Asus P5K Pro Review

rodie83 4 oktober 2008, laatste update op 4 oktober 2008, 555 views

Asus P5K Pro

Pluspunten

• OC mogelijkheden
  • Stabiliteit

Minpunten

• Plaatsing bepaalde aansluitingen

Layout Score: 3
Laat ik allereerst beginnen met een kleine uitleg over hoe de Asus P5K Pro in mijn bezit is gekomen. Enkele maanden terug had ik genoeg reserves opgebouwd om een nieuw systeem te kunnen bouwen. Mijn oude socket 939 systeem deed het nog wel, maar de snelheid ervan begon me tegen te staan. Ik was er al vrij snel van overtuigd dat mijn nieuwe systeem een Intel systeem moest worden. De Core 2 Duo's en Quad's hadden zich gezien de reviews en ervaringen al bewezen - ik had dus een socket 775 bord nodig. In de tijd dat ik mijn systeem kocht was de P45 chipset nog niet uit, en had ik in feite de keuze tussen de P35, X38 en Nvidia chipsets. De Nvidia chipsets vielen eigenlijk per definitie af; SLI draaien was voor mij niet nodig. De X38 chipset bood niet veel toegevoegde waarde ten opzichte van de P35 chipset (afgezien van een 2.0 PCI-e sloten en tweede PCI-e slot op x16 snelheid in plaats van x4). De P35 chipset was dus een vrij snelle keus, maar het bord zelf niet. Bekend als ik was met Asus wou ik sowieso een bordje van hen, maar het aanbod P35 borden was (en is) werkelijk erg groot. Nu vind ik maar een aantal zaken echt belangrijk op een moederbord:

- betrouwbaarheid
- overklokbaarheid

Binnen het grote aanbod van Asus kwam daarom de P5K Pro positief naar voren. Volgens Asus zelf goede OC mogelijkheden en het bord mist precies de features die ik toch niet gebruik, zoals WiFi, eSATA enzovoorts. Ondertussen heb ik het bordje een aantal maanden stevig in gebruik en vond ik tijd voor een degelijke userreview. Ik volg in deze review de koppen die Tweakers.net ook aanhoudt, om het geheel overzichtelijk te houden. Plaatjes heb ik voor zover mogelijk toegevoegd onderaan de review.

Featureset

Zoals ik hierboven al heb beschreven is de featureset van de P5K Pro niet bijster groot, zeker niet wanneer je deze vergelijkt met zijn broertjes P5K Deluxe, de P5K Premium, de Blitz Extreme en de P5K-E WiFi. Daarbij moet wel worden gezegd dat de prijs van de P5K Pro ook lager ligt dan bovengenoemde moederborden. Bovendien is de featureset voor mij juist goed, omdat ik geen behoefte heb aan meer dan 6 SATA poorten, WiFi, eSATA enzovoorts.

Een laatste opmerking is dat het bord slechts een 4 polige aansluiting heeft voor de voeding, in plaats van de tegenwoordig veel gebruikte 8 polige aansluiting. Al met al voor de layout dus een voldoende en net geen goed - omdat er drie aansluitingen die danwel vereist zijn danwel vaak worden gebruikt onhandig zijn geplaatst. Niettemin, er moet toch een score worden gegeven. Omdat de featureset voor mij goed genoeg is, maar er meer op de markt is krijgt dit onderwerp van mij een voldoende.

Layout

Typsich genoeg is de layout van de P5K Pro niet bijster brilliant. Het meest in het oog springend is misschien nog wel de plaatsing van de ATX stekker. Deze zit (zie foto 1) nagenoeg midden op het bord, richting de I/O poorten. De plaatsing is niet onoverkomelijk, maar wel lastig. Ik gebruik een Antec P182 waarbij de voeding onderin zit. Gezien de plaatsing van de ATX aansluiting en de lengte van mijn kabel moet ik dus over de videokaart heen. Dat is lelijk, en ook niet bijzonder praktisch voor de airflow.

Een ander minpunt is dat de RAM sloten relatief dicht bij de CPU socket geplaatst zijn. Ik gebruik zelf Corsair geheugen (4x2GB) met een hoge heatspreader, en dat drukt heel licht tegen mijn Scythe Infinity fan aan. Dit valt als je goed kijkt te zien op de foto 2. Als de sloten een halve centimer naar achteren waren geplaatst was daar geen probleem mee geweest.

Het laatste wat echt onpraktisch is aan de layout, maar ook te overkomen, is de plaatsing van de enige PATA aansluiting op het bord. In de P182 ligt je bord relatief hoog in de kast omdat de voeding ondering ligt, maar in een kast waar de voeding bovenin wordt geplaatst heb je of een lange kabel nodig tussen je DVD device, of je moet je DVD device in lagere bays stoppen.

Wel ben ik heel erg tevreden over de plaatsing van de frontpanel aansluitingen zoals USB, FireWire en de systeemaansluitingen (aan/uit/leds/reset). Deze liggen lekker naast elkaar en zijn enorm makkelijk te plaatsen met de risers die Asus meelevert. Dit heb ik bij andere borden wel eens anders gezien.

