Synology DiskStation DS214 Review

Eewokney 17 oktober 2013, 7.692 views

Synology DiskStation DS214

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijke webinterface voor gebruik en configuratie
  • Veel mogelijkheden die Synology als packages beschikbaar maakt
  • Nog meer mogelijkheden die door Third Party packages mogelijk zijn

Minpunten

• Third party packages zijn nog niet geupdate.

December 2010 heb ik een DS211j gekocht samen met 2 2TB HD's (RAID1).
Deze hangt nu thuis (bij me ouders) in de meterkast en aangesloten op het netwerk.
Deze maand ga ik op mezelf wonen, mijn vader heeft aangegeven dat hij de NAS niet wil verliezen (hij heeft ook een share), en dat ik zijn tablet mee mag nemen als hij de NAS mag houden.

In deze review ga ik voornamelijk in op mijn ervaring, de specs van de NAS zijn te vinden in de Pricewatch van tweakers of op de site van Synology.

Waarom een NAS
Ik zocht een Network Attached Storage, ik zet daar mijn data op en ik wil er vanaf ieder netwerk apparaat bij komen. Dit was voornamelijk bedoeld voor mijn HTPC waar een 90GB SSD schijf in zit (was toen nog de 1e xtreamer maar is later een Asrock ION 3D geworden). Mijn data schijf in mijn pc liep ook al behoorlijk vol (was maar 500GB) en werd redundantie ook belangrijker.

Waarom Synology
Ik ben bij Synology terecht gekomen in 2010 omdat een vriend zei “dat is mooi spul”, ik heb toen een beetje op de site gekeken en zag dat er redelijk wat features in zaten. Eigenlijk maakte het me niet zoveel uit want ik zocht eigenlijk alleen een harde schijf op het netwerk met raid. De website zag\ziet er netjes uit en eigenlijk heb ik op basis daarvan en zonder naar concurrentie te kijken een model uitgekozen.

Mijn ervaring met de Synology DS211j is gewoon fantastisch, heb er nooit problemen mee gehad. De interface is eenvoudig terwijl de mogelijkheden eindeloos zijn, veel meer dan wat ik er ooit mee zal doen.

Waarom de DS214
5 maanden geleden begon ik te kijken naar de vervanger voor mijn DS211j, dit zou dan de DS213j worden. Ik had even gekeken wanneer in het jaar Synology zijn nieuwe modellen beschikbaar uitbrengt, bij de DS213 serie was dit volgens mij in september 2012, dus ik besloot even te wachten tot de DS214 serie. De rede hiervoor was omdat het me opgevallen was bij het updaten van mijn DS211j in de laatste 3 jaar dat de ondersteunde modellen iedere keer minder was.

Zo gaat de ondersteuning van de nieuwste versie van DSM (besturingssysteem van Synology) 4.3 tot de DSX10 en nieuwer modellen, de vorige versie 4.2 gaat tot DSX09 en 3.1 gaat tot DSX07. Toch vind ik dat de software ondersteuning prima is, een model wat je in 2009 had kunnen kopen (de DS210 bv) zou nu nog de nieuwste software hebben.

Mijn DS211j heeft een 1.2 Ghz ARM CPU met 128MB geheugen (16bit DDR2), het in elkaar zetten van newsgroup bestanden kon altijd wel even duren, ik had hier geen bezwaar tegen want hij staat toch maar in de meterkast en ik zorgde er voor dat als ik iets wou hebben ik dit ruim van te voren regelde.

Toch sprak de extra performance van de DS214 mij aan, de interface van de DS211j werd namelijk zeer traag wanneer sabnzb bezig was. Ook had ik gekeken naar de DS214+ maar de extra performance was me het geld niet waard.

De HD’s
In mijn DS211j zitten 2 2TB schijven van Samsung (HD203WI), deze zitten wel tot 2/3de vol, daarom was ik opzoek naar 3TB. Ik had in de loop der tijd al wat posts gezien over de schijven van Western Digital, in eerste instantie had ik de green serie op het oog maar later kwam ook de red serie uit dus werd het tijd om deze te vergelijken. Ik kwam toen op deze site terecht waar de performence en stroomverbruik word vergeleken. Wat ik er uit opmaakte was dat de Red serie sneller was maar eigenlijk niet veel meer stroom verbruikte behalve in IDLE mode. Mijn redenering was dat aangezien de NAS de HD’s toch uit zet wanneer ze 20 min (instelbaar) niet in gebruik zijn dit niet uit maakte.

Features van een Synology NAS
Op de NAS kan je extra Packages (programma’s) toevoegen, een overzicht vind je hier. Een niet al te technisch iemand kan doormiddel van bv het photo station al zijn foto’s indexeren en hier een foto album website van maken.
Via het audio station kan je al je muziek streamen, hiervoor is een android\ios app maar dit kan ook via een webbrowser.
Er is een Video Station waarmee je je video’s kan streamen, helaas ondersteund deze niet alle video formaten.
Doormiddel van DLNA kan er media gedeeld worden over het netwerk, dit kan via de Media Server Package.
Via het Download station kan je bestanden van het internet downloaden, deze ondersteund ook torrents maar geen nieuwsgroepen.
Ook kan de NAS als VPN\Syslog\Radius\Mail\DNS|DHCP server werken.

