Hanns.G HG281DJ Zwart Review

luckyjan 1 oktober 2008, laatste update op 17 november 2015, 7.723 views

Hanns.G HG281DJ Zwart

Pluspunten

• De prijs
  • Prima bouwkwaliteit
  • In hoogte verstelbaar
  • Horizontaal en verticaal verstelbaar
  • FULL-HD
  • Prachtig groot scherm
  • Garantie van 3 jaar onsite
  • Geen ghosting

Minpunten

• Default staat alles te fel.

Inleiding:

Na vorig jaar te zijn overgestapt naar een wide screen monitor of eigenlijk widescreen TV die ik als monitor gebruikte van 26 inch miste ik toch vooral ruimte op mijn desktop. De breedte van een HD ready scherm (1360*768) is prima werkbaar maar de hoogte zorgt ervoor dat je toch behoorlijk moet scrollen. De meeste websites zijn gemaakt voor een resolutie van 1280*1024 en dan mis je een gedeelte als je scherm 768 hoog is.
De reden om toch voor de lcd TV te gaan was vooral de grootte vs de prijs. Vorig jaar waren 26 inch monitoren een heel stuk duurder dan 26 inch TV schermen .
Op dit moment heb ik de HannsG 28 inch monitor gekocht (27.5 om precies te zijn) voor een prijs die lager is dan ik betaalde voor de 26 inch TV 1 jaar geleden.

Het uitpakken:

De monitor zat redelijk ingepakt in een grote doos met piepschuim bescherming rondom de hoeken. Het lcd scherm zelf had een extra bescherming in de vorm van een doorzichtig plastic dat aan de voorkant op de randen van het scherm was geplakt. Al met al voldoende om het scherm goed te beschermen bij transport.

Algemene eerste indruk:

Ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast was over de degelijkheid die het scherm uitstraalde. Niets kraakte of piepte en het scherm en de voet zien er gewoon prima uit. Ik had verwacht voor deze budgetprijs ook een budget bouwkwaliteit te krijgen maar dat is dus niet zo. Wellicht dat sommige het grote hannsG logo aan de voorkant niet heel mooi vinden maar daar kan ik prima mee leven. Eventueel kun je dat logo verwijderen aangezien het erop geplakt is.
Het gewicht valt me ook mee. Nog geen 11 kg incl. voet voor een monitor van deze grootte is zeker niet veel. Je kunt hem, zonder je een hernia te tillen, meenemen naar bijv. een lanparty.

Wat specs:

Monitor grootte = 66,8*48,6*21,1cm (hoogte, breedte, diepte)
LCD schermgrootte = 27.5 inch (69,85cm)
Max Resolutie = 1920*1200
H-Frequentie = 24KHZ – 80KHZ
V-Frequentie = 56HZ - 75HZ
Brightness = 500cd/m2
Contrast = 800:1
Beeldverhouding = 16 bij 10
Kleuren = 9300K, 6500K, 5500K en zelf instellen.
Input = HDMI, VGA, Component, audio
Kijkhoeken = 160/160
Stroomverbruik = 100w

Feature set:

Voor een budget monitor toch een indrukwekkende feature set. Ten eerste een heuse hdmi poort. Bij de meeste goedkope monitoren ontbreekt deze. Verder een D-SUB analoge VGA poort en wat aansluitingen voor geluid. Ook zitten er diverse kabels bij zoals een DVI-HDMI kabel, analoge VGA kabel, component -VGA en geluidskabels.
Geen DVI poort dus maar dat maakt de HDMI poort meer dan goed aangezien je daarmee ook een digitaal signaal hebt en ook nog geluid kan transporteren.
De monitor heeft ook ingebouwde speakers maar deze zijn zoals bij bijna alle monitoren die speakers hebben van een zeer lage kwaliteit. Aangezien mijn geluid van de pc altijd via externe speakers of de koptelefoon gaat zal ik de interne speakers waarschijnlijk nooit gebruiken.
Er wordt ook een zogenaamde quick setup handleiding bijgeleverd en een CD met de volledige handleiding en de driver voor VISTA. Ik heb windows XP dus zal deze driver niet kunnen testen en gebruiken. Het scherm heeft een onsite garantie van maar liefst 3 jaar.

Gebruik:

Na het aanzetten valt meteen het ronde Hanns.G logo met een blauw licht rechtsonder op. Dit logo is nogal groot vergeleken met andere monitoren. Mij persoonlijk stoort het niet aangezien het wel past bij de blauwe uitstraling (fans, neonbuisjes) van mijn computer maar ik kan me voorstellen dat sommige dit storend kunnen vinden. Als de monitor geen signaal krijgt is het licht geel/oranje.

