Specificaties 10,1" (2560x1600), Android 4.2, WiFi - Bekijk alle specificaties

Asus Transformer Pad 1B045A 32GB + Dock Grijs Review

Nakebod 19 oktober 2013, laatste update op 22 oktober 2013, 18.675 views

Asus Transformer Pad 1B045A 32GB + Dock Grijs

Pluspunten

• Lange werktijd
  • Keyboard dock/accu
  • Duidelijk en helder IPS beeldscherm
  • WiFi ontvangst prima
  • Snelle GPS

Minpunten

• Veel speling in de dock
  • Mono geluid
  • Spiegeling van het scherm

Reden van aanschaf

Eigenlijk iets te geforceerd heb ik deze aanschaf "moeten" maken. :)
Mijn oude trouwe ASUS TF101 heeft een ietswat harde aanraking met de vloer gehad. Iets wat vaak goed gaat, enig geluk uiteraard vereist. Helaas ontbrak het geluk deze keer.

Ik was al enige tijd een beetje aan het rondkijken voor een vervanger voor de TF101. Eisen: keyboard dock en extra accu.

Als eerste kwam de HP Slatebook X2 op de markt. De Slatebook viel mij tegen nadat ik hem had gezien, dus die heb ik maar overgeslagen.
Al lange tijd was ook al bekend dat er een nieuwe ASUS Transformer Pad zou komen, de TF701T. Eindelijk is hij er!

Quick Specs

Display: 10” LED backlight met 10 vinger touch, 2560 x 1600 pixels
Gewicht: 585 g (Tablet) / 570 g (Dock) - 1135 g totaal.
OS: Android 4.2.2
SoC: Tegra 4 - 1.9 GHz
RAM: 2 GB RAM
Opslag: 32GB opslag en microSD en SD slot
Accu capaciteit tablet: 31 wH (13 uur)
Accu capaciteit dock: 16 wH (4 uur)
Camera: 5MP rearcamera en 1.2MP frontcamera
Connecties tablet: Micro HDMI, 3.5mm Audio, MicroSD kaartlezer
Connecties dock: USB 3.0, SD kaartlezer
Overig: GPS, G-Sensor, E-Compass, 5GB ASUS Cloudstorage

Bouwkwaliteit

De behuizing is grotendeels van geborsteld aluminium. Bij de eerste aanraking voelt de tablet dan ook koud aan. De afwerking is prima, en oogt luxe. Om WIFI/GPS/BT problemen te voorkomen heeft ASUS de behuizing niet helemaal van aluminium gemaakt, de bovenste rand is van kunstof, waar de antennes achter zitten.

Ten opzichte van de TF101 dock, oogt de dock een beetje goedkoop. Niet in afwerking, maar materiaalkeuze. De behuizing is van kunstof, en niet van aluminium.

Mogelijk heeft dit te maken met het feit dat wanneer de tablet aan de lader hangt er een lichte tinteling in je vingers optreed als je de behuizing van de tablet aanraakt. Iets waar de TF101 ook al last van had. Een soort van lekstroom dia via je pols wegloopt als je typed. Gezien de dock nu niet meer van aluminium is treed het, tijdens het typen althans, niet meer op.

http://tweakers.net/ext/f/vf3Z29wYaElyhTIGIHcZEV5S/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/ibcpWZyO3Ki7wX2zZHD8HmTE/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/ydVQm1Nizn2cwkvU70wL3A49/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/tqQLbyxngRHLRMuURyf759Ue/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/YKWA1STPObnVQXIPihDoTHRB/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/zXSjWEIMPhzvwVW59OCjNDJn/medium.jpg

Hardware

Beeldscherm
Het IPS scherm heeft een hoge resolutie, 2560x1600 pixels. Mede door deze hoge resolutie zijn losse pixels niet te onderscheiden. De helderheid van het scherm is dik in orde. De kijkhoeken zijn ook ruim, al zal je veelal toch de tablet zo recht mogelijk voor je hebben.
Wel lijkt het scherm een spiegel door de enorme glasplaat. En vingerafdrukken natuurlijk.
De kleuren zijn helder, en naar mijn idee niet overzadigd. ASUS geeft de gebruiker de optie om het beeldscherm nog wat bij te stellen met de applicatie Splendid, hierover lees je verderop meer.

