Specificaties 4,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S4 Zoom Wit Review

vlijmen 18 oktober 2013, laatste update op 6 november 2013, 20.746 views

Samsung Galaxy S4 Zoom Wit

Pluspunten

• Optische zoom
  • Accuduur
  • Camera profielen (25)

Minpunten

• Vrij fors toestel
  • Veel standaard Apps

Sinds drie weken heb ik de S4 Zoom in gebruik en wil graag mijn eerste ervaringen met jullie delen. Belangrijke informatie vooraf, voorheen heb ik altijd iPhone’s gehad, de overstap naar een Android toestel had dus wat vooroordelen te overwinnen. Een goede review schrijven is natuurlijk lastig na 2 weken, daarom zal ik deze review ook nog aanpassen zodra ik het toestel langer in gebruik heb. Lees mijn review gewoon even door en wellicht heb je er iets aan om zelf ook wel of niet voor dit toestel te kiezen. Mochten jullie vragen hebben of meer informatie willen, laat dan zeker een reactie achter.

Uitpakken:
Het toestel zit in een mooi klein doosje (dat me meteen doet denken aan de iPhone, maar dat terzijde) wat natuurlijk de beleving meteen ten goede komt. In het doosje bevindt zich uiteraard het toestel, een korte handleiding, de oplader met usb-kabel en oordopjes met diverse maten rubber kopjes.

Installatie:
Daar komen we bij het punt waar ik me vooral zorgen om maakte. Hoe ga ik er voor zorgen dat ik zo eenvoudig mogelijk overstap van iOS naar Android? Bij de eerste keer opstarten van het toestel wordt je meteen stap voor stap door de installatie geloosd. Eigenlijk viel het allemaal wel mee, na het aanmaken van een Samsung account (ben er nog niet achter waar die precies voor dient) en het invullen van mijn Gmail gegevens was eigenlijk de installatie al klaar. Omdat ik op mijn iPhone ook al mijn contacten, e-mails en agenda's met Gmail synchroniseerde waren alle gegevens direct beschikbaar op mijn nieuwe toestel. Een tip om over te stappen, synchroniseer eerst je iPhone contacten, mail en agenda’s met Gmail en ga dan je nieuwe Android toestel in gebruik nemen.

Algemeen:
Om een goede review te schrijven waarbij ik niet alleen maar vergelijk met mijn iPhone ervaring eerst een stukje algemeen. Wat betreft specificaties is de S4 Zoom een beetje een combinatie van de S3 en de S4 mini. Van beide toestellen zijn er verschillende specificaties die overeenkomen. Ik ga niet de hele lijstjes zelf overlopen, dit is natuurlijk allemaal eenvoudig terug te zien in de overzichten, maar hoe je het ervaart, daar gaat het om. Mijn persoonlijke mening na 2 weken, totaal onverwachts, geheel verrast, maar erg tevreden. Ondanks dat het toestel een wat grover formaat heeft neem ik hem met plezier overal mee naar toe. Ik maak onbewust zelfs meer foto's tijdens de dag dan ik voorheen deed. Altijd leuk voor later natuurlijk.

Design:
In de volledige Galaxy reeks van Samsung verandert er maar weinig aan het design. Zo ook bij de S4 Zoom. Mijn eerste indruk van het design was wat redelijk positief. Als je naar de voorzijde van het toestel kijkt is het een Galaxy zoals elk ander toestel uit de serie. Naar mate je het toestel omdraait komt natuurlijk de ‘verassing’ in beeld, de naam is natuurlijk niet voor niets Samsung Galaxy S4 Zoom, een toch wat grote lens trekt dan je aandacht. Het toestel is met zijn 15,4mm en 208 gram zowel wat aan de dikke alsook aan de zware kant. Na de eerste week begon het wel te wennen hoe je het toestel het beste in de hand kan houden en ben ik juist minder bang dat hij valt dan ik met mijn vorige toestellen soms was. De gebogen vormen aan de achterzijde zorgen juist ook tijdens het foto's maken dat je het toestel heel goed in de hand kan houden en het toestel niet te veel beweegt.