De aan/uit knop en de bedieningsknoppen zitten, zeg maar, rechtsvoor achter. Dit is even wennen maar zeker niet onhandig. Op deze manier zijn ze mooi net uit het zicht.
Via de knoppen kun je in het OSD menu komen. In dit menu kun je alle belangrijke zaken afregelen zoals kleuren, brightness, contrast, enz. Het menu is functioneel en bevat verder alle belangrijke instellingen. Helaas kun je niet meerdere instellingen opslaan (bijv. gamen en film kijken).
In het begin zul je het scherm aardig moeten tweaken want de standaard waardes zijn veel te fel (voor mij dan). Ook met de kleuren heb ik een tijdje moeten spelen om ze naar mijn smaak te zetten. Er zit ook een optie voor dynamic contrast in die ik wel prettig vind met gamen maar niet met 2D. Jammer dat daar niet een aparte knop voor gemaakt is.
Je kunt het scherm zowel in horizontale als verticale positie draaien en het is in hoogte verstelbaar! Dit is best bijzonder voor een scherm met een budgetprijs.

Beeldweergave:

Na het tweaken van de scherminstellingen ben ik meer dan tevreden met de beeldkwaliteit. Het beeld is strak en de kleuren prima.
Het scherm bevat een TN paneel en de kijkhoeken hiervan zijn zoals bij alle TN panelen niet super maar ik heb veel erger gezien. Als je er recht voor zit is het beeld gewoon erg goed te noemen. Je hebt echt niet het idee met een goedkope monitor van doen te hebben.
Ik gebruik de native resolutie van 1920*1200 en krijg daarmee een hele grote desktop waar ik alles op kwijt kan. Door de grootte van het scherm zijn de letters prima te lezen.
Films in HD of FULL-HD zien er geweldig uit op het scherm. Doordat het scherm de verhouding 16 bij 10 heeft (zoals veel monitoren) heb je wel zwarte balken in beeld bij fullscreen breedbeeld films aangezien die voor het formaat 16 bij 9 zijn gemaakt.
De zwart weergave is voor een TN paneel ook goed te noemen. Kijk een scherm met bijv. een IPS paneel heeft een betere beeldkwaliteit maar dan praat je ook over een heel andere prijsklasse. Ik vergelijk de kwaliteit met andere TN panelen die ik zelf gehad heb of die vrienden van me hebben. Het scherm heeft een klein beetje last van backlight bleeding bij de randen als het scherm zwart weergeeft maar niet zoveel dat het storend is.
Verder had ik helaas 1 dode subpixel. Deze zit gelukkig linksonder in het scherm . Met dode pixels is het altijd geluk hebben dus met deze kan ik wel leven. Nu maar hopen dat er geen bij komen.

Probleem en oplossing:

Toen ik de monitor voor de eerste keer aansloot stond mijn computer al aan. Ik kreeg meteen een desktop van 1920*1200. Bij het opnieuw booten van mijn computer kreeg ik echter na het windows XP bootscherm (het moment dat de hogere resolutie wordt geactiveerd) een foutmelding van het scherm dat er geen signaal zou zijn. Na het loshalen van de DVI stekker en het weer terugplaatsen op mijn videokaart kwam er weer beeld.
Wat ik ook probeerde dit probleem deed zich iedere keer voor na het opnieuw starten van de computer.
Om een lang verhaal kort te maken dit probleem blijkt te komen door de combinatie van de Nvidia drivers (ik gebruik nu versie 177.92) en HDMI. De drivers interpreteren de informatie die ze krijgen van de monitor verkeerd. Hiervoor heb ik op een forum een oplossing gevonden.
Tijdens het installeren van de drivers worden deze uitgepakt op je harde schijf, zodra de data uitgepakt is moet je nog niet verder gaan met de installatie. In de installatie directory moet je het bestand nv4_disp.inf aanpassen met een editor. Onder de kop [nv_SoftwareDeviceSettings] in het bestand moet je de volgende regel toevoegen (tussen een van de andere regels die daaronder staan).
HKR,, OverrideEdidFlags0, %REG_BINARY%, 22,64,F3,1C,00,00,FF,FF,04,00,00,00,7E,01,00
Hierbij zijn de eerste 4 hex codes de codes die ik via de tool EDID designer heb uitgelezen van deze monitor (dus 22 64 F3 1C ) de rest van de regel geld voor iedere monitor met HDMI die dit probleem heeft.
Hierna kun je de installatie hervatten en is het probleem daarna opgelost.

