Specificaties 5,2" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

LG G2 16GB Zwart Review

Bvelleko 13 oktober 2013, 3.758 views

LG G2 16GB Zwart

Pluspunten

• Design en goed gebruik van de beschikbare ruimte
  • Zeer goede accuduur
  • Groot, scherp en vooral contrastrijk display

Minpunten

• Kinderlijke icoontjes en vreselijke ringtones
  • Een beetje gammel SIM-slot

Wat voorgeschiedenis:

De laatste jaren heb ik veel van telefoon gewisseld omdat ik het leuk vind wat nieuws te hebben en na verloop van tijd bepaalde aspecten van een telefoon me tegen gaan staan. De smartphones die ik hiervoor heb gehad zijn van oud naar nieuw: HTC Desire Z, iPhone 4, Galaxy Nexus. De non-touchscreen telefoons die ik daarvoor heb gehad (wat Blackberry's en Samsungs) laat ik hier buiten beschouwing.

Inleiding en reden tot aanschaf:

Na ruim een jaar de Galaxy Nexus gebruikt te hebben begon ik dat ding vanwege zijn scherm en batterijduur toch zat te worden en ben ik op zoek gegaan naar een opvolger. Ik volg het nieuws en achtergronden over smartphones vrij goed en had de G2 al snel in het vizier staan vanwege zijn goede specs en de sterke ontwikkeling van LG zelf op smartphonegebied. Dat in tegenstelling tot Samsung dat imho maar weinig innoveert met zijn Galaxy S of Note series.

Het belangrijkste bij het kiezen van een nieuwe telefoon vond ik een goed scherm. Ik wilde geen AMOLED meer vanwege de oververzadigde weergave en lage helderheid. Schermen moeten naar mijn smaak accuraat/eerlijk zijn en aangezien dat hetgeen is waar je heel de tijd op zit te kijken gewoon goed zijn. Daarnaast had ik als zeer belangrijke eis dat de telefoon minimaal een dag mee moet gaan bij redelijk tot zwaar gebruik.

Design en bouwkwaliteit:

Wat meteen bij dit toestel opvalt is dat de gebruikte ruimte aan de voorkant van het toestel bijna volledig door het scherm is benut. Er zijn maar weinig telefoons waar er nog minder aan randen te zien is. Zeker niet bij 5.2' toestellen. Als design vind ik dat persoonlijk erg mooi gedaan! Verder tref je aan de voorkant een speaker, een camera het LG logo en een notificatieled welke me weer deed denken aan de goede oude Blackberry tijd.

De power en volumeknoppen zijn aan de achterkant geplaatst wat ook een vernieuwing te noemen is. In het begin is dat even wennen maar na verloop van tijd ben ik het steeds meer gaan waarderen. De achterkant zelf is van glanzend plastic met een patroontje er in, tevens zorgt dat patroontje ervoor dat de achterkant niet helemaal glad is.

Aan de bovenkant zit een IR-transmitter en een microfoon. Aan de linker zijkant zit het micro-SIM slot en aan de onderkant zitten de luidspreker en een microfoon. Die zijn overigens net als bij iPhones allebei achter een eigen grill geplaatst waardoor het uiterlijk symmetrisch blijft.

Qua bouwkwaliteit heb ik weinig te klagen. Op geen enkele plek zijn kieren of gaten te vinden, Het enige dat niet al te stevig lijkt is het SIM-slot. Maar gezien je die maar er niet vaak uit zal halen lijkt me dat geen groot probleem.

Scherm:

Bij de eerste keer opstarten was ik gelijk heel blij met het scherm! Eindelijk weer een goed IPS display in plaats van dat AMOLED. De scherpte is gezien zijn resolutie prima, de kleurweergave en echtheid is ook erg goed te noemen.

Waar ik zeer verrast over ben is de zwartweergave. Ik had verwacht dat ik met dit IPS display weer moest wennen aan een grijs-achtig zwart wat ik eerder bij mijn iPhone en HTC had maar niets is minder waar. Het weergegeven zwart is vrijwel echt zwart waardoor de overstap van een AMOLED veel minder groot is. In de redactiereview komt dat ook nog naar voren waar het toestel een gemeten contrastratio van meer dan 1200 heeft.

Prestaties:

Heel simpel gezegd. Die zijn gewoon goed! De Snapdragon 800 heeft echt nergens moeite mee en alles verloopt soepel en snel. Zo gebruik ik bijvoorbeeld de Hue app van Philips welke bij mijn Nexus merkbbaar traag was. Bij dit toestel ervaar ik die traagheid totaal niet meer, ondanks dat de app waarschijnlijk slecht is geschreven.

