Specificaties 24" @ 1920x1200 (WUXGA) (S-IPS, 6ms) - Bekijk alle specificaties

HP LP2475w Zwart Review

_ferry_ 2 oktober 2008, 9.202 views

HP LP2475w Zwart

Pluspunten

• S-IPS paneel
  • 24"
  • zeer goeie prijs/prestatie verhouding
  • aansluitmogelijkheden
  • beeldqualiteit
  • functies als PIP, input scan, sleeptimer

Minpunten

• schommelende voet bij trillend bureau
  • kleuren niet geweldig zonder calibratie

Lange tijd zat ik al te 'dromen' over een grotere vervanger van mijn Mirai 19" widescreen. In de tussentijd zijn de schermen alsmaar goedkoper geworden, alsmaar groter en alsmaar mooier. Nu ik meer met fotografie bezig ben, wilde ik sowieso geen TN paneel meer, dat was mij niet echt goed bevallen. Laat staan bij 5" meer, waardoor het verschil in inkijkhoek nog groter wordt.

De keuze:
Dus dan ga je op zoek, al snel kwam ik een 24" model van LG tegen. Die bleek slecht leverbaar, dus toen kwam ik deze tegen. Na de Review gelezen te hebben van tftcentral wist ik het wel: Deze voldoet :D Kleuren zoals je van een IPS verwacht, goed zwart, en natuurlijk de 24" voor films ;)
Ongetwijfeld dat er nog meer leuke monitoren zijn, zoals de Dell 2408, maar daar kwam ik pas later achter, en beide hebben zo hun voor -en nadelen.

De 1e blik:
Eenmaal binnen (vandaag) meteen aangesloten, weliswaar via VGA, op mijn laptop op de zaak. Overigens is VGA niet de enigste manier om deze monitor aan te sluiten: 2 DVI/VGA aansluitingen, HDMI, Display Port, s-video, component en composite zijn de manieren om beeld te krijgen uit deze monitor. Naast de USb aansluiting welke dient voor de 6 poorts USB hub.
Maargoed, terug naar het aansluiten, het beeld was ook met VGA kabel nog best scherp, geen gekke zwarte letters, ook geen lijnen rond vensters etc. Dus zo heb ik er een tijdje op gewerkt.

Daarna naar huis, en hem omgewisseld met mijn vorige monitor. Toen begon echter het beeld raar te knipperen, viel weg etc. er was maar 1 verschil, en dat was de aansluiting, deze keer via DVI waar ik voorheen VGA gebruikte. Dat bleek hem in de kabel te zitten van mijn vorige monitor. Nadat ik hem aansloot via de bijgeleverde kabel (kabels voor DVI, VGA, HDMI, USB en DP zijn bijgeleverd) was het beeld weer prima :)

Featureset:
Ik ben zeer tevreden met hetgeen deze monitor bied: Uitgebreide aansluitmogelijkheden, goed instelbaar, een voet die alle kanten op kan draaien, en wat ook mooi is zijn de kabelgootjes. Niet alleen in de voet (waar je wel wat moeite en geduld voor moet hebben), maar ook rondom het scherm zit een soort van rubberen strip. Daarin kun je bijvoorbeeld de kabel van je webcam of de draadjes van je speakertjes wegwerken en zo naar de USB aansluiting geleiden. De USB aansluitingen bevinden zich links (2x) en aan de achterzijde (4x)

De voet is dus handig vanwege de kabelgoot, en zijn instelbaarheid:
Hij kan omhoog/omlaag, horizontaal draaien, pivot en kantelen. Door de veren is het net alsof het scherm niets weegt, wat niet bepaald het geval is. ;)
1 nadeel is bij mij dat hij wat schommelt als ik druk op mijn toetsenbord ram, dan trilt mijn bureau een beetje, waarna het scherm vrolijk meeschommelt.

Beeld:
Qua beeld ben ik erg blij met deze monitor, mag ook wel, want daar kocht ik hem voor ;)
Ik had in het begin geen dode pixels, later is er 1 gekomen. Kan d'r mee leven, pixels zijn bij deze resolutie erg klein, het zijn er erg veel, en ik ben ook niet iemand die direct elk stofje van zijn monitor poetst ;) Ik heb er daarom ook geen mening over gegeven, na 1 dag gebruik weet je niet wat er in de toekomst mee gebeurt, en voor 1 dode pixel ga ik een scherm niet affakkelen ;)

Kleurweergave is ook een stuk beter dan mijn vorige scherm, toen ik wat beelden bekeek zat ik omhoog en omlaag te bewegen om te kijken hoe het vanuit een andere hoek er uit zag, iets wat bij mijn vorige scherm nogal kon verschillen. Nu niet meer :D Ik heb de mijne gekalibreerd met een spyder 2 express. Ik had het idee dat met name de kleurtemperatuur veranderde, verder niet. Al zouden de kleuren volgens tftcentral zonder calibratie nogal afwijken.

