Specificaties 27" @ 2560x1440 (PLS, 12ms) - Bekijk alle specificaties

Philips 272C4QPJKAB Zwart Review

coyote1980 19 oktober 2013, 3.655 views

Philips 272C4QPJKAB Zwart

Pluspunten

• Vormgeving
  • Lichtreflectie
  • Resolutie
  • Kleurweergave
  • Helderheid

Minpunten

• Touchbuttons (principieel, ze werken overigens goed)

Mijn eerste 27" 2560x1440 monitor met IPS. Ik heb meer dan anderhalf jaar zo nu en dan rondgekeken naar dit soort schermen, maar de schermen in Nederland waren te duur, en een scherm uit AziŽ importeren wilde ik niet vanwege risico's en garantie.

Aangezien ik geen pro ben krijg je hier een review op het niveau van een normale consument. Verwacht geen uitgebreide gamma/spectrum analyses, maar gewoon een tevreden gebruiker die zijn product wil delen.

Toen Alternate dit scherm plotseling voor 399 euro begon aan te bieden ben ik gaan zoeken naar ervaringen. Ik heb er weinig kunnen vinden, wel wat reviews. De reviews waren niet negatief maar bevestigden het idee dat de IPS schermen op de markt elkaar niet heel erg ontlopen. Er zijn wat verschillen met backlight bleeding, maar kwalitatief is er geen wereld van verschil tussen de schermen van 500 euro.

De gok gewaagd en dit scherm aangeschaft. Nog een tijdje zitten dubben of ik er meer dan 50 euro bovenop zou betalen voor dode-pixel-vrij-garantie (wie noemt het nou dode-pixel-garantie...), maar gekozen om de gok te wagen. Mochten er bij ontvangst dode pixels inzitten dan ging het scherm linea recta retour en werd de koop ontbonden.

Inmiddels staat de monitor een paar dagen en wat een verademing ten opzichte van mijn oude Full HD monitor. Ik ben blij dat ik dit scherm voor deze prijs heb kunnen aanschaffen. Het is wellicht geen scherm voor de die-hard-gamer of de professionele-fotobewerker, maar voor een normale consument is het een fantastisch scherm!

Afbeeldingen zijn afkomstig van: http://www.techsweden.org...hilips-27-c-line-272c4/1/

Alleen is afbeelding 4 van mijzelf waarop het backlight bleeding te zien is. Zelf zie ik het niet, ook niet in het donker, maar mijn camera liegt waarschijnlijk niet ;)

Heb jij ook een Philips 272C4QPJKAB Zwart?

Heb m net een weekje. Fantastische monitor, maar wel erg veel instelmogelijkheden voor de kleur zeg...heeft iemand een voorbeeld van goede calibratiesettings? Ik kan via googlen weinig vinden. Niets eigenlijk. Heb zelf Smartkolor en smartxt op off, smartcontrast op on.
Ik heb deze monitor ook gekocht bij Alternate. Ik moest echter de eerste monitor omruilen omdat er een duidelijke lichtgele streep was te zien in het midden bij zwart beeld. De tweede monitor had gelukkig dit probleem niet, maar bij een volledige zwarte scherm is er duidelijke zichtbare IPS glow (witte waas, geen puur zwart beeld) en back light bleeding vanuit de hoeken.
Kun je bevestigen dat jouw versie hier ook last van heeft? Ik heb deze link gebruikt om te testen:

Edit: Hier is een voorbeeld foto van prad.de review die toont wat ik bedoel:

[Reactie gewijzigd door Halfdan op 19 oktober 2013 17:31]

Ik heb het licht hier uitgedaan en zwart beeld bekeken, maar ik zie dan een toch-best-wel-heel-erg-egaal zwart vlak, lijkt in de verste verte niet op de issues zoals bij de prad.de link.

Misschien heb ik erg veel geluk gehad, of ik zie het gewoon niet zo goed.

edit: ik heb een foto vervangen, foto 4 toont nu de backlight bleeding die er wel degelijk lijkt te zijn. Ik zie het niet, zelfs niet met al het licht uit, misschien wel als het donker is, maar ja, het stoort mij dus niet.

[Reactie gewijzigd door coyote1980 op 19 oktober 2013 18:29]

Bedankt voor je reactie. Ik was benieuwd in hoeverre dit een issue is aangezien dit mijn eerste PLS type monitor is. Het lijkt een in ieder geval vaak voorkomend ding bij IPS/PLS panelen waar zelfs de duurdere merken er last van hebben.

Maar zoals je zelf zegt is het onder normale werkomstandigheden geen echte issue. Ik kan me verder ook volledig aansluiten bij je review: voor dit geld is het een goede monitor.

EDIT: Ik heb nog het volgende opgemerkt bij mijn scherm. Bij bepaalde grijswaardes begint het beeld te flikkeren, bijv hier: http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern

Het grote grijze vlak flikkert op mijn scherm.

[Reactie gewijzigd door Halfdan op 19 oktober 2013 23:22]

Het grote grijze vlak flikkert op mijn scherm.
Bij mij enkel als ik afbeelding 7A bekijk uit dat blok met grijswaardes. De rest doet dat niet.
Deze monitor heeft zeker geen usb hub?
En zo ja, zijn deze dan usb 3 en hoeveel?
Ik heb het antwoord in 30 seconden gevonden, dit is voor jou niet zelf even te achterhalen?
Dit typen duurde me langer dan het antwoord vinden :)
Aangezien sommige gegevens op tweakers niet altijd even accuraat zijn (lees vermelding usb hub terwijl dit niet het geval is en geen vermelding terwijl het wel het geval is) vraag ik dit.
Trouwens, als je het antwoord gevonden heb, voel je vrij om het te delen.
Dan kijk je niet naar de gegevens op tweakers, maar volg je de link onderaan de pricewatch productspecificaties en dan lees je meteen of het erop zit. Sorry hoor maar je post komt op mij niet over alsof je er serieus naar gekeken hebt.
Deze heeft geen USB hub. ;)
Ik zie dat de monitor een reactietijd heeft van 12ms wat "volgens internet" nogal traag is. Ik weet dat mijn huidige 2ms heeft. Merk jij er iets van tijdens het gamen?
Verschil zal er zeker zijn, maar wat BF Heroes enzo gaat prima. Als je veel wilt gamen zou ik voor een goed full hd gamescherm gaan, als je wilt devven is 2560x1440 juist heerlijk. Blijft een persoonlijke afweging.
Ik wil beide, maar coden is war ik het meest doe... Dus denk dat dit wel het antwoord was wat ik zocht.