ASUS heeft nog een zogenaamde “Outdoor mode” toegevoegd in de instellingen, waardoor de helderheid nog iets hoger kan dan de normale maximale instelling. Daarnaast is er de mogelijkheid om applicaties te selecteren die je in de “Reading mode” wilt gebruiken. Het scherm wordt dan iets geliger van kleur.

Opslag
De tablet komt met 32GB opslag. Hiervan is ongeveer 25GB vrij te gebruiken als opslag.

Nadat ik met mijn camera wat foto’s ging kopieren was ik positief verrast over de snelheid waarmee het kopieren ging. Het kopieren ging met bijna 20 MB/s. Met mijn oude tablet was ik niet meer dan 5 MB/s gewend. Een korte benchmark met de A1 SD Bench later blijkt dat het interne geheugen met 97.2 MB/s kan lezen, en 37.88 MB/s kan schrijven. Een langere test kwam zelfs op 107.54MB/s en 36.48MB/s. Dus de SD kaart was hierin waarschijnlijk de beperkende factor.
A1 SD Bench kan ook het RAM testen, deze kwam uit op: 1897.89 MB/s.

http://tweakers.net/ext/f/S7qEpuipSE9tditrgq4o94Vn/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/4HfVbY8nfZgZXYndV2YZNeRx/medium.jpg

Aansluitingen
De tablet beschikt over voldoende aansluitmogelijkheden: MicroHDMI, een gecombineerde 3.5mm audio jack (Mic en headphone) en een microSD kaartlezer.
De dock voegt nog extra poorten toe zoals een USB 3.0 poort en SD kaartlezer.

Op de USB poort kan je USB HDD’s/sticks aansluiten, maar ook mijn Logitech ClearChat Wireless headset. Al werkte de microfoon hiervan helaas niet :)

Camera
De TF701T heeft 2 camera’s, de rearcamera van 5 megapixel, en de frontcamera van 1.2 megapixel. Ten opzichte van voorgangers is het aantal megapixels niet veranderd, maar wel de kwaliteit. In positieve zin. Uiteraard geen fotocamera kwaliteit, maar voor wat snelle kiekjes krijg je een redelijke kwaliteit.

De focus op de kleine letters op een spiegelend oppervlak vond ik behoorlijk scherp. Wel is het wit op de overzichtsfoto te wit/overbelicht, het lampje naast de TV valt bijvoorbeeld helemaal weg.
http://tweakers.net/ext/f/3MO2qmMfdnZtdQ08WyZBi1GO/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/mYYGtEclnznWZNVlSEMTEkkz/medium.jpg

De frontcamera, bijvoorbeeld voor videobellen, biedt voldoende kwaliteit.

Geluid
ASUS heeft ervoor gekozen om slechts één speaker in de tablet te stoppen. In het volgende hoofdstuk zal ik dat verder bespreken. Hier zal ik vooral de kwaliteit bespreken.
In een tablet heb nu nu eenmaal weinig ruimte, dus echt goed geluid kan je niet verwachten. ASUS maakt gebruik van hun eigen SonicMaster technologie. En ik moet zeggen, het klinkt aardig. Een redelijk vol geluid, gezien de geringe omvang van het speakertje

ASUS levert ook Audio Wizard mee, waarmee je een aantal audioprofielen kan instellen. Of dat in de praktijk nuttig is moet nog blijken, tot nu toe heb ik hem alleen op Music staan. Je hoort wel verschil tussen de verschillende profielen.

WiFi
De tablet heeft ondersteuning voor WLAN802.11 A/B/G/N.
Het ontvangst binnen mijn appartement is prima, ondans dat de router in de meterkast staat op een ruim aantal meters afstand, en er een aantal muren tussenzitten.
De maximale snelheid van 802.11 N heb ik nog niet gezien, zelfs niet als ik voor de meterkast sta. Mogelijk dat andere WiFi apparaten wat snelheid drukken.

