Philips Cineos 32PFL9603D Zwart Review

Peatsmoke 15 december 2008, laatste update op 15 december 2008, 7.384 views

Philips Cineos 32PFL9603D Zwart

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Geluidkwaliteit
  • Ambilight Spectra 2
  • Netwerkaansluiting
  • FULL HD

Minpunten

• geen
  • plastic rand om toestel

Algemene beoordeling
De Philips 32PFL9603 is een bijzonder fraai toestel dat een zeer goede beeldkwaliteit levert (i.c.m. Ziggo digitaal pakket). De beeldkwaliteit is beter dan mijn oude 100Hz (Philips) CRT!

Featureset
Het full HD LCD W-UXGA active matrixscherm met een helderheid van 500 cd/m, een dynamisch schermcontrast van 55.000:1, een schermresolutie van 1920x 1080p, een reactietijd van 4 ms en een horizontale/verticale kijkhoek van 176 is er weinig meer te wensen over.
Verder is het scherm voorzien van een anti-reflectiecoating en zorgen Perfect Pixel HD Engine , Perfect Natural Motion , Perfect contrast , 3:2/2:2 motion pull-down , 3D-combfilter , Active Control met lichtsensor , Onderdrukking van gekartelde lijnen , Progressive Scan , 1080p 24/25/30 Hz verwerking , 1080p 50/60 Hz verwerking voor de verbetering van het beeld.
4 HDMI-aansluitingen, 2 Scart-aansluitingen, een computernetwerkaansluiting(!), een VGA (PC) aansluiting, YPbPr en nog heel wat audioaansluitingen maken het toestel compleet en is het voorbereid op de toekomst.

Kleurweergave
De kleurweergave is prima! Huidskleur, natuuropnamen en zwart worden op natuurgetrouwe wijze weergegeven. Bij het instellen van het beeld, kun je gebruik maken van een assistent, die aan de hand van voorbeeld-beelden, stap voor stap de juiste instellingen genereren.
Met het Ambilight Spectra 2 wordt de kijkervaring nog mooier en is rustiger om naar te kijken.

Contrast en helderheid
Contrast en helderheid zijn prima. Een van de redenen waarom ik lang heb gewacht met de overstap van mijn oude (Philips) CRT was met name het geweldige contrast en de goede weergave van donkere en met name zwarte kleur. Ook wanneer de zon (deels) op het scherm schijnt, blijft het contrast en de helderheid goed.
Dit LCD-scherm heeft mij in zeer positieve zin verrast: het contrast en de zwartweergave doen (gelukkig) niet meer onder voor de betere CRT's uit vervlogen tijden.

Beeldkwaliteit algemeen
De algemene beeldkwaliteit van de Philips 32PFL9603, beoordeel ik als goed tot zeer goed. Vooral bij weergave van full-HD (Blu-Ray) materiaal is de beeldkwaliteit zeer goed. Kleurweergave is bij HD behoorlijk neutraal en superscherp.
Mede dankzij de reactietijd van 4 ms. is de Tv ook erg geschikt als game-monitor. Het spelen van racespellen en FPS met de PS3 is een belevenis!

Ghosting
Experimenteren met de instellingen kan (zoals in mijn geval) een perfect beeld opleveren waar ik niets op aan te merken heb.
Bij het spelen van FPS en racegames (full-HD) is geen enkele vorm van ghosting te bespeuren. Ook bij films in HD-kwaliteit is geen enkele vorm van Ghosting te bespeuren. Berichten waarin gesproken wordt over Ghosting hebben te maken met de kwaliteit van de aangeleverde beelden en zijn mijns inziens niet aan het toestel!

Pixeldefecten
Zowel bij een volledig zwart als wit scherm heb ik alles minutieus nagespeurd, maar nergens een dode of hangende pixel kunnen ontdekken.

Bouwkwaliteit en afwerking
Hoewel het saai begint te worden in deze review, kan ik ook op dit punt geen negatieve opmerkingen plaatsen, behalve dat de afstandbediening enige gewenning vraagt. Het toestel is degelijk gebouwd, heeft mooi weggewerkte knopjes voor programma, geluid en standby die degelijk aanvoelen, ondanks het feit dat ze klein zijn.
Hinderlijke zoemtonen, bromtonen of pieptonen zijn door mij (ondanks mijn zeer goede gehoor) niet waargenomen.

Vormgeving
Smaak is verschillend, maar ik vind het een prachtig vormgegeven toestel. Aleen heeft de designafdeling van Philips de plank volledig mis geslagen met de goedkoop ogende plastice rand om het toestel.

