D-Link DIR-868L Review

Meatwagon 12 oktober 2013, laatste update op 20 maart 2014, 3.898 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• Snelheid
  • Bereik
  • Feature's

Minpunten

• Webinterface is wat slordig

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
DIR-868L Wireless AC1750 Dual-Band Gigabit Cloud
Al enige tijd gebruik ik Asus routers voor het opzetten van het wifi netwerk thuis. Ik ben er altijd tevreden over geweest en heb er nooit problemen mee gehad. Een paar weken geleden stond er op Tweakers een nieuwtje waarbij je een D-Link DIR 868L kon testen. Dit leek mij erg leuk aangezien ik wel is wat anders wil proberen dan Asus. En ja hoor, een paar dagen later kreeg ik een mailtje met de melding dat ik een van 10 testers mocht zijn. Dus hierbij de review van de D-Link DIR 868L!

Uiterlijk en kwaliteit.
De D-Link is naar mijn mening een mooie, strakke en vooral decoratieve vormgegeven router. Over het algemeen zijn routers niet groot, zoals bijv. De Asus RT66U, maar de D-Link is wel redelijk groot en helaas ook niet op te hangen. Afgezien van dat is het wel een stevig apparaat maar voelt erg licht aan wat sommige mensen kan afschrikken. Hij is met plastic afgewerkt en heeft een wat ovale vorm. Achterop zitten ook de 4 gigabit poorten en een USB 3.0 poort.

Setup.
De router is op meerdere manieren in te stellen. Je kan het zowel via de webbrowser doen of via de ‘QRS’ mobiele setup. Dit is een app voor op Android en iOS. De setup is erg makkelijk en dus zo gedaan. Je krijgt netjes een welkoms scherm dat je door de setup van de router leid. Hier krijg je de kans om het draadloze en admin wachtwoord aan te passen. Vanaf hier heb je toegang tot de router welke ontzettend veel optie’s heeft!

Feature’s en bereik.
De D-Link heeft in het webinterface erg veel optie’s, er kan ipv6 worden gebruikt en zo ook kan er een usb storage device worden aangesloten. Er kan bijv. een Media Server worden gemaakt. Ook is er een Mydlink service. Hiermee kan je remote verbinding maken met de router waar je de status en wat instellingen kunt zien en aanpassen. Je kunt bijv. een wifi netwerk een andere naam of wachtwoord geven. Ook kun je een wifi netwerk uitschakelen. Met de status kunt je zien welke apparaten er zijn aangesloten en kun je ze blokkeren. Het bereik is echt geweldig! Waar ik voorheen net op de 60-70% signaal had heb ik nu vol bereik. Overal in huis is er bereik ook op zolder. Ook op het 5GHz kanaal is er zeer goed bereik.

Snelheid.
D-link maakt gebruik van AC Smart Beam. Dit zorgt ervoor dat de snelheid altijd zo hoog mogelijk blijft zelfs onder de zwaarste omstandigheden. Ik was toch erg benieuwd of dit wel zo was en dus heb ik meerdere PC’s aangezet. Heb 2 laptops films laten streamen vanaf mijn NAS. Met 1 pc ben ik een online een spel gaan spelen. Terwijl er op een andere pc een torrent aanstond. Natuurlijk was er wat snelheids verlies maar dit was niet te merken en de router hield alles goed stabiel. De torrent bleef netjes rond de 4.0MB/s en de films werden gewoon op 1080p gestreamed. Ook de game had nergens last van!

Conclusie.
Ik ben erg te spreken over de D-Link router. De snelheid en het bereik zijn zeer goed. Het webinterface is misschien wat slordig. Hier moet zeker een keer een strak design voor gemaakt worden. Maar afgezien van dat ben ik zeer tevreden en ga ik ook zeker andere mensen aanraden om eens naar D-Link te kijken. Dit bedrijf levert goed werk en weet waar ze mee bezig zijn.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Meer advertenties

Heb deze router net 3 dagen in huis. De 2.4 Ghz op langere afstand (8 meter vanuit de meterkast) valt tegen waardoor Netflix via chromecast regelmatig moet bufferen.
Tot dusver heeft een verandering van channel niet geholpen.
Het beste stabiele resultaat behaalde ik op de single g frequentie maar dan nog is deze niet stabiel..
Oh, daar heb ik niks van ondervonden. Nou moet ik melden dat ik meer gebruik maak van de 5Ghz band. Mijn chromecast daarentegen heeft nergens last van op de 2.4Ghz. Mag ik vragen welk channel je hebt gebruikt?

Edit: Welk software versie maak je gebruik van?

[Reactie gewijzigd door Meatwagon op 29 maart 2015 19:16]

Hoewel niet duidelijk aangegeven betreft het een USB 3.0 poort.
Ohh foutje! gelijk even aanpassen dan.
Thanks!
Heb je met deze router betere ervaringen dan de Asus RT66U?
Ik twijfel heel erg tussen deze twee.
Het gaat allemaal net wat sneller, zowel in het webinterface als de snelheid van het internet. Zo ook is het bereik veel beter. Maar met de Asus router heb je net wat meer functionaliteit, zoals bijv een radius server die kan je opzetten.
Oke, bedankt voor je reactie!
Geen probleem! Laat maar weten als je nog vragen hebt!