AMD Phenom X4 9950 Black Edition Review

WildWilly 1 oktober 2008, 4.150 views

AMD Phenom X4 9950 Black Edition

Pluspunten

• Betaalbare Extreme Edition
  • In multitasking "voelt" het net iets prettiger dan de Intel q6600.

Minpunten

• 6,5X multiplier en 1,05 volt met gebruik van Cool 'n Quiet.
  • Brute processor kracht iets minder dan de Intel q6600.
  • Geen Cool 'n Quiet tijdens OC. (maar das ook bij de intels)
  • Vage prestatie verschillen met of zonder Cool 'n Quiet.

Dit wordt mijn allereerste review so be gentle please. :*)
Configuratie:
  • Samsung HD753LJ 750GB
  • Samsung HD103UJ 1000GB
  • Acer 22” P223WWD
  • Scythe Mugen SCINF-1000
  • Nec 1,44 3,5” FDD (HAHA 8)7 )
  • BENQ DVD LS DW1655
  • Audigy SE
Wat valt er te zeggen over de AMD Phenom X4 9950BE?
De enige dat de volgende screenshots niet zeggen is dat de Phenom een unlocked multiplier heeft. Dus voor meer info zie screenshots.

En nu voor de overclock:
Ik heb alleen de processor multiplier veranderd omdat dit een review is van de processor niet over moederbord of geheugen. En ik durfde niet hoger dan 3.2 Ghz. :P

Zie nogmaals screenshots voor de geheugen timings die ik gebruikte tijdens de test.
Alle test zijn gedaan onder Windows Vista Ultimate 64Bit SP1. En via MSconfig alle programma’s die tijdens opstarten worden geladen uitgeschakeld.

Resultaten 3dmark 2006:
11323 3DMarks/CPU score 3451/Met Power Management
11681 3DMarks/CPU Score 3542/Zonder Power Management
12613 3DMarks/CPU Score 4234/Overgekookt (3.2 Ghz)

Resultaten SuperPI (non multithread)
49.274 Met power management
29.671 Zonder power management
24.414 Overgekookt (3.2 Ghz)

Resultaten CineBench R10:
Single 3340 / Multi 12120 / CPU Ratio 3.62 / Overkookt 3.2Ghz
Single 2748 / Multi 10034 / CPU Ratio 3.65 / Zonder PowerManagement
Single 2260 / Multi 9808 / CPU Ratio 4.34 / Met power management :?

Gebruikservaring:

Ik heb de q6600 ook gehad (en heb het nog steeds, aan mijn partner gegeven) ik moet zeggen onlangs zijn betere prestatie. Heb ik toch voor de Phenom x4 9950 gekozen. Het “voelt” gewoon prettiger, maar zal wel aan mij liggen hoor. Ik ga niet over de temperatuur oordelen want ik gebruikte geen standaard koeler. Maar met mijn systeem kwam ik niet hoger dan 55 graden tijdens testen (dit was tijdens overclock).
Wel vind ik vreemd dat de multiplier op 6,5X en 1,05V blijft hangen terwijl andere modellen op 5X en 1 volt. Als je wilt besparen doe het dan wel goed.

Heb jij ook een AMD Phenom X4 9950 Black Edition?

Jawel hoor, ik heb mijn Q6600 op 3.2Ghz draaien en gebruik gewoon speedstep etc.
Zolang je de vcore en multiplier niet aan hoeft te passen voor je oc kan het gewoon.
Je hebt ook gewoon speciale programma's waarmee je cool and quiet kunt nabootsen. Check op hardware.info en zoek op "ondervolten".
Kan bij mijn weten ook gewoon door cool 'n quit aan te laten, tenminste bij mijn systeem werkt dat wel gewoon.
oops wrong message

[Reactie gewijzigd door WildWilly op 1 oktober 2008 10:08]

Korte en opzich wel goeie review ;)
Maar misschien kan je nog even dergelijke informatie geven, hoe het nou zit met dat overclocken per core, en wat de normale temperaturen zijn enz. }>

Ik vindt trouwens je 3Dmark06 score best "laag". :?
Ik weet niet met welke instellingen je dat gedraait had, maar ikzelf haal met een AMD X2 5600+, 2Gb 800Mhz en een 8800GT (standaard waarden allemaal) op de resolutie 1280x1024 al 10139 punten :+
Ik weet niet zeker of 3dmark 2006 rekening houdt met multicores, maar ik ga er vanuit van niet. Alle settings behalve de geheugen timings allemaal op standaard. En nu de hamvraag wat is jou cpu score dan? daar gaat de hele review om niet de complete systeemscore. Ik ben nog opzoek naar een goede benchmark puur voor cpu enig idee?
ikzelf haal 2182 CPU score (maar wel op 1280x1024 dan)
dus daar zit je wel dik boven ja ;)
miss kan je is testen met SuperPI, en dan de 1MB test, kan je zien hoe snel je CPU erover doet om dat te "berekenen".
Mijne doet het in iets van 26 seconden 7(8)7
ja ik heb het ook stadaard gehouden gewoon 3dmark starten en draaien zonder aanpassing(1280X1024). Ik dacht dat SuperPI niet multithreaded was? Maar ik ga effe kijiken dan:D
Super PI is inderdaad single threaded.