Geluid
Het geluid van het toestel is zeer goed. Bij de consumentenbond werd in het nummer van juli/aug. 2008, een test uitgevoerd onder een groot aantal vergelijkbare toestellen. Deze Philips 32PFL9603, kwam mede door de geweldige geluidsprestaties (en natuurlijk ook beeld) als beste uit de test!

Zelf heb ik 1299,= betaald (september 2008) voor de TV bij de grote winkelketen met de rood-zwarte reclamefolders. Via internet is hij bij enkele aanbieders goedkoper te krijgen.

UPDATED MEDIO DECEMBER 2008

Heb jij ook een Philips Cineos 32PFL9603D Zwart?

Kun je wat vertellen over de netwerkaansluiting, via goochel kom ik uit op een DLNA netwerkaansluiting waardoor je DLNA compliant apparatuur kan vinden via het netwerk om zo muziek, video en foto's naar je tv te halen, klinkt natuurlijk geweldig.
Ik vroeg me af of je dit ook getest hebt, aangezien je het als pluspunt hebt genoemd.
DLNA maakt gebruik van uPNP-AV. Oftewel plug-and-play audio video.

Heb je een uPNP-AV server (Windows Media Player op Vista, Windows Media Connect op XP, MediaMonkey, etc.) dan kun je de foto's en video's die je op je PC deelt met die programma's direct op de tv afspelen.

De tv draait op een Linux OS met daarin dus een uPNP-AV client en deze ondersteunt best wel wat standaard formaten.
Ik zou willen dat ik het met je eens kon zijn.....
Samen met de verkoper van alles geprobeert, maar ik bleef het contrast belabbert vinden en goasting was wel degelijk een probleem. En de kleuren vond ik onnatuurlijk.

Ik heb hem geruild voor een Pioneer KRL-32V. Dat is werkelijk een wereld van verschil!
Ik vind dat met de instel-hulp van de tv de kleuren en contrast inderdaad belabberd zijn. Met de hand instellen dus; wellicht met een kleurenkaart ernaast ofzo. Wellicht een tip voor Philips ;-).

Die ghosting verbaasd me eigenlijk wel, want daar zie ik eigenlijk niets van. Wellicht dat de beeldbewerking te zwaar is ingesteld of dat de firmware te oud is.

Beeldverwerking heb ik uit staan. Analoge tv ziet er dan niet echt mooi uit, maar wel scherp en natuurlijk. Wel met ruis e.d. natuurlijk. Maar veel materiaal wat ik kijk is toch 720p of 1080i HD van een HTPC. Dan kan die beeldverweking je eigenlijk gestolen worden.
Pioneer is ook nog steeds leider als het om kwaliteit en techniek gaat op dit gebied....
Wat doet deze opmerking bij een review van een Philips TV?
Ik zie op alternate dat er ook een aansluiting voor internet is. Wat kun je hiermee?
Onder andere de firmware updaten vermoed ik.
Zie mijn reactie op Envy007.

De aansluiting is idd ook voor firmware update en internet radio.
Voor firmwareupdate kun je ook een USB-stick gebruiken.
De internetaansluiting is in eerste instantie bedoelt om de tv als mediastreamer te gebruiken. Mbv MediaPlayer of andere (Open-source) mediaservers kun je dan de media van je pc of thuisnetwerk afspelen op de tv.
Werkt overigens perfect bij mij. Door de hoge overdrachtsnelheid van kabeltjes is het mogelijk de HD-films vanaf je HD 8)7 te streamen. :+

[Reactie gewijzigd door Peatsmoke op 21 december 2008 09:32]

De netwerkaansluiting is bedoeld om de TV op te nemen in je medianetwerk.
Het is compatibel met het DNLA protocol.
Indien je middels deze aansluiting de TV deel laat uitmaken van je netwerk kun je media zoals MP3, AVI, JPG e.d. afspelen op de TV.
Wel moet je dan de media via Windows Media Player 11 of Google Media Server
beschikbaar maken. Middels laatste zou je zelfs YouTube en je foto's op Picasa Webalbum kunnen bekijken.
Heeft iemand al geprobeerd om die plastic rand te verwijderen? Volgens de verkoper kon die rand er niet af omdat het bij het design hoorde, maar ik vermoed dat het er wel degelijk af kan. Garantie vind ik niet zo boeien, en ik wil best een schroevendraaier ter hand nemen om de behuizing eraf te slopen als dat voor het verwijderen van dat plastic ding nodig is... maar de grote vraag is ... hoe ziet het eronder uit? En als dat lelijk is, is dat op te lossen met een strip zwart aluminium? (ps ja ik heb ook een haakse slijper, maar dat is denk ik een beetje te grof 8-) )

[Reactie gewijzigd door polytweaker op 26 maart 2009 19:34]