Specificaties 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E90 Bruin Review

hwmook 29 mei 2009, laatste update op 23 december 2009, 2.179 views

Nokia E90 Bruin

Pluspunten

• Veel functionaliteit
  • Helder en duidelijke schermen
  • Verrassend goed camera
  • Volledig toetsenbord aan de binnenkant
  • GPS functie
  • Veel voor ge´nstalleerde toepassingen
  • Goed bereik en geluid
  • Heel veel extra applicaties beschikbaar

Minpunten

• Formaat
  • Geen volledige synchronisatie met Outlook
  • Laatste tijd weinig software updates

Heb nu al ruim een half jaar mijn Nokia E90 in bezit en dit bevalt uitermate goed. Met een twee jarige verlenging van mijn Hi Abonnement was het toestel nog zeer betaalbaar (ca. 200 Euro). Weet niet of er veel behoefte is aan een review van de Nokia E90, omdat het toch een vrij duur toestel is wat veel mensen toch aan zich voorbij zullen laten gaan wegens de prijs en het formaat.
Toch wil ik graag mijn ervaring en bevindingen met jullie delen.

--- Waarom een E90 ---
Hiervoor heb ik eigenlijk altijd Sony Ericsson telefoons gehad. Vroeger begon het allemaal bij mij, ik wou de eerste zijn met een kleurenscherm/ camera op mijn telefoon en wou altijd het nieuwste van het nieuwste hebben. Later begon bij mij ook de functionaliteit een rol te spelen. Ik vond het erg prettig om buiten het bellen/ SMSen meer met mijn telefoon te kunnen. Aangezien mijn bel gedrag destijds wegens mijn bijbaan best extreem te noemen was kon ik ook toestellen uit een hoger segment kiezen. Zo belande ik eerst bij de Sony Ericsson P800i, daarna was de overstap naar een P900i klein te noemen. Vervolgens nog een tijdje gedaan met diverse andere minder geavanceerde SE telefoons gebeld. Later bleek ik toch de functionaliteit van een wat zakelijker toestel te missen (goede mail, pushmail, toetsenbord). Ik besloot bij mijn volgende verlenging te gaan voor de E90.

--- Verpakking ---
De Nokia komt uiteraard in een bekende Nokia Doos wat zit er allemaal in deze doos:
  • Het toestel zelf
  • De Accu
  • De Lader
  • USB Kabel
  • Handleiding (Nederlands/ Engels)
  • Quick Guide (Nederlands/ Engels)
  • Een erg mooi poetsdoekje van Nokia voor het binnen scherm :P
Dit alles is zoals we van Nokia verwachten goed verpakt en verzegeld om te verzekeren dat je een niet eerder gebruikt toestel ontvangt.

--- Het toestel ---
Van veel mensen hoor ik dat ze weinig vertrouwen hebben in de stevigheid van het openklap mechanischme van de E90, ik moet echter zeggen dat mij dit reuze mee valt. Moet wel zeggen dat ik altijd voorzichtig omspring met mijn telefoon en ik hem bijvoorbeeld niet in handen van mijn neefje van 4 druk (is het toestel me toch wat te waardevol voor) maar het toestel voelt erg stevig aan, zowel open als dicht geklapt.
Het formaat van het toestel is denk ik iets wat voor veel mensen toch enigszins afschrikwekkend is. Ja het toestel is groot, maar dit wendt vanzelf. Het toestel past bij mij gewoon in m'n broekzak en ik moet zeggen dat ik er weinig last van heb.
de numerieke toetsen op de buitenkant van het toestel voelen prettig aan en zijn goed te bedienen, echter moet ik zeggen dat sommige knoppen aan de zijkant van het toestel toch niet helemaal top overkomen, ze lijken er schreef op te zitten (ze werken echter wel naar behoren).
Het binnenste toetsenbord is een iets ander verhaal. Deze toetsen lijken veel zachter en geven ook een stuk minder mee als je ze indrukt. Hier had ik in de eerste weken echt even moeite mee, maar naar verloopt van tijd wendt ook dit. Op dit moment kan ik er prima een korte mail op typen. Voor lange Emails of andere zaken raad ik toch aan gewoon een laptop of PC te gebruiken.

--- Functionaliteit ---
De reden waarom ik het toestel heb aangeschaft. Er is heel erg veel software te vinden voor de E90, Nokia bied al een hoop aan via hun site en geeft daar ook links naar andere dealers.
Op het toestel staan al een hoop applicaties ge´nstalleerd zoals:
  • Een goede agenda (naar mijn beoordeling)
  • Barcode lezer (naar mijn idee nog te weinig gebruikt)
  • Realplayer
  • Flash player
  • Radio
  • Dictafoon (niet gebruikt)
  • Goede mediaplayer voor MP3's
  • QuickOffice
  • Een zip programma om bestanden in/ uit te pakken
  • Applicatie om gemakkelijk een extern toetsenbord te installeren (niet gebruikt)
  • Applicatie om draadloze printers te herkennen (niet gebruikt)
  • Adobe Reader
  • Nokia Maps (via interne GPS)
Verder zijn er via de telefoon zelf een hele hoop applicaties gratis te testen en is er ook een aanbod van freeware te downloaden.

--- GPS ---
Nokia maps heb ik een tijdje gebruikt (je krijgt geloof ik een 30 dagen trial) Dit werkt opzich prima alleen ben ik niet heel erg te spreken over A-GPS dit omdat in het buitenland navigeren een erg dure aangelegenheid word. Hiervoor heb ik dus een andere programma moeten installeren (McGuider) deze kan ook onder A-GPS werken meer kan ook met voor geprogrammeerde kaarten. Deze navigatie software werkt prima (binnen en buiten scherm), alhoewel ik nog wel eens moeite heb met het vinden van een goed signaal.

--- E-mail ---
Er kunnen in dit toestel uiteraard meerdere email account's worden ingesteld. Ik heb er voor gekozen om er maar 1 te gebruiken, in eerste instantie gewoon als een soort POP adres later als PUSHmail. Beide vormen werken uitstekend, laatste natuurlijk wel verstandig om een onbeperkt data abonnement af te sluiten. Via de instellingen kan je aangeven hoe je de mail wilt ontvangen, of je alleen de titels wilt of de eerste regels van een mail tot het volledige bericht met bijlagen.

--- Barcode lezer ---
Naar mijn idee een applicatie die gericht is op de toekomst als meerdere merken/ toestellen deze functie hebben en er meer data in een barcode geplaatst kan worden. Het is namelijk een erg makkelijke applicatie. Erg functioneel om bijvoorbeeld een visite kaartje direct in te lezen in het geheugen van de telefoon. Scheelt toch weer een stukje typ werk. Je maakt erg simpel een fototje van een soort barcode, de telefoon herkent in deze barcode een tekst/ telefoonnummer en NAW gegevens en vraagt of je deze wilt opslaan in je telefoon. Erg handige applicatie naar mijn idee.

--- Mediaplayer ---
De media player werkt ook naar behoren alleen is het wel even uitzoeken hoe je nu gemakkelijk playlistjes kan maken. Ik doe dit nu altijd door een m3u bestand mee te sturen naar mijn geheugenkaart; deze worden herkent door de telefoon, en zo kan je makkelijk een geheel album beluisteren. Er zijn uiteraard verschillende zoek functies zo kan je zoeken op: album, artiest, genre,componist, tracklijsten.Genoeg functies voor de keren dat ik het gebruik
Ook het video's afspelen is geen probleem. Er zijn voldoende tools te vinden via google om het formaat van bijvoorbeeld een divX film aan te passen zodat deze op fullscreen op het binnen display word afgespeeld. Uiteraard zijn er dus ook codecs te downloaden voor divX en Xvid. Even googlen en je hebt ze. Bij het gebruik van de Mediaplayer maak ik gebruik van een koptelefoon ook van Nokia: de Nokia WH-600 (ca 20 Euro), deze werkt goed met de E90.

--- Quick Office ---
Ideaal om gemailde attachments te openen en door te lezen. Programma's werken goed zowel word als excel degene die ik het meest heb gebruikt. Mocht je ook bestanden willen aanmaken dan kan dat ook, enkel voor grote stukken tekst zou ik toch een PC of laptop gebruiken. Denk dat dit ook meer iets is om even vlug wat informatie door te lezen of nog even die powerpoint van vandaag door te kijken. Bestanden zijn prima uit te wisselen met de PC middels de Nokia PC Suite.

--- Agenda ---
De door mij het meest gebruikte applicatie. Zowel in dicht geklapte mode als in open geklapte mode erg overzichtelijk. Enige negatieve punt is dat hij niet alles mee synchroniseert met Outlook. De categorieŰn van een afspraak kan de Nokia helaas niet weergeven. Hiervoor ben ik wel eens opzoek geweest naar een goede andere applicatie, kwam er alleen niet direct een tegen die aan mijn eisen voldeed.

--- W-lan ---
Ook het openen van websites is met de E90 is geen probleem in huis heb ik een Wlan netwerk liggen en dit heb ik ook ingesteld op mijn telefoon zodra ik thuis ben herkent de telefoon het netwerk en gaat hier de data over downloaden of versturen. Ook via het UMTS netwerk gaat dit allemaal prima en lekker vlot. Op het binnenscherm kunnen normale webpagina's prima worden getoond soms moet je wel een beetje naar rechts scrollen als het een brede site betreft maar dit geeft voor mij weinig problemen.

--- Camera ---
De camera viel mij alleszins mee. Hij heeft maar 3.2 megapixels en dit leek mij aan de krappe kant. Echter moet ik toegeven dat het toestel fantastische foto's kan maken. Wellicht niet geschikt om erg groot te laten afdrukken maar voor zowel het web als voor het binnen scherm van de E90 zelf zijn de foto's van een prima kwaliteit! Zal kijken of ik wat foto's die ik gemaakt heb kan toevoegen aan mijn review.

--- Conclusie ---
Al met al ben ik erg te spreken over de Nokia E90. Het is een mooi zakelijk toestel met een hele hoop functionaliteit. Denk dat ik nog niet eens de helft gebruik van wat het toestel eigenlijk kan. Het meest prettige vind ik toch wel het toetsenbord aan de binnen kant dit is er gemakkelijk voor korte emails of een SMS bericht. Ook het bezoeken van websites op een toch relatief groot scherm vind ik een erg prettige bijkomstigheid. Als je een zakelijk toestel zoekt met veel mogelijkheden is dit zeker een aanrader.

--- Na een jaar gebruiken ---
Nu ik het toestel al ruim een jaar in gebruik heb beginnen mij er toch een aantal dingen op te vallen. Zo valt mij het aanbod van gratis applicaties toch een beetje tegen. En is het synchroniseren met meerdere PC's of een PC en een Mac erg lastig in te stellen. GPS functie werkt als hij een fix vind naar behoren, echter duurt het vaak een eeuwigheid voor hij een satelliet te pakken heeft. Al met al kijk ik er naar uit om weer een ander toestel in gebruik te gaan nemen. En gelukkig hoef ik daar niet zolang meer op te wachten.

• WH-600
  • Outlook

Heb jij ook een Nokia E90 Bruin?

@hwmook: Heb jij ook last van slijtage op het binnenscherm? De toetsen van mijn exemplaar liggen kennelijk iets te hoog, en schrapen langzaam maar zeker redelijke krassen in mijn scherm.

Het upgraden van de firmware naar de laatste versie (400.dinges) maakt het toestel wel weer wat rapper, dus dat kan ik aanraden. (Eh, met de "oude" versie, niet met de OVI suite beta, die geeft bij mij problemen, en dat vindt ik een beetje link.)
Nee heb geen problemen gehad met scherm slijtage. Heb twee maanden geleden wel een nieuwe toestel gekregen omdat mijn vorige waterschade had
Ik neem aan dat de foto's van de e90 is?
Klopt als een bus! Zijn wel iets qua kwaliteit verminderd wegens het formaat wat ik mag uploaden.

[Reactie gewijzigd door hwmook op 2 oktober 2008 13:55]

Ik heb nu de Nokia 9500. Daarvoor de 9210i. Formaat is dus nooit een issue geweest :)

Ben fan van deze serie maar waar ik mij wel aan ergerde waren:
- steeds langere reactietijden tijdens navigeren door menu's
- herkende grotere geheugenkaarten niet of lees/schrijftijd was erg lang

Hopelijk is dat met de E90 opgelost. Ga zeker proberen het werkend in de winkel te bekijken.
@enoki : ik heb een 4GB kaartje in mijn E90 zitten, geen probleem.
vertraging tijdens navigeren door menu's is, naar mijn idee, inherent aan de Symbian s60 OS, hoewel bij de E90 al een stuk beter is dan bijv. op een E50 of E65, ( op een E71 is die dan nog beter, maar die heeft dan weer geen aparte keyboard, dus ben ik toch op de E90 geblevan ).

GPS fix is idd wat traag ( zonder de A-GPS ) met A-GPS aan, is hij dan wel lekker snel, alleen kost je wel databundel.