Rapoo Keyboard E2700 Zwart Review

ormagon 19 oktober 2013, laatste update op 11 juni 2014, 8.617 views

Rapoo Keyboard E2700 Zwart

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Bouwkwaliteit
  • Mediatoetsen
  • Plug 'n Play
  • Batterijduur

Minpunten

• Geen toetsenbordverlichting
  • Toetsen te klein voor power users

Inhoudsopgave/edit 11-06-2014
Batterijduur & OS toegevoegd

Er staan al aardig wat reviews van de Rapoo Wireless Keyboard E2700 op Tweakers, waarom dan toch nog deze? Omdat het toetsenbord wat mij betreft veelal verkeerd beoordeeld wordt, er wat handigheidjes nergens genoemd worden en er een gebrek aan foto's is. Wat is precies de doelgroep van deze Rapoo? Simpel, degene die met een enkel apparaat de HTPC of het media center in de woonkamer wil aansturen. Het apparaat is klein, stijlvol en effectief. Ik wil graag volledige controle over mijn HTPC met een apparaat dat er goed genoeg uitziet om gewoon in de kamer te laten slingeren, daarmee viel voor mij bijvoorbeeld de Logitech K400 af. De diNovo was wel een serieuze optie vanwege de backlight die de Rapoo niet heeft maar viel uiteindelijk af omdat het toch geen volwaardige tobo/muis ervaring levert.

Verpakking
De E2700 is strak ingepakt en niet groter dan het toetsenbord zelf. De verpakking is makkelijk te openen en als dat eenmaal gedaan is zit er naast de toetsenbord/touchpad combinatie een kleine USB-module en een handleiding in. Die handleiding stelt overigens niet veel voor. Het vertelt je simpelweg dat je het toetsenbord aan kan zetten en dat de USB module in een computer gepropt moet worden.

Bouwkwaliteit
Het eerste dat opvalt aan de Rapoo is uiteraard zijn kleine formaat en strakke uiterlijk. Het oppervlak van het chiclet toetsenbord is glad en gaat vrijwel naadloos over in het touchpad. Het geheel is in stevige roestvrij stalen behuizing gegoten. Die behuizing zorgt er ondanks de geringe dikte door dat het één van de stevigste toetsenborden is die ik in mijn hand heb gehad. De kwaliteit straalt er niet enkel vanaf, je voelt het ook en het zorgt voor een prettig gewicht. Verder zit er op de achterkant een degelijke kunststof voet die ruimte biedt voor een tweetal AAA-batterijen, aan/uit-knop en een bijzonder handige houder voor de USB-module. Verder zitten er nog twee rubberen noppen aan de onderkant waardoor het toetsenbord niet schuift op gladde oppervlaktes.

Toetsenbord
Met de E2700 heeft Rapoo geprobeerd een volwaardig toetsenbord op een zo klein mogelijk oppervlakte te stoppen. Dat is bijzonder aardig gelukt. De toetsen van de letters en cijfers zijn met 14mm x 12mm niet veel kleiner dan die van een normaal toetsenbord. Maar door de minieme ruimte van 1mm tussen de toetsen in voelen ze wel een stuk kleiner, blind typen met tien vingers is een stuk lastiger dan bij een normaal formaat toetsenbord doordat je regelmatig de toets naast de bedoelde toets ook mee zal nemen. Wat mij betreft is dit echter geen probleem, het doel van het toetsenbord is namelijk niet om lange lappen tekst te typen maar om bijvoorbeeld snel te kunnen zoeken naar films of muziek. Door gebruik van scissor switches in plaats van rubber dome voelen de toetsaanslagen echter wel snel en accuraat. Dat de E2700 echt een HTPC toetsenbordje is wordt extra duidelijk doordat de functietoetsen pas bereikbaar zijn bij het indrukken van de Fn toets. Standaard worden de functietoetsen gebruikt om je mediaspeler en browser te bedienen:

Media
F10: Volgende
F11: Verversen
F12: Homepage
Print-screen: E-mail

Sommige van de toetsen verdienen een korte uitleg. Te beginnen met F1, deze toets brengt je naar het beginscherm van je muziekbibliotheek in de actieve mediaspeler. Heb je geen mediaspeler openstaan? Dan opent hij de muziekbibliotheek van je standaard mediaspeler. F12 opent je ingestelde homepage in je huidige tabblad. Heb je geen browser openstaan? Dat opent hij de standaard browser en navigeert direct naar je homepage. Het toetsenbord is daarmee ideaal ingedeeld om je mediacenter snel aan te kunnen sturen. Wat wel jammer is, is dat de toetsen niet programmeerbaar zijn zodat je ze een andere functie mee kan geven.

