Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus Z87-C Review

simonbr 13 oktober 2013, 1.169 views

Asus Z87-C

Pluspunten

• PCI-slot, layout (afhankelijk van of je dat nodig hebt)
  • 4 geheugenslots
  • Naar het schijnt goed geschikt voor overklokken
  • Uitgebreide en flexibele ingebouwde fan controller
  • DirectKey
  • Snel opstarten

Minpunten

• Maar twee SATA-kabels meegeleverd

Layout Score: 4
Ik heb dit moederbord vooral gekozen omdat ik er een wilde met minimaal 1 PCI-slot, en waarbij er enige afstand mogelijk is tussen een PCI- en/of PCI-e-uitbreidingskaart en de videokaart. De videokaart is namelijk een passief gekoelde waar ik wat extra luchtstroom langs wil hebben omdat die anders best wel warm wordt. Dan moet er geen uitbreidingskaart net tegenaan zitten.

Verder is het een tamelijk standaard S1150 moederbord met enkele features die de wat hogere prijs kunnen rechtvaardigen: er zitten 4 geheugenslots op zodat je nog eens het geheugen kan uitbreiden, en de voeding rond de processor is wat uitgebreider uitgevoerd dan op de simpelste moederborden, wat hem geschikter zou maken voor overklokken (wat ik overigens niet doe).

Een fijne feature van dit moederbord, waar ik me pas na aankoop bewust van werd, is de snelheidsregeling van alle ventilators, inclusief drie kastventilators (die geen PWM-type hoeven te zijn). Het moederbord is in te regelen op de eigenschappen van de fans. Ze blijven dus optimaal langzaam draaien zolang dat mogelijk is, en gaan automatisch harder als de systeemtemperatuur dit vereist, je hoeft dit niet zelf in te schatten en bij te regelen zoals bij simpele fancontrollers.

Nog een interessante feature is de DirectKey. Hiermee kom je in noodgevallen altijd in de bios, ook al heb je de wachttijd voor de DEL-toets op 0 ingesteld, en zou Windows niet goed opstarten (vanuit Windows kun je ook bereiken dat je bij de volgende opstart in de BIOS komt).

Het moederbord is van ATX-formaat maar steekt wat minder diep de kast in. Het komt daardoor niet tot aan de achterste montagesteunen; wanneer je de voedingsconnector e.d. aansluit moet je opletten dat je niet te hard drukt en eventueel de rand ondersteunen. Afgezien daarvan is het geen nadeel.

In de doos zitten een handleiding, een driver-CD, een I/O-plaatje en 2 SATA-kabels. Als je dus zoals ik een SSD, een HD en een DVD-drive wilt aansluiten heb je nog een extra SATA-kabel nodig.

Het moederbord maakt gebruik van UEFI BIOS en start heel snel op.

Een aantal reviews maken nogal een punt van de kleurstelling (zwart/bruin met goud/geel). Ik vind het in de praktijk er niet slecht uitzien. Maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

De prijs is wel weer een stukje hoger dan van een vergelijkbaar Z77-moederbord. Het lijkt mij dat dit niet in de productiekosten zit. Omdat ik er ook niet de goedkoopste processor op steek vond ik dit echter geen dealbreaker.

Heb jij ook een Asus Z87-C?

Just curious: Waar heb je PCI nog voor nodig ?
Voor mijn geluidskaart (Creative Audigy 2 Platinum eX), al wel bijna 10 jaar oud maar bevalt nog steeds uitstekend.
Precies de reden dat ik hem ook haal inderdaad. Ik heb een Xonar Essence ST op mijn PCI, en die is mij minstens net zo dierbaar als mijn videokaart. Bij de volgende upgrade in architectuur zal hij er waarschijnlijk aan moeten geloven, maar ik ben blij dat ik nog een z78-board kon vinden met PCI, en INDERDAAD, een goede layout!

Bedankt voor je review!