Specificaties 14" (1920x1080), 500GB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii Review

Polster 13 oktober 2013, laatste update op 29 augustus 2015, 10.705 views

Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii

Hoewel het officieel een Ultrabook is is deze Acer toch een stukje zwaarder en groter dan de concurrentie. Maar hier staat wel tegenover dat dit model krachtiger is dan wat in deze prijscategorie normaal is. De V7-482PG heeft een mooi Full HD scherm en dedicated Nvidia 750m GPU.

Pluspunten

• Prijs-prestatie verhouding
  • Mooi Full HD scherm
  • Krachtige dedicated GPU
  • Vrij goede koeling voor een ultrabook
  • Accuduur

Minpunten

• Geen volledige SSD (caching SSD werkt echter wel zeer geod)
  • Relatief zwaar voor een utrabook
  • Touchpad werkt wat stroef
  • Géén Wifi AC

Mijn ervaring met Notebooks
Eigenlijk heb ik niet zoveel ervaring met notebooks. Ik heb een tijdje gewerkt met een Dell Latitude D400 met Banias processor, een Atom netbook en heb incidenteel een Mac Book Pro uit 2011 in mijn handen gehad. De Acer V7 is eigenlijk mijn eerste echte moderne notebook en ik heb dus weinig vergelijkingsmateriaal.
Mijn beleving van de prestaties van deze laptop wordt voornamelijk afgezet tegen mijn desktop met een AMD X6 1090T, Intel 520 SSD, 16GB werkgeheugen en een AMD HD5770.

De wensen
Enige tijd geleden begon ik mijn zoektocht naar een notebook. Ik was voornamelijk gefocussed op ultrabooks want ik wilde iets dat licht en draagbaar was. Daarnaast wilde ik ook niet teveel inleveren op prestaties en bouwkwaliteit. Dat heb ik één keer eerder gedaan met een Atom netbook en dat is (zoals bij bijna iedereen) slecht bevallen. Verdere eisen waren dat er een spelletje op gespeeld moest kunnen worden (Starcraft II), minstens een 1600x900 IPS scherm en liever nog een FUll HD scherm.
Budget rond de 1000 euro.

De kandidaten
Al snel kwam ik er achter dat mijn eisen vrij onrealistisch waren. Ik neigde eerst sterk naar de Sony VAIO Pro vanwege het 13.3" HD scherm en geringe gewicht. Maar de Intel geïntegreerde videokaart ging de oorlog niet winnen.
Vervolgens kwam ik uit op de Vaio Fit 14. Ietsje groter en zwaarder maar wel met een dGPU. Scherm en accuduur waren echter matig voor de prijs dus viel ook af.
Lange tijd heb ik daarna mijn ogen gericht op de Lenovo U430. De specs waren eigenlijk allemaal prima alleen het TN scherm van 1600x900 viel erg tegen. Er moet als het goed is nog een Full HD versie uitkomen maar ik kon daar niet meer op wachten. En met een beetje pech wordt dat ook een matig TN scherm.

De keuze
Toen kwam eigenlijk volledig onverwacht de Acer V7-482PG in het vizier. Ik had totaal niet omgekeken naar Acer vanwege de slechte reputatie. Maar AnandTech kwam met een zeer lovende review. Mijn interesse was gewekt al bleek al snel dat de versie die hij heeft gereviewed hier niet te krijgen is. De Nederlandse versie heeft een zwakkere cpu, minder geheugen en een kleinere HDD. Op de processor na misschien waren dat echter geen punten die veel aan de goede review zouden afdoen.

Zoals gezegd was ik mij bewust dat ik een aantal compromissen zou moeten sluiten. En ook met de Aspire V7 zijn er een aantal compromissen. Zo viel het gewicht van 2.1 KG en het formaat van 14 inch niet helemaal binnen mijn originele doelstelling van thin & light. Er zit slechts een caching SSD in en geen volledige SSD. Ik had ook mijn twijfels over de prestaties van de i5 4200U ULV processor. In de rest van de review zal ik aangeven of het compromis goed heeft uitgepakt.

Behuizing:
De bouwkwaliteit valt mij niet tegen. De behuizing heeft een aluminium look welke er erg goed uitziet maar het is wel gewoon plastic. Ze noemen het zelf gunmetal.
De laptop tordeert niet als je hem oppakt en het LCD scharnier voelt stevig aan. Als je bij het keyboard hard drukt voel je een beetje flex maar bij normaal gebruik merk je daar niets van.
De beschikbare connectors en aansluitingen zijn voor mij voldoende.
Een klein ongemak is de power-knop die links aan de zijkant zit. Ik heb de laptop al een keer per ongeluk in standby gezet toen ik de power-plug wilde inpluggen. Als je je er bewust van bent is het niet zo'n probleem maar de power-knop bovenop plaatsen had alle problemen op voorhand al voorkomen.

Het scherm:
De grootste USP van deze laptop op dit prijspunt is het gebruikte scherm. Het is verbazingwekkend hoe weinig laptops er onder de 1000 euro zijn met een fatsoenlijk FUll HD IPS scherm. Acer heeft het op dit punt wel goed voor elkaar en heeft dan ook daarmee een plekje veroverd in deBBG van oktober.

Het scherm komt op mij erg scherp, helder en kleurrijk over. Het is een enorme verbetering tov mijn desktop scherm een pricewatch: Samsung Syncmaster 226BW Zwart. Natuurlijk was dit al nooit een high-end scherm maar ik had me er nog nooit aan gestoord......totdat ik met deze laptop ging werken.
Wel heb ik met mijn scherm vrij veel "last" van bleeding. In films en games valt het niet echt op maar bij een volledig zwart scherm is het duidelijk te zien. De edge-bleeding wordt veroorzaakt door de behuizing want wanneer ik het scherm een beetje tordeer verdwijnt het op de ene plek en komt het tevoorschijn op een andere plek.

Bleeding

Het is een spiegelend touch-screen. De touch functionaliteit werkt prima maar zal ik niet echt gaan gebruiken. Ik was al gewend aan Windows 8 maar ook met touchscreen zie ik maar weinig toegevoegde waarde aan de Metro interface. Het reflecterende scherm stoort mij tot nu toe niet. Het scherm is namelijk helder genoeg dus in huis of kantooromgeving zul je er geen last van hebben. Over de prestaties buiten in de zon heb ik nog geen oordeel kunnen vellen.

Input devices
Over het keyboard zal ik kort zijn omdat ik daar weinig waarde aan hecht. Voor mij werkt het gewoon prima. De keyboard verlichting is wel prettig en ziet er goed uit.

Het touchpad van Synaptics zou ik beoordelen als redelijk tot goed. De keren dat ik een Macbook in mijn handen heb gehad was ik altijd verbaasd over de goede werking van het touchpad. Ik had bijna geen behoefte meer aan een externe muis.....Met de Acer had ik er na 10 minuten al weer een externe muis aan hangen.

Het is zeer goed bruikbaar en nauwkeurig genoeg alleen af en toe werkt het toch net niet zoals je wilt. Dit lijkt voornamelijk te komen door het gebruikte materiaal. Het kunststof touchpad heeft een structuur die er voor zorgt dat je vinger zeer smooth horizontaal er overheen glijdt. Verticaal gaat echter redelijk stroef waardoor de muis soms wat jumpy reageert en scrollen niet altijd heel smooth gaat. Als het materiaal iets gladder was geweest was het denk ik een stuk beter geweest.

Geluid
Er schijnen 4 speakers in de laptop te zitten. Geluid vind ik voor een laptop vrij goed. Maar het is duidelijk dat het om laptop speakers gaat want er ontbreekt wat bass. Even snel een muziekje laten horen, een game spelen en zelfs een film kijken met deze speakers is echter gewoon prima te doen.

WiFi:
De draadloze internet verbinding lijkt bij moderne notebooks nogal eens problemen op te leveren. In mijn zoektocht kwam ik op de Lenovo en Sony fora zeer veel klachten tegen over tegenvallende snelheden of wegvallende verbindingen.
In de Acer zit een Intel 7260N. Een veel gebruikte adapter die ook vaak als schuldige voor problemen wordt aangewezen. Gelukkig heb ik tot nu toe nergens last van. Het signaal valt nooit weg en ik haal snelheden van 250 Mbit. Als ik één verdieping boven mijn router zit kan ik nog steeds mijn 50 Mbit internetverbinding dichttrekken of een 1080p film streamen. (Huis van beton).

Processor, caching SSD en GPU
Ik maakte me een beetje zorgen om de i5 ULV processor. Mijn beleving tot nu toe is echter dat de CPU vlot genoeg is voor mijn gebruik. High bitrate 1080p video's worden zonder gpu acceleratie prima afgespeeld, middelgrote PSD's zijn vrij vlot te bewerken in Photoshop en mijn games lijken niet CPU gelimiteeerd te worden. Lokale 4K video's worden ook goed afgespeeld maar er is dan wel hardware acceleratie nodig. 4k Streamen vanaf Youtube werkt nl. niet vloeiend vanwege gebrekkige acceleratie, vooral in snelle scenes zie je gestotter.

De 20GB caching SSD valt mij alleszins mee. De laptop start zeer snel op en heeft een vlotte resume form sleep. Het hele OS voelt ook zeer responsive aan. Eigenlijk net zo snappy als mijn desktop met "echte" SSD. Alleen bij het starten van zware programma's zoals Photoshop en games merk je dat het wat langzamer gaat. Ik had in mijn achterhoofd om de caching SSD te vervangen voor een 256GB M.2 SSD maar ik zie de noodzaak op het moment eigenlijk niet. :) Zo is een vermeend nadeel eigenlijk een voordeel geworden want ik heb nu wel een een 500GB HDD tot mijn beschikking.

De Nvidia 750M is eigenlijk de zwaarste GPU die je kunt krijgen in het Ultrabook segment. Acer heeft er wel voor gekozen DDR3 geheugen te gebruiken voor de GPU en niet DDR5. Anandtech heeft het over een theoretisch prestatieverlies van 20%. Dat is natuurlijk jammer maar waarschijnlijk is het noodzakelijk geweest om de temperatuur laag genoeg te houden. Hier kun je mijn 3Dmark scores bekijken:
Ik heb het geïnstalleerd en alles met default gedraaid.

Koeling en geluid
Het ventilatorgeluid is in idle nauwelijks hoorbaar en ook bij matige belasting is de fan nauwelijks te horen. Bij volle belasting gaan de fans opspinnen maar dan nog is het totaal niet storend en als je een game aan het spelen bent of film aan het kijken bent dan hoor je het al niet meer.

De review van Digital Trends geeft aan dat deze laptop extreem warm kan worden. Bij een beetje browsen met je laptop op je schoot of een filmpje kijken blijft de laptop bij mij gewoon erg cool. Zelfs bij het draaien van Prime95 bleef de laptop slechts lauwwarme lucht uitblazen. Pas bij een volledige stresstest met maximale CPU en GPU belasting werd de laptop erg heet. Het touchpad bleef koel maar vanaf de QWERTY toetsen kwam er veel warmte vrij. De uitgeblazen lucht was ook behoorlijk heet. Voor mij is dit echter een totale non-issue omdat de laptop bij licht tot normaal gebruik lekker koel blijft. Als ik hem echt voor 100% ga belasten dan staat de laptop toch ergens op een bureau en maakt de warmte me niets uit. In real-world gebruik heb ik de laptop overigens nog helemaal niet als heet ervaren.

Throtteling
Warmte afvoer is een belangrijk issue voor ultrabooks met een Intel turbo processor. Anadtech gaf in zijn review aan dat het met de koeling van deze laptop wel goed zit maar ik heb zelf ook de proef op de som genomen. Ik ben uitgegaan van een testmethode zoals beschreven door Darkstone in: http://gathering.tweakers...message/40691919#40691919

Prime95 In-place large FTTs. Test van 10 minuten.
CPU houdt een turbo van 2.25Ghz vast en heeft een package power van 19watt. Dat is de maixmale turbo voor 2 cores. De maximale CPU temperatuur bereikte in 10 minuten maximaal 66 graden.

Prime95 In-place large FTTs + Valley Benchmark. Test van 20 minuten
CPU zit nog net boven zijn standaard kloksnelheid maar verliest toch vrijwel alle turbo. Hij klokt nl. op 1.9GHZ met een package power van 15w. De CPU temp. topt op 86 graden en de GPU op 81 graden. Er is dus eigenlijk nog best wat headroom over voor een hogere kloksnelheid.

Accu duur
Ik kan hier nog niet zoveel over zeggen omdat ik het niet uitgebreid getest heb. Laptop is nog niet een lange aaneengesloten periode van de adapter af geweest. Ik vermoed dat ik 6 uur met matig gebruik en 8 uur met licht gebruik en lage brightness makkelijk moet kunnen halen.

Ik heb compromissen moeten sluiten gezien mijn budget van 1000 euro maar ik denk dat ik met de V7 nergens echt op heb moeten inleveren. Het grootste compromis voor mij was het gewicht en formaat. Het wordt een ultrabook genoemd maar verwacht niet een een Macbook Air of Sony Vaio Pro in handen te krijgen met dit toestel. Het is echt een forse slag groter en zwaarder.
De i5 en caching SSD vallen mij erg mee en zijn voor mijn doeleinden gewoon prima te doen. Het scherm en de goede GPU zijn de absolute pluspunten van dit toestel. Al met al ben ik erg tevreden en denk ik dat Acer op dit prijsniveau een winnaar heeft neergezet. Mits natuurlijk de horror verhalen over Acer niet uitkomen en het toestel er 1 maand uit de garantie besluit mee op te houden ;)

Update 17-8-2015
De laptop werkt nog steeds zonder problemen :)
De update naar Windows 10 verliep probleemloos maar er is 1 hele grote maar. De ExpressCache software van Condusive werkt niet onder Win 10 waardoor je geen gebruik meer kunt maken van de caching SSD. Je draait daardoor volledig op de 5200rpm HDD en dat gaat bagger traag. Hier zijn mogelijk wat work arounds voor maar nog niets officieels. Zie:

Voor mij was het een mooi moment om de kleine caching SSD te vervangen voor een volwaardige mSata SSD en gelijk de Wifi kaart te vervangen voor een AC versie. Ik heb de volgende onderdelen ingebouwd:
pricewatch: Crucial M550 mSATA 256GB
pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth

Ik heb Windows 10 geïnstalleerd via een USB 3 stick en dat was in ongeveer 15 minuten geregeld. Een paar belangrijke opmerking hierover:
- Als ik via de officiële media creation tool van MS een bootable USB maakte kon mijn laptop hier niet van opstarten. Ik heb hem moeten aanmaken met Rufus en dan kiezen voor GPT en Fat32.
- Als je Windows op een mSata wilt installeren haal dan de HDD los. Dit bespaart je een hoop gedoe met bootpartities en EFI ;-). Na installatie kun je de schijf gewoon weer aankoppelen.
- Het vervangen van de Wifi netwerkkaart zorgde er voor dat Windows niet meer wilde activeren. Ik kreeg de melding:
Foutcode: 0xC004C003
De activeringsserver heeft bepaald dat de opgegeven productcode is geblokkeerd.

Ik heb de installatie moeten doen met de originele Wifi-kaart en nadat Windows was geactiveerd heb ik ze weer omgewisseld. Windows blijft nu geactiveerd. Ben benieuwd of ik ze weer moet omruilen als ik ooit nog een keer een clean install wil doen.

Update 29-8-2015
Een aantal dingen werken niet goed onder Windows 10 met deze laptop maar allemaal oplosbaar.

Acer Launch Manager en de FN toetsen
Een aantal FN toetsen zoals de display output selectie en Wifi toggle werken na een clean install niet meer. Dingen als volume en brightness werken wel gewoon. Het vreemde was dat de functionaliteit na de update van 8.1 naar 10 wel gewoon werkte. Het blijkt dat je Acer Launch Manager nodig hebt om alle FN toetsen goed aan de praat te krijgen. Als je op de support-pagina van de V7 opzoek gaat naar de installer dan vind je alleen een windows 8.1 installer en deze wil niet onder 10 installeren, ook niet in compatibility mode. Gelukkig heb ik een nieuwe versie bij een andere laptop kunnen vinden die wel werkt:

Of

Onbekend Device
In apparaatbeheer is er één device waar Windows geen driver voor kan vinden, ACPI\ven_int&dev_33a0. Het blijkt om de Intel Smart Connect Technology (ISCT) driver te gaan. Acer heeft hier geen Windows 10 driver voor en ook bij Intel zie ik nog geen Windows 10 versie. De 8.1 versie installeert echter gewoon en werkt:

Dolby Audio
In Windows 8.1 was dit problematisch maar in Windows 10 gaat het iets beter. Bij een clean install wordt een standaard Realtek audio driver geïnstalleerd. Deze bevat niet de Dolby driver en software die origineel met deze laptop is meegeleverd. Gelukkig heeft Acer ditmaal wel een goede driver gemaakt en die is op de support pagina te downloaden:
Ik heb eerst de automatisch geïnstalleerde Realtek driver verwijderd en daarna de Acer driver geïnstalleerd. De Dobly software komt automatisch mee en werkt goed na een reboot. (Dit is overigens de enige Acer driver die ik heb geïnstalleerd, verder heb ik alles aan Windows overgelaten of de drivers van de originele fabrikanten zoals Intel en Nvidia gepakt.)

Heb jij ook een Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii?

Goede review, heb hem ook gekocht toen het nog net uit was, nu ongeveer drie maanden geleden. Ik vind hem zeer prettig en kan het met de bleeding wel in vinden. Alleen is het bij mij volgens mij veel minder en meer verspreid over de onderste rand en niet net als jij rechtsboven.

Ik heb ook niet zoveerl problemen met de touchpad (ook geen drivers-problemen). Zelf, ben ik ook van plan om mijn chaching SSD te verwisselen met een 256GB SSD wanneer ik terug ben in Nederland en wist eigenlijk niet dat het zo makkelijk ging. Vind de GPU erg prettig, nu kan ik er nog wel (redelijk) fatsoenlijk mee gamen.

Als er iemand vragen over deze laptop heeft dan ben ik altijd bereid om te antwoorden.
Dan heb ik bij deze een vraagje aan je :)

Is de accu los te halen? (Vond op een andere site daar een vaag ontkennend antwoord in)
Zo ja: Werkt de laptop als de accu eruit is gehaald?

Alvast bedankt!
Ik heb het zelf niet geprobeerd om eruit te halen, maar er is wel een reset-gaatje (net als de kleine gaatjes in apparaten om het te reseten als je een tandenstoker in stopt) met een plaatje erbij van ontkoppeling van de accu.

Maar ik moet zeggen dat ik geen idee heb hoe het ontkoppeld wordt aangezien de onderkant een geheel is. Waarschijnlijk moet je open schroeven (heb gelz dat het er twee schroeven zijn) en dan de batterij eruit kan halen?
Wijzig
De batterij is niet eenvoudig te wisselen. Wel is de bodemplaat van de notebook makkelijk te verwijderen waarna je bij de accu kunt komen. Maar in de trein even je accu wisselen voor een nieuwe zit er dus niet in. Zoals Darkchief schrijft is er alleen een resetknopje beschikbaar die je met een paperclip moet triggeren om de accustroom te onderbreken.

Check ook http://www.anandtech.com/Gallery/Album/3004#1 voor de internals.
Beste darkchief,

Ik heb 2 vragen en ik hoop dat je ze voor mij kunt beantwoorden.

Ten eerste zag ik op foto's dat er tussen de HDMI poort en de USB 3.0 poort nog een poort zit, is dit een mini-displayport of iets ander? (Het wordt namelijk op de websites van de winkels niet vermeld.)

Ten tweede vroeg ik mij af hoe jij de bouwkwaliteit van het toetsenbord ervaart?

Alvast bedankt
Sorry voor mijn late antwoord. Ik zag nu pas dat er was gereageerd.

Ik heb zojuist naar de documentatie van deze laptop gekeken voor de zekerheid. Je kan het hier vinden. Hierin staat dat het een acer converterpoort betreft. Ik ga nog ff googlen wat dit precies inhoud, maar ik heb wel een kabel meegekregen die vga van de poort kan "maken."

Wat betreft de toetsenbord. Ik vind dit zeer goed. Ik heb niet zoveel toetsenborden geprobeerd, maar ik vind deze met zijn verlichting zeer fijn.

EDIT: Heb zojuist googled en volgens dit website van acer zelf, kan het gebruikt worden als een mini-displayport maar ze kunnen niks garanderen. Volgens andere websites is het "confirmed" dat het voldoende bandwidth biedt om het aan displays te sluiten.

[Reactie gewijzigd door darkchief op 1 maart 2014 19:35]

Dankjewel voor je antwoord!

Ik heb hem zelf inmiddels al gekocht bij Coolblue (review komt nog). Volgens het personeel daar was het compatible met mini-display port en hij kwam geleverd met een adapter naar D-Sub(VGA).

Op de kwaliteit van het toetsenbord heb ik ook gegokt en ik vind het zelf erg aangenaam.
Ik heb hem ook net aangeschaft en kan het met bijna al je punten wel eens zijn. :)

Alleen wat je zegt over de touchpad, dat heb ik niet, ik merk geen verschil tussen horizontaal of verticaal bewegen. Wel voelt het alsof de hele pad iets te veel speling heeft bij het mechanisch klikken. Ook moet je de goede drivers installeren, want met een verse Windows 8 installatie werkte hij bij mij zeer onprettig, muiscursur schoof steeds 20 pixels omlaag als ik wou klikken. Na installatie van de Synaptics driver van de Acer site was dit gedrag weg.

Ik heb trouwens de mSATA caching SSD (Kingston 24GB) vervangen voor een 128GB SSD van Plextor. Dat ging heel makkelijk, gewoon de bodemplaat eraf schroeven en je kunt er meteen bij. (wel eerst de ExpressCache software uitzetten) En dan heb je dus een gewone SSD én een grote HDD. Nu draait Windows dus daar vanaf en dat gaat echt heel rap. Windows opstarten duurt nu ongeveer even lang als uit standby komen. :D

[Reactie gewijzigd door stijnovic op 14 oktober 2013 13:35]

Probleem met de touchpad driver had ik nou weer niet ;) Had bij installatie al gelijk de nieuwste versie.

Was het overzetten naar de Plextor een kwestie van boot-priority omzetten en met een aangemaakte recovery usb-stick booten?
Ja ben nogal even bezig geweest terwijl het uiteindelijk vrij simpel was. De EFI partitie (waarin de boot-priority staat) stond namelijk nog op de HDD maar die wilde ik graag op de SSD hebben.
Heb uiteindelijk de HDD eruit getrokken en toen van een torrent Windows 8 op een USB-stick gezet (Secureboot gemaakt met Rufus). Dan Windows daar vanaf opnieuw installeren, die maakt dan zelf een nieuwe EFI partitie op de SSD.
Ik heb niet geprobeerd om een recovery stick te maken, misschien dat dat ook werkt. Maar nu heb ik wel een verse installatie zonder bloatware. (vandaar ook de issue met de touchpad drivers)
Hoe heb je dan de Windows key achterhaald om te gebruiken met je gedownloade WIndows 8?
Dat hoeft niet, hij haalt hem zelf ergens uit de bios ofzo?

Ik hoefde hem in ieder geval niet in te vullen maar hij geeft wel dezelfde Windows Activation product ID.
Dat hoeft niet, hij haalt hem zelf ergens uit de bios ofzo?
Klopt helemaal :) staat voorgeprogrammeerd in de bios.

Afgelopen week heb ik deze lapop ontvangen via Azerty, samen met een intel 530 (180GB) mSATA kaartje. Zelfde procedure gevolgd. Puntsgewijs:
- Rufus, Double Driver en een image van Windows 8.1 OEM downloaden
- Driver backup gemaakt met Double Driver (ivm. niet alle drivers apart installeren)
- USB-stick ingelezen met Rufus (op FAT32; NTFS wilde de UEFI niet herkennen!)
- HDD (Toshiba 500GB) en Cache SSD (Kingston 24GB) er uit
- Nieuwe SSD er in
- Bios priority omzetten
- USB stick met Win8.1 er in gedrukt
- Reboot en met opstartkeuze (F12) de USB geladen
- Installatie zonder problemen verlopen. Windows is gelijk geactiveerd.
- Updates draaien gaat zonder problemen, rare meldingen of wat dan ook.

Een engelstalige Windows 8.1 OEM iso heb ik gebruikt en werkt prima. Gewoon naderhand het NL taalpakket gedownload bij de local instellingen. Let even op dat een RETAIL versie van Windows niet zomaar zal werken, en een up/downgrade tussen Win 8.0 en 8.1 gaat ook niet zomaar zonder codes of kunst-en-vliegwerk!

Later de HDD geformatteerd met een SATA-naar-USB2 connector en in een andere PC gestopt. Deze gebruikt namelijk 1.0A op 5V, en dat hakt m.i. nogal in de accuduur. Nu heb ik dus nog een lege 2,5" sata bay leeg om een platte HDD/SSD in te stoppen. Leuk als upgrade ooit...
Bedankt voor de goede review, ik ben al even op zoek maar was een beetje aan het twijfelen omdat er niet veel reviews waren van dit specifieke model. Ik heb nu besloten deze te kopen gezien jouw positieve commentaar :)
*Sorry, verkeerd gereageerd.*

[Reactie gewijzigd door darkchief op 12 november 2013 05:26]

kun je gewoon de bodemplaat losschroeven en er bijvoorbeeld een SSD inzetten zonder verlies van garantie?
Heb het zelf niet gedaan maar Stinovic boven mij wel. Schijnt allemaal makkelijik te kunnen. Bodemplaat er af schroeven en daarna zijn alle onderdelen zoals RAM, HDD en caching SSD goed bereikbaar. Kijk anders ook even bij de review van Anandtech voor goede foto's van de binnenkant.
die hebben wel de binnenkant erop staan, maar er staat verder niks bij of je daar warranty stickers voor doorprikken etc.(dus wel of geen verlies van garantie). Bedankt voor je reactie!
Ik zie dat jij ook last hebt van bleeding, ik heb t gisteren binnen gekregen en ik heb t ook. Nu vraag ik me af of ik t moet omruilen voor een ander exemplaar, want het viel me meteen op tijdens t eerste keer opstarten.
Het is eigenlijk alleen opvallend in de 2-3 hoogste standen en dan als t zwart is.
Wel irritant als je een video bekijkt want dan is t wel te zien of ik let er gewoon op :p Zou dit een algemene probleem zijn van deze laptop? En stoor jij je aan de bleeding nu je de laptop al langer dan een maand hebt? Bevalt die nog goed?

[Reactie gewijzigd door Musta op 4 december 2013 10:28]

Of je moet omruilen moet je zelf besluiten. Maar volgens mij heeft iedereen er in meer of mindere mate last van. Zelf stoort het mij niet echt al had ik het natuurlijk liever niet gehad. In films zie ik het overigens alleen in de hele donkere scenes.
Toestel bevalt nog altijd zeer goed en heb er geen problemen mee. Wel alvast 1 tip als je gaat upgraden naar WIndows 8.1; installeer niet de 8.1 audio drivers van de Acer website want dan werkt je Dolby Digital niet meer.
Vandaag deze laptop binnengekregen en ben de hele middag/avond bezig geweest om de boel goed te krijgen. Ben nu al ontevreden over de aankoop aangezien deze helemaal niet opstart vanaf de ssd schijf, zoals de reviewer doet beweren. Sterker nog, ik kreeg de ssd helemaal niet in windows te zien. Zodoende heb ik deze eerst moeten partitioneren. Vervolgens koste het mij een hoop tijd om uit te zoeken hoe ik in de bios moet geraken. Dit kan blijkbaar alleen via een softstart. Erg irri dat acer op deze manier zijn spullen levert. Ik had op zijn minst een fysieke dvdrom verwacht waarmee ik de install ook handmatig kan uitvoeren, zodat ik het besturingsysteem vanaf de ssd kan starten. Dat is mijns inziens het enige nuttige aan een ssd, veel lees bewerkingen. Blijkt allemaal niet te kunnen.
Morgen ga ik langs een vriend van me die in de ict zit, mocht hij er ook niet uitkomen dan ga ik hem retourneren. Ben er nu eigenlijk al wel klaar mee.
Sorry maar deze klachten worden niet door het product veroorzaakt maar door je eigen verkeerde aannames.

- Hoe je in het UEFI moet komen staat in de handleiding.

- Er zit geen volwaardige SSD in deze laptop, het is een caching SSD die door de meegeïnstalleerde software slim wordt ingezet om veel gebruikte bestanden te cachen. De SSD is ook eigenlijk te klein om het hele OS plus programma's op te draaien. Wat je kunt doen is de caching SSD vervangen door een grotere M.2 SSD of je kunt de HDD vervangen met een normale SSD. Maar dat zijn allemaal dingen die je in elke review, ook in deze, had kunnen terugvinden.

- Een install dvd meeleveren lijkt me een beetje onlogisch als er geen optical drive in zit.
Het had ook een bootable usb stick mogen zijn waarop het os staat. Dat werkt veel prettiger. Enfin, ik moet je gelijk geven voor wat betreft mijn aannames. Ik heb je review maar ten dele gelezen. Verder ben ik het oneens met jouw stelling dat 24G te weinig zou zijn om het os te installeren. Maar daar kan ik verder niet over oordelen aangezien ik niet weet wat jij allemaal installeerd als os. De werking van cashing ssd begrijp ik niet. Ik snap niet dat ik de ssd schijf niet in het bios zie verschijnen, mocht ik hem willen vervangen door een andere ssd, hoe maaken andere programma's dan 'slim' gebruik van dit geheugen?? Onzin, het enige waarvoor de ssd wordt gebruikt is om het os vanaf het begin te booten. Daarna is het mijns inziens useless.
Lees je eens in op Intel RST en ExpressCache. Nee het is geen volwaardige SSD oplossing maar het werkt erg goed en vele malen sneller dan een HDD. Veelgebruikte bestanden (dus ook systemfiles) worden gecached op de SSD en ook je hibernation file staat er op. Om te checken of het goed werkt kun je onderstaand command gebruiken:
C:\Windows\system32>eccmd.exe -info

(De minimum storage vereiste voor Win 8.1 is 20 GB, dus ja dan vind ik 24GB behoorlijk krap).
Ok, bedankt voor de info. Ik wist overigens niet dat de volledige install van 8.1 zo groot zou bedragen. Windows 8 de installatie was volgens mij een stuk kleiner. Enfin, ik heb toch besloten om hem te retourneren en voor een andere keuze te gaan. Ik kan gewoon niet wennen aan het touchpad met ingebouwde klikmechanisme. Ten 2e ga ik voor een laptop met grotere ssd die wel naar mijn eisen is. Alleen kan ik nu weer een tijdje gaan onderzoeken welke het moet worden...
Heb je overwogen de netwerkadapter te vervangen door een Intel die wel AC ondersteund(25euro)? Ik ben ook van plan deze laptop te kopen. Kun je inmiddels iets meer vertellen over de accuduur? Hoelang hou je het ongeveer vol zonder stroom met normaal(internet en office, helderheid 30-40%)?

alvast bedankt!
Nee heb niet overwogen om er een Intel 7260AC in te zetten. Ik haal nu ook al 250 Mbit en 1080p streamen op een verdieping hoger lukt ook nog. Misschien iets voor de toekomst. Als jij het gaat doen onderzoek dan wel even of Acer niet met een hardware whitelist werkt in het UEFI. Lenovo doet dat bijvoorbeeld waardoor je niet zomaar nieuwe adapters er in kunt steken.

Battery test heb ik niet goed kunnen doen. Sluit te vaak de adapter aan om een goede uitspraak te kunnen doen. Maar de batterij indicator geeft vaak genoeg ruim 8 uur werktijd aan, neem je het conservatief dan moet er zeker 6 uur uit te halen zijn en met lage schermresolutie nog veel meer.
Zelf gebruik ik dezelfde laptop nogal eens bij vergaderingen (documentjes uit de mail pakken en openen om mee te lezen / aantekenignen maken).

Dan geeft deze aan rond de 15 uur (!) mee te gaan. De tijd loopt dan gewoon terug volgens de klok aan de wand: na 4 uur is er nog 11 uur resterend.

Wel even een kanttekening dat ik de SSD en HDD er uit heb gelepeld en een mSATA SSD er in heb gehangen (zie mijn reactie verder naar boven).
Oke, helemaal top! Bedankt! Dan ga ik hem in dezer dagen bestellen.