Accuduur:
Zeker niet onbelangrijk voor een smartphone is de accuduur. Natuurlijk is dit heel afhankelijk van het gebruik, maar persoonlijk ben ik voor alsnog heel tevreden. De S4 Zoom geeft bij mij aan het einde van de dag aan dat ik nog ongeveer 30% batterij heb. Ik gebruik hem dan voornamelijk om te internetten (via WiFi & 3G) een paar keer per dag een foto te maken (ook met flits), continue mails binnen te halen, whatsapp en natuurlijk om te bellen. Ongeveer 20min via GSM, 15min met Skype (via 3G) en 30min met Triiing (Voip bellen van Telenet via WiFi). Dankzij de verwisselbare accu is dit natuurlijk ook eenvoudig te verhogen, dit kon ik met mijn iPhone natuurlijk niet.)

Snelheid:
De snelheid bevalt me heel goed, opstarten gebeurd redelijk snel en omdat je dit niet dagelijks doet accepteer je (ik althans) dat het iets langer duurt. Applicaties opstarten gaat ook vlot genoeg, zonder haperingen openen de applicaties en zijn alle effecten die Samsung en Android toevoegen prima te verwerken. Als browser gebruik ik voornamelijk Chrome (beta) en het laden van pagina's die veel HTML5/jQuery bevatten gaat razendsnel. De S4 Zoom heeft er totaal geen moeite mee om dit te verwerken. De algemene snelheid via WiFi mag ik ook niet over klagen, 50Mbps werd zonder problemen gehaald met de speedtest.net App. Deze App gaat niet hoger, maar of het toestel wel of niet nog sneller kan lijkt me niet eens heel interessant. Belangrijk extra puntje op het gebied van snelheid, de camera App opent erg snel. Samsung is zo slim geweest om als er vrij geheugen is, dit te gebruiken om de camera automatisch op de achtergrond te laten draaien.

Geluid:
Zowel hoge als lage tonen heeft de S4 Zoom weinig moeite mee. Er zit rechts boven de lens een speaker ingebouwd die (voor een smartphone) vrij krachtig geluid voortbrengt. Zowel de hoge als lage tonen getest uiteraard, en dat gaat hem redelijk af. Als je het volume niet voluit zet komen alle tonen er mooi uit. Zet je het volume op z'n hoogst dan is het geluid harder, maar ook wel wat schel soms. Omdat ik mijn smartphone ook gebruik om te navigeren ben ik blij met deze speaker. Ik hoef de navigatie niet over de autospeakers te laten gaan, het toestel is zelf krachtig genoeg om alles goed verstaanbaar te maken. Wat betreft geluid opnemen tijdens een video, ook dat gaat hem goed af. Verwacht geen Dolby Digital Surround, maar de kwaliteit is goed en past bij de kwaliteit van de beelden.

De Camera:
Dit is natuurlijk wat de S4 Zoom onderscheidt van vrijwel alle andere smartphones op de markt. Met een 16 Megapixel camera en 10x optische zoom zou je toch geweldige foto's en video's moeten kunnen maken. Is dat ook zo? Eerste indruk, ja! Voornamelijk de optische zoom is voor mij een geweldige toevoeging aan deze smartphone. Eindelijk is het mogelijk om mooie foto's en video's te maken van objecten die verder weg zijn zonder in te leveren op de kwaliteit van de foto. Ik ben geen professioneel fotograaf en let ook niet zo op detail, maar juist daarom moet voor mij een camera eenvoudig in te stellen zijn en mij dan een goede tot perfecte foto geven.
De S4 Zoom beschikt overigens niet over zomaar een LED flash lampje zoals de meeste smartphones. De S4 Zoom heeft namelijk een Xenon Flash. Zij mij natuurlijk helemaal niks tot ik het toestel in mijn handen had. Dit is niet een klein ledlampje dat even gaat branden als je een foto maakt, maar een echte filtser zoals bij een fototoestel. Enig nadeel, hij is niet als zaklamp te gebruiken. Tevens heeft hij een oranje lampje, een zoeker heet dat volgens mij.

