Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart Review

Ramzzz 4 oktober 2008, laatste update op 6 oktober 2008, 1.012 views

Samsung Syncmaster 2493HM Zwart

Pluspunten

• Goede kleurweergave, recht van voren, voor een TN-panel. Fijn groot werkoppervlak. Goede instelbaarheid, eenvoudige menustructuur (Samsung is consequent gebleven)

Minpunten

• Geen. Of het moet de enorm felle 'out of the box'-scherm-backlight-intensiteit zijn.

Ik ben van mijn vak grafisch vormgever, en stel hoge eisen aan kleurweergave en bruikbaar schermoppervlak. Op mijn werk ben ik nogal verwend met een 30"-S-PVA-scherm, maar voor thuis vind ik dat wat te gortig, zowel qua bureaubezetting als prijs.

Om mijn gebruiksgemak te verhogen wenste ik meer schermoppervlak, dus in plaats van 2x 206BW nu 1x 2493Hm en 1x 206BW. Ik had mijn desktop (MacOSX 10.5) al op 2x 1920x1200 staan, maar op een 20" wordt dat interpolerend wat klein (wl goed scherp, overigens!).

Nu dus 1x 24" en 1x 20".

Het scherm is eenvoudig aan te sluiten, voldoende ruimte voor dikke vingers om de thumbscrews van de kabels vast te draaien. De 1/0-schakelaar is wat verdekt opgesteld aan de achterzijde, waardoor je snel geneigd zult zijn om het scherm met de tiptoetsen om de voorzijde op standby te zetten. Daar ga ik nog even over nadenken.

Die tiptoetsen deden het niet direct bij de 1e keer aanzetten. Ik wilde kleurweergave en degelijke instellen, en dat reageerde niet. opnieuw uit en weer aan hielp.

Wat opvalt (ik calibreer/stel mijn kleurweergave in met behulp van een Spyder 2), is dat de kleurweergave van de 2493HM vanuit de doos al veel accurater is dan de 206BW, maar nog duidelijker is de helderheid/contrast van het scherm. Wat een felle backlight! Die heb ik maar snel naar acceptabele witwaarden teruggezet. Het was nogal verblindend wit.

Ik heb wat office-applicaties uitgeprobeerd, internet, een spelletje (UT2004) om te zien hoe groot ik dat zou ervaren op een 24", en dat is echt awesome! Met het scherm op anderhalve armlengte voor me bijna te groot! :P

Ik zal het gebruik van het scherm nog nader gaan evalueren, en deze review aanvullen.

• Powermac G5 Quad, met een Radeon X1900 videokaart
  • Athlon 2000+ met een XFX 6800Xtreme videokaart
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 2493HM Zwart?

'Ik had mijn desktop (MacOSX 10.5) al op 2x 1920x1200 staan, maar op een 20" wordt dat interpolerend wat klein (wl goed scherp, overigens!).'

Wat ik niet snap is hoe je een resolutie van 1920x1200 op een 20" met maximum 1650x1050 (of iets in die aard) kunt gebruiken. Je kunt toch niet meer pixels toveren, dus het is dan ook even scherp als je hoogste reso die je monitor aankan..
Een spellingscontrole is geen overbodige luxe, vooralsnog geen waardering gegeven aangezien de review nog onder constructie is, wat plaatjes en een spellingscontrole doen wonderen. Vul je de review verder nog wat aan dan zitten er in ieder geval 3 sterren in...
De Radeon X1900 kan die pixels erg goed interpolerend weergeven, zelfs op een scherm met een native 1680x1050-resolutie. :)