Fractal Design Define R4 Pearl Black Review

simonbr 13 oktober 2013, 2.695 views

Fractal Design Define R4 Pearl Black

Pluspunten

• Functionele stijl, goed afgewerkt
  • Degelijk
  • Ruim, makkelijk inbouwen
  • Vrij stille (grote) ventilators, goede demping van ventilatorruis
  • Stoffilter aan de voorkant goed toegankelijk
  • Twee USB-3 poorten voorop met header aan de kabel

Minpunten

• Demping HD's onvoldoende
  • Thumbscrews blijven niet zitten aan zijpanelen
  • Geen voorziening voor inbouwen 3.5" card reader drive
  • Stoffilter voeding alleen vanaf achterkant te verwijderen
  • Voeding niet ondersteboven te monteren
  • Slechts 1 status-LED (power of HD-activity)

Gezien de wel zeer lovende reviews van mijn voorgangers denk ik dat een meer kritische bespreking daar een nuttige aanvulling op is. Over het geheel genomen ben ik tevreden met de aankoop, maar perfect vind ik de Fractal Design Define R4 toch niet.

Mijn vorige project was gebouwd in een Antec Solo (de eerste versie). Op een aantal gebieden is de R4 een significante verbetering, op andere laat hij punten liggen.

De constructie als geheel vind ik geslaagd. Je kunt makkelijk bij de stoffilters aan de voorkant (bij de Antec kan het deurtje pas open na verwijdering van het zijpaneel). De kast is ruim opgezet, je hoeft niet snel bang te zijn dat een towerkoeler niet past, je kunt alles, ook de kabels, er goed in kwijt. Bij een desktopsysteem met maximaal 3 stuks 3.5" HD's kun je een drive cage verwijderen wat nog meer ruimte geeft. Ook mogelijk is het om deze cage 90 graden te draaien zodat deze de luchtstroom van de ventilators beter richting videokaart leidt.
De afwerking is prima. De stijl sluit aan bij mijn voorkeur voor functioneel en smaakvol; voor mij geen speelgoedachtige toeters en bellen.
Het materiaal is stevig, wat resonanties tegengaat. Mits je er geen zwaar, overgeklokt gamesysteem in bouwt, kun je de standaard afgedekte ventilatoropeningen dicht laten en blijft ventilatorruis goed binnen de kast.

Wat mij tegenviel is dat de rubbertjes voor de HD-ophanging nogal klein en stijf zijn. De schijf wordt wel gedempt, maar het zoeken blijft enigszins storend hoorbaar als een dof gerommel. De rubbertjes van de Solo waren van siliconen of zo, een veel zachter materiaal, wat groter en ze vielen ruimer om de schroeven heen. Deze passen ook in de HD-rekjes van de R4; doordat de HD wat hoger in het rekje komt is het slot direct erboven dan niet meer te gebruiken. Ik vond het een verbetering, maar je moet maar net die rubbertjes hebben liggen.

De thumbscrews voor de zijpanelen blijven er, anders dan bij de Solo, niet aan vastzitten als je ze losdraait, ze vallen iedere keer op de grond. Er zijn er wel flink wat bij geleverd, dus als je er eens eentje kwijt raakt is dat niet zo'n ramp.

De R4 heeft standaard geen mogelijkheid om een 3.5" card reader drive gemakkelijk in te bouwen. Er bestaan inbouwrekjes voor, en er zijn ook card reader drives voor in een 5.25" slot, maar het is vervelend als je aan het bouwen bent en die nog moet bestellen.

Het stoffilter voor de voeding, onderop de kast, gaat er van achteren uit en in. In veel gevallen betekent dit dat je de PC van zijn plaats moet halen om het stoffilter schoon te maken, ook al omdat het wat prutsen is om het stoffilter weer goed in de geleiderails te krijgen. Ideaal was het geweest als ook dit filter vanaf de voorkant toegankelijk zou zijn. Helaas zitten de bredere (voor het "mooi") pootjes vooraan in de weg zodat je dit niet met een relatief eenvoudige mod voor elkaar kunt krijgen.

Een optie waarbij je dat stoffilter niet zou hoeven schoon te maken zou zijn als je de voeding ondersteboven monteert (dus de ventilator betrekt de lucht uit de kast). Door de warmere lucht in de kast zou de ventilator ook iets harder kunnen gaan draaien, maar veel zou het niet moeten uitmaken. Met deze optie is kennelijk ook rekening gehouden, er zitten op de achterkant montagegaten op de juiste plaats. Echter er zit op de montageplaat van het moederbord een uitstulping bij de voeding (voor mij onduidelijk waarvoor die uitstulping nodig is) die voor althans mijn voeding in de weg zit waardoor de gaten net niet uitlijnen. Omdat de maten van ATX-voedingen in hoge mate gestandaardiseerd zijn vermoed ik dat dit niet specifiek het geval is bij de door mij gebruikte voeding. Toch jammer...