De S4 Zoom heeft 3(/4) foto standen:
Automatisch, deze stand gebruik ik op dit moment nog het meeste, zonder zelf een keuze te moeten maken over wat het beste zou zijn heb je in 99 van de 100 gevallen een mooie foto genomen voor je het door hebt. Mijn succes ratio van gelukte foto's is met deze stand hoger dan met de gemiddelde foto die ik met mijn iPhone schiet of met mijn Sony DSC-H7.
Expert, Dit is de stand waar ik eigenlijk nog geen gebruik van heb gemaakt. Tot in detail kun je hier de sluitertijd, iso waarden, lensopening, lichtstanden en dergelijke aanpassen. Voor mij veel te moeilijk, maar voor de mensen die hier meer kennis van hebben, het kan allemaal.
Mijn stand, Dit is geen echt extra stand eigenlijk, hier kun je zelf een aantal favorieten toevoegen die uit de Smart modus komen.
Smart, 24(/25) voorgeprogrammeerde foto programma's die allemaal bedoeld zijn om dat specifieke moment ook eens goed op de foto te kunnen zetten.

Wat filmen betreft werd ik al net zo verrast, de kwaliteit van de opnames is echt ontzettend goed, en het optisch kunnen zoomen is ook hier een verademing. Je kunt met dit toestel echt filmen wat je in beeld wilde hebben. De omgeving die er vaak niet toe doet zoom je dus gewoon weg. De hoge kwaliteit van de foto's en filmpjes heeft echter als nadeel wel dat het geheugen vrij snel vol komt te zitten. Regelmatig je foto's overzetten en een grotere microSD kaart is dus wel aan te raden.

Conclusie:
Nu ik het eerste deel van de review terug lees ben ik bijna bang dat ik te positief was. Als jaren iPhone gebruiker heb ik het gevoel Apple te verraden. Begrijp me niet verkeerd, ik was geen Apple fanboy, maar de gewoonte om met een iPhone te werken was voor mij de drempel om over te gaan op Android. De gewone toestellen konden mij niet zo interesseren, ze voegden niks anders toe dan een nieuwe iPhone. De S4 Zoom daarentegen combineert een goede camera met een smartphone in een handzaam formaat. Zeker voor mensen die dagelijks foto's maken (en wellicht altijd al een digitale camera bij zich hadden) is dit toestel een aanrader. Voor de specificaties als smartphone is het geen topper, maar voor de camera is het dat zeker. Een beetje groter en een beetje zwaarder, maar voor deze camera met smartphone/smartphone met camera is het zeker acceptabel en wen je er snel aan.

Update: Na 4 weken gebruik
Inmiddels heb ik de Samsung Galaxy S4 Zoom ongeveer 4 weken in gebruik en mijn mening erover is niet zoveel veranderd ten opzichte van bovenstaande review. Ik maak me geen zorgen meer over het beschadigen van de lens als het toestel op tafel ligt. Met de lens naar beneden ligt hij namelijk een beetje schuin waardoor de lens niet kan krassen. Ik heb nog altijd geen vastloper gehad, maar merkte wel dat het toestel na een week geen reboot gedaan te hebben wat aan de tragere kant werd. Het volledig sluiten van alle processen hielp een beetje, maar een reboot heeft hem weer goed geholpen. Maar eigenlijk is dit ook heel normaal natuurlijk. De foto's heb ik al regelmatig van het toestel af moeten halen omdat het interne geheugen vol was. Een MicroSD mag dus zeker niet ontbreken in de komende aanschaffen. Het enige wat ik wel nog mis (maar dat ligt vaak aan de Apps) is het kunnen instellen van verschillende geluiden voor notificaties. Bij Facebook is het me gelukt, maar bij veel andere Apps zoals Twitter, Whatsapp, Mail e.d. heb ik deze mogelijkheid nog niet gevonden. Hierdoor weet je nooit of het belangrijk is op je telefoon te kijken.

