Apple iPhone 5s 16GB Grijs Review

118226 15 oktober 2013, laatste update op 19 oktober 2015, 9.854 views

Apple iPhone 5s 16GB Grijs

Dit is een telefoon die door zijn snelheid, goede bouwkwaliteit en lange ondersteuning lekker lang mee gaat.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Looks
  • Snelheid

Minpunten

• Prijs, maar dat is door de lange levensduur en ondersteuning steeds minder een issue

Update
Ik ben ondertussen 2 jaar verder en, zoals je mag verwachten, doet mijn telefoon het nog steeds prima. Ondertussen voorzien van die nieuwste versie van IOS draait de telefoon als een zonnetje. Alles werkt nog vloeiend, de batterij gaat nog steeds ongeveer 2 dagen mee (met IOS 9 is daar zelfs nog wat bij gekomen). Ook qua opslag (ik heb het instap model met a) ben ik nog niet tegen grenzen aangelopen. Met IOS 9 zijn apps kleiner geworden en dankzij iCloud photo heb ik meer foto's op mijn telefoon staan maar omdat er op mijn telefoon een kleinere versie achter blijft neemt het toch minder ruimte in beslag. (Uiteraard komen de originelen netjes op mijn laptop terecht).

Helemaal zonder krassen is de iPhone niet meer. Hij is wel eens gevallen en dat heeft wat krasjes achter gelaten. Maar het scherm is nog perfect en alles werkt nog.

Ik ben er nog net zo blij mee als in het begin en ga vol goede moed er nog minimaal een jaar mee door. Daarmee is het voornaamste pijnpunt van een iPhone, de prijs, ook een stuk minder geworden.

Introductie
Na een tijd lang een Nokia e66, daar na een Samsung galaxy s plus, weer even de Nokia heb ik nu toch de knoop doorgehakt en een iPhone gekocht. Nou had ik toevallig een stedentripje naar Berlijn geboekt en ik had het geluk dat de plaatselijke Apple store aldaar net een nieuwe voorraad had binnen gekregen. Het is een space gray 16gig versie geworden. Versies met meer geheugen waren niet voorradig, maar ik denk dat 16gig zat is voor mij.

Er zijn een aantal redenen waarom het een iPhone geworden is. Ik ben een enorme fan van palm-os geweest. De filosofie van palm was om een simpel os te hebben wat precies deed wat het moest doen en niet meer. Dit resulteerde in een snel en prettig te gebruiken os. Mijn eerste smartphones draaiden symbian en android, die als filosofie hebben dat een telefoon zo veel mogelijk moet kunnen want dan stel je een gebruiker niet zo snel teleur. Ik ben toch meer van de simpel en efficient dan van complex en krachtig.
Ook heeft het niet geholpen dat de galaxy s plus niet het beste was wat android te bieden heeft, zeker niet wat betreft softwareondersteuning, waarbij zelfs securityissues niet door samsung werden verholpen. Met mijn bijna drie jaar oude iPad2 heb ik heel andere ervaringen. Ik heb ook nog wel aan windows phone gedacht, maar de livetiles zijn wat betreft funtionaliteit het beste te vergelijken met widgets in android, en die gebruikte ik al helemaal niet. Met mijn nieuwe iPhone verwacht ik minimaal 2 jaar te kunnen doen en waarschijnlijk langer. Aangezien ik vind dat er al te veel e-waste is, is dat wel een belangrijk punt voor mij.

Het is mijn bedoeling deze review bij te werken als ik meer ervaring met de telefoon krijg.

Touch ID
Het meest besproken onderdeel van de nieuwe iPhone is het touch id. Er worden vraagtekens gezet bij de privacy en of het wel zo'n goed idee is om iets als wachtwoord te gebruiken wat niet meer gewijzigd kan worden als het eenmaal algemeen bekend is. Voorlopig vind ik het goedgenoeg om mijn telefoon mee te unlocken, maar niet goedgenoeg om in de app store aankopen goed te keuren. Voor dat laatste gebruik ik dus nog gewoon een wachtwoord.
De werking is echt fantastisch. Je drukt met je duim de knop in om de iPhone uit stand by te halen en bijna gelijktijdig is het scherm al van de lock af. Steve Jobs zou hier het woord magically voor gebruiken. Het is een heel prettige manier van unlocken.
Een nadeel van touch id is wel dat de knop iets minder lekker voelt. Het indrukken voelt wat goedkoop aan.