Sabnzb\Sickbeard\Couchpotato
Op mijn DS211j heb ik toen doormiddel van deze en deze guide’s sabnzb\sickbeard\couchpotato geinstalleerd. Via Sabnzb kan je van newsgroupen downloaden. Couchpotato kan automatisch voor je op films zoeken die je wilt hebben en Sickbeard doet dit voor serie’s.
In Sickbeard heb ik bv aangegeven dat ik The Walking Dead wil kijken, afgelopen maandag ochtend kreeg ik een mail van Sabnzb dat de eerste aflevering van het nieuwe seizoen binnen was zonder dat ik ervan op de hoogte was dat het nieuwe seizoen alweer begonnen was.

Helaas zijn deze 3 third party packages nog niet beschikbaar op de DS214. Ik begrijp dat Synology de nieuwe toolchain voor deze cpu (Marvell PJ4Bv7) beschikbaar moet stellen, hierna zou je zelf deze packages kunnen compileren, of je moet wachten tot deze zijn opgenomen in de repo van de synocommunity. Ik heb gelezen dat dit bij de DS213 serie een half jaar heeft geduurd.

Customizen
Vrijwel alle instellingen van de NAS zijn te wijzigen, de meeste instellingen zijn doormiddel van de webinterface te wijzigen maar mocht je verder willen gaan dan kan je naar de NAS SSH-en. Zelf heb ik dit 2 keer moeten doen. Zo wou ik bv de NAS monitoren via SNMP vanaf mijn server die op het internet staat. Mijn Ziggo modem die kon niet de standaard SNMP port forwarden omdat deze blijkbaar al gebruikt word door de Ziggo modem. Toen heb ik in de config bestanden van de SNMP deamon gewijzigd zodat SNMP op een andere port draaide. De andere keer had iets met Sickbeard te maken, een stukje configuratie ontbrak voor een bepaald bestandstype te ondersteunen, weet niet meer precies wat maar dit heb ik toen zelf kunnen fixen.

Ook kan je de webinterface aanpassen, aanpassingen zoals een andere kleur\achtergrond kunnen via de configuratie instellingen van de webinterface, maar je zou ook zelf php bestanden kunnen schrijven (uitleg hierover staat op de Synology webpagina).
Zo heb ik bv mijn nieuwe DS214 Clanker genoemd, na “Clanker the garbage disposal wale” van Banjo Kazooie. De inlog pagina heb ik simpel kunnen aanpassen doormiddel van het uploaden van een plaatje in de webinterface van de NAS. Ook de achtergrond aangepast na een afbeelding van hem in de webinterface.

Bereikbaarheid
Ik heb de webinterface bereikbaar gemaakt vanaf het internet. Deze word automatisch van http naar https herleid(moet je instellen in webinterface). Brute Force attempts worden geblokkeerd via de “Automatisch blokkeren” optie (soort Fail2Ban).
Op mijn oude DS211j zijn ook couchpotato\sickbeard\sabnzb te benaderen vanaf het internet alleen deze met een access list die alleen mijn proxy server accepteert.

Handleiding
In de doos zit alleen een handleiding voor installatie, maar in de webinterface kan je in iedere window op de vraagteken drukken. Hierna verschijnt er een nieuwe window die al meteen op het onderwerp staat waar je mee bezig was.

Work in Progress.
Deze review is een WiP, op het moment is het mijn eerste draft. Ik zou nog verder in kunnen gaan op de behuizing\koeling, minimale configuratie of de prijs.
Ik weet niet hoever ik op de configuratie in wil gaan aangezien dit een review is en niet een handleiding.
Zodra ik weer thuis ben zal ik nader ingaan op de bouw van de DS214.

Edit1: Link naar HD vergelijking toegevoegd

Heb jij ook een Synology DiskStation DS214?

Waarom zou die dat moeten doen... Je hebt het niet gelezen blijkbaar...Hij begint de intro met hoe die met een NAS is begonnen en dat is idd. de 211j.

Ontopic: Leuke review. Ben nog niet direct toe aan een nieuwe maar het is wel leuk te zien dat het steeds sneller en beter word..

[Reactie gewijzigd door pcsj op 17 oktober 2013 12:15]

Leuke review. Let wel even op je "me" als je "mijn" bedoelt en je vriend "zei" dat het mooi spul was, niet "zij" ;)

Nog een tip: gebruik geen SABnzbd meer maar nzbGet. Vele malen lichter en sneller, en wordt tegenwoordig ook gewoon netjes als package beschikbaar gesteld (misschien nog niet voor de 214 maar dat komt wel) en ondersteund als target in SB/CP. Ik ging op mijn 412+ van 7MB/s download (SAB) naar 17MB/s (nzbGet).
Hoe zit het met de performance met SABnzbd? Hoe snel is je lijn, dus wat ze je maximaal kunnen halen als je gewoon een snelle PC aan het werk zet en hoe snel is je NAS met het downloaden en in elkaar zetten.

Dit kan je in SABnzbd ergens terugvinden, hoe snel iets gedownload is en hoelang iets gedaan heeft om uit te pakken. Laten we zeggen een film van 10GB van een bekende release group.
Verander de titel even naar DS211j en dan geef ik je +1 ;)
Bepaalde elementen uit mijn review zijn meer van toepassing op het besturingssysteem dan op de hardware. maar zijn dan nog wel van toepassing op de DS214.
Ehm, downloadstation ondersteund zeker wel nieuwsgroepen, want ik gebruik downloadstation om van usenet te downloaden :)

Enige minpunt, je hebt geen auto-par.

[Reactie gewijzigd door Rainesh op 26 november 2013 22:57]