Afbeeldingen:
Ik heb nog niet van alle standen leuke test foto's genomen, maar deze ga ik zodra ze beschikbaar zijn uiteraard toevoegen. De sneeuw foto blijft hopelijk nog lang uit!
voorbeeldModusWat kun je er mee?
SuggestieHiermee adviseert het toestel zelf 3 mogelijke standen van deze lijst die je in deze situatie mogelijk zou willen gebruiken.
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-03s.pngGezichtcorrectieOp een foto zie je er altijd net iets minder mooi uit dan in het echt. Met deze functie kun je bij een portret foto ogen vergroten, ruis onderdrukken (je kunt je er zelfs geschoren uit laten zien) en het gezicht smaller maken. Voor het voorbeeld heb ik alle correcties op het meest extreme gezet. Door middel van eenvoudige schuif balkjes kun je de drie correcties in meer of mindere mate toepassen. :-)
NoImageBeste foto
NoImageContinuopname
NoImageBeste gezicht
NoImageKinderopname
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-13s.pngLandschapHet gras is altijd groener... in landschap modus. En je ziet ook duidelijk verschil. Het gras is groener en de lucht is blauwer.
NoImageDageraad
NoImageSneeuw
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-01s.pngMacroMet de macro modus lukt het heel goed om kleine objecten van dichtbij scherp in beeld te brengen en de details helder te houden.
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-02s.pngEtenDe eet modus is een beetje bizar, het brengt je eten haar scherp in beeld, maar laat het er dan op de foto wel net iets lekkerder uit zien dan in het echt. Zie bijvoorbeeld mijn groentesoep hiernaast.
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-05s.pngFeest/binnenMijn persoonlijke ervaring is dat het niet mee valt om binnen tijdens een feestje een scherpe en heldere foto te maken. Ondanks mijn ongeduld om op het juiste moment te wachten lukken nu tijdens een feestje aanzienlijk meer foto's. Had ik niet verwacht.
NoImageActie-opname
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-08s.pngRijke toonEen functie die eigenlijk hetzelfde lijkt te doen als de Eten Modus. Hij maakt de kleuren allemaal net wat feller waardoor het een mooier beeld wordt.
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-04s.pngPanoramaBehoeft weinig uitleg lijkt me, maar vergeet niet dat het om panorama gaat en geen 360. Afbeeldingen kunnen dus alleen van links naar rechts of vice versa genomen worden.
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-10s.pngWatervalDe waterval modus is me nog het meeste tegengevallen. Een echte waterval heb ik het helaas nog niet op kunnen testen, maar tijdens het maken van de foto moet je het toestel zo lang stil houden dat het resultaat zonder statief bedroevend wazig is. Wellicht dat het bij een echte waterval en met statief beter gaat, maar een statief heb ik niet altijd op zak.
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-12.gifGeanimeerde fotoEen functie die ik zelf niet veel zal gebruiken, als ik bewegend beeld wil maak ik wel een filmpje. Maar toch een grappige functie. Je maakt een aantal foto's snel naar elkaar en kunt daarna aangeven welk gedeelde van het beeld statisch moet zijn en welke delen moeten bewegen. Je foto wordt hiermee als geanimeerde gif opgeslagen.
NoImageDrama
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-09s.pngGumHeel vervelend kan het zijn als er iemand onverwachts door het beeld loopt. Met de Gum modus kun je dit eenvoudig weg halen. Er worden vijf foto's snel achter elkaar gemaakt om bewegende beelden te herkennen. De bewegende beelden kunnen dan los van elkaar weg gegumd worden.
NoImageGeluid & opname
NoImageSilhouet
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-14s.pngZonsondergangEen echte zonsondergang op de foto zetten zit er in oktober helaas niet meer in. Desondanks zie je bij avondschemering duidelijk verschil terug. De foto krijgt een beetje een gele gloed. Met een beetje inlevings vermogen zie ik wel wanneer deze functie volgend jaar van pas gaat komen. Buiten zonsondergang momenten is het een leuk effect maar geeft het een erg vertekenend beeld.
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-07s.pngNachtDe nacht modus is natuurlijk bedoeld om 's nachts mooie foto's te kunnen maken. Ook dit moest even getest worden. Wat vinden jullie?
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-11s.pngVuurwerkJammer dat ik de vuurwerk modus alleen kon testen met grond vuurwerk. Je ziet duidelijk dat het effect van het vuurwerk mooier op de foto komt dan met de meeste andere camera's. Maar omdat het felle licht op de grond weerkaatst wordt dit wazig weergegeven. Beter geschikt voor vuurpijlen vermoed ik.
http://dump.nielshoogenhout.nl/S4-Zoom-06s.pngLichtspoorEen bijzondere functie die een mooi effect kan geven aan foto's. Wat er eigenlijk gebeurd is dat er een aantal foto's achter elkaar gemaakt worden waarna alleen de licht beweging helder wordt op de foto.

