Specificaties Small form factor, 7 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master N200 Closed Review

mr32 15 oktober 2013, laatste update op 30 december 2013, 3.513 views

Cooler Master N200 Closed

Pluspunten

• Prachtig ontwerp
  • Kabelmanagement
  • Stille fans
  • Koelingsmogelijkheden
  • Flexibiliteit

Minpunten

• Frontpanel lastig te verwijderen
  • Net te weinig ruimte achter de moederbordtray
  • Geen No-tools montage

Stel je hebt een goedkope, niet te spannende ITX kast nodig. Veel keuze heb je dan eigenlijk niet. Maar Cooler Master heeft er één. Na veel goede ervaringen met de kasten van Cooler Master (de Centurion 4 en de CM HAF 912+ staan hier thuis) leek het me wel een goede keuze. Weet Cooler Master op dit moment die verwachting opnieuw waar te maken?

Nee. Absoluut niet. Deze kast komt geheel niet overeen met mijn verwachtingen. Het is bijna jammer dat je de rating hier op Tweakers eerder te zien krijgt dan deze review. Probeer eens te bedenken wat voor kast je zou krijgen als je ¤30, in vergelijking met een kast die ¤70 kost.

Deze kast overstijgt eigenlijk al mijn verwachtingen. Tijdens het uitpakken had ik al het gevoel dat dit niet de kast was die ik in gedachte had. Ik ga in deze review een beetje door elkaar door de beoordelingspunten heen:

Vormgeving
Als je de kast uitpakt, is dit natuurlijk het eerste waar je naar kijkt. Deze kast is echt geen 'Kijk mij nou' kast. Nouja, eigenlijk wel. Hij is zo eenvoudig vormgegeven dat hij opvalt. De voorkant bestaat uit een aluminium mesh, met ruime langwerpige gaatjes.
Op ongeveer 80% (horizontaal gezien) zit een plastic rand die van boven naar beneden loopt. Op het gezicht lijkt het geborsteld aluminium, maar zodra je de voorkant van de kast haalt, zie je meteen dat dit plastic is. Op deze rand zitten de aan/resetknoppen, 3 USB aansluitingen, waarvan één USB3 en een microfooningang en audiouitgang (mini-jack). Onderaan is het eveneens minimalistische Cooler Master logo te vinden.
De eerste vijf centimeter van de kast (in de diepte gezien) is van plastic. Nu vind ik dat geen probleem, maar hier hebben ze een gladde plastic gebruikt. Deze heeft diverse nadelen: 1 Het ziet er niet uit t.o.v. van de rest van de kast. 2) Het trekt stof aan en 3) Krassen zijn snel gemaakt, en bijzonder goed te zien. Al voor dat deze pc naar zijn klant ging, vond ik al kleine krasjes terug op het plastic.
De rest van de kast is - zoals verwacht - niet bijzonder. Wel bijzonder zijn de voetjes waarop de kast staat. Vaak vind ik de huidige generatie kasten te laag staan om voor de voeding genoeg lucht aan te laten zuigen. Deze kast heeft voetjes van ongeveer 2cm hoog, wat naar mijn mening eigenlijk de ideale hoogte is. Onder de plastic voetjes zitten kleine rubbertjes om de kast niet te laten schuiven en om het oppervlak waarop de kast staat te beschermen tegen krassen.

Features
Wat moet je van een kast verwachten die ¤30 kost? Ik verwacht in ieder geval geen stoffilters, twee fans en kabelmanagement. Je kunt het eigenlijk al raden, deze kast heeft ze wel. Daar moet meteen bij vermeld worden dat het niet te vergelijken is met de mogelijkheden die de CM HAF 912+ bijvoorbeeld te bieden heeft. We gaan ze allemaal bekijken:

Stoffilters
Aan de onderkant zit een intake voor de voeding (de voeding wordt niet wordt meegeleverd). Deze intake is vrij ruim, misschien te ruim. Ik verwacht namelijk geen voedingen die een fan hebben van 200mm. Desalniettemin wordt deze intake afgeschermd met een uitneembaar stoffilter. Dit is een prachtig plastic 'plankje' waartussen een gaas gespannen is, wat naar mijn ervaring voldoende is om stof buiten te houden. De filter kan uitgenomen worden vanuit de achterkant, het is niet nodig om de kast daarvoor te kantelen. Het lipje steekt niet uit, maar is goed te bereiken. Het terugstoppen is daarentegen wel lastig, maar niet onmogelijk.
De zij en achter fan roosters zijn niet afgeschermd. De bovenkant daarentegen is afgeschermd met een grof filter, wat ik geen stoffilter noem. Eerder om te voorkomen dat andere zooi niet naar binnen valt.
In het frontje zitten dezelfde gaasjes als in de intake voor de voeding. Deze zijn echter niet uitneembaar. Deze zullen dus d.m.v. perslucht of eventueel een stofzuiger uitgezogen moeten worden.

