Synology DiskStation DS214 Review

jeroen3 12 oktober 2013, laatste update op 13 oktober 2013, 12.075 views

Synology DiskStation DS214

Pluspunten

• Dual Core ~1GHz CPU met floating point.
  • Snel.
  • DSM (Disk Station Manager) Software is erg eenvoudig.
  • Zo stil als je hard disks, zeer stille fan.
  • Kensington lock gat.

Minpunten

• Grote DC Jack, ongeschikte plug want deze gaat er te gemakkelijk uit.
  • Zeer aanwezige LED lampjes, ze moeten kennelijk ook allemaal aan, dit kan veel subtieler.

Kwaliteit voeding Score: 3
Mijn ervaring op NAS gebied was voor het aankoopavontuur van deze NAS, afgerond naar boven, 0,0.

Zoektocht
Al sinds geruime tijd zou ik wel een nas willen bezitten. Enkele jaren terug had ik een DS212j uitgezocht, echter had ik uiteindelijk het geld even niet.
Recent heb ik weer eens naar een NAS gekeken. Ik zag het gemak van je prive cloud bij een vriend en dat moest ik ook. Na mijn zoektocht langs diverse reviews kwam ik uiteindelijk bij synology uit.
Een paar eisen waarop ik mijn zoektocht heb gebaseerd:
- Snel. Hij moet gewoon de gigabit vol trekken, ik heb immers overal SSDs en kabels.
- Eenvoudig en betrouwbaar. (Dus geen FreeNAS op een hoopje meuk)
- Minimaal 2 schijven, met RAID 1 (mirror).
Uiteindelijk kwam ik uit op een DS213+, maar als je die kocht met twee schijven van 3 TB, wat zo'n beetje de geschatte minimumgrootte is voor mijn doel + enkele jaren, dan is dat te duur. Hij moest namelijk wel met disks onder de 500 euro kunnen blijven.

Toen kwam dit nieuws:
En besloot ik nog even te wachten.

DS214 vs DS213+
Nader onderzoek wees uit dat de DS214 eigenlijk een goedkopere DS213+ is. Echter minus SD kaar en e-Sata. Maar omdat ik in mijn hele leven nog nooit een functionele e-Sata poort heb gezien, en de SD kaart lezer van mijn pc al lange tijd ongebruikt is, vond ik dat niet zo erg.
Verder is de software hetzelfde, hij heeft nog gewoon de Dual Core van 1 GHz en hij ziet er exact hetzelfde uit. Sterker nog, het sleufje van de SD kaart heeft nog een residu als een uit-druk-stukje plastic.
Dat besparen leverde kennelijk een flinke prijsdaling op van gemiddeld ¤300 voor de DS213+ naar ¤255 voor de DS214.

Disks
Ik schatte op minimaal 3 TB, met redundancy natuurlijk, en schijven geschikt voor servers.
Op basis van deze review van de buren zitten er twee Western Digital Red 3TB schijven in. (WD30EFRX) Vooral de speciale foutcorrectie feature, of eigenlijk het gebrek ervan, was interessant. TLER.

Punten
  • Voeding: Hij komt met een 12Volt 6Ampere voedig van EDACPOWER. Dit lijkt prima. Intern wordt toch alles naar 5 of 3.3 Volt omgezet, behalve de hard disk motoren en fan. Dus ik maak me geen zorgen.
  • Prijs: Voor ¤250 euro een 2 bay nas met dual core cpu en twee USB 3 poorten vind ik prima.
  • Bouw & Vormgeving: De behuizing is van kunstof en is stevig en lijkt gestraald. Vooraan een USB 2 poort wat lampjes, achter twee USB 3 poorten met ethernet en DC power jack. Het plastic voor de bays is geen deurtje maar een plaatje wat op zijn plek blijft door stevige rubberen pinnen.
  • Inbouw: Twee 3,5" (toolles) of 2.5" bays met kleine rubber trillingsdempende contactpunten.
  • Koeling: je hoort het niet, maar het werkt wel. Pas als het erg stil is in de ruimte, raam dicht, deur dicht, pc uit, dan kun je als je goed je best doet de fan horen.
  • Installatiegemak: plug&play, iedereen moet het kunnen
  • Modbaarheid: divers nuttig app aanbod en USB ondersteuning
Korte benchmark
1 GB random file, naar SHR (synology hybrid raid) 2 x 3TB.
Windows 8 read: 100 MB/s
Windows 8 write: ~95 MB/s
1 GB folder met 1000 random bestanden.
Windows 8 write: ~30 MB/s
Windows 8 read: ~20 MB/s
Zie afbeeldingen. Test Win8x64 met ssd.

Energieverbruik
Actief (idle): 17 Watt
Hibernation: 7 Watt
Update:
Na 11 dagen is het gemiddeld verbruik 11,7 Watt.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS214?

de LEDs kunnen wel uit als je inlogt via SSH en dan

"echo 6 >/dev/ttyS1"

om het power LED uit te zetten.

Op dit duitse Synology forum (http://www.synology-wiki.de/index.php/LEDs_und_Buttons) staan nog meer codes voor andere LEDs.

[Reactie gewijzigd door GrtA op 17 oktober 2013 11:07]

Weet je toevallig welke CPU er in dit model zit? Het enige dat ik kan vinden is dat het een dual-core op 1.066GHz zou moeten zijn, maar welke.. dat staat nog nergens vermeldt.
Ik ben nml aan het kijken mijn 09-serie model te vervangen door een nieuwere; maar dan wil ik wel graag weten hoeveel verschil het maakt :P.
Volgens cat proc/cpuinfo.

Processor : Marvell PJ4Bv7 Processor rev 2 (v7l)
processor : 0
BogoMIPS : 1064.96

processor : 1
BogoMIPS : 1064.96

Features : swp half thumb fastmult vfp edsp vfpv3 tls
CPU implementer : 0x56
CPU architecture: 7
CPU variant : 0x2
CPU part : (dit lijkt me uniek)
CPU revision : 2

Hardware : Marvell Armada XP Development Board
Revision : 0000
Serial : 0000000000000000 (ja, deze zijn echt zo)

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 16 oktober 2013 23:20]

Ik zoek dezelfde NAS voor m'n ouders te kopen.
Heb je enig idee hoe makkelijk het is om extra ipkg packages te installeren?
Ik heb zelf een DS1511+ en daar gaat dat zonder problemen omdat die een x86 processor heeft.
Kan je bv squid makkelijk installeren via ipkg?

Thanks!
Het aantal beschikbare packages van de synocommunity is nog niet zo heel groot.
Maar dit komt ongetwijfeld.
Ondersteunt deze Synology NAS ook "deep sleep"? En is hij buiten de fan volledig passief gekoeld?

[Reactie gewijzigd door S0lidSn4ke op 16 oktober 2013 22:11]

Hij gaat in hibernation als alle pc's uit zijn. Hij blijft waarschijnlijk aan zolang pc actief zijn omdat ik mappen heb ge-mount in Windows onder een letter. Ik kan niet controleren of de disks draaien want ze zijn te stil. Het energieverbruik komt nog.

De fan is continu aan, ook in hibernation.
Bij power kan je een aantal koelingsschema's instellen (bij mijn Ds-212J te minste) . Waarschijnlijk kan de fan dan wel uit gaan.
Niet dat de NAS helemaal uit gaat, maar zoiets als hibernation.
Vind vreemd dat de fan in hibernation nog blijft draaien. Maar er zit een andere processor in dan die van mij. Maar bij mijn DS-212j brand er alleen een ledje inhibernation de fan en de rest staat uit. De fan kan geloof ik zelfs ook uit of heel laag als ie niks staat te doen.
Weet je ook misschien of dat de NAS buiten de ventilator passief gekoeld is? Dus dat hij verder geen koelers heeft op het moederbord en dergelijke?
Het lijkt erop dat de fan achterin de enige actieve koeling is.
Ik heb ook de DS214. Is het jou al gelukt de Media Server package te gebruiken voor DLNA? Tot nu toe is dit niemand gelukt... Bug?
Kan ik niet testen.
Dit vind ik nu eens een vraag die ergens over gaat.
Mijn zoon heeft zojuist de DS213 aangeschaft ivm de opslag voor 3D films.
Deze bestanden zijn zo groot dat de computer erg snel volloopt.
van daar de DS 213 hier op direct downloaden gaat volgens hem perfect nu wil ik echter de Ds214 aanschaffen vanwege de Mediaserver Package voor DLNA wat lees ik echter hij werkt
dus graag een antwoord op deze vraag.

bij voorbaat dank groetjes Cor
Synology heeft hiervoor 2 dagen geleden een patch uitgebracht. Heb dit getest en het werkt eindelijk. Goed nieuws dus voor alle DS214 gebruikers!
Ik heb elders al eens deze tip gegeven en daar werd hij erg gewaardeerd: knip een klein stukje plakband en plak dat over je LED heen. Afhankelijk ven welke soort tape je gebruikt (zwart of grijs of semi-transparant), kun je de led 'disablen' of minder fel maken. Werkt prima.

@jeroen3: geheel afplakken is één optie. Maar er zitten niet voor niets LED's op apparaten, die hebben ook functies. Die verlies je als je een LED uit zet via software of door knoeien met hardware. Vandaar dat ik vaak semi-transparant tape gebruik.

[Reactie gewijzigd door Mickey77 op 17 oktober 2013 19:55]

Ja, maar om meteen na de eerste dag plakband erop te plakken...
Het ssh commando wat GrtA noemt werkt, je moet wel als root inloggen in ssh, niet als admin.
Het blauwe ledje is dan nu uit. Nog 3 ledjes te gaan!

#Mickey77, Één tweekleurig ledje is volgens mij voldoende om aan te geven wat er gebeurt.
Als je deze van een knipper en fade optie voorzien tenminste.

[Reactie gewijzigd door jeroen3 op 18 oktober 2013 00:30]

Misschien een beetje een domme vraag maar wat doe je met je 2de schijf? Gebruik je ze als back up? of ook om gewoon al je bestanden op te schrijven?

Want je kan kiezen:
-veilig spelen en 3tb opslag + 3tb kopie
-Risco nemen en 6tb opslag.

Ben aan het overwegen een nas te kopen maar enorm aan het twijfelen wat te doen. Ik nijg meer naar de veilige optie.

[Reactie gewijzigd door yochi op 17 oktober 2013 17:26]

De schijven zitten in een SHR (Synology Hybrid Raid), wat eigenlijk gewoon een mirror RAID 1 is.
Dit is veiliger, en sneller.
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe belangrijk de data en tijdelijke onbereikbaarheid is bij uitval. Als het geen probleem is om rustig een nieuwe schijf te kopen en een backup terug te zetten, dan kun je ze gewoon als JBOD gebruiken.

Een 2e schijf in RAID is nooit een backup. Denk bijv. aan brand, diefstal etc. Dus zal het alleen helpen om de boel online te houden als 1 schijf uitvalt. Je kunt dan rebuilden met een nieuwe schijf en zo hoef je geen back-up terug te zetten.

Persoonlijk ga ik voor JBOD met losse backup van belangrijke data. Films, series en andere "zooi" zijn voor mij niet zo erg om te verliezen.
Niet alleen die situaties, eventuele corrupties worden ook lekker gemirrored!

Dus idd, RAID1 |||!! Backup.
Een backup dient ervoor om te beschermen tegen wat voor verlies dan ook.
Inclusief user error.

Rais beschermt tegen niets behalve schijfuitval.
Je zou hem wel als backup kunnen gebruiken door de disks handmatig één per dag te kopieren, met versiebeheer.
Exact :)

Ook IRL wanneer mensen me om advies vragen mbt storage moet ik dat maar blijven uitleggen.
Je hebt groot gelijk wat betreft de minpunten, en dan zeker de power jack! Dit is al jaren zo, een kort plugje die je nergens aan kan vastmaken waardoor die zeer makkelijk loskomt. Als je de NAS even verzet om er bijvoorbeeld te kuisen dan heb je veel kans dat de power plug er gewoon uitspringt. Mij lijkt het niet zo moeilijk om gewoon een soort van kliksysteem te installeren waardoor de power jack zich vastklikt, beetje zelfde systeem zoals hier: http://1000servers.com/me.../s/psu-dell-pe2950-02.jpg

Ik heb nog niet hard gezocht maar van mij mogen ze in DSM gerust een functie inbouwen 'disable HD LED'.