Lepa N-series N500 Review

timal 19 oktober 2013, laatste update op 26 juni 2017, 550 views

Lepa N-series N500 (Product gekocht)

Goede en stille voeding voor weinig geld, alleen jammer dat het 80-PLUS certificaat ontbreekt.

Pluspunten

• Voldoende vermogen
  • Geluid
  • Aantal aansluitingen

Minpunten

• Geen 80-Plus certificaat

Prestaties en stabiliteit Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Uitrusting Score: 4
Dit is mijn eerste review, als je tips hebt hoor ik die graag

Lepa N500

Reden
Ik was een half jaar geleden op zoek naar en voeding voor mijn nieuwe computer met een AMD FX8120 en een XFX HD7870. Ik ging ervan uit dat ik genoeg had aan een 500Watt voeding, aangezien ik niet van plan was zwaar te gaan overklokken of nog een extra grafische kaart aan te schaffen. Ik hechtte verder weinig waarde aan een modulaire voeding. Na een aantal positieve zaken te hebben gehoord, ben ik voor deze Lepa N500 gegaan.

Verpakking
De lepa N500 werd standaard verpakt in een doos met wat bubbeltjesplastic eromheen, verder niets bijzonders.

https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1zYGjmH9MWrbdKu.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1zYGjmNGHRUL5GS.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/234x176/1zYGjmQQnKKXMEv.jpeg

Hierboven (van links naar rechts) de bovenkant, zijkant en onderkant van de doos.
In de doos zat alles wat er in een doos hoort te zitten; de voeding, vier schroefjes, netsnoer en nog wat boekjes.

Aansluitingen
Het aantal aansluitingen is ruim voldoende, zie hieronder een opsomming:
  • 1* 24-pin hoofdvoeding
  • 1* 8-pin CPU voeding
  • 4* 4-pin Molex
  • 1* 6+2-pin GPU voeding
  • 1* 6-pin GPU voeding
  • 5* SATA
  • 1* 4-pin Floppy
Om de indeling van de kabels beter in beeld te brengen heb ik de volgende afbeelding gemaakt.
Geluid
De voeding met een 120mm fan komt niet boven het geluid van de rest van mijn computer uit. Ik beschouw deze voeding dan ook als stil.

Prestaties
Inmiddels, na wat gezeur met mijn XFX HD7870, heb ik een andere videokaart gekocht, de XFX HD7970 DD BE, en deze voeding is in staat voldoende vermogen te leveren. Ik heb naast de HD7970 een AMD FX8120 (@ 3,3GHz), 12GB DDR3 RAM, een SSD en een viertal hardeschijven. Ik heb nog nooit problemen ondervonden in games als Sleeping Dogs, Tomb Raider, Hitman en Battlefield 3 waarbij de videokaart voor de volle 100% werd belast (als ik AMD Catalyst Control Center mag geloven). Overklokken heb ik nog niet gedaan, maar voor nu vind ik dat deze voeding zijn werk uitstekend doet.
Hieronder nog wat extra specificaties vanaf de doos:
+3.3V 25A 130Watt*
+5V 20A 130Watt*
+12V 34A 408Watt
-12V 0.3A 3.6Watt
+5Vsb 2.5A 12.5Watt
* de 130Watt is voor zowel de 3.3V als de 5V.

De prijs van onder de veertig Euro voor een prima voeding valt mij mee.

Update na meer dan een jaar in gebruik
Werkt nog steeds prima, ook met de CPU op 3,9GHz en een R9 280X.

Update na ruim vier jaar gebruik
Afgaand op een SSD die tegelijkertijd mijn computer in is gegaan heeft de voeding ook al 12134 uren gewerkt en is deze 1971 keer opgestart. Nog altijd geen problemen met de voeding en deze is in staat om in ieder geval 540Watt uit de muur te trekken.

Heb jij ook een Lepa N-series N500?