Bouwkwaliteit/afwerking
De bouwkwaliteit is onberispelijk. Alle knopjes zitten recht. Alles sluit mooi aan. De naadjes zijn overal even smal. Het is een genot om naar te kijken en in je handen te hebben. Over de bouwkwaliteit valt ook uitgebreid te discusseren. Met de glazen achterkant van de iPhone 4(s) zat het daar niet goed mee, maar wat ik over de iPhone 5 gelezen en gezien heb is dit een van de meest degelijke toestellen van dit moment. Van de 5s verwacht ik niets anders.
De telefoon is prettig licht maar je hebt toch wel het gevoel iets in handen te hebben.

Vormgeving
De buitenkant is gewoon een iPhone 5, alleen de knop ziet er anders (en eigenlijk minder) uit. Wel zijn er nieuwe kleurtjes en die van mij is grijs. Ik moet zeggen dat het er super sjiek oogt, ook omdat de zijkanten dezelfde kleur heeft als de achterkant. Wel steekt aan de achterkant het zwarte glas boven en onder wat meer af. Op de foto vond ik dat minder mooi, in het echt valt het wel mee.
Het is een telefoon met een 4" scherm. Voor mij de meest praktische maat. Mijn vorige samsung was ook 4". Hij past makkelijk in je broekzak en ook met fietsen en autorijden heb je daar geen last van. Met hardlopen heb je er niet al te veel last van als je een armband gebruikt en in het buitenland kan je net wat onopvallender navigeren in een vreemde stad. Ik kan er alles mee wat ik wil en voor mij hoeft het ook niet groter.
Voor mijn gevoel moet de usb aansluiting bij een telefoon onder zitten en de koptelefoonaansluiting boven. Bij mijn vorige Samsung zat de usb op de verkeerde plaats en bij nu bij mijn iPhone de koptelefoonaansluiting. Alles zit nu aan de onderkant.
Wat ik zelf heel handig vind is een fysieke schakelaar om het geluid van de telefoon uit te zetten.

Camera
Met de camera heb ik nog niet zo veel gedaan. Foto's maken bij daglicht zal geen probleem zijn maar bij weinig licht gaan de meeste telefooncamera's de mist in. Apple zou hier aandacht aan hebben besteed, dus ik heb 1 van mijn zwarte katten in het donker gefotografeerd. Het resultaat staat onderaan de review en ik moet zeggen dat ik het er goed uit vind zien.

Batterijduur
Ik heb een paar dagen na de aanschaf natuurlijk veel met mijn telefoon zitten spelen. De batterij gaat daarbij met gemak ruim een dag mee, maar ik moet het nog wat preciezer gaan bijhouden. Daarmee is de batterijduur beter dan mijn vorige samsung, maar minder goed dan de nokia. Dat laatste vergelijk is niet helemaal eerlijk, want alhoewel die ook continue mijn mail bij hield en whatsapp had draaien had ik daar niet constant de gps aanstaan en synchroniseer ik nu ook facebook/twitter/linkedin/wordfeud en nog wat meer van dat soort dingen.
In IOS is het (eindelijk) wat makkelijker om gps en wifi aan en uit te zetten, dus met wat opletten moet ik wel 2 dagen kunnen halen, denk ik. Het volledig opladen van de telefoon via een usb aansluiting van een laptop duurt ongeveer 3 uur. Via de iPhone en iPad lader moet ik nog meten.
Via de instellingen kun je het gebruik van je telefoon aflezen. Bij de 10% batterijresterend melding had ik mijn telefoon 5 uur 38 gebruikt en 1 dag en 23 uur stand by tijd. Dit is met wifi en gps continue aan, blue tooth uit en scherm helderheid op ongeveer 33%.

Sensorgate
Als ik mijn telefoon naast een iPhone 5 leg is er een afwijking te zien op de kompas en waterpas. Het is iets waar al heel wat over geschreven is en waarop Apple nog niet gereageerd heeft. Met de update naar IOS 7.0.3 geeft mijn telefoon dezelfde waarden in Kompas wat betreft het geografische noorden en waterpas. Het was wat raar dat dit af fabriek niet opgemerkt was maar vlot opgelost, wat mij betreft.

