D-Link DIR-868L Review

disweb 13 oktober 2013, 1.743 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Mooi design
  • Gigabit ethernet-snelheid
  • USB 3.0
  • mydlink app voor beheer op afstand
  • Erg goed bereik
  • 2.4GHz en 5GHz tegelijk
  • Stabiel en betrouwbaar

Minpunten

• WiFi ac adapters zijn nog duur en wel nodig voor volledig gebruik
  • Nieuwste firmware (nog) niet via auto-update
  • Admin webinterface mag iets duidelijker

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Met de actie van Tweakers en D-link heb ik deze router mogen testen. Voorheen beschikte ik over een TPLink TL-WR1043ND waar we redelijk wat problemen mee hadden. In dit ‘studentenhuis’ maken we met drie man draadloos gebruik van de router. De router staat namelijk beneden in een winkel. We hebben een 100Mbit/s glasvezel verbinding van XMSNet.

Ik heb de router getest op mijn desktop met een Rangemax Wireless-N USB Adapter WN111v2. Nog niet met een AC-adapter dus. Ook op mijn Sony Vaio S15 (2012 model) heb ik de router getest.

Het grootste probleem wat we met de TPLink hadden is dat deze af en toe een soort ‘lock-ups’ had. WiFi werd ontzettend traag en onbruikbaar. Het enige wat dan hielp was een complete factory reset (reboot haalde niets uit). Dit komt mede doordat wij grootgebruikers zijn. Er worden grote bestanden verstuurd en veel gedownload. Eens kijken of dat met deze router dus opgelost is!

Verpakking en Uiterlijk
De router komt in een kleine doos met een adapter, een korte ethernet kabel en installatie boekje / cd. Alles zit netjes verpakt en opvallend is dat de adapter een loskoppelbare EU aansluiting heeft. Mocht je de router dus mee willen nemen naar het buitenland dan zou je het opzetstukje van de adapter kunnen veranderen. Ook handig is het Wi-Fi configuratie kaartje waar direct de SSID’s en het wachtwoord op staan. Deze staan overigens ook nog op de router zelf.

De router is strak vormgegeven en heeft iets weg van de nieuwe Mac Pro: het is een mooie zwarte cilinder. Aan de voorkant zitten twee LED’s die groen kleuren voor de power en aanwezigheid van internet. Aan de achterkant zitten vier LAN poorten, een USB aansluiting, de internet ingang een héél klein WPS knopje en, opvallend, een power knop. Die power knop kan handig zijn als je op vakantie gaat en de router uit wil zetten.

Featureset
- 802.11 a/b/g/n/ac draadloos LAN
- Vier 10/100/1000 Gigabit LAN-poorten
- 10/100/1000 Gigabit WAN-poort
- USB-poort
- Zes interne atennes
- mydlink app en website (beheren op afstand)
- AC Smartbeam
Voor gedetailleerdere specificaties verwijs ik je naar de dlink site: http://www.dlink.com/nl/n...-dual-band-gigabit-router .

Installatie
De installatie van deze router is erg simpel zoals ook in de Quick installation guide vermeld staat. Het is echt aansluiten, verbinden en daarna via de browser configureren. Taal van de installatie is instelbaar. Je komt dan in de installation wizard waar je je WiFi SSID kunt veranderen en een wachtwoord op het admin gedeelte van de router kunt zetten. Hier kan je zelfs een captcha op zetten als extra beveiliging. Niet nodig naar mijn mening maar wel weer een leuke feature.

Beheerbaarheid
Voor standaard huishoudens zijn alle instel mogelijkheden sowieso voldoende. IPv6 wordt al ondersteund, al heb ik dat niet kunnen testen. Verder zijn er veel opties voor de standaard zaken als port-forwarding, uPnP en DLNA & iTunes servers om media te streamen. Opvallend is dat de USB-poort aan de voorkant kan worden geswitcht tussen USB 2.0 en 3.0. Verder aanwezig is een Firewall, QoS settings, IP routing, guest-mode, schedules etc. De layout van het beheersysteem is wat ingewikkeld en slordig soms. Het mag er wel wat moderner uit gaan zien.

Handig is dat deze router beheert kan worden op afstand. Er is zelfs een iPhone en Android app beschikbaar. Ik heb de Android app getest op mijn (oude) LG Optimus 2X en het werkt prima. Via deze app (mydlink Lite) kun je een aantal simpele beheerfuncties bedienen. Je kan zien welke apparaten zijn verbonden en deze op afstand blokkeren. De Wi-Fi instellingen kunnen aangepast en er zit een optie in om notificaties te ontvangen als er een firmware update is of zelfs als een nieuw apparaat verbinding maakt.

Ondersteuning
De router kwam met versie 1.01 en na een check via de router admin software was versie 1.02 beschikbaar. Online heb ik een nog nieuwere versie 1.04 gevonden maar deze is (nog) niet in het Nederlands beschikbaar. Hopelijk gaat D-Link daar wel snel voor zorgen en zorgen ze dat deze ook via het update mechanisme beschikbaar is. Voordat je nieuwe firmware installeert krijg je een waarschuwing om een backup te maken van je huidige settings omdat deze verloren kunnen gaan. Netjes, maar bij mij niet nodig, alle instellingen bleven staan.

Prestaties
Deze router is enorm snel! Omdat ik geen wireless AC adapter heb, heb ik een draad getrokken tussen mijn laptop en PC. Snelheden die ik heb gehaald liggen rond de 935Mbit/s. Nu kan ik die draad helaas niet laten liggen dus heb ik toch met Wireless N de draadloze verbinding getest. De snelheden liggen dan rond de 80Mbit/s. Dat kan ook goed aan de adapters liggen die ik gebruik en met wireless AC ga je gegarandeerd een stuk hoger. Helaas vind ik een wireless AC stick nu nog te duur, maar die ga ik zeker aanschaffen in de toekomst.

Bereik
Het bereik is erg goed. Ik heb door het hele huis bereik, zelfs achter op het balkon waar het signaal door 3 muren moet. Handig is dat de router 2.4GHz en 5GHz tegelijk aankan. Mijn mobiel kan namelijk nog niet op de 5GHz band, maar nu maakt dat niet uit. De 5GHz band gaat wat minder ver in bereik, maar dat is logisch door de hogere frequenties.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Eigenlijk het belangrijkste punt voor mij is de betrouwbaarheid, omdat ik daar met de oude router nogal wat problemen mee had. In de twee weken tijd die ik heb gehad om te testen is deze router geen enkele keer vastgelopen. Super dus! Dit is met twee PC’s die regelmatig torrents aan hebben staan en constante verbindingen met 2 telefoons en 3 / 4 PC’s. De TPlink vertoonde hiermee regelmatig problemen, maar de D-link dus niet.

Een erg mooie router en ik ben er uitermate tevreden over. Er zijn ontzettend veel instellingen, ook voor de tweakers onder ons. Hij ziet er mooi uit, is stabiel en ontzettend snel. Ik ga binnenkort maar een WiFi AC stickje aanschaffen om die snelheden te testen omdat ik daar toch wel heel erg benieuwd naar ben.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

Goede review, dank daarvoor.

Ik bezit deze zelf ook al een paar maanden en ben er zeer tevreden over. De router is snel, stabiel en betrouwbaar. Over de vorm en uiterlijk kan je inderdaad discussiëren, maar ik houd hier wel van. Ik heb de Edimax EW-7822UAC USB3.0 WiFi adapter gekocht, en de de WiFi snelheid is echt spectaculair.