Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Sony PRS-T3 Wit Review

Kiwietje 16 oktober 2013, laatste update op 16 oktober 2013, 6.073 views

Sony PRS-T3 Wit

Pluspunten

• Mooi afwerkt product, voelt hoogwaardig aan
  • Mooi en scherp scherm
  • Smartcover erg handig

Minpunten

• Geen ingebouwd schermverlichting
  • Voor plaatsen Micro Sd kaart moet achterkant worden losgehaald
  • Lezen PDF files gaat niet altijd even snel
  • Door continue verversing scherm met scrollen is het lezen van internet pagina's niet fijn.

Ik ben een van de gelukkige die in de wedstrijd van Tweakers .net samen met Bol.com de Sony PRS-T3 heeft gewonnen om uitgebreid te testen en reviewen. Zelf heb ik al ervaringen met ereaders van familieleden, met name de kobo touch. Ik zal in mijn review ook enkele vergelijkingen maken met deze ervaringen. Dit is mijn eerste ‘echte’ tweakers.net review dus tips voor verbetering zijn altijd welkom. Als je wilt dat ik iets speciaals test, kun je het altijd plaatsen in de comments en kijk ik wat ik kan doen.

Bouwkwaliteit
De behuizing van de Sony PRS-T3 bestaat uit glanzend plastic aan de voorkant, met op de achterkant een matte, donkerdere afwerking. Op de voorkant bevinden zich, zoals kenmerkend voor Sony ereaders, vijf fysieke knoppen waarmee men tussen de pagina’s kan bladeren, terug kan gaan naar het hoofd menu, de vorige pagina kan herroepen en de instellingen kan openen.
Aan de achterkant is de smartcover van de ereader bevestigt. Deze klikt door middel van magneetjes automatisch vast aan de voorkant. Een bijkomend voordeel is dat wanneer men de cover dichtdoet, de ereader automatisch op slaapstand gaat.
De achterkant van de ereader zit vast met een ‘klikmechanisme’, vergelijkbaar met de achterkant van bijvoorbeeld een mobieltje. Wanneer men deze achterkant verwijdert, wordt een micro-SD slot zichtbaar. Voor het plaatsen van de SD-kaart moet dus eerst de achterkant worden verwijderd. Over het algemeen voelt de sony PRS-T-3 aan als een stevige, degelijke en luxe ereader.

Ergonomie
De sony T3 is 11cm breed, 16 cm hoog en net iets dikker dan 1cm. Het gewicht bedraagt ongeveer 200 gram. Met deze afmetingen en gewicht ligt hij lekker in de hand en kan hij makkelijk voor langere tijd in één hand worden vastgehouden.
Tijdens het lezen ben ik al snel geneigd om de smartcover geheel om te slaan en hem in één hand vast te houden. De smartcover klikt zich echter niet vast aan de achterkant, zoals hij aan de voorkant doet. Doordat de smartcover net iets aan de zijkant uitsteekt, pak je al gauw alleen de smartcover vast. In deze situatie heeft de ereader de neiging om schuin te zakken (zie foto). Hierdoor heb ik mezelf eigenlijk automatisch aangeleerd om de ereader zelf vast te pakken in plaats van de smartcover.
Van de vijf fysieke knoppen zijn voor mij vooral de home knop, de terug knop en de knop voor instellingen een echte toevoeging. Op de Kobo touch (van mijn vriendin) ontbreken de terug en instellingen knop. Hiermee kun je het instellingenmenu oproepen door je vinger op het touchscreen te houden. Ik merkte dat het oproepen van het instelling menu en teruggaan in de menu’s door middel van de fysieke knoppen net wat sneller gaat. De knoppen om tussen de pagina’s te bladeren doen hun werk prima, maar in praktijk maak ik veel meer gebruik van het touchscreen.

Het beeldscherm
Het scherm van de Sony PRS-T3 heeft een resolutie van de 758 x 1024 pixels. Dit is een hele verbetering ten opzichte van een ereader met een scherm van 600 x 800 pixels. Waarbij de Kobo Touch (600x800) de letters niet altijd 100 % scherp waren (korrelig aan de randen) is dit bij de Sony PRS-T3 wel (getest met dezelfde epub).