Fans
Standaard is deze kast uitgerust met twee 140mm fans. Een aan de achterzijde, ter hoogte van de CPU koeler. De andere fan is aan de voorkant te vinden. Waar trouwens plaats is voor twee 140mm fans. Omdat het frontje één en al lucht inlaat is, heb ik deze fan verplaatst naar de bovenkant van de kast. Warme lucht stijgt immers op, en de kast biedt voldoende luchtinlaat. De fans zijn bijzonder stil, laat dat gezegd zijn. Je krijgt er tevens twee verloopjes bij, om de fans op je voeding aan te kunnen sluiten (fan --> molex). Mocht je je kast nog beter kunnen koelen, is de keuze in formaat snel gemaakt. 140mm is namelijk de enige maat die door deze kast wordt ondersteund.

Kabelmanagement
Er zit zelfs een mogelijkheid in om de kabels achter de moederbordtray weg te werken! Het enige nadeel is, is dat de ruimte tussen de zijplaat en de tray bijzonder klein is. De ATX kabel van je voeding gaat er echt niet tussen passen. Kabels uit de IO van de kast, voedingskabels voor je hardeschijven en sata kabels passen echter prima. Waar veel kasten een kleine opening hebben bij de processor socket voor de voeding, heeft deze kast het niet. Als je een voeding hebt met lange kabels kan deze om het moederbord heen worden gelegd, anders zul je (helaas) dwars door de kast heen moeten. Er zitten oogjes om de kabels vast te leggen met tiewraps, en er zijn gaten ter hoogte van de ATX ingang op je moederbord en de sata aansluitingen. Wat ik een opmerkelijke en nuttige toevoeging vond, was de uitsparing langs de voeding. Hier kon je eventuele overbodige kabels van je voeding uitstekend wegstoppen, uit het zicht. Bijzonder handig!
Het ziet er misschien uit als een rommeltje, maar de kabels zaten allemaal tegen de moederbordtray aan.
No-tool montage

Demping
Is gedeeltelijk aanwezig. De voeding rust op vier dikke rubbers, wat resonantie met de kast moet verminderen. Dit is wat lastig bij het monteren, de voeding moet er letterlijk in gefrot worden. Het werkt echter wel. Fans zijn niet gedempt, evenals de hardeschijven en dvd-speler (kortom, geen demping voor 2,5" en 3,5" spul).

Installatiegemak
Is uitstekend te noemen. Bij de kast zit een duidelijke handleiding (voor degene die hem willen gebruiken/nodig hebben). Standaard zijn er 4 'afstandhoudertjes' geschroefd op de moederbord tray. De rest moest je er zelf nog bijschroeven. Dit kon met de hand, of met een opzetstukje waarmee je het met een schroevendraaier kon vastdraaien.
Omdat de kast vrij klein is, wil het plaatsen van het moederbord nog wel eens problemen opleveren. Je handen zitten al gauw vast tussen de kast en het moederbord. Doordat alle randen keurig gevouwen zijn, leverde dit geen verwondingen op, wat bij oudere of goedkopere kasten nog wel eens wilde gebeuren.

Nadelen
Niks is perfect, zo ook deze kast. Ik heb met een kritische blik eens zitten kijken, en de volgende punten zijn me opgevallen:
- Er is geen bracket meegeleverd voor 3,5" naar 2,5". Een SSD kun je dus niet in je harddisktray schroeven. Het was puur toeval dat ik een bracket bij mijn andere kast kreeg meegeleverd, die ik daar niet gebruikte. Echter schijnt er wel degelijk gedacht te zijn aan SSD's. Boven op de standaard HDD-tray kan een SSD worden geschroefd. Ook kunnen er twee SSD's tegen de achterplaat naast de moederbordtray worden geschroefd. Met dank aan Powrskin voor de aanwijzing
- De voorkant is bijzonder lastig los te maken. Mocht je hem bijvoorbeeld willen ontstoffen, zul je eerst 6 'pushpins' los moeten knijpen met een tangetje. 3 daarvan zijn goed te bereiken, de andere 3 kan ik niet met mijn vingers niet bij (en ik heb geen dikke vingers ;) ).
- Geen no-tools montage van DVD-spelers of hardeschijven. Ik heb bijvoorbeeld de standaard tray voor de harddisks verwijderd, en de SSD in de 2,5" bay gemonteerd. Dit koste heel veel moete, omdat de achterkant niet te bereiken was, er waren een paar sleuven om je schroevendraaier door te steken, wat totaal niet handig is. Had van mij wel gemogen, misschien zelfs ten koste van iets anders.
- Weinig ruimte voor kabelmanagement: Een centimeter extra had heel veel gescheeld. Er was aan de andere kant nog genoeg ruimte. Er zullen wel redenen voor zijn :Y) .