Met mijn 100/100 internetverbinding haal ik volgens Speedtest.net ongeveer 37 Mbit download en 47 Mbit upload. Een andere testserver geeft vergelijkbare resultaten. Nu is mijn ervaring op mijn vaste computer dat speedtest.net vaak lagere snelheden aangeeft (70-80 Mbit up/down) dan wat ik werkelijk kan halen. Download ik bijvoorbeeld een 100mb.bin testbestand haal ik vrijwel de volledige snelheid.
Android geeft helaas geen downloadsnelheid weer, maar ook een 100mb.bin testbestand kwam vlot binnen, gevoelsmatig sneller dan die ~40 Mbit download.

De snelheid is wat mij betreft ook ruim voldoende voor een tablet, downloaden doe ik sporadisch op de tablet zelf.

GPS
Terwijl ik binnen in de woonkamer zit, ziet GPS Test binnen enkele seconden al voldoende satellieten om een goede nauwkeurige locatie vast te kunnen stellen. Niet veel later heeft hij zicht op maar liefst 21 satellieten, waarvan er 9 in gebruik om de positie te bepalen.

Niet alles is perfect

Zoals eigenlijk bij ieder product zijn er wel een paar punten op te merken.

Speling
Wat direct opviel bij het docken was de speling. Tijdens gebruik heb je er geen last van, als de tablet " opengeklapt staat, hij valt dan automatisch iets naar achteren in de dock. Maar de speling is zeker aanwezig, zoals goed te zien is:

Of dit nadelig is op lange termijn kan denk ik niemand inschatten. Misschien is het by design. Ik herinner mij iets van veel gebarsten schermen in voorgaande series, die mogelijk te strak in de dock zaten. Als dit de oplossing is: Prima :)

Mijn ervaring met de TF101 was dat de speling in het begin vrijwel nihil was, en na bijna 2.5 jaar intensief gebruik was de speling wel wat toegenomen, alleen deze speling voelt anders aan.

Speaker(s)
Geen stereo speakers. Waarom er gekozen is voor slechts één speaker is mij een raadsel. Het geluid van die ene speaker is echter wel prima in orde, als je naar de afmetingen van het speakertje kijkt. Voor mooi(er) geluid moet je toch echt losse speakers of een koptelefoon gebruiken.

Omdat het geluid mono is, merk je dat eigenlijk wel bij alles wat geluid maakt. Al het geluid komt van rechts.
Tevens is de plaats enigszins onhandig gekozen als je de tablet zonder dock gebruikt, en in de rechterhand houdt, in horizontale stand. Je vingers zullen zeer waarschijnlijk precies over de speaker heen vallen, waardoor het geluid gedempt wordt.

De enige logica die ik kan bedenken voor één speaker, en deze locatie: Als je de tablet, zonder dock, in portrait mode gebruikt, zit de speaker preces in het midden onder/bovenaan. Maar ik heb geen dock om hem in portrait mode te gebruiken!

Keyboard
Misschien is het wennen, maar de toetsaanslag die ik momenteel ervaar vind ik minder fijn dan bij de TF101. Maar die heb ik dan ook bijna 2.5 jaar gehad. Enkele toetsen klikken vrij luid, geen "soft-click". Tevens moest ik één van de pijltjestoetsen stevig aandrukken, deze zat simpelweg niet goed vast.
Tevens is het al een aantal keer voorgekomen dat de touchpad niet meer reageert, terwijl het toetsenbord zelf wel werkt. Opnieuw docken lost het wel weer op. Softwarematig probleem waarschijnlijk, de TF101 had exact hetzelfde probleem in het begin. Je zou verwachten dat zoiets dus niet meer zou voorkomen.

Notificaties
Zo bijzonder, en irritant, vind ik de keuze van ASUS om de quicksettings en het notificatiepanel van Android te combineren tot 1 paneel, en dan ook nog in het midden.

