D-Link DIR-868L Review

egbertpot 16 oktober 2013, laatste update op 16 oktober 2013, 2.929 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• 2.4GHz en 5GHz band kunnen gelijktijdig worden gebruikt
  • Guest mode voor WiFi
  • Beheerdersinterface is volledig
  • Zeer snel & Stabiel
  • 4x Gigabit ethernet
  • Design past in huiskamer

Minpunten

• Geen indicatie LEDs per netwerkpoort
  • Kan niet in bridge modus geplaatst worden

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4
Een paar weken gelden heb ik meegedaan aan de actie van Tweakers en D-Link om tien gigabit routers te testen. Ik ben een van de gelukkige winnaars! In deze review extra aandacht voor kwantitatieve testresultaten.

Thuissituatie
Ik woon samen met twee vrienden in een appartement met één verdieping, het oppervlak is ongeveer 90m2. Er zijn in mijn omgeving op de 2.4 GHz band meer dan 10 WiFi signalen te ontvangen. Er zijn geen ongebruikte WiFi kanalen meer op de 2.4 GHz band.

DIR-868L is getest met:
  • Intel WiFi Link 5300AGN
  • AirPort Extreme with Frimware Broadcom BCM43xx 1.0 (5.106.98.100.17)
  • Intel(R) PRO/1000 82541PI Gigabit Ethernet Controller
  • Onboard Atheros AR8121/AR8113/AR8114 Gigabit or Fast Ethernet
Overige apparaten die zonder problemen met de router zijn verbonden:
  • Laptop Dell Latitude E6530
  • RaspberryPi
Binnen 5 minuten online
Op de DIR868L is een sticker aanwezig met daarop de WPA2 key en de SSID’s van de 2.4 GHz en de 5 GHz band verbindingen. Schakel de router in, maak verbinding met een van beide SSID’s en browse naar 192.168.0.1. Je komt in het beheerders sherm. Hier kun je heel envoudig wijzigingen doorvoeren aan de configuratie van het binnennetwerk en aan de configuraties van de WiFi signalen. De beheerders interface bied voldoende configuratie mogelijkheden. Port forwaring is eenvoudig te configureren en het is ook mogelijk om één van de apparaten op het binnennetwerk te configureren als DMZ host. Dat is handig als je je eigen file, game of mailservertje wilt draaien achter de router.

Tijdens de configuratie van de router kun je ervoor kiezen om een mydlink account aan te maken. Hiermee kun je via de website van D-Link altijd toegang krijgen tot je router. Dat kan erg handig zijn als je bijvoorbeeld één van je computers op afstand wilt starten via WOL. Ik maak geen gebruik van de mydlink service omdat ik onmogelijk kan controleren hoe veilig de dienst is. Voor hetzelfde doeleinde heb ik Dynamic DNS geconfigureerd op de router en log ik via SSH in op een RaspberryPi die altijd aan staat.

Stabiliteit van het beraadde en het draadloze netwerk
De afgelopen twee weken heb ik het de router intensief gebruikt. Het is slechts één keer voorgekomen dat de draadloze verbinding met mijn MacBook Pro is weggevallen. De verbinding was binnen 10 seconden weer hersteld. Ik ben zeer tevreden met de stabiliteit van de router. Mijn vorige router, een Linksys WRT320N met DD-WRT erop heeft in mijn omgeving erg veel moeite om de verbinding stabiel te houden.

Doorvoersnelheid getest

bedraad naar bedraad
Client connecting to 192.168.3.3, TCP port 5001
TCP window size: 23.5 KByte (default)
[ 3] local 192.168.3.5 port 59170 connected with 192.168.3.3 port 5001
[ 3] 0.0-20.0 sec 1.74 GBytes 745 Mbits/sec

bedraad naar draadloos vanaf MacBook Pro Retina 13”
Client connecting to 192.168.3.3, TCP port 5001
TCP window size: 129 KByte (default)
[ 4] local 192.168.3.101 port 52287 connected with 192.168.3.3 port 5001
[ 4] 0.0-20.0 sec 318 MBytes 133 Mbits/sec

bedraad naar draadloos vanaf HP EliteBook 8530w
Client connecting to 192.168.3.3, TCP port 5001
TCP window size: 64.0 KByte (default)
[ 3] local 192.168.3.109 port 50396 connected with 192.168.3.3 port 5001
[ 3] 0.0-20.0 sec 212 MBytes 88.7 Mbits/sec

draadloos naar draadloos van HP EliteBook 8530w naar MacBook Pro Retina
iperf -t 20 -c 192.168.3.101
Client connecting to 192.168.3.101, TCP port 5001
TCP window size: 64.0 KByte (default)
[ 3] local 192.168.3.109 port 50421 connected with 192.168.3.101 port 5001
[ 3] 0.0-20.0 sec 129 MBytes 54.1 Mbits/sec

Een volledige router die een stabiele en snelle verbinding aanbiedt op zowel de 2.4GHZ band als de 5GHz band. Dit is de beste router in het consumenten segment waarmee ik tot nu toe heb gewerkt. Ik ben onder de indruk van de hoge draadloze doorvoersnelheden. De beheerdersinterface is compleet; het is niet moeilijk om een servertje te draaien en deze via PortForwarding of DMZ toegankelijk te maken van buitenaf. De WiFi guest modus is erg handig voor als de buurman even je internetverbinding wil lenen. Het ontwerp van de router spreekt me aan, hij staat bij mij in de woonkamer naast de TV en daar is hij niet misplaats. Ik vind het jammer dat je niet snel kunt zien of de bedraadde apparaten verbonden zijn met de router; de indicatie LEDs ontbreken. Op het moment van schrijven staat de router voor 130 euro in de pricewatch. Voor een veeleisende consument of een ZZPer is dit voor 130,- euro een investering waar je veel plezier van zult hebben.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

goede revieuw! Je zou om het helemaal compleet te maken van plaatjes kunnen toevoegen van de beheerdersinterface en eigen gemaakte foto's van de router