Volgens de wiki is het ook geen goed benchmark programma meer, in het multi core tijdperk.

[Reactie gewijzigd door 112442 op 1 oktober 2008 08:41]

Dank je voor de link
Heb net geupdate nu met CineBench
Ik zal nog wel blijven zoeken.
mijn Q6600 op 3.0 Ghz doet het in 17 sec.... maar ik geloof dat superpi niet multithreaded is
Wat is een OC zonder Vcore aanpassing? :S
Daar bedoelt hij mee, dat hij niks aan het CPU voltage heeft veranderd, en toch de CPU goed heeft kunnen overclocken.
Als je de Vcore niet aanpast, heb je ook minder kans dat je CPU het begeeft door bijvoorbeeld een te hoog voltage ;)
ja maar wat ik wil is alleen de cpu oc-en niet de rest mee overklocken.
dan kan je volgens mij alleen maar aan de multiplier knutselen.
want als je wilt OCen, moet je eigenlijk ook de bus speed aanpassen, en dan ga je idd ook je geheugen mee overclocken.
maar het beste is om je geheugen 1op1 te laten draaien met je CPU.
OCen hoef je niet altijd alles mee te overklokken. Videokaart draait op default ben ik tevreden mee. Systeembussen wilde ik zo standaard mogelijk houden. Plus hier ging het alleen om de processor oc-en dus moet je wel met je multiplier gebruiken. Als dit niet kan met de q6600 tough shit. Koop dan maar een extreme edition.
Bij de BE@s van AMD kan je naast de fsb de multiplier ook verandere, deze is bij de intels (op extreme editions na dan) gelocked.
Wat kevin bedoeld is dat als je je fsb verhoogd, je de snelheid van het geheugen ook moet verhogen om 1:1 te blijven draaien.
fsb van 4x400 ==> 4x450
MEM: 2x400 ==> 2x900 (van 800Mhz, naar 900Mhz)

Superpi is een singletread, gebruikt dus maar 1 processor.
dat is dus wat ik ook bedoel... ik vind het niet erg om de processor te overclocken maar niet FSB! Ik heb al genoeg horrorvehalen gehoord over overleden moederborden bij fsb overclock. Daar waag ik me echt niet aan. Ja met de kast wat ik gebouwd hebt moet hij de extra hitte wel aan kunnen. Maar ik durf het echt niet Jaja noem me maar een watje :P

[Reactie gewijzigd door WildWilly op 30 september 2008 23:08]

Watje ;). Bus verhogen op een intel systeem is gewoon no problem what so ever. De meeste borden kunnen gewoon 1600fsb aan. Hell, als je een goed bordje hebt, ondersteund deze die bus zelfs voor de extreme editions. Dat zou betekenen dat je Q6600 op 3,6GHz uit zou komen.
Jongens ik blijf nog wel een beetje updaten zodra ik een goede bench voor multiprocessing hebt gevonden.
Cinebench update komt eraan :*)
UPDATE gedaan op 1 oktober 2008 10.00 uur

[Reactie gewijzigd door WildWilly op 1 oktober 2008 10:06]

het terugklokken kun je beter over laten aan progjes als bv RMclock
dan kun je coolnquiet uit laten in het bios

daar kun je instellen bij welke belasting de processor moet opschalen
nu heb je andere waardes doordat hij het totaal van alle cores optelt en deelt door 4
hij denkt dus dat de processor bv voor 30% belast word ookal staat er 1 core op 100%
in RM clock kun je dat zelf bepalen

een andere verklaring voor de slechtere resultaten tijdens gebruik van coolnquiet zou ik ook niet weten
heb zelf een gigabyte 790fx ds 5 met een phenom 9950 erin.
via amd overdrive ondervolten.
1ghz op 0.8 volt en alles draait stabiel ;)

overclocken doe ik ook met cool en quiet aan...met behulp van amd overdrive ;)

[Reactie gewijzigd door ionisys op 7 oktober 2008 09:17]