Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 32" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Toshiba 32L4363DG Review

ccnl 19 oktober 2013, 1.576 views

Toshiba 32L4363DG

Pluspunten

• Veel freatures zoals opnemen, timeshifting, skypen ...
  • Veel aansluitmogelijkheden, ook MHL en WiDi
  • Licht gewicht
  • Energiezuinig

Minpunten

• Afstandsbediening werkt traag
  • SD-beeldkwaliteit is niet goed
  • ARC werkt niet met Pionieer-receiver
  • Geen DIVX via DLNA
  • Onderteunt geen DTS

Nadat ik verhuisd ben, is mijn oude 22" Philip-TV te klein geworden. Ik zoek dus een grotere TV, niet te duur. Bij 4launch viel me deze TV op met uitzonderlijk attractieve prijs van 299,- €, de keuze is snel gemaakt.

De TV kwam snel aan. Bij uitpakken viel me op, dat geen kabels meegeleverd worden. Geef niet, ik heb alles in huis. In de verpakking zit alleen een zwarte voet, het installatie-handboek en de afstandbediening incl. batterij. De voet blijkt niet draaibaar te zijn, ik heb niet gemonteerd maar de TV aan de muur opgehangen. De TV oogt beetje goedkoop, de plastiekbehuizing lijkt te zacht en makkelijk te vervormen. De afstandbediening is te groot voor mijn smaak.

De installatie is snel gemaakt, ik moet niet eens in het handboek kijken. Eerst moet voor een land gekozen, dan wordt ook naar een internettoegang gevraagd. Ik kies voor bedraad internet, maar WIFI is ook mogelijk. Bij zenders zoeken kan je kiezen voor DVB-T, DVB-C, DVB-S en analoog. Bij de installatie wordt naar nieuwe firmware gezocht en ook gevonden. Ik heb ook meteen geupdated.

De TV biedt de mogelijkheid in internet te gaan en CloudTV te gebruiken. Daarvoor moet man een account bij toshiba maken. Het lukte me in eerste instantie niet, een account te maken, maar als ik een andere email-adres gaf kan ik wel verder. Je kan naast internet surfen ook op skype, facebook, deezer, youtube, netflix ...

De TV kan zoals alle moderne TVs Films, Fotos en Muziekbestanden van USB-schijf of via DLNA van LAN afspelen. Het spelen van de USB-schijf is zonder probleem, maar bij DLNA lukte me niet DIVX/XVID-bestanden af te spelen.

De TV-beeldkwaliteit is bij HD OK, maar bij SD niet zo mooi als mijn oude Philips-TV. Ook het beeld van de Cisco HD-Recorder is beter. Je hebt de mogelijkheid SD-beeld te verbeteren met Resolution+, maar ik zie nauwelijks verbetering.

Ook het geluid is in orde, oftewel ik de TV na het proberen meteen aan mijn Pionier-receiver aangesloten heb. Daarvoor heb de TV de ARC (Audio Return Channel), maar het samenspelen van ARC tussen de toshiba en pionier werkt niet. De receiver springt voortdurend tussen verscheidene soundsformaten, dus niet te gebruiken. Met mijn oude Philips-TV werkt de ARC wel, mischien een incompatibiliteit tussen de TV en receiver. Ik moet de optische ingang van de receiver gebruiken.

De afstandsbediening is goed gestructureerd, de TV reageert soms traag op de AB. Je kan ook de TV bedienen met een Toshiba Remote App. De TV bezit ook een MHL-aansluiting, met een gsm/tablet hier aangesloten kan je mooi naar TV streamen of de gsm met de TV-afstandsbedienung bedienen.

Ten sloot wil ik de mogelijkheid, TV-zending op te nemen proberen. Maar nergens vind ik een optie daarvoor. Tot ik op het idee kwam, de landinstelling op een andere land (in mijn geval Duitsland) te veranderen, dan zijn de opties opnemen/timeshifting ook mogelijk. Bij verandering van land wordt ook opnieuw zenders gezocht, maar bij een andere land zijn niet alle zenders gevonden, ook de volgorde is anders dan bij ziggo standaard. Dus je moet eerst het land op Nederland instellen en zenders laten zoeken, dan op een anderes land met opnemenmogelijkheid instellen, maar bij zenders zoeken voortijdig afbreken. Dan heb je ook alle ziggo-zenders met de gewone volgorde met HD-zenders als eerste.