Gelukkig is dit in de Custom ASUS settings uit te zetten zodat je de stock Android ervaring krijgt. Omdat het uit te zetten valt kan ik er niet echt over klagen, maar de positie is wat mij betreft onhandig gekozen. Tevens kwam het paneel bij mij te druk/rommelig over.
http://tweakers.net/ext/f/Ygso1SIaW2l2zQADMCca05hs/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/JGeDQuCjLq8pUgFvjpchzyCL/medium.jpg

Inconsistentie
ASUS probeert een eigen feeling te geven aan de gebruikers. Wat mij betreft is dat niet echt goed gelukt. Zie voor sommige voorbeelden screenshots later in de review.

Zo is de appdrawer donker, is het instellingen scherm wit, de quicksettings donker met blauwe knoppen en zijn titelbalken in verschillende (ASUS) apps lichtblauw, maar zijn de eerder genoemde Floating Apps/Widgets titelbalken weer donker. De SuperNote app is oranje getint, en Story heeft een rood/bruinige kleur.

Dit is overigens iets wat niet alleen ASUS last van heeft, Android zelf is ook niet altijd duidelijk hierin. Maar naar mijn idee hebben bijvoorbeeld HTC en Samsung hun apps/feeling veel eenduidiger qua stijl en kleurgebruik.

Een mix van verschillende kleuren.

Miracast / Wi-Fi Direct
Miracast, oftewel wireless display, aka een draadloos HDMI kabeltje :+ is een techniek om via een ad-hoc Wi-Fi verbinding je beeld en audio over te sturen.
In theorie is Miracast erg simpel in gebruik, het koppelen met mijn LG TV gaat vlot. Tot zover klopt de belofte.
Het verbinden zelf is heel wat problematischer. Als hij al verbind, heb ik tot nu toe niet veel langer dan 30 seconden beeld gehad. Veel meer dan het homescreen op de TV kunnen weergeven heb ik nog niet kunnen doen. Daarna stopt het beeld, of ik krijg zelfs een geheel zwart beeld.
Of dit een issue is van mijn TV of van de tablet weet ik nog niet. Mogelijk dat hier een software update voor nodig is (TV of tablet) voordat het werkend te krijgen is.

Goede toevoegingen

ASUS heeft een ruim aantal pre-installed apps meegeleverd. Het is aan ieder te bepalen of ze wel of niet nuttig zijn, persoonlijk heb ik het liefst een zo kaal mogelijke Android versie, en haal ik de apps/widgets wel uit de Play Store.

De standaard voorgeïnstalleerde applicatielijst is redelijk uitgebreid.
http://tweakers.net/ext/f/XjCFy91tRVXAzU6FjN5mZaut/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/UF7kL7qcjlDxZN5kD5lw9Fnu/medium.jpg

Tussen de pre-installed apps heeft ASUS heeft een aantal mooie/handige dingen toegevoegd.

Splendid
Met deze applicatie stel de kleurtemperatuur, hue en saturation van het beelscherm iets bij. Dit zijn instellingen die heel erg persoonlijk zijn, maar vrijwel nooit aan te passen zijn. Een scherm waar wit te geel is, te blauw is, je hebt het vast allemaal wel eens gezien. Dat is nu verleden tijd ;-)

Zonder meetapparatuur te hebben, heb ik wel het idee dat ASUS de standaardinstelling redelijk goed heeft ingesteld, al denk ik dat de saturation iets hoger zou mogen.
Complimenten voor ASUS dat ze dit meeleveren.
http://tweakers.net/ext/f/i00F4OmjU8QGEYccgTZ4XqEt/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/MRodywlL2t63XErjw70rhgXU/medium.jpg

Story
Maak van je foto's een soort digitaal fotoboekje. Deel het album naar eigen wens in, voeg tekst toe, of voeg via een Google Maps kaartje de locatie toe.
Je kan je albums exporteren/delen, dan maakt hij van iedere pagina een JPG. Echter stopt daar ook het nut van deze applicatie. Een koppeling met online fotodiensten is lastig omdat het er zoveel zijn, maar het zou zeker een goede toevoeging zijn.