Software
De iPhone wordt geleverd met IOS 7. Behalve een compleet nieuwe look and feel zijn er ook een aantal interessante opties bijgekomen.
Naast controle of een app bij je contactgegevens, locatie en meer van dat soort gegevens mag, kan je nu ook aangeven of een app via 3g data mag versturen. Zeker in het buitenland is dit een fijne optie. Bij mijn provider kan ik voor 10 euro in maximaal 1 maand tijd 100 mb aan data verbruiken. Dat is niet veel, maar genoeg om wel whatsapp te blijven gebruiken. Maar dan moet natuurlijk niet op de achtergrond mail, facebook, photostream ed van alles gaan synchroniseren. Dat is nu uit te zetten. Het werkt wel een beetje merkwaardig. Het maakt gebruik van een blacklist en alleen apps die al een keer 3g hebben gebruikt verschijnen in het lijstje van apps waarvan je 3g uit kan zetten. Een whitelist, waarbij niets 3g mag gebruiken tenzij op de lijst is een zekerder manier om niet ongewenst data te verstoken.
Ook is het nu mogelijk om per app aan te geven of deze in de achtergrond mag synchroniseren. Weer prettig dat je er controle over hebt, maar met alle opties die er nu bij gekomen zijn, ook om het lockscreen en notificationscreen te configureren drijgt complexiteit het te winnen van simplicity. Een goed voorbeeld daarvan is de bewegende achtergrond ten op zichte van de iconen. Leuke eye candy, maar als je het uit wilt hebben moet je de optie reduce motion aan zetten en die zit verstopt Settings -> General -> Accesibility -> Reduce Motion.

Elk nieuw iDevice wordt nu geleverd met Page, Numbers, Keynote en iMovie. Page en Numbers gebruikte ik al, maar wat ik precies met Keynote en iMovie op een telefoon moet is me niet helemaal duidelijk. Het is aardig dat ik ze gratis krijg en ik kan ze ook op mijn iPad zetten waar ze meer tot hun recht komen.

Je kan merken dat IOS7 nog maar net uit is, en nog niet alle apps zijn er op aangepast. Apps crashen nog wat vaker dan ik van voorgaande IOS versies gewend was.

Warmteontwikkeling
Ondanks dat de de telefoon van metaal gemaakt is voelt hij tot nog toe niet koud aan, maar de winter moet nog komen, natuurlijk. Afhankelijk van welke toepassing je draait varieert het van koel tot handwarm. Een uurtje navigeren mijn mijn telefoon in de auto is wel voelbaar maar het wordt niet onprettig.

Snelheid
Over snelheid heb ik niet te klagen. De telefoon is zelf snel, internet is snel (met een 14mbit data abonnement) en ook de camera reageert snel en er zit zo goed als geen vertraging tussen het klikken op de knop en het daadwerkelijk nemen van een foto. Of de telefoon merkbaar sneller is dan zijn voorganger durf ik eerlijk gezegd niet te zeggen.

De prijs van een iPhone is een heikel punt. De een vindt hem duur en de ander vindt hem schofterig duur. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat 700 euro veel geld is voor een telefoon. Zoals het er nu uit ziet ga ik deze telefoon 3 jaar gebruiken en krijg ik ook 3 jaar ondersteuning wat betreft software updates. Tel daar de degelijkheid bij op en ik kan de prijs voor mijzelf verantwoorden. Het blijft natuurlijk wel dat de prijs het minst sterke punt van een iPhone is.

Heb jij ook een Apple iPhone 5s 16GB Grijs?

Meer advertenties

Mooie review.

Waar vind ik trouwens die optie om apps wel/geen toestemming te geven voor 3G ?
Onder Instellingen -> Mobiel netwerk. Dan naar beneden scrollen en je komt bij een lijstje "gebruik mobiele data voor:"
Elbo,

Thanks voor de review en ik ben blij dat je de moeite genomen hebt om het te doen. Ik weet hoe ondankbaar het kan zijn om een review te plaatsen op tweakers van Apple devices aangezien Apple "the dark side" vertegenwoordigt voor een groot deel hier.

Zelf heb ik veel gezeur gekregen toen ik als Apple gebruiker de nieuwste Nexus 7 uit de US had laten komen en gereviewd had. Heel veel commentaar gekregen en voor je het weet zit je in een iOS vs Android battle (Ajax - Feyenoord is er niks bij). Weinig mensen die het konden waarderen dat ik veel tijd en moeite erin gestoken had terwijl ze zelf nooit wat bijgedragen hadden aan Tweakers.

Leuke review en het zou leuk zijn als je wat foto's kunt toevoegen als download, met name bij minder licht. Ik ben erg benieuwd hoe goed de camera het dan doet.

Veel plezier nog van je iPhone

[Reactie gewijzigd door Bigg Balls op 28 oktober 2013 16:40]

Dank je.

Zodra ik wat meer met de camera gedaan heb voeg ik het bij de review.
Ik vind zelfs de prijs eigenlijk niet een groot nadeel, dat is net als de schermmaat persoonsgebonden voor wat iemand wil (uitgeven). Ik heb 5 Htc's op rij gehad (Nog steeds HTC fan) nu tijdelijk een Note 3 voor de test en volgende week krijg ik een 5s als laatste aanvulling op de macbook en iPad. Ik ben zeer benieuwd!