Wat me nog meer opviel aan het scherm van de PRS-T3 is dat bij ieder scherm de achtergrond geheel ‘wit’ is. Toen ik een kobo touch in bruikleen had, viel me op dat wanneer ik scrolde door de pagina’s af en toe een lichte afdruk van de letters van de vorige pagina’s nog aanwezig was. Dit bleek ook zo te zijn bij ander modellen zoals de sony PRS-T2 en Kobo Glo. Deze ‘afdruk’ verdween wanneer de pagina in zijn geheel werd ververst. De weergave van deze afdrukken zijn nog niet opgetreden bij het gebruik van de sony PRS-T3.
Iets wat mij nog meer opviel aan het scherm van de Sony PRS-T3 is dat het scherm van donkerder is dan andere ereaders. In een verlichte ruimte is dit geen probleem, maar wanneer het iets donker wordt zal je toch nét iets eerder een lampje aanklikken.

Iets wat ik erg jammer vind, is het ontbreken van ingebouwd schermverlichting. Bij veel nieuwe concurrenten zoals de Amazon Kindle en Kobo glo / aura HD is dit al wel aanwezig. Het aanschaffen van een smartcover met leeslamp, kost je maar liefst 49,99. Er zijn natuurlijk ook andere lampjes beschikbaar. Zo heb ik zelf een ‘tiny booklight’ aangeschaft, die goed past op de ereader. Externe leeslampjes doen hun werk goed, maar toch had ik, vooral in deze prijsklasse, ingebouwd schermlichting wel verwacht.

“Featureset”

Het lezen van boeken en pdf bestanden
Hoofdzakelijk is de ereader natuurlijk bedoeld voor het lezen van digitale bestanden zoals epubs en txt bestanden. Het lezen van epubs gaat dan ook als een trein. Je bladert makkelijk door de pagina’s heen, wat erg vloeiend gaat. Het vergoten en verkleinen van de lettertypen en lettergroten is ook met een druk op de knop gedaan.
Binnen het lezen van een boek zijn ook diverse functies mogelijk. Door je vinger 1 à 2 seconden op een woord te houden opent er een menu. Binnen dit menu kun je kiezen om een opmerking /notitie te plaatsen, stukken op facebook te posten of een woord op te zoeken in het woordenboek. Opmerkingen kunnen worden ingevoerd door middel van een tekening of met het onscreen toetsenbord.

Het lezen van PDF bestanden was voor mij echter minder plezierig. Het laden /openen van PDF files gaat net wat trager. Het wisselen van pagina’s gaat niet zo erg snel en wanneer je inzoomt in de pdf om bijvoorbeeld wat kleinere lettertjes te lezen, moet de ereader iedere keer dat je het beeld verplaatst zich opnieuw verversen om de content scherp te laten zien. Dit zorgde ervoor dat het lezen van PDF files een stuk trager ging dan het lezen van epubs.

Internet
Een van de verkooppunten van de Sony PRS-Ereader is zijn accugebruik in combinatie met internet gebruik. Volgens de site van Sony moet de accu met 30 minuten internet per dag anderhalve maand meegaan. Echter is de sony PRS-T3 geen fijn toestel om op te browsen. Met het oog op deze review heb ik toch geprobeerd om zoveel mogelijk dingen te bekijken via de ereader. Diverse webpagina’s zijn slecht te bekijken via de reader, zoals bijvoorbeeld tweakers.net of fd.nl. Voor het lezen van nieuwsberichten op deze sites moet je al snel inzoomen om iets kunnen lezen.
Sites met een aparte mobile site zijn wel een stuk toegankelijker. Nu.nl was bijvoorbeeld wel goed te lezen, maar wanneer je in een nieuwsartikel of webpagina naar beneden scrolt blijft de het beeld zich verversen tot het beeld stilstaat. Het beeld vervaag dan 1 à 2 seconden voordat het zich scherpstelt. Langzaam mee scrollen met een artikel was daarom erg onaangenaam.
Wat ik tijdens het browsen wel een toevoeging vond was de mogelijkheid om het scherm van portret naar landschap mode te kunnen veranderen. De laadtijd voor vele websites viel mij alle sinds mee. Het duurde in het algemeen ongeveer 2-3 seconden voordat een homepage van een site was geladen.
Kort gezegd is browsen op de ereader wel mogelijk, maar in de praktijk zal je eerder je smartphone, tablet of pc pakken om even snel iets op te zoeken.