Accu:

Een belangrijke reden tot de aanschaf van dit toestel voor mij. De accu houdt het ondanks mijn redelijk zware gebruik met alle gemak de dag vol. Vaak heb ik nog 65% over na een normale werkdag ondanks dat ik nu totaal niet meer zuinig met de accu om ga. Opladen doe ik (preventief) nog wel dagelijks, ook omdat ik inmiddels gewoon gewend ben dat hij 's-nachts aan de lader gaat.

Camera:

De camera van een telefoon gebruik ik niet vaak dus daar heb ik ook een minder uitgesproken mening over. Wel merk ik dat hij in vergelijking met mijn vorige toestellen bij wat minder licht een betere foto weet te schieten. Voor wat kiekjes op Facebook en dergelijke voldoet hij daarmee prima. De optische beeldstabilisatie heb ik niet uitvoerig getest maar schijnt volgens andere reviews prima te werken.

LG Software:

Destijds had ik gekozen voor een Nexus-toestel aangezien ik geen bloated Android meer wilde. Mijn Desire Z heb ik weggedaan omdat ik de prestaties van het toestel ondermaats vond mede door Sense. Omdat de Nexus 4 inmiddels alweer verouderd is, de Nexus 5 imho minder goede specs heeft heb ik alsnog voor deze LG gekozen ondanks zijn eigen software. Ook met in het achterhoofd de wetenschap dat ik hem altijd nog kan rooten als ik me te veel stoor aan de software.

Ik moet eerlijk zeggen dat het me reuze meevalt met deze software. LG heeft weliswaar het uiterlijk veranderd maar in wezen werkt dit toestel vrijwel het zelfde als mijn vorige. Het meest vervelende aan deze software vind ik dat de virtuele multitask-knop door LG is vervangen door de menu-knop. Multitasken deed ik erg vaak op mijn vorige toestel en werkt hiermee gewoon minder prettig. Daarnaast heb je met deze oplossing geen zicht meer op de vraag of een app een menu aanbiedt. Je zou er simpelweg op moeten drukken om daar achter te komen. Ik ben erg gecharmeerd van de overgang van fysieke naar virtuele knoppen maar vind dit een grote misser van LG.

Verder zijn de icoontjes wat kinderachtig en zijn de ringtones en berichttonen simpelweg verschrikkelijk te noemen. Gelukkig kan je de laatste vrij eenvoudig vervangen.

Er zijn echter ook aantal goede kanten aan de bijgeleverde software. Zo kan je het toestel locken/unlocken door twee keer op het scherm te tikken. Dat werkt briljant en mag van mij best overgenomen worden in Android zelf. Tevens zijn er aan de notificatiebalk wat toggles en sliders toegevoegd die ik zelf erg handig vind.

Door de volume omlaag knop ingedrukt te houden als het toestel gelockt is kan je snel een foto maken, een notitie kan ook als je de volume plus knop ingedrukt houdt. Ook dat vind ik wel handig te noemen.

Conclusie:

Voor de 550 euro dat ik ervoor heb betaald heb ik een prima toestel in huis gehaald waar ik nog veel plezier aan zal beleven. Behalve de uiterlijke aanpassingen aan de software heb ik geen andere nadelen kunnen vinden. Imho is het allround een betere keuze dan zijn concurrenten van Samsung, Sony of Apple. Maar een keuze daarvoor is zeer persoonlijk.

Heb jij ook een LG G2 16GB Zwart?

Bedankt voor deze review; door nexus 5 hype nieuwsgierig geworden naar deze phone met (ga ik vanuit) betere specs (niet voor niets duurder). Andere reviewers op internet klagen over de bouwkwaliteit maar zo te lezen deel jij hun klachten niet.
Geen last idd van slechte bouwkwaliteit. Totaal niet zelfs! In het ervaringentopic wel wat gelezen over een krakende volumeknop maar dat was onder garantie omgeruild.
Ikzelf ben ook eigenaar van een LG G2 en ik kan niet anders zeggen dat ik zeer tevreden ben over het toestel. Na jaren met Samsung telefoons gelopen te hebben, ben ook ik erg blij met dit scherm. En inderdaad, het contrast is erg goed, de kleuren zijn een stuk "echter" dan bij Amoled schermen en de snelheid (refresh/tearing) is ook dik in orde wat mij betreft. Echt een verademing, dat scherm!