Touchpad
Voordat ik het touchpad zelf ga bespreken wil ik even een handige functie aanhalen die ik vaak als minpunt zie beschreven. Namelijk dat als je de Rapoo even niet hebt gebruikt het touchpad niet meteen lijkt te reageren op je input. Dit is heel bewust gedaan, de Rapoo heeft namelijk geen randen en is daardoor soms wat minder handig op te pakken. Door het touchpad na enkele minuten te deactiveren tot er een toets wordt aangeslagen kan je de E2700 hier perfect aan oppakken. Het multitouch touchpad reageert verder zoals verwacht mag worden, hij is accuraat, snel en groot genoeg. Verder zorgen gebaren als rechtermuisklik is tikken met twee vingers ervoor dat fysieke muisknoppen niet echt gemist worden.

Wi-Fi bereik
Om te beginnen met het aansluiten. Stukje cake. Er zijn geen drivers of instructies, je stopt de (overigens minieme) module in de pc en vanaf dezelfde seconde functioneert het toetsenbordje naar behoren. De USB-module maakt gebruik van Wi-Fi op de 2.4GHz band. Dit zou moeten zorgen voor een effectief bereik van zo'n 10 meter. Dat blijkt wat optimistisch. In mijn geval zit er 5 meter en een open kast tussen de HTPC en de bank vanaf waar ik de Rapoo gebruik, dat gaat probleemloos. Maar als ik op 7 meter ga staan begint de verbinding reeds te haperen. Verder weg en het apparaat is onbruikbaar. In principe is het bereik voor mij meer dan groot genoeg, maar mocht je van plan zijn om het toetsenbordje over grotere afstand te gebruiken wees je dan bewust van het feit dat je 10 meter niet gaat halen.

Batterijduur
Ondertussen heb ik de E2700 ruim een jaar in gebruik, en wonderbaarlijk genoeg loopt deze nog altijd op zijn eerste setje AAA-batterijen. Het toetsenbord wordt nooit uitgeschakeld en de server waar deze op aangesloten is draait 24/7. Natuurlijk maakt deze geen werkdagen van 8 uur. Maar desalniettemin is het knap omgaan met energie!

OS
Doordat er geen software of drivers worden meegeleverd of gedownload kunnen worden is het toch een beetje gokken of het apparaat ook op non-windows systeem netjes functioneert. Ik heb de Rapoo getest in Windows 8, Mac OS X en Ubuntu 13, op alle drie de systemen werkte de E2700 vlekkeloos. Zowel het toetsenbord, de muis alsook de multitouch gebaren en mediatoetsen werken naar behoren.

De E2700 voldoet aan al mijn verwachtingen, en meer. Het enige nadeel dat ik kan bedenken is het gebrek aan toetsenbordverlichting. De bouwkwaliteit is subliem, het dingetje ziet er prachtig uit en is bijzonder klein. Handige zaken als het opbergsleufje voor de USB-module en het automatisch uitschakelen van het touchpad zodat je de Rapoo makkelijk kan oppakken maken hem ideaal in gebruik. Hij is betrouwbaar, werkt bij inschakelen binnen een seconde en is door zijn mediatoetsen ideaal voor gebruik met een HTPC. En dat is waar de Rapoo E2700 voor bedoelt is. Langdurig typen werkt niet prettig en blind typen is wat mij betreft niet echt een optie door de kleine en soms anders geplaatste leestekens, maar dat maakt niet uit, want daar koop je het toetsenbordje niet voor. Een heuse aanrader, zeker voor het geld.

Heb jij ook een Rapoo Keyboard E2700 Zwart?

Ik heb de E2700 maar helaas verloopt de besturing niet vlekkeloos. O.a. de gestures worden niet herkent. Werkt deze bij jouw wel in Metro? (dus naar links vegen e.d.)
In Metro werkt met twee vingers verticaal vegen bij mij als horizontaal scrollen.

[Reactie gewijzigd door ormagon op 13 juli 2015 19:59]

Nog een vraag :) Doen de FN toetsen het bij jouw? Mijn FN + ALT + F4 werken i.i.g. niet :(
Ah oke zal ik dat proberen!
Toffe review, prima foto's, goeie whiskey :)

+2 for now: ik mis wat info over waarmee je getest hebt (zou zelf bijv. graag willen weten hoe het toetsenbord werkt onder Linux).
Ik heb de Rapoo getest in Windows 8, Mac OS X en Ubuntu 13. Op alledrie de systemen werkte de E2700 vlekkeloos.