Zwart is echt zwart, geen last van backlight leakage, wat dus fijn is bij het kijken van een film.

Waar ik geen mening over heb gegeven is de ghosting, ik game niet, dus dan ondervind ik er ook geen last van. Wat ook niet zo snel zal gebeuren met 11ms. volgens tftcentral presteert de monitor ook goed hierin, ondanks wat overshoot. Ach, je kan ook naar de Dell 2408 kijken, maar met de enorme inputlag zou ik daar als gamer vanaf blijven :P

Laatste details:
Het uiterlijk is gewoon normaal, een zwarte rand, geen opvallende stikkers of logo's. Knopjes zijn groot en duidelijk, evenals het menu. De powerled is ook uit te schakelen (handig bij films etc). De voet zelf heeft een soort van bakje waar je mooi je pen/notietieblokjes enzo in kwijt kunt. Hij wordt best warm (verbruikt dan ook zo'n 83watt volgens de specs), iets wat ik niet gewend was van monitoren :P

Toevoeging: (2-okt-08)
De dode pixel is weer herrezen uit de dood na een tikje met mijn vinger, vrijven werkte niet, maar een tik met mijn nagel wel :)
Daarnaast ben ik ten strijde getrokken met betrekking tot de kleurweergave, niet dat dat slecht is, maar het blijkt gewoon dat een wide gamut monitor wel even heel anders weergeeft in de meeste programma's. Meer daar over vind je in dit topic:
Kortweg: Zorg gewoon dat je programma's gebruikt die een kleurprofiel ondersteunen. Activeer dit dus ook in Firefox! Anders komen veel kleuren te fel uit.

Heb jij ook een HP LP2475w Zwart?

Hoeveel heb je er voor betaald?

Mooie review, goed uitgebreid, en alle onderdelen behandelt, 5 sterren ;)
Thanks! ¤580 heb ik ervoor betaald bij informatique. Hij is wat goedkoper te vinden, maar dan komen er verzendkosten bij, en nu kon ik hem gewoon in de winkel ophalen.
Ik zie wel lichte verandering in kleuren vergeleken met mijn vorige scherm, maar dan met name dat de kleuren gewoon een stuk intenser en beter te onderscheiden zijn etc. De precieze details moet ik een beetje verschuldigd blijven, het is lastig om over iets te oordelen als je geen echte referentie hebt. Voor hetzelfde geld staat iets niet goed ingesteld waardoor je de calibratie weer om zeep helpt. Eigenlijk zou je dan iemand met een PC moeten hebben waarvan je weet dat de kleurprofielen goed staan, display goed staat, en alle software goed ingesteld is.
Ik ga er nu maar gewoon vanuit dat het na de behandeling met de spyder 2 goed moet zijn, het ziet er IIG goed uit, grijs van vensters etc. is echt grijs, waar het voor calibratie een beetje grijs/groen/bruinig was. (switchen van 6500k naar custom had een vergelijkbaar effect)

Wat mij ook opviel was dat de 1e foto in Lightroom goed werd weergegeven, de thumbnail in windows ook, maar de foto zelf in de afbeelding viewer van vista had een flinke afwijking: Het groen van de led verlichting was heel flets. Gewoon compleet anders. Geen idee of dat ermee te maken heeft, waarschijnlijk leest de viewer de kleurindeling niet in, tenslotte zag het er in de andere programma's wel goed uit. Ik zal eens kijken of ik wat goede testbeelden kan vinden om een foto van te maken :)
Kan het het zijn dat je bureaublad niet dik genoeg is om het gewicht goed te kunnen weerstaan en daarom je bureau meetrilt met het typen?
Nou, op zich is het een stevig bureau: 4cm dik meubelplaat, over de hele lengte aan de muur gemonteerd, en op beide uiteindes op poten geplaatst. Maar het is een beetje het effect zoals ze een keer bij mythbusters hadden getest, dat je met een kleine kracht op de juiste frequentie het geheel in resonantie brengt. Het bureau werkt dan als een soort van veer, die vrolijk heen en weer gaat buigen. Een extra koker er onder schroeven kan dat probleem denk ik prima oplossen. Dan gaat de beweging van het typen weg, en zal de monitor dus niet meer gaan meebewegen. Mijn vorige monitor deed het misschien ook wel, maar die stond op een aparte verhoging, niet met een voet direct op het bureau.
Dat het via de Windows viewer niet goed gaat klopt, die houd zich inderdaad gek genoeg (zelfs in Vista, met beter kleuren management) niet aan de color space. Wel opmerkelijk dan dat het er juist flets uit ziet, en niet over gesatureerd, maar het klopt in ieder geval wel dat het er daar niet goed uitziet.