Floating Apps/Widgets
Via deze extra knop, zichtbaar in de knoppenbalk, kan je verschillende apps/widgets als een overlay over je huidige applicatie plaatsen. Dit beperkt zich niet alleen tot standaard ASUS widgets/apps, bijvoorbeeld de Spotify widget kan je ook als overlay toevoegen.
Ik vind dit de mooiste toevoeging die ASUS heeft gedaan, al twijfel ik of ik het veel zal gebruiken. Momenteel zie ik het als een leuke gimmick.
http://tweakers.net/ext/f/SUvalKwd1iDxv05EpTqWeLF1/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/STskrueajVlmffPz1VhITEj0/medium.jpg

SuperNote
Heel simpel gezegd: Een notitie programma. Maar daarmee doe ik de app tekort. Er zitten veel functies in. Zo kan je handgeschreven teksten invoegen, eventueel zelfs automatisch omzetten naar getypte letters, maar ook audio, foto’s, video en vormen invoegen. Of de functie automatisch transformeren, teken iets wat op een circel lijkt en hij maakt er een mooie circel van.
http://tweakers.net/ext/f/AhxpxhDbROCvB6WyDIfRSU9K/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/YGRqLQrPxs6wjBFFMnC6ZrZY/medium.jpg

Widgets

ASUS levert ook een aantal eigen widgets mee, zoals een weer widget en batterij widget. De email widget werkt (Helaas nog steeds) alleen als je de Email app gebruikt, en niet als je de Gmail app gebruikt. Of je moet je account als IMAP toevoegen in Email.
Een mooie Agenda widget ontbreekt echter.

Accu

Specificaties volgens de fabrikant:
Capaciteit tablet: 31 wH (13 uur)
Capaciteit dock: 16 wH (4 uur)

Ik heb de tablet op het moment van schrijven nog niet lang genoeg om de accuduur goed te kunnen vermelden.
In de eerste nacht heeft hij in standby, zo een 8h30m, 12% accu verloren van de tablet accu, waarvan voordat ik ging slapen de tablet nog 30 minuten licht gebruikt heb.

Hier valt wel iets aan op, of de informatie is incorrect: De tablet loopt eerst leeg, en daarna pas de dock. Dit is raar, en niet geheel logisch. Bij de TF101 was het andersom. Daardoor was je tablet eigenlijk altijd van wat prik voorzien, ongeacht of je dock vol was. Je bent nu dus eigenlijk verplicht om altijd de dock bij te hebben voor de lange accuduur. Wil je een keer alleen je tablet meenemen, moet je niet vergeten om te controleren of de tablet eerst opgeladen dient te worden.

Wel levert ASUS de applicatie Power Saver bij, met verschillende profielen. Smartsaving staat standaard aan, ingesteld op Optized Mode. Al zie ik nergens precies terug wat deze mode inhoud.
Via deze applicatie kan je ook vrij gedetailleerd (BetterBatteryStats achtig) zien welke applicaties het apparaat wakker houden, hoeveel accu ze gebruiken en nog een hoop andere informatie. Deze applicatie heet Power Consumption Table.

Zo zag ik een tijdje nadat ik Google Now had geactiveerd, en daarmee ook de optie “WIFI & Mobile network locations”, dat de Google Locatie van het totaal verbruikte percentage accu, maar liefst 62% accu had verbruikt. Hierdoor was de dock al bijna leeg. Deze optie heb ik maar direct uitgezet. Helaas een bekend probleem zonder echte oplossing.

De tweede dag heb ik beter kunnen testen. Ik heb 2 afleveringen via NetFlix gekeken van 45 minuten per stuk, en daarnaast heb ik veel op IRC gezeten (Constante WIFI connectie open), flink wat rondgesurft, alle applicaties weer geïnstalleerd die ik wil hebben, en het ruim 1GB grote spel RealRacing3 gedownload en 30 minuten gespeeld. Het scherm heeft veel aangestaan.

Aan het eind van de dag was de dock, door toedoen van de locatieservice, geheel leeg, en de tablet 30%. Gezien het intensieve gebruik van deze dag vind ik dit geen slechte score.

http://tweakers.net/ext/f/G9lS88xUYqiSPMyP1qEUi4jC/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/AMRWxUGAMCK407PS8evwpol3/medium.jpg

Benchmarks

Om te beginnen: Ik hecht totaal geen waarde aan benchmarks, vooral nadat bekend is geworden dat bepaalde SoC bouwers wat truucjes uithalen om beter uit de benchmarks te komen. Ze geven een globale indicatie aan, maar meer ook niet. Eigen ervaring is beter. Waarschijnlijk vallen de 3D benchmarks tegen, maar bedenk je wel dat dit scherm 2500x1600 pixels aan te sturen heeft, daar waar concurrentie vaak “maar” 1920x1080 heeft.