Leuke review verder, heb je ook wat foto's van het toestel? Die op review sites zijn altijd zo gemaakt en een 'in het veld' lijkt toch altijd wat anders. O+
Je gebruikte geen widgets in Android zeg je, mag ik vragen waarom niet?

Op elke plek op je scherm waar je maar wil een switch neerzetten (flashlight aan/uit, wifi hotspot aan/uit), een snelkoppeling, een stukje tekst (memo), een boodschappen lijstje die vanuit de widget af te vinken of te bewerken is, een duidelijke klok die je zelf kan kiezen, en die ook nog eens met een druk er op meteen de klok-app opent (zelfde verhaal voor datum)... Ik zou echt niet meer zonder kunnen!

En past zonder problemen in je broekzak zeg je. Mijn Note 3 past zonder problemen in elke broekzak van elke van mijn spijkerbroeken.
wifi aan en uit, flashlite en dat soort dingen zit al in het command center van iOS (weliswaar pas sinds versie 7) en dan moet je bij widgets nog steeds tussen homescreens heen en weer swipen waar ook al weer dat knopje zat. Voor andere dingen vind ik het niet zo'n probleem om in de configuratie te kijken.
Widgets die allerlei feeds laten zien, zoals tweets, facebook, mail ed vind ik onrustig en te opdringerig. Een notificatie is voldoende en dan start ik de app wel. Zeker gezien hoe snel je apps kan starten in IOS met spotlight vind ik geen enkele noodzaak voor widgets. Maar op mijn samsung gebruikte ik ze ook al niet. Maar dit is een mening, en geen feit.

[Reactie gewijzigd door 118226 op 18 oktober 2013 16:39]

Ieder zijn ding.
Ik hoef ook niet van die widgets.
Heb nu een Lumia 1020, enige live tile die ik heb, is die van de agenda.
De rest heb ik allemaal klein gemaakt zodat het allemaal binnen handbereik is.

Dus in mijn ogen is het een waste of space op mijn scherm, maar jij hebt er andere ideeën over.
Zeer mooie review! Ben zelf ook aan het overwegen om er een te kopen!
Ik ben ondertussen redelijk bevooroordeeld, maar ik als je het geld er voor over hebt zou ik het zeker doen.
he-he eindelijk een gebruikers review.
Gelukkig ben jij ook tevreden, morgen neemt mijn baas 1 voor mij mee voor privé gebruik.

Na dit gelezen te hebben kan ik helemaal niet meer wachtten (overgestapt van de S3 naar de HTC ONE, en beiden weggedaan voor de 5S)
Doe jezelf een plezier en koop van die 700 euro twee keer een Nexus telefoon, zit je voor de komende 6 jaar gebakken.
Kap toch eens met dit soort reacties man, wat kinderachtig, wat maakt jou het uit of een ander om wat voor reden dan ook een iPhone koopt ?

Mensen kopen een iPhone omdat het voor hun het beste is, het is nou niet bepaald alsof iedereen zo even 700 euro weggooid aan niks en niets anders weet. Dat jij een Nexus wilt op basis van de criteria die jij hebt gesteld is jou goed recht net als dat het voor een ander merk x of model y is.

Nette review, zit zelf aan te denken om een iPhone 5S champagne te kopen.

[Reactie gewijzigd door Dylan93 op 18 oktober 2013 16:57]

Het zal mij niet verbazen als Apple een database van vingerafdrukken bijhoudt, gelet op het feit dat zij als één van de eersten negatief in het nieuws kwamen (aantal jaren geleden), met het lekken van privé-informatie naar de eigen servers van Apple.
Ik ben eigenlijk van mening dat je op dit soort handheld-devices helemaal geen biometrische kenmerken mag toepassen, omwille van het feit dat jij als gebruiker nooit exact weet, wat er allemaal met deze data gedaan wordt. Alle backdoors en samenwerking met de NSA door grote bedrijven zoals Apple, Microsoft etc. die nu bekend zijn- zouden een belletje mogen laten rinkelen bij de consument.
Ik ben niet verbaasd als over enkele jaren blijkt, dat de NSA betaald heeft voor deze database o.i.d.
Voor de rest: puik, maar duur telefoontje! ;)
Voor de rest: puik, maar duur telefoontje! ;)
Ja hoor, denk je niet dat uitgebreide tech sites dat niet getest hebben met netwerk sniffing tools ?
Alsof dat een garantie geeft...not.
Iedereen kan van alles roepen, dat wil nog niet zeggen dat het pas na verloop duidelijk wordt wat men daadwerkelijk met dergelijke data gedaan heeft?!
Maar goed, het oog en oor bevestigen wat het hart graag hoort en ziet ;)
"Maar goed, het oog en oor bevestigen wat het hart graag hoort en ziet"