Gamen:

Op de doos van de monitor staat 3ms responstijd. Bij de advertentie van de leverancier staat 5ms. Wat het ook zou moeten zijn ik kan in ieder geval helemaal geen ghosting ontdekken.
Gamen op 1920*1200 met een 27.5 inch scherm geeft toch een heel andere dimensie aan het spel. In fps games zullen ze zich heel goed moeten verstoppen wil jij ze niet zien. Met racegames zoals bijv. Grid racer is het beeld heel strak en zit je echt midden in de race. Mijn 8800GTS 512 mb SLI setje kan eindelijk eens een keer echt aan het werk op deze resolutie.
Ik moet zeggen dat ik zo’n groot verschil niet had verwacht. Ik had al een 26 inch scherm op 1360*768 maar dit scherm met deze resolutie is toch weer een grote stap voorruit met gamen.

Conclusie:

Ik kan maar een conclusie trekken en dat is dat je heel veel monitor voor weinig geld krijgt.
Het prijs/prestatie niveau is daarom ook erg goed. Voor het geld van een budget monitor van 26 inch krijg je een degelijk 27.5 inch full HD scherm met een digitale hdmi aansluiting, veel kabels en een prima beeld. Verder is het scherm ook nog horizontaal, verticaal kantelbaar en in hoogte verstelbaar.
Ik kan daarom ook iedereen die voor weinig geld veel scherm wil hebben deze monitor aanraden!

• 8800GTS 512 MB 2x
  • Windows XP

Heb jij ook een Hanns.G HG281DJ Zwart?

Hij zal het waarschijnlijk doen als je de computer opstart, vervolgens even wacht todat de hd niet meer rammelt. Daarna de stekker los trekt van de monitor achter op je videokaart en deze na een paar seconde er weer op steekt. Meestal zitten er 2 dvi poorten op dus probeer de andere ook eens.
Helaas zal daarna na een reboot hetzelfde probleem weer zijn dus moet je toch die regel uit mijn review toevoegen tijdens het installeren van de driver (misschien dat het met de nieuwste drivers beter gaan ondertussen?)

[Reactie gewijzigd door luckyjan op 10 maart 2009 21:12]

Hallo,

Ik zoek me rot, maar waar oh waar is hij dan te bestellen?

Groeten,

Gaston

Oja, ik doe alleen maar FPS. Ook geschikt hiervoor?
Dit model is niet meer te krijgen. Er zijn nieuwe modellen zoals bijv.

pricewatch: Hanns.G HH281HPB
Mooie review, leuk geschreven. Geen gezeur en duidelijk op alle punten.

[Reactie gewijzigd door ernst op 23 oktober 2008 13:09]

Zeer goede review, 5 sterren van mij.

Mijn eisen zijn (ook) niet al te hoog, en ik verwacht dat dit scherm ruimschoots aan de wensen voldoet. De monitor zojuist dus ook besteld.
Goede review, ik zoek helemaal geen scherm, maar kwam toevallig hier terecht met een beetje rondklikken op T.net. Nette review en veel plezier met je scherm!
Mooie review, ik heb dit scherm nu een paar maand en ben het er volledig mee eens.
Ben benieuwd wat voor instellingen jij gebruikt.
Ik "gebruiker" (die presets zijn idd verschrikkelijk fel en flets) en dan:
R:90
G:90
B:70
contrast: 70
Helderheid: 40 bij gamen, 25 bij desktop gebruik.
Ik heb het contrast en de helderheid nu op 50 50 staan. Dit zodat het voor 2D en 3D beiden redelijk is. Het blijft jammer dat er voor de dynamische contrast geen aparte knop is!
Voor de kleuren heb ik nu de eerste preset gepakt en daarna de kleuren gekalibreerd met de nvidia software. Via de software gaat toch een stuk sneller en aangezien ik regelmatig een nieuwe driver installeer is dat voor mij makkelijker.
Erg goede review! Lekker duidelijk, goede foto's... Complimenten!

Zelf ben ik ook van plan om dit scherm aan te schaffen. Ik wil het gaan inbouwen en daarvoor is voor mij de diepte van het scherm (zonder voet) erg belangrijk.

Zou je dit voor mij eens kunnen nameten? (hoeft niet op de mm nauwkeurig ;) )
Enorm bedankt!
Dat is zo ongeveer 10-11 cm.
ik heb ook het probleem maar heb geen idee hoe ik dit zou moeten oplossen mischien iemand een makkelijkere uitleg ?

mijn beeldscherm doet het ook niet meer maar wel in veilige modus!!!

[Reactie gewijzigd door gielk op 2 maart 2009 18:09]