Voor de liefhebber heb ik dan ook wat benchmarks gedaan. Andere benchmarks wil ik op aanvraag ook wel draaien.

AnTuTu Benchmark
http://tweakers.net/ext/f/ZTdf4BXryselmEP1qrLcV0a2/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/twjfFUGC7EgxmDqcT8CCIoec/medium.jpg

PassMark Performance Test Mobile
http://tweakers.net/ext/f/M9lqkjKVL6gXyGEGU3YGprFV/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/lTsfidKh1He8UclwuEfw7nsj/medium.jpg

Quadrant Standard Benchmark

Changelog

2013-10-19: Eerste versie van de review online
2013-10-19: Wat kleine aanpassingen, en hoofdstuk Hardware toegevoegd.
2013-10-22: WiFi en GPS ervaring toegevoegd aan het hoofdstuk Hardware.

Heb jij ook een Asus Transformer Pad 1B045A 32GB + Dock Grijs?

Mijn prime is bijzonder traag te noemen, zeker in vergelijking met mijn nexus 7, veroorzaakt door verkeed geheugen. Nu is dat moeilijk te beoordelen bij een nieuwe tablet, maar ik vraag of deze ook laat het van dat trage geheugen.
Is nu nog niets zinnigs over te zeggen. Is nu iig niet van toepassing. Ik ga er wel vanuit dat ASUS zelf nog met een update naar Android 4.3 of misschien zelfs gelijk 4.4 komt, en die heeft TRIM support. Daar had de eerste Nexus7 ook veel baat bij.
De prime had naast het trim verhaal ook gewoon te traag geheugen, waardoor het hele apparaat traag was. Dat was vanaf moment 1 eigenlijk wel te merken, bijvoorbeeld als je een app installeerde zat de hele tablet zo'n beetje vast.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 21 oktober 2013 09:57]

Ja, precies, dit vroeg ik mij ook af. De prime werd (zeker na wat tijd), erg traag. Apps installeren en scrollen in de browser ging echt schokkerig. Ik hoop dat dat met deze verbeterd is?
Nadat ik een Custom Rom met Android 4.3 had geïnstalleerd, was mijn Prime een stuk responsiever geworden.
Erg mooie, uitgebreide en behulpzame review! Dank!

Mijn eigen tablet (de Transformer Prime) is inmiddels aan vervanging toe, nadat ik een (nu blijkt fatale) fout maakte bij het flashen van custom ROMs (aka hard brick). Au enzo, maar goed, uithuilen en opnieuw beginnen. Ik zat eerst te kijken naar een TF700 infinity (want bruikbaar in mijn dock), maar toen ik las van de TF701 was ik natuurlijk meer geïnteresseerd in het nieuwe model, zeker gezien de prijs van ¤ 499,=

Ik heb een paar issues vanuit de Prime die ik bij een volgende aankoop liever niet meer heb:
- onbruikbare GPS: ik heb de dongle gekregen, maar ja, de GPS bleef best wel waardeloos...
- WiFi is best wel crappy. Hoe is dat bij deze tablet?

- is de tablet te rooten ZONDER de bootloader te unlocken (dat laatste doe ik liever even niet meer)? Dit vooral om de backups van de Prime (met Titanium Backup pro) terug te zetten.
GPS nog niet echt gebruikt, doe ik uberhaupt niet echt op een tablet :) Maar Google Maps weet waar ik ben. En GPS Test geeft vrij snel (binnen) een lock, 21 zichtbare sattelieten, waarvan 9 in gebruik.
Dat stukje kunstof waar de antennes achter zitten heeft dus echt nut :P
WiFi is ook prima, ben sinds kort van provider gewisseld, en nu kan mijn router niet meer in mijn werkkamer staan, en staat deze in de meterkast. Dit is vanaf de woonkamer een redelijk eindje met wat binnenmuren enzo, en heb 3 van de 4 streepjes, verbonden met 150 Mbit.
Via de speedtest.net app kom ik op 27 Mbit download en 48 Mbit upload, echte praktijk down/uploads heb ik nog niet gedaan, maar ik hoef niet per se mijn volle 100/100 te halen op de tablet :D