Dat de kleuren een stuk intenser en beter te onderscheiden zijn klopt natuurlijk wel, het wide-gamut zorgt voor de intensere kleuren en het ips paneel is veel beter in het weergeven van kleuren. Het enige is als de PC dus niet goed is ingesteld, worden kleuren die juist niet bedoelt zijn zo intens te zijn, wel intens. Maar misschien is dit helemaal niet zo vervelend, en is het alleen niet goed bij fotobewerking/design, waar je toch wel werkt met goede color spaces.
Ik heb het scherm zelf iets langer dan een maand. Ik had 'm eigenlijk direct besteld nadat ik 'm zag.

Mijn eisen voor een nieuw scherm waren:
- 24 inch of groter
- geen TN panel
- een no nonsense design
- voldoende aansluit mogelijkheden
- prijs onder de 700 euro
Na een lange speurtocht op het internet zag ik dat HP de nieuwe LP2475w aankondigde en zag dat het scherm prima aan deze eisen voldeed.

Mijn werkzaamheden met de computer zijn voornamelijk programmeren en muciseren. Daarnaast worden ook de andere alledaagse dingetjes gedaan (internet/email/video/etc.).
Kortom, ik doe vrij weinig met fotografie/photoshop, maar zo nu en dan design ik weleens een GUI.

Ik heb het scherm alleen via VGA kunnen gebruiken, aangezien mijn nieuwe computer (die ik gelijktijdig met het scherm kocht), direct weer terug kon voor RMA (inmiddels al een maand in RMA dus).

De beeldkwaliteit van het scherm is prima (VGA). De letters worden scherp weergegeven, al mag ik hopen dat het via DVI nog iets scherper wordt, maar dat kan ik pas later testen.
Er is ook een menu optie waarmee je de scherpte van het scherm kan instellen. Dit zou misschien kunnen worden gebruikt als een anti aliasing optie voor spellen.

Helaas heb ik zelf geen hardware calibrator, dus heb ik zelf de settings wat aangepast.
In eerste instantie zijn de kleuren vrij 'fel', met name rood.
Aangezien ik geen grafisch ontwerper ben, zijn de kleuren voor mij ook iets minder van belang.
Het scherm heeft geen last van backlight bleeding, zwart is zwart, maar alleen als je recht voor het scherm zit. Wanneer je schuin naar het scherm kijkt (laten we zeggen een hoek van 45 graden), dan zie je een witte 'waas', maar dit is alleen merkbare bij donkere beelden.
Wat mij opvalt is dat het scherm soms een beetje smerig lijkt. Mijn blauwe windows achtergrond kleur lijkt dan niet egaal blauw, maar dit kan misschien liggen aan het feit dat ik de VGA connectie gebruik. Zodra ik mijn nieuwe computer weer terug heb, verwacht ik dat dmv de DVI connectie het beeld beter wordt.

Al met al is dit een zeer mooi/uitgebreid scherm voor een mooie prijs (ik heb er geloof ik iets van 540 euro voor betaald).
Voor mij was het een enorm verschil. Vooral de inkijkhoek natuurlijk, bij mijn 19" kon een paar cm hoger of lager al een heel verschil in kleur geven. Dat is nu weg, het is puur de reflectie die het beeld op de uiterste hoeken wat kan verkleuren. Maar geen uitgebleekte delen of donkere delen meer.
Bij 24" zou dit probleem alleen maar erger zijn, tenzij je er 1 hebt met een goeie coating OID. De HP 2408h bijvoorbeeld, die heb ik werkend gezien, en gaf voor een TN paneel best mooi beeld.

