Canon EF 50mm f/1.8 II Review

mux 5 oktober 2008, laatste update op 5 oktober 2008, 2.940 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• Goedkoop
  • Scherp met weinig/geen waarneembare chromatische abberatie
  • Lichtgewicht
  • Geen last van flares
  • Gigantisch lichtsterk!
  • Compatibel met CP filter
  • Mooie bokeh als je oplet
  • Goede lens voor donker-, portret-, spontane fotografie

Minpunten

• Brakke focusring (grootste minpunt imo)
  • Ik wil IS op een prime! Het werkt namelijk.
  • Net geen lekkere scherpstel- en brandpuntsafstand
  • Lelijke bokeh als je niet oplet

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 5
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3
Ik heb nu nog maar een halve week mijn eerste eigen digitale spiegelreflex, en nu al zie ik de geweldigheid in van deze lens. Eerder al heb ik veel ge-experimenteerd met verschillende modellen spiegelreflex en lenzen, en nooit heb ik echt begrepen wat er zo speciaal of belangrijk is aan een prime. Echter, van de 900 foto's die ik inmiddels heb gemaakt met m'n nieuwe camera (ja, ik ben hem flink aan het stressen...) zijn er 750 al met deze prime gemaakt.

De drie andere lenzen waarmee ik ervaring heb zijn de 28-55 IS II van Canon, oftewel de kitlens bij mijn 1000D, de 18-200 van Sigma en de 55-200 van Tamron. Het betreft hier alledrie lenzen die niet lichter gaan dan f/3.5 dus het zal niet als een grote schok komen dat mijn 50mm f/1.8 alles eruit schiet wat lichtsterkte betreft. Maar het wordt nog mooier:

De verschillen in belichtingstijd, all else being equal, zijn een factor 8-15 trager dan mijn 50mm waarbij de 18-200 het lichtsterkste is van de zoomlenzen. Dit vind ik nogal wat: ik heb gisteravond bij kaarslicht nog haarscherpe foto's kunnen maken (weliswaar op een maar net bruikbare ISO 1600) met sluitertijden in de buurt van 1/100 ŕ 1/60 seconde. Toegegeven, ruis en scherptediepte hebben te lijden, maar een scherpe foto met enigszins spontane compositie is veel nuttiger dan een bewogen foto.

Ikzelf ben iemand die graag met het weer dat het vandaag is (herfststorm, donker) fotografeert, en spontaan voor allerlei zaken de lens wil gooien. Als je jezelf hierin herkent (niet al te lang bezig willen zijn met een statief, relatief donkere omgevingen, kleine scherptediepte is niet geweldig van belang) is dit echt een hele goede lens om mee te beginnen. Nou ja, dan moet je deze gewoon kopen eigenlijk. Loop nu naar de winkel! Als je een camera hebt waar dit ding op past, heb je makkelijk genoeg geld voor deze lens.

Er zijn zeker nadelen, en die zijn niet gering. Het is een budgetlens, dus de bouwkwaliteit is volgens velen onder de maat. Hier ben ik het niet mee eens, de bouwkwaliteit is meer dan voldoende voor de toepassing. Uiteraard is hij niet water- of stofdicht, maar dat betekent dat je hem waarschijnlijk ook niet op woestijn- of diepzeesafari gaat gebruiken, en waar je hem wel gebruikt heb je hier dan dus weinig last van. Er mist IS, maar dat mist op alle primes. Dit maakt het IMO een stuk robuuster, dus misschien ook een voordeel. Verder zit er een klein beetje speling in de houder van de voorlens, niks om je over zorgen te maken, gewoon effe wat mindere kwaliteit. Verder is de focusring niet een beetje gevoelloos, maar zowat compleet gevoelloos. Ik kan er niet lekker mee focussen zonder mn aandacht van het onderwerp af te halen en even diep na te denken over m'n focusring. Ik betaal met plezier 25 euro extra als ze dat zouden fiksen. Ook is 50mm een nčt niet al te handige brandpuntsafstand voor APS-C, meer richting de 40 zou fijner zijn voor de meeste toepassingen, en het zou ten goede komen voor de minimum scherpstelafstand die nu een flinke 45 cm bedraagt.

Als laatste is mij verteld op het tweakers.net forum, en dit heb ik zelf bevestigd, dat de bokeh niet geweldig mooi is. Als je hem op f/1.8 gebruikt moet je echt oppassen met contrastrijke achtergronden die ver weg zijn, want hij gaat elk licht detail opblazen. Ik ken weinig mensen die dit echt mooi vinden.

Dan de voordelen, die zijn ook legio: Hij is vreselijk licht. De lens zit lekker diep in de behuizing dus geen last van flares (zonnekap bijna niet nodig). De voorkant draait niet mee bij het focussen, dus geschikt voor circ. polarizers. Dit heb ik vetgedrukt want er is conflicterende informatie hierover te vinden (sommige website beweren dat de draad wel meedraait met het focussen, en hij dus niet geschikt is voor circ. polarizers). Hij is cheap, en dat is uiteindelijk een gigantisch voordeel ten opzichte van alle andere primes. Als laatste is hij scherp - zelfs op de belachelijke hoeveelheid van 10 megapixels (marketing iemand?) is hij pixel perfect met nauwelijks waarneembare chromatische abberatie. Ik moet zeggen dat ik nog niet expres foto's heb gemaakt om de chromatische abberatie te testen, maar ik heb niks kunnen ontdekken op de foto's die ik al gemaakt heb.

De bijgevoegde foto's laten zien hoe mijn vriendin vrij spontaan een heel aardig portret kan schieten bij slecht licht, hoe een bokeh lelijk kan uitvallen (zie ook hoe de aan-knop van mijn laptop vreselijk wordt opgeblazen) en hoe de bokeh mooier kan uitvallen (kaarslicht en glitters komen er mooi uit, highlights worden mooi weergegeven). Het zijn geen showcasefoto's, daarvoor excuus, ik heb nog niet genoeg ervaring met deze camera om echt mooi spul te bouwen.

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?