Prestaties

De prestaties van het moederbord zijn gewoon goed te noemen. Het bord in combinatie met de andere hardware presteert zoals het zou moeten presteren. Ik heb geen bench cijfers, maar uit verschillende tests op internet blijkt wel dat de verschillen tussen P35 moederborden in real life situaties niet of nauwelijks te merken zijn. Ik ga daaraan dan ook niks toevoegen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Het bord is erg stabiel, alleen merk ik op dat het een no go is om tegen de computerkas aan te stoten. Van een klein schokje heeft ie niet zoveel last, maar als je per ongeluk je knie er eens hard tegen aan stoot zit je al snel tegen of een reboot of een blauw scherm aan te turen. Afgezien daarvan is het systeem rock solid en draait het rustig een volle week 24 uur per dag zonder een krimp te geven. Ook op dit onderdeel derhalve een goed.

Overclockbaarheid

Dit bordje clockt erg fijn over. Vrijwel alles is in te stellen. Ik krijg zelf zonder enige moeite mijn Q6700 naar 3,2GHZ getild, waarbij ik maar twee instellingen hoef te wijzigen. FSB naar 320, core voltage iets verhogen, klaar. Ik zou ongetwijfeld wel veel verder kunnen, maar aangezien ik nog van een enige stilte houd kan mijn koeling nog een hogere snelheid niet aan. In elk geval biedt het moederbord je werkelijk alle opties die je nodig hebt om je processor zwaar te overclocken.

Een erg handige optie is verder dat het BIOS je de ruimte geeft om verschillende OC profielen op te slaan. Op die manier kan je snel switchen tussen verschillende OC's, zonder alle individuele opties handmatig te moeten wijzigen.

Compatibiliteit

Er is helemaal niks wat ik nog niet werkend heb gekregen met dit moederbord. Zeer goed dus. Zelfs mijn Corsair 8GB (4x2GB) werkt probleemloos, vanaf het eerste moment dat ik het inbouwde.

Een andere opmerking die hier het beste past is wellicht het geweldige systeem waarbij je via het BIOS het BIOS kunt updaten - gewoon door de bios file op een USB stick te zetten en deze te selecteren in Asus EZ Flash.

Ondersteuning door de fabrikant

Sja, hier is natuurlijk al veel over bekend. De trage site van Asus is wellicht het meest irritant van allemaal. Verder brengt Asus regelematig een nieuw BIOS uit als dat nodig en is en zijn alle benodigdheden wel op hun site te vinden. Helaas, omdat de support site zo bizar traag is, zeker in deze tijden waarin elk bedrijf een normaal snelle site bezit, krijgt de support alsnog een voldoende in plaats van een goed.

Ik heb dit moederbord net onder de 100 euro gekocht en dat was het meer dan waard. Dat het bord enkele onhandige aansluitingen kent is dan wel een minpunt, maar het het is geen onoplosbaar probleem. Iedereen die een vrij simpel bord zoekt maar van hoge (OC) kwaliteit kan goed bij de P5K Pro terecht, zelfs al is de P35 chipset ondertussen al weer wat ouder.

Heb jij ook een Asus P5K Pro?

Hoe is de driver ondersteuning onder Vista 64 op dit bord? Ik twijfel namelijk om over te stappen naar vista 64 maar ben bang dat ik dan mijn TVKaart het niet gaat doen om en de problemen met mijn interne cardreader aanhouden (Die werkte prima onder XP zowel 32 als 64 bit maar totaal niet onder Vista)
Verder wel leuk dat je vlak na mij een review post over hetzelfde bord. Aangezien ik ook wel wil uitbreiden naar 4GB geheugen in de toekomst is dit in ieder geval een leuke referentie om te horen dat het wel werkt met veel meer dan 2GB ge´nstalleerd. (Ik zou dan nog een zelfde dual channel Kingston kitje erbij plaatsen als ik Vista 64 draai)

[Reactie gewijzigd door BennyU op 4 oktober 2008 19:32]

De driver ondersteuning is voor zover ik ben tegengekomen prima. De Intel drivers zijn gewoon te downloaden en doen het prima op X64. Voor randapparatuur hangt het natuurlijk af van de drivers voor die randapparatuur.

Weet je zeker dat je case niet ergens kortsluiting maakt met het moederbord op zo'n moment? Een mobo mag echt niet zo maar rebooten of het systeem laten crashen door wat stoten.
"Het bord is erg stabiel, alleen merk ik op dat het een no go is om tegen de computerkas aan te stoten. Van een klein schokje heeft ie niet zoveel last, maar als je per ongeluk je knie er eens hard tegen aan stoot zit je al snel tegen of een reboot of een blauw scherm aan te turen."

komt dit niet omdat je meest linker reepje RAM dan nog iets scheven geduwd wordt door de CPU-koeler? Lijkt mij een goede verklaring voor een BSOD wanneer er zomaar 1/4e RAM los en vast schiet.