Er zitten twee 140-mm fans in de kast. In een ervan hoorde ik een licht tikkend geluid, wat niet opvalt als je er niet vlak bij zit, maar toch een minpuntje. Er zit achter het deurtje een driestandenschakelaar om de fansnelheid te kiezen. Ik heb deze niet gebruikt omdat mijn moederbord een ingebouwde fancontroller heeft. De kabels aan de schakelaar zijn eenvoudig los te trekken zodat dat niet door de kast hoeft te slingeren.

Een klein beetje jammer is dat er maar 1 LED op het systeem zit, je moet kiezen of je deze gebruikt als power LED of HD-activity-LED. Hadden ze twee LEDs van verschillende kleur gebruikt dan gaf dat meer informatie. De behoefte is wel minder dan in de tijd van MS-DOS en Windows 3.x of 95 (dan keek je wel naar de activity-LED om te weten of de PC nog ergens druk mee was of dat hij was gecrasht), maar toch.

De twee USB-3 poorten op de voorkant gaan netjes met een header op het moederbord aangesloten (bij sommige kasten moet je met een USB-stekker in een poort achterop het moederbord).

Ten slotte nog wat details over het systeem. Het moederbord is een Asus Z87-C. Een reden om dit moederbord te kiezen was om een PCI- en/of PCI-e- uitbreidingskaart te kunnen plaatsen zonder te dicht op de videokaart te zitten. Een fijne feature van dit moederbord is de snelheidsregeling van alle ventilators, inclusief drie kastventilators (niet per se PWM-type). Ze blijven dus lekker langzaam draaien zolang dat mogelijk is, en gaan vanzelf harder als de systeemtemperatuur dit vereist, je hoeft dit niet zelf in te schatten. Een extra, langzaam draaiende, ventilator staat op de videokaart gericht om daar wat meer luchtstroming te genereren. Deze kaart (Radeon 5750) was enkele jaren geleden de krachtigste die ik met passieve koeling kon vinden. Er zit een groot koellichaam op maar dit werd naar mijn smaak nog best wel warm zonder wat extra hulp, vandaar.
Verder is de uitvoering tamelijk simpel: een SSD, een HD, een DVD-station, een kaartlezer. Gezien de bescheiden configuratie was ook geen heel zware voeding nodig.

Heb jij ook een Fractal Design Define R4 Pearl Black?

Waarom zou je de voeding ondersteboven willen monteren? Zoals je hem nu hebt, maakt hij geen deel uit van de airflow in de kast en kan hij koele lucht aan de onderzijde van de kast aanzuigen.

Tip: Monteer je HDD's andersom in de brackets, dan kun je de kabels mooi wegwerken aan de achterkant.

Is de koeling van de videokaart trouwens zo brak, dat die fan zo moet staan? :+
Zoals ik al schreef, omdat de voeding dan niet via het filter aan de onderkant aanzuigt, dus het omslachtige schoonmaken daarvan is dan niet nodig. Zo gek zal het idee niet zijn, aangezien er in de kast - tot op zekere hoogte - rekening mee is gehouden.

En de videokaart is passief gekoeld, heeft dus geen eigen fan. Zoals hier: http://nl.hardware.info/r...ess-edition-1gb-conclusie is te lezen gaat dat bij een Radeon HD 5750 eigenlijk maar net (of misschien wel net niet). Vandaar die fan om voor wat extra luchtstroom te zorgen. Die is echter een stuk groter dan wat normaal op een videokaart zit, en draait een stuk langzamer, daardoor blijft het een behoorlijk stille oplossing.

[Reactie gewijzigd door simonbr op 14 oktober 2013 22:56]

Ik had hetzelfde "probleem" en heb daar toen Fractal over gemailed. Ze hebben toen vanuit hun hoofdkantor speciale rubbertje toe gestuurd ter vervanging die ze nog aan het testen waren voor toekomstige kasten, en deze maakt een groot verschil!
Dus als je het de tijd en moeite waard vindt dan zou ik het zeker even doen.
Thanks voor de tip. Ik heb ook Fractal gemaild en een nieuw setje rubbers van ze toegestuurd gekregen. Vandaag geinstalleerd em wat een verschil!
Vraagje: ik ben het nog niet tegengekomen, dus ik vraag het aan een gebruiker: kan de deur ook andersom gemonteerd worden zodat ik de kast rechts onder mijn bureau kan zetten en toch de deur goed kan openen?
Je kan de deur spijtig genoeg niet van plaats veranderen.