Kortom, als je een kast wil voor niet te veel geld is dit dé kast om te kopen. Premium features voor maar ¤30! Je moet geen perfecte premium features te verwachten, maar de aanwezigheid maakt al enorm veel goed. Ik vergeef de gebreken, wat absoluut een ander verhaal zou zijn geweest als de kast bijvoorbeeld ¤50 zou hebben gekost.
De kast is prachtig vormgegeven, er is veel ruimte, enorm flexibel en goedkoop!

Mocht je vragen hebben kun je ze gerust stellen, ik moet hierbij vermelden dat de kast (incl. inhoud) verhuist is naar een nieuwe gebruiker. Dit betekend dat ik niet zomaar wat dingen kan meten of fotograferen. Mijn excuses hiervoor. :X

Voor de liefhebbers zijn hier alle foto's (ze zijn klikbaar ;) ):
http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_134859_zps12851dfa.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_150602_zps385e71cf.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_150516_zps8c6e0335.jpg

http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_135226_zps61c37888.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_135206_zps82922bf4.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_135152_zps88e34b56.jpg

http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_134943_zpsa5b30dbb.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_132653_zps38533913.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131013_090422_zps2aed2e1c.jpg

http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_100234_zpsd672baa6.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_100054_zps3cb608c1.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_100038_zps8bdd0e07.jpg

http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_095937_zps03073631.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_095513_zps1910061b.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_095444_zpse4049395.jpg

http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_095412_zps3cae8a33.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_095352_zps1d8d0a23.jpg http://i1243.photobucket.com/albums/gg558/marijn32/Review%20CM%20N200/th_IMG_20131012_095322_zps6ab09be1.jpg

Updates
30-12-2013: Toevoeging SSD inbouwmogelijkheden

Heb jij ook een Cooler Master N200 Closed?

zit een speciaal plekje voor een ssd('s) in de kast zie linkje.

en de moederbord 24pins past wel bij de zijkant langs, al is het wel een beetje proppen idd.
zit een speciaal plekje voor een ssd('s) in de kast zie linkje.
Die heb ik destijds gemist. Ik zal het aanpassen in de review. Bedankt!
Mooie duidelijke review, mijn keuze is gemaakt :)
Dankuwel! Ik denk dat u er veel plezier mee zult hebben :)
Een leuke review met mooie foto's! Ben momenteel een review aan het schrijven voor de Aerocool Qs-200 Advance. De Cooler Master N200 was in de race voor het systeem wat ik afgelopen week met die Aerocool kast heb gebouwd. De Cooler Master N200 was voor mij bij die selectie zeker een interessante kast. De reden dat hij het toen niet geworden was, is een esthetische. Net als jij wilde ik ook een optische drive inbouwen. Toen ik tot de conclusie moest komen dat de inbouw van de optische drive die verticale plastic rand op het frontpaneel zou onderbreken is de kast voor mij afgevallen.

Over smaak valt natuurlijk te twisten. Zonder optische drive vind ik dit namelijk een hele mooie kast met een strakke look. Ook gezien de prijs zou ik de integratie van de optische drive als enig nadeel aanmerken.

Nog iets review technisch:
Toen ik deze alinea voor het eerst las interpreteerde ik dit in negatieve zin. De alinea erna las begreep ik dat je het blijkbaar in positieve zin bedoelt. Misschien kan je nog eens naar die formulering van die twee alinea's kijken. Verder een leuke opmerkzame review.

[Reactie gewijzigd door teacup op 30 december 2013 17:05]

Leuke review, alleen lees ik het nu pas.
Deze kast heb ik ook gebruikt.
Leuke kast voor een leuke prijs.

Het frontpaneel had ik er vrij eenvoudig af.
Aan de onderkant van het paneel zit een inham waar net je vingertoppen achter kunnen.
Dan met een voorzichtige ruk aantrekken, dan gaat het paneel zo los.
Die plastic klemmen blijven gewoon heel.

Het was voor mij niet meteen duidelijk op welke manier de hardeschijf gemonteerd diende te worden, maar het is gelukt.
Hartelijk dank! De kast is zijn geld waard geweest, ik ben blij dat u het daar in kan vinden!