Ze hebben er nu meerdere op voorraad geloof ik, of hij in de showroom staat weet ik niet, best kans van, of dat ze hem kunnen demonstreren voor je.
Ter aanvulling een linkje naar een Duitse review (in Engels):
Overigens moet ik zeggen dat ik de site niet kende maar naar wat reviews gelezen te hebben ik het wel als aanrader kan noemen.

Ook hier komt de monitor naar voren als de "insider top tip" zegmaar.
For a 24-inch model with an S-IPS panel, the price of ¤ 550.00 is a downright bargain. The features and high-quality colour reproduction make the model an insider tip for graphics workers with a small budget. Even more demanding users who do not want to have to deal with the viewing angle dependencies of the widely used TN panel will take pleasure in this model.
Hoeveel heb je er voor betaald?

Mooie review, goed uitgebreid, en alle onderdelen behandelt, 5 sterren ;)
Heel erg bedankt voor de review, ik ben ook van plan dit scherm binnenkort te kopen (ben al tijden aan het kijken naar een 24" scherm met een goed paneel, maar steeds waren er schermen met grote problemen, dit is de eerste die nagenoeg perfect is). Het scherm zelf is volgens mij nagenoeg perfect.

Ik heb echter nog een vraagje over de kleuren. Dit scherm is een wide-gamut scherm, zoals bijna alle moderne high-end LCD schermen. Nu zijn de kleuren van de meeste applicaties standaard in sRGB, wat een veel kleinere color space is dan een wide-gamut scherm (die zitten vlak bij aRGB). Hierdoor zouden kleuren van applicaties die geen rekening houden met de color space er te gesatureerd uit moeten zien. In applicaties die rekening houden met de color space, zoals photoshop, Firefox 3 (na een instelling goed zetten) en nog een aantal applicaties, zien de kleuren er wel perfect uit (mits windows goed ingesteld staat).

Nu is mijn vraag of jij dit effect ook gemerkt hebt? Zo ja, is hoe sterk is het, heb je er last van? Ik zal het scherm all-round gaan gebruiken, maar veel voor video kijken, valt het daarbij op? Als het opvalt, heb jij manieren gevonden het te corrigeren? (Zowel door het bron probleem met software aan te pakken, als simpelweg de saturation aanpassen?) Of corrigeert een Spyder het misschien zelfs automatisch? Is het misschien mogelijk om bij redelijk neutraal licht een foto recht van het scherm te nemen die de kleuren zo goed mogelijk benadert? Dat zou al helemaal fantastisch zijn, zeker in hoge resolutie! :9

Sorry voor de stortvloed aan vragen, maar ik ben zeer geļnteresseerd in dit scherm en wil graag zo goed mogelijk geļnformeerd zijn, voor ik het aanschaf. :D
Hey, mooie review, zeker omdat er nog niet zoveel te vinden zijn van dit scherm.

Waar ik een beetje mee zit is dit: Hoeveel beter is dit scherm ten opzichte eentje met een TN-paneel? Is er een enorm verschil of zijn het slechts subtiele dingetjes?

Ik ben namelijk opzoek naar een 24-inch monitor met veel aansluitingen om vanalles op te doen, inclusief gamen , en deze lijkt perfect, maar ik weet niet of zo'n S-IPS wel de meerprijs waard is.

Weet je toevallig of het scherm ook bij Informatique in de showroom te bewonderen is?
Als ik zo de eerste foto bekijkt heb je toch nog wel wat backlight leakage hoor ;)
Op het derde plaatje lijkt de totale diepte erg groot, klopt dat? Of kan je dat nog verstellen? Wat is de diepte van de achterkant van de voet tot aan het schermoppervlak? Op de HP-site staat 25,3cm maar ik kan me zo voorstellen dat dat alleen de diepte van de voet is.
Heb het even voor je gemeten.

Aan de achterkant steekt de standaard van de monitor uit. De voet is minder diep dan de verticale standaard die bij mij echt tegen de muur zit. Vanaf de muur tot aan voorkant LCD = 22.5
Vanaf muur tot uiteinde voet vooraan = 26

De voet is tamelijk groot, en steekt voor dus een beetje uit. Maar goed, voor mij kan ik er lekker mn center speaker kwijt. Je kan er ook je toetsenbord kwijt als opbergruimte.

Zorg wel voor minstens 50cm, tussen jou en je scherm. Ik moest mn bureau zelfs wat naar voren schuiven ervoor.