Canon i-Sensys LBP5050n Review

cdwave 11 oktober 2013, laatste update op 13 december 2016, 360 views

Canon i-Sensys LBP5050n

Als je een netwerkprinter zoekt voor kantoor of thuis, zoek dan verder en vermijd deze. Hij print aardig, maar is ergerlijk traag vanwege constant "calibreren", en de netwerkinterface ondersteunt geen DHCP.

Pluspunten

• Tekst afdrukken
  • Drukt snel af, afgezien van de lange "calibratie" tijden
  • Grafieken en documenten in kleur zien goed uit
  • Prijs van printer en inkt is zeer redelijk

Minpunten

• Na eerste afdruk gaat de printer "calibreren". De printsnelheid is daardoor eigenlijk bedroevend.
  • Foto afdruk kwaliteit is maar zeer matig.
  • Geen DHCP, geen plug-n-play via netwerk.
  • Afdrukken in Linux werkt niet.
  • Driver installatie moeizaam.
  • Calibratieprobleem

Inktverbruik Score: 2
Afdruksnelheid Score: 2
Afdrukkwaliteit Score: 3
Drivers en stabiliteit Score: 1
Deze printer gekocht omdat ik een kleine kantoorprinter met netwerkaansluiting wilde hebben. Ik heb er bij aanschaf 149,- voor betaald.

Eerste tegenvaller was de installatie. De printer komt met een vast IP adres in het 192.168.0.x domein, en daarmee was hij dus niet te bereiken. De meegeleverde tool zou de printer automatisch moeten detecteren, maar dat werkte dus niet. DHCP wordt niet ondersteund. De enige manieren om het IP adres in te stellen zijn een USB kabel aansluiten en via de driver ingeven in een diep verboren menu, of door een obscuur arping commando waarbij je het MAC adres van de achterzijde mag overtikken.

Eenmaal geinstalleerd werkte het afdrukken vanuit Windows goed. Afdrukken van foto's viel tegen, met name rode tinten neigen naar oranje, en gras kreeg een blauwe waas.

Tekst en documenten met grafieken zien er wel goed uit.

Op de doos staat "binnen 8 seconden afdrukken". Dat is dus niet waar. Je eerste afdruk komt na ongeveer het dubbele van die tijd eruit.

Nog erger is je tweede afdruk. Na de eerste job gaat de printer zich "calibreren", en is dan een minuut lang aan het rammelen en niet te bereiken voor de buitenwereld. Twee afdrukken maken duurt dus ongeveer twee minuten, je deskjet kan dat veel sneller. Er is wel een instelling om die calibratie meteen na het inschakelen te doen.

Daarna werkt de printer gewoon vlotjes, en kleurenafdrukken komen er soepel uit. Een vastloper gehad met een enveloppe, verder