De TV kan theoretisch met een CI+-Module version 1.3 ook interactief zijn, ik bezit alleen een oude module, kan het niet testen. Omdat het land op Duitsland ingesteld is, twijfel ik ook, of het werkt. Ik bezit sowieso een interactieve recorder van ziggo, het is voor me niet belangrijk. Met duitsland als land ingesteld kan je duitse mediathek kijken, dus niet slecht.

Conclusie:
De TV is echt een koopje voor zijn freatures. De beeld- en geluid-kwaliteit is in orde. De aansluitmogelijkheden zijn in overvloed. De multimedia-mogelijkheden zijn goed te noemen.

Update:
De TV heeft een nieuwe firmware gevonden, versie 7.1.90.22.01.1 van 24.10.2013. Helaas krijgt ik dan de melding dat de TV CI+ niet volledig ondersteunt. Met het resultaat, dat alle kanalen niet gedecodeerd werden kunnen. Alleen de gratis zender NL1 is nog te zien.

Gelukkig kan ik via de website van Toshiba de oude versie 7.1.56.16.01.1 van 29.06.2013 nog downloaden en de TV downgraden. Deze versie is nou niet meer te downloaden. Dus voorzichtig met het upgraden van de firmware als je de oude firmware niet bezit.

Vandaag kan ik opeens de nieuwe firmware voor de CI+ Cam Module updaten, tot nu toe kreeg ik alleen maar de melding "Kan de TV module vanuit het menu niet updaten". De nieuwe versie voor de Smit-module is 4.1.16 met de datum 28.06.2013. Met de nieuwe CAM-firmware heb ik geprobeerd, opnieuw de firmware-upgrade voor de TV door te voeren, met succes. Maar met de nieuwe versie is nog steeds niet mogelijk, voor Nederland zendingen op te nemen of te pauzeren. Welke verbetering of bugfixes de nieuwe versie heeft, staat niet op de website van Toshiba.

Update van 7.1.2014

Met de nieuwe firmware 7.1.90.34.01.1 is USB-Recording en Timeshift mogelijk voor Nederland. Ik heb de Pioneer-receiver omgeruild voor de Onkyo TX-NR414. Het probleem met ARC is daarmee verleden tijd.

Heb jij ook een Toshiba 32L4363DG?

Dank voor deze review.

Misschien goed om er de volgende keer bij te zetten wanneer de de update tekst hebt geschreven.
Een aantal close-up foto's zou ook fijn zijn. Bijvoorbeeld van die plastic behuizing of van de vele aansluitingen.

Op de Toshiba website zie ik Firmware: 7.1.90.34.01.1. van 25-12-2013. Zijn hier de problemen met zenders vinden verholpen?
Ben je nog in het bezit van oudere firmware versies?

Ik ben van plan deze TV aan te schaffen. Is dat een goed idee, of zou je nu een ander aanraden?
Ik heb de tekst geupdated gelijk na het updaten van de firmware. Dus het moet einde oct. 2013 zijn. Heel goede foto's kan je vinden als je 32L4363DG op image.google.com geeft. Beterere foto's kan ik nooit schieten.

Welke problemen met vinden van zenders bedoelt je? De TV vindt wel alles, van kabel, schotel en zelfs analoog. Met de firmware 7.1.90.34.01.1 kan man nou voor Nederland TV-zendingen opnemen en pauzeren en hoeft niet via de omweg andere landen te kiezen. Ik bewaar wel alle oude firmwares voor de zekerheid.

Ik heb voor deze TV gekozen omdat hij veel aansluitingen, PVR en DVB-S heeft. Daarmee kan ik de energievretende schotel-ontvanger wegdoen. Andere TV's met dezelfde mogelijkheden kosten veel meer.
Heb je btw die oude firmware nog want met de allernieuwste firmware is mijn CI module ombruikbaar geworden ( desondanks jouw waarschuwing toch geüpdate)
Ik heb nog de versie 7.1.56.16.01.1.