Samsung UE55F8000SL Zwart Review

jur82 12 oktober 2013, laatste update op 12 oktober 2013, 5.397 views

Samsung UE55F8000SL Zwart

Pluspunten

• Uitstekende beeldkwaliteit
  • Geen soap opera effect met processing functies uit
  • Strak en dun uiterlijk
  • Redelijke inhoud apps

Minpunten

• Mogen nog meer (kwalitatieve) apps in
  • Slechts 1 IR extender, had er 2 kunnen gebruiken.

Ik heb enkele maanden zitten twijfelen over welke TV ik zou kopen, terwijl ik wachtte totdat de prijzen van de nieuwste TV's ook wat omlaag gingen. Veel online gelezen over de verschillende alternatieven, uiteindelijk ging de keuze tussen de Samsung UE55F8000 en LG 55LA9609. Vanwege positieve reviews over beeldkwaliteit en de beschikbare apps.

Voor mij was het uiteraard belangrijk dat de beeldkwaliteit uitstekend is, maar verder lijdt ik vaak bij anderen van het "soap opera effect" en ik had her en der gelezen dat dit bij sommige TV's zelfs na uitschakelen van allerlei extra functies nog steeds aanwezig was door bepaalde processing. Over de UE55F8000 las ik dat dit niet zo zou zijn en mijn ervaring is ook dat ik hier geen last van heb. En de beeldkwaliteit is echt fantastisch, ook zonder al die beeld 'verbeter' functies aan. Verder ziet hij er strak en dun uit, 3D werkt mooi. Ook redelijk aanbod aan apps, alhoewel dat nog net wat meer mag van mij.

Verder nog een waarschuwing m.b.t. de goedkoopste aanbieders. Sommige aanbieders kunnen inderdaad net 100 goedkoper zitten, maar diegenen die er meer onder zitten zijn vaak aanbieders van "Europese modellen", wat synoniem is voor gekocht in Hongarije en NL software er overheen gezet. Als je dit belangrijk vindt vraag expliciet dat het om een UE55F8000SLXXN gaat, aanbieders zijn sluw en zullen zelfs bij vrij directe vragen aangeven dat het om een model gaat dat geschikt is voor de Nederlandse markt.

Ik kwam er pas achter doordat de apps in zijn geheel niet werkten, wat een belangrijke reden was om voor Samsung te gaan. Na veel uren geklooi, bellen met Samsung support: Samsung doet zich dom voor en concludeert na lang bellen uiteindelijk dat het geen Nederlands model is. Na wat doorvragen blijkt dat ze hier vaker issues mee hebben, maar ze waren vrij lomp en hielden vast aan het feit dat ze dan op bepaalde zaken (zoals dit) geen support bieden, enkel garantie op echte defecten. Ik kreeg het idee dat het "europese model" verhaal m.b.t. allerlei apparaten een serieuze business is, die Samsung zoveel mogelijk wil dwarszitten. Webwinkel zegt dan dat Samsung support moet bieden, etc. Conclusie is kastje-muur verhaal, wat nu op te lossen viel door geld terug vragen. Maar als je na 3 jaar wat hebt, dan kun je denk ik heel weinig. Ik denk ook dat Evolution Kits problemen zouden kunnen hebben in deze situatie.

Heb jij ook een Samsung UE55F8000SL Zwart?

Reviews door de redactie

Dank voor de achtergrond info omtrent 'Europese modellen'. Dit wist ik (nog) niet.
Echter was ik ook op zoek naar jouw gebruikerservaring met de gekochte TV maar daar lees ik weinig over waardoor ik nog steeds twijfels heb over de aanschaf.
De scores geven naar mijn idee een goed beeld van mijn ervaring (=goed). Verder ga ik in de 2e alinea in op mijn gebruikservaring. Als je nog specifieke vragen hebt, laat maar weten.
Ik heb deze televisie ook op mijn kandidatenlijstje staan en kan dus inderdaad een europese variant of een nederlandse variant kopen (25% goedkoper voor de europese versie). Aangezien ik geen UPC of Ziggo gecertificeerd model nodig heb (onversleutelde DVB-C via glasvezel) vraag ik me af of een europees model in mijn geval problematisch zou zijn. Uit je verhaal wordt het me niet duidelijk of je nu wel of niet de NL versie hebt (ik vermoed van wel). Ik ben heel nieuwsgierig hoe de PIP functionaliteit werkt. Kun je via DVB-C twee kanalen tegelijk kijken? Split screen, of ook het 'echte' pip? Ik kan er bar weinig van vinden via google. Vermoedelijk omdat het een niche functie is (waar ik zwaar gebruik van maakte bij mijn vorige tv).
Hoi pruxor,

Ik had (onbewust) "europese variant" (Hongaarse TV met NL software) gekocht. Hierop werkte het app gedeelte (met o.a. netflix, uitzending gemist) in zijn geheel niet, kreeg geen support vanuit Samsung hierop. Daarom heb ik de TV geretourneerd en een NL versie gekocht.

Deze werkt ook goed i.c.m. UPC DVB-C. PIP kan ik hierdoor gebruiken: je kan als basis kanaal elke videobron kiezen (dus ook HDMI ingang). Als je PIP dan aanzet, dan moet dit 2e beeld een TV bron zijn (dus bijv. DVB-C, maar een HDMI ingang kan niet). Het is inderdaad mogelijk om zowel het basisbeeld op DVB-C te zetten en PIP ook op DVB-C en zo dus 2 verschillende DVB-C kanalen naast elkaar te tonen.

PIP weergave kun je switchen tussen verschillende mogelijkheden: een klein venstertje, maar ook split screen.

Duidelijk?
Glashelder _/-\o_ . Wat PIP betreft is het dus inderdaad de televisie die ik ga kopen. Maar aangezien ik ook Netflix er op wil draaien, zal ik toch op zoek moeten naar de NL variant.
Ik kan helaas je antwoord niet omhoog modden :(
De versie die ik gezien had was trouwens een duitse variant. Nog maar even zoeken of die misschien wel de nodige apps ondersteund.
De webwinkel zei tegen mij dat het wel hoorde te werken en dat dit niet gebruikelijk was. Dus als de webwinkel niet expliciet meldt dat apps niet goed zouden werken, kun je hem gewoon bestellen en als het niet werkt alsnog klagen en terugsturen.

Reden voor mij om sowieso een NL model te willen is omdat Samsung ook meteen al begon met melden dat ze dan geen ondersteuning boden op niet NL model. Als je over een jaar opeens toch een probleem hebt, dan kun je niet meer bij de webwinkel terecht en wil ik Samsung support hebben bij zulke uitgaven.
Bedankt voor je informatie over de europese modellen. Dan betaal ik liever wel 100 euro meer.
Ik ben ook toe aan een nieuwe TV. Tot nu toe heb ik mijn keus aardig kunnen terugbrengen naar een tweetal stuks. Het zal waarschijnlijk de F8000 worden. Maar nu komt het: ik zie dat die 7000 en 8000 tv's van alles kunnen. Nagenoeg identiek maar de 8000 serie heeft weer spraak- en beeldcontrol. En daar zit hem nou net de kneep. Met mijn Harmony touch bepaal ik welke activiteit ik ga doen. Voor de activiteit TV kijken wordt het volume dan geregeld door mijn homecinemaset, de zenders worden bepaald door de Humax decoder. Al die extra's op de Samsung zullen dus niet werken, of ik moet zowel de decoder aan de kant zetten en de smartcard in de TV doen, en ik kan de homecinemaset aan de kant zetten en een soundbar op de tv aansluiten. Beide vind ik gewoon zonde om te doen, ik heb het nog niet zo lang staan.

Ik zou aanvullend een tweede smartcard in de tv kunnen pluggen en daar een aparte activiteit van kunnen maken. Pas dan kan ik met een beweging of een opdracht het volume ( van de tv zelf of een zender op de tv zelf wijzigen.
Begrijp ik dit zo goed of snap ik het niet zo goed? Wie kan me hierin adviseren? Het gaat toch weer om een forse uitgave en als ik dan de helft niet kan gebruiken, dan lijkt me dit niet zinvol