Video's

Heb jij ook een Samsung Galaxy S4 Zoom Wit?

Leuke review, van zo te zien een fijne smartphone.

De foto van de 'gezichtscorrectie' is echter ronduit eng. Na 'correctie' lijk je wel een alien :'(
Haha, ik snap wat je bedoeld, maar ik heb voor het voorbeeld alle correcties op het meest extreme gezet. Door middel van eenvoudige schuif balkjes kun je de drie correcties in meer of mindere mate toepassen. :-)
Aangename review om te lezen, met name al die camera functies zijn leuk om een keer zo naast elkaar te zien!

Ook de gum, en de correctie vind ik erg leuk!

zo te zien een erg fijne telefoon! (ik zelf heb een S3)

Merk jij verder geen lagg bij normale werking?
ikzelf heb soms wel eens last van gestotter op mijn s3 met name door de standaard rotzooi van Samsung. wat ik overigens het grootste minpunt aan mijn telefoon vind, de bloatware.
Echter vind ik touchwizz en sommige features zo fijn dat ik ook weer geen andere rom erop wil zetten hahaha, first world problems...

Veel plezier met je telefoon!
Dankjewel voor de leuke reactie!

Ik heb voor alsnog geen problemen van hangende beelden of vastlopers gehad. Maar ik moet er dan natuurlijk wel bij zeggen dat ik hem pas twee weken gebruik. Heb hem al wel redelijk vol staan met Apps, maar sluit regelmatig alles af op de achtergrond. Automatische dat ik van mijn (wat slome) iPhone heb overgehouden wellicht.

De standaard Apps van Samsung daar erger ik me ook aan. Zonder een custom rom is daar helaas niks aan te doen denk ik. Dat ze het er opzetten begrijp ik nog wel. Maar dat je het er niet af kunt halen is zeker een minpunt, ben ik helemaal met je eens.

Als je een beetje een foto liefhebber bent zou dit overigens een waardig opvolger kunnen zijn. Als het je meer om de smartphone gaat zit je met je S3 nog prima.
Goedendag Vlijmen?
Omdat ik op zoek was naar revieuws over de SAMSUNG C1010 S4 Zoom kwam ik op deze site terecht. Inmiddels geregistreerd omdat ik jou een berichtje wilde sturen. Ik vind het super dat je zo ontzettend veel tijd hebt genomen om hier een revieuw te plaatsen over de SAMSUNG C1010 S4 Zoom. Mijn oog is namelijk op dit toestel gevallen maar twijfelde of de kwaliteit van de foto's en films wel voldoende was. Mijn iPhone 5 vind ik niet toereikend maar oo zo handig. Na het lezen en zien van jouw revieuw ben ik bijna overtuigd dat het toch een SAMSUNG C1010 S4 Zoom gaat worden. Bedankt dat jij zoveel moeite genomen heb. vrgr
Instagram + fotografie = faal. No thanks dus >>|