rooten is nog niet mogelijk :( Tenminste, niets gevonden tot nu toe. Dus of het kan zonder bootloader unlock etc weet ik niet. Hoop dat er snel root voor komt. Custom ROM's hoef ik niet per se gelijk te hebben, maar root is zeker welkom.
De unlock-tool is inmiddels beschikbaar op de site van Asus
(link).

Niet dat ik me voorlopig aan dergelijke activiteiten ga wagen, maar goed, het kan dus wel...
dag, dank voor de mooie review. ik heb momenteel de TF700.
is de overstap naar deze het waard of is deTF700 nog snel genoeg?
gr bauke
Zowel voor @mrotterdam als @baukie:
Lastig te bepalen :P Ik kwam van een TF101, dat was de eerste generatie Transformer tablets van meer dan 2.5 jaar oud. In die tijd is de snelheid van alle hardware natuurlijk enorm toegenomen.
En kwam ik van 1280x800 pixels, terwijl het nu 2560x1600 is geworden. Zijn nogal wat extra pixels. Jullie hebben al een prima resolutie van 1920x1080, ook geen onaardige processor, alleen mogelijk wel trager geheugen.
De ervaring zal vast en zeker positief zijn als je overstapt, maar het verschil zal niet zo groot zijn als bij mij momenteel.

Als je het geld over hebt: Prima :) Maar als de TF700 het ook nog goed doet, zou ik persoonlijk niet zo snel overstappen.
kijk goede reactie.
ik ben eruit, al is het wel heel verleidelijk die extra kracht....
Mijn tf700 blijft nog even... hij doet het goed en net zoal @mrotterdam zegt, het werkt allemaal super, misschien moet ik hem ook eens rooten...
ik denk er nog even overna, daarnaast heb ik nog nooit wat geroot dus moet ik me daar ook helemaal in gaan verdiepen. dank voor je reactie.
Is android 5 beschikbaar voor deze tablet?
Officieel: Nope.
Onofficieel: Via custom ROM's zoals CM12.1 is het wel mogelijk.

Alleen zo populair is de TF701t helaas niet geworden, dus er zijn niet extreem veel ontwikkelaars mee bezig.
Allereerst, Prima Review, complimenten daarvoor.

Ik heb inmiddels al meer dan een jaar de Transformer Infinity TF700 met 64Gb. Die wordt zeer intensief gebruikt, tot 4-5 uur per dag, voornamelijk voor internet, email, stocks, tekstverwerken, spreadsheets, lezen enz. Met af en een spelletje tussendoor.

Heb er totaal geen problemen mee, is eigenlijk meer dan snel genoeg voor mij. Maar is in de loop der tijd wel iets langzamer, ik vermoed door het memory-lag probleem. Dus wellicht Wil hem alsnog rooten om dit op te lossen.

Met in totaal 96Gb aan extra geheugen staat de TF700 ook nog eens vol met documenten, sheets, PDF's, foto's en filmmateriaal. Voor mij dus echt een workhorse waarvoor de Transformers dankzij hun dock prima geschikt voor zijn.
En voor de goede orde, heb geen problemen met GPS of WiFi. De ontvangst-verbetering ten opzichte van de Prime is aanzienlijk (die had ik voorheen).

Ook voor mij is de vraag nu of ik zal overstappen op een TF701.
Het Full-HD scherm van de Infinity is uitstekend en toch al haarscherp.
Alleen het idee van de extr snelheid die de Tegra 4 biedt klink wel erg verleidelijk.
ook mijn tf700 is een werkpaard, wanneer je hebt geroot wil je me dan een link sturen welke methode je hebt gebruikt?
alvast grote dank.
Kleine correctie, je zegt dat het aantal megapixels niet is veranderd.
De tf700t beschikt over een 8mp back camera en hier zit een 5mp camera op.

Klein vraagje nog, heb je te maken gehad met random reboots?
Zie dat een aantal mensen daar mee te maken hebben gehad.

[Reactie gewijzigd door headphoneguy op 22 oktober 2013 13:56]

Mooie review, zit al een tijdje te kijken voor een tablet en mijn oog viel op deze.
Vind het persoonlijk alleen erg jammer dat ook asus een skin over android heeft gelegd in tegenstelling tot de oudere modellen.
Is dit uit te zetten zoals de quick settings balk of zit je hier vast aan (zonder een custom rom te installeren)?
Mooie uitgebreide review, *must buy TF701T*, helaas doet mijn oude TF101T het nog goed dus ik zie nog geen reden om deze te vervangen.
Hier kan ik mij helemaal bij aansluiten.
Nu Lollipop op mijn TF101 staat, werkt hij nog vlotter dan met KitKat.
Custom Roms zijn fantastisch. Helaas met 1 minpuntje: Bluetooth doet het niet. Maar hoe vaak gebruik je dat op een tablet.....

De prijs van de TF701 + Dock is nu E349,-
In vegelijking met hoe duur de TF101 en de TF201 (Prime) waren, is dat zeer goedkoop.
Je schrijft dat de tablet accu eerst wordt gebruikt en dan pas die van het dock. Bij je accutest is echter de dock leeg en de tablet zelf nog 30%. Kun je dit ophelderen?

Hoe zou je de tablet waarderen als vervanging voor een mini laptop met Windows? Kun je er alles mee wat je ook met een kleine laptop zou kunnen willen?

[Reactie gewijzigd door 55563 op 21 oktober 2013 13:57]

Ik ben nog aan het uitvogelen hoe het accuverbruik nu precies loopt :P
Waar het nu op lijkt: De tablet wordt eerst gebruikt, als deze ongeveer 70% over heeft springt de dock bij. Of hij dan puur de tablet aan het opladen is, of zowel opladen als vebruik, weet ik niet. Resultaat van wat ik gister gezien heb was dat de dock op een gegeven moment geheel leeg was, en de tablet toen weer over de 80% was.

En op de vraag of het een vervanger kan zijn: Dat ligt geheel aan je gebruik. En of er beschikbare applicaties voor je doel zijn. Waar ik hem voornamelijk voor gebruik is surfen, chat, via SSH een paar servers beheren, filmpje kijken (YouTube, Netflix), muziek luisteren, af en toe een spelletje. En deze review typen :) Iets wat ik grotendeels ook op de laptop of pc zou doen.

Wel is het zo dat niet alles op een tablet kan, zelfs niet als het een webbased iets is. Zo kan ik mijn Synology NAS via de tablet, via de beperkte, mobiele webinterface nauwelijks beheren. En de desktop interface werkt niet goed door de opbouw hiervan. Daar heb ik echt een laptop/pc voor nodig met volwaardige browser.
Kan dat laatste ook niet met chrome voor Android? Het enige dat ik wellicht zou missen, is Photoshop. Ik hoop maar dat er op termijn fotobewerking op de markt komt voor RAW images. Veel gebruik ik dat echter niet.

Een ander probleem kan zijn dat ik straks moeilijk een nieuwe Android telefoon kan rooten of een factory image flashen op m'n huidige Galaxy Nexus. De tools die er zijn, zijn voor pc-systemen. Ironisch genoeg kun je als tweaker dus nog steeds niet helemaal Android-only door het leven gaan. :p

Raar verhaal die accu inderdaad. Klinkt bijna als een bug.
Vandaag bij Tabletcenter besteld, morgen als het goed is bezorgd.
Heb nu de TF700 en die heeft de vervelende drain bug wanneer tablet in dock zit.
Met CromiX als custom rom erop is deze wel vrij snel.
Aangezien ik veel moet reizen de komende tijd leek het een goed moment om te upgraden en mijn TF700 gaat naar mijn vrouw.
Ben benieuwd of de uitstekende Noreve Leather Case die ik heb ook om de TF701 past.
Op papier zou het moeten daar de dimensies praktisch onveranderd zijn gebleven.