewel het scherm wat traag lijkt te reageren t.o.v een tablet is dit natuurlijk gerelateerd aan het eInk-scherm, maar voor het bladeren door een boek gaat het snel genoeg. Ook het formaat van het scherm is met 6" voldoende en bovendien blijft de ereader zo in een handzaam formaat.

Wat ik persoonlijk prettig vind zijn de offscreeen knoppen onderaan het toestel. Bij andere ereaders zoals Kobo maken ze gebruikt van onscreen buttons wat iets minder prettig werkt, mede omdat het touchscreen wat vertraging oplevert

Hoewel ik de ereader nog geen 2 weken in huis heb, heb ik er toch al diverse boeken er op gelezen. De accu is echter nog volledig vol. Ik ga er dan ook vanuit dat de accu lang genoeg mee gaat. Ik mis alleen een accuindicator met een percentage van de lading. Wat ik ook vreemd vind is dat er geen 220v lader meegeleverd is. Nu moet ik de reader opladen via usb.

De software die je op je pc kunt installeren om ebooks over te zetten is overzichtelijk en makkelijk. Na het aansluiten op de pc had ik in een paar minuten de software geinstalleerd en de eerste boeken erop gezet. Vooralsnog heb ik alleen nog maar epub en pdf bestanden er op gezet en beide werken prima.

Het besturingssysteem van de reader is ook duidelijk en werkt intuitief. Hoewel je daar in de praktijk weinig mee hoeft te doen zijn de instellingen makkelijk aan te passsen en zijn duidelijk. Ook het vergroten van de tekst en het zoomen werkt perfect. De wifi mogelijkheid heb ik nog niet getest, maar ik kan me voorstellen dat dit een meerwaarde zou kunnen zijn.

Het grootste nadeel van deze ereader vind ik het ontbreken van achtergrondverlichting zoals bij de Kobo Glo. Ik heb nu voor een paar euro een leeslampje gekocht die ik aan de reader kan klikken (zoals er ook speciale covers met een lampje zijn), maar ik had het toch liever geintegreerd gezien. Misschien de PRS-T4?

Kortom, een prima apparaat en zeer handig als je veel leest. Ook als verstokte hardcopy-lezer valt me de omschakeling naar deze ereader 100% mee!

Heb jij ook een Sony PRS-T3 Wit?