Het aanschaffen van boeken
Voor het aanschaffen van boeken voor de reader is er op het startscherm een speciale knop aangebracht. Wanneer je deze knop indrukt wordt de eerste keer gevraagd of je wilt inloggen met je Adobe ID. Nadat je bent aangemeld wordt de browser geopend en wordt je geleid naar de mobile site van bol.com, die speciaal is ontworpen voor ereaders. Hier kun je (dus via de browser) boeken kopen op bol.com. Boeken kunnen worden toegevoegd aan de winkelwagen waarna ze kunnen worden afgerekend.
Boeken kunnen ook worden aangeschaft door middel van de software (evernote), die is meegeleverd op de ereader. Ook deze software leid je door naar Bol.com om hier vervolgens boeken aan te schaffen.
Als je al boeken op je pc hebt staan, kun je deze door middel van het bijgeleverde kabeltje gemakkelijk op de ereader zetten (installatie software is niet vereist). Hiernaast kun je ze ook op een micro-SD kaart zetten, die achter in de ereader kan worden geplaatst. De boeken en hun covers worden automatisch geladen door de ereader.

De smartcover

Een opvallend kenmerk van de Sony PRS T-3 is zijn smartcover. Zelf vind ik de smartcover écht een toevoeging. Het beschermt de voorkant van je ereader wanneer je hem in je tas stopt, maar houdt de ereader ook lekker dun. Covers voor voorgaande modellen zorgde al gauw dat de ereader enkele millimeters dikker werd. Dat is door middel van de dunne smartcover (bijna) niet het geval.
Een ander voordeel is dat wanneer de smartcover is dichtgeklapt, de ereader automatisch slaapstand is geschakeld. Wanneer je de smartcover openklapt, kun je vrijwel direct doorlezen.
De smartcover heeft ook zo zijn nadelen. Zo beschermt de cover alleen de voorkant, en is hij niet stevig genoeg om de gehele ereader aan vast te houden, waardoor bij het lezen de ereader schuin komt te liggen als je alleen de smartcover vast pakt (zoals eerder is beschreven).

accuduur
De accuduur heb ik in de week dat ik de ereader in mijn bezit heb, nog niet helemaal kunnen testen. Na een week normaal gebruik, met ongeveer een half uurtje lezen per dag, was 25% van de accu verbruikt. De anderhalve maand die Sony presenteert (onder ideale omstandigheden), zullen de meeste gebruikers dan ook niet halen.

Heb jij ook een Sony PRS-T3 Wit?

@Kiwietje

Deze review is alweer bijna 2 jaar oud. Tot een paar maanden geleden was ik het hiermee eens.

Echter, van de 3 Sony PRS-T3's die we hadden, zijn er inmiddels 2 overleden, zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak, binnen 2 jaar.

Welke ervaring heb jij? Doet-ie het nog steeds?
Vervelend om te horen dat je inmiddels twee kapotte ereaders hebt!
De PRS-T3 doet het bij mij nog steeds, alleen heeft hij wel kuren gekregen. De knoppen werken af en toe niet, evenals het touchscreen. Gelukkig wisselt dit elkaar af zodat ik nog steeds kan scrollen, waardoor hij nog steeds bruikbaar is.

Als mijn ereader het leven laat ga ik de volgende keer weer voor een Kobo (liefst met backlight). veel mensen om mij heen hebben hier goede ervaringen mee.
Gelukkig doet die van jou het nog!

Hier hebben we inmiddels een Kobo H2O en een Icarus, beide met backlight.