Dat geldt natuurlijk voor de fans en net zo hard voor de haters. O-)
Alsof dat een garantie geeft...not.
Maar goed, het oog en oor bevestigen wat het hart graag hoort en ziet ;)
Ja als je overal zulke bedenkingen bij gaat zetten kun je al je elektronica de deur wel uit doen.
Apple heeft het zelf gezegd, tech sites hebben het onderzocht, denk je nou werkelijk dat na verloop van tijd in 1x naar buiten komt dat Apple stiekem alle vingerafdrukken in een database ergens opslaat ? Dat zou gigantische oproer vormen tegen Apple.
Apple heeft aangegeven dat ze dit niet doen. De vingerafdruk wordt in de processor opgeslagen en Apple kan daar niet bij. Dit is meerdere malen aangegeven dus je argument gaat niet op.

On topic: leuke review :), maar ik hoop op wat meer foto's, wat meer informatie over de accu wanneer je deze wat langer in gebruik hebt en natuurlijk een update mocht Apple de software kalibreren van het kompas. Voor nu een ruime +1. Keep up the good work :)
En dat was de enige reden die mij even tegen hield om 1 aan te schaffen, totdat mij meer dan 10x door verschillende kenners duidelijk gemaakt is dat het niet zo is.
Met in mijn achterhoofd, stel het is wel zo dacht ik uiteindelijk van: so what. Mijn vinger afdruk hebben ze ook als ik mijn paspoort over handig bij de douane of wanneer ik een biertje drink
3 sterren voor prijs? Het toestel kost om te maken +/- 150 euro, dan is het gewoon absurd om daar 700 euro voor te durven vragen. Die prijs is gewoonweg niet te verantwoorden, al neem je de kosten van R&D en marketing mee.

Verder nette review.
Vergeet ook de software updates niet. Mijn vorige telefoon kostte 380 euro en kreeg 0 updates. Deze kost 700 euro en krijgt minimaal 3 jaar lang updates.

En voor de rest is het heel persoonlijk. Ik zou nooit geld voor een audi uitgeven. In mijn ogen zijn dat gewoon dure volkswagens en beide merken brengen je hooguit van a naar b. Voor anderen is de hogere prijs die audi vraagt het wel waard. Je kan er eindeloos over discussiëren.

Van Apple krijg je misschien 3 jaar lang updates, maar dat is geen garantie dat het OS ook soepel blijft draaien. Genoeg reacties van mensen met een iPhone 4 die aangeven dat iOS7 niet soepel loopt vergeleken met iOS6, dus dan heb je ook weinig aan zo'n update.

Daar heb je een punt.
"Tja, dat je geen updates hebt gekregen heb je zelf in de hand. Kwestie van onderzoek doen, dan weet je of je updates kan verwachten of niet."

Leg even concreet uit hoe ik dat had moeten weten. Samsung was destijds lid van de Android Update Alliance geworden en op de doos of in de algemene voorwaarden stond geen enkele waarschuwing. En het gaat ook niet alleen over updates. Ook stabiliteitsverbeteringen die nodig waren zijn niet doorgevoerd, bugs zijn niet opgelost en security issues zijn niet gefixt.

Ik blijf het verbazingwekkend vinden dat het slechte updatebeleid van androidfabrikanten zo vergoelijkt en gepikt wordt.
De Galaxy S Plus was geen populair toestel, alleen bij populaire toestellen weet je op voorhand dat je wel updates kan verwachten. Al ben ik het volledig met je eens dat Samsung hier duidelijk de bal heeft laten liggen, elk toestel hoort inderdaad 2 jaar lang updates te krijgen zoals door Google is bepaald.

Zelf heb ik daarom de overstap gemaakt naar de Nexus reeks.

Al is dat ook geen ideale situatie, aangezien je daardoor wel altijd als eerste over de nieuwste Android versie beschikt, maar daardoor ook de eerste bent die tegen incompatibilteitsproblemen aanloopt van diverse apps. En doordat de Nexus reeks niet zo populair is als de Galaxy S reeks bijvoorbeeld kan het in het ergste geval nog maanden duren eer de ontwikkelaar van die app een update uitbrengt.

[Reactie gewijzigd door Laguna op 25 oktober 2013 13:28]

mooie kat O+