Mtron Mobi MSD-SATA3025-016 16GB Review

3dmaster 30 september 2008, laatste update op 17 november 2015, 1.905 views

Mtron Mobi MSD-SATA3025-016 16GB

Pluspunten

• Prestaties (vooral write)
  • Stabiliteit

Minpunten

• RAID prestaties op ICH9R
  • Compatibilteit met onboard controllers

Ik heb 2 van deze SSD's aangeschaft als vervanging van mijn raptor, nu was dat niet meteen noodzakelijk maar ik was wel erg benieuwd naar een SSD. Nadat ik eerst wat rond had gekeken had ik al snel voor mezelf besloten dat het geen MLC schijf moet worden zoals de OCZ core, de schrijfprestaties van die dingen is echt om te huilen. In het SLC segment zijn er wel erg weinig 'betaalbare' ssd's. Deze, en de slc schijven van trancend, echter als je de specificaties naast elkaar legt is de Mtron in het voordeel met zowel lees als schrijfsnelheid. Het prijsverschil is ongeveer 25 euro.

Prestaties

Ik heb eerst de schijven onafhankelijk van elkaar getest, eerst op de ICH9R s-ata poorten, waarbij ik de volgende read en write prestaties op haal.

Daarna heb ik ze nog getest op de andere onboard s-ata controller van gigabyte. ( Volgens mij een Jmicron exemplaar ). Hierop zijn de prestaties echt om te huilen en zeer onstabiel. Geen screenshot van gemaakt aangezien ik het de moeite van het helemaal laten lopen van hd-tune niet waard vond :+ .

Daarna de schijven in RAID gezet en daarop haal ik de volgende score's.

Wat meteen opvalt is de prestaties ehm ja, meer schommelen. Waar de read prestaties bij een enkele schijf gewoon 1 lijn is met soms een dipje is het nu meer een hartpatient. De read winst is ook slechts 10% gemiddeld. De access time blijft ook gewoon goed, waar het ook om gaat bij ssd's :+. Ook de write prestaties schommelen meer, slechts 3% winst op de ICH9R controller met een minimum wat lager ligt dan bij het gebruik als single schijf.

stabiliteit en betrouwbaarheid
De stabiliteit is prima voor mekaar, in vergelijking met de huidge MLC schijven zijn de write prestaties superieur, ondanks de schommelingen komt het in RIAD niet beneden de 56MB/s en zonder raid nog ietsje sneller. Over betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen maar in eerste week dat ik ze nu gebruik nog geen rare dingen gehad.

Compatibiliteit

Dit is toch wel een moeilijk punt, zoals eerder gezegd zijn de prestaties op een Jmicron controller waardeloos. Maar op de ICH9R zijn de prestaties in RAID0 nu niet echt beter dan zonder RAID0. Als ik dat had geweten had ik gewoon 1x 32GB gekocht ipv 2x 16. Echter met een hardwarematige controller met 128MB eigen geheugen zijn de prestaties volgens de meeste reviews onovertroffen.

Nog wel een andere belangrijke opmerking hier. De ICH9R werkt pas goed als je Windows Vista gebruikt met minimaal SP1, of zonder SP1 maar dan met alle updates:+ . Ook moet je de laatste versie van de Intel chipsetdriver hebben en de laatste versie van het Intel Matrix Storage console. Als je dit niet voor mekaar hebt zit er een soort cap op de controller van max 90MB/s, en zeer instabiele read en write prestaties. Dit merk je ook tijdens de setup van windows, dat duurde gewoon lang, pas nadat ik de Intel software erop had geinstalleerd en windows had herstart waren de prestaties goed. Maar om echt het maximale uit de ssd's te halen is het raadzaam toch een echte RAID controller te kopen. Wat ik ook wel zal doen op korte termijn.

prijs

Tja in 1 woord, duur. 185 Euro voor 16GB is natuurlijk niet misselijk. Maar daarvoor krijg je wel prestaties die je met geen enkele andere SSD haalt in die prijsklasse. En dan met name de write prestaties zijn gewoon super in vergelijking met de goedkope MLC schijven. Daarom toch nog een voldoende op dit punt.

Heb jij ook een Mtron Mobi MSD-SATA3025-016 16GB?

Persoonlijk vind ik dat als je je de moeite neemt een SSD te testen en te reviewen dat wat beeldmateriaal zoals screens van HD-Tune of andere benchmark tools niet mag ontbreken. Ik zie dat je aangemerkt hebt dat er her en der nog afbeeldingen komen? Of is er iets mis gegaan met de links?

Want nu moeten we je geloven op je blauwe ogen :)

Ik was te snel

[Reactie gewijzigd door loewie1984 op 30 september 2008 15:10]

Ja, ging wat mis met de screenshots, om ze in de review te laten zien mogen ze niet breder zijn dan 533 pixels :')

(ik heb groen/grijze ogen :+ )

[Reactie gewijzigd door 3dmaster op 30 september 2008 15:11]

Je moet de schuld niet aan de ICH9R geven, jongen. :)

Heb je Read Back-Cache uitstaan? Think so... :O

Schakel het eens in. :Y)
Volgens een review van Femme valt er enorm veel extra prestatie te halen als je ze op een Areca Raid Controller aansluit.

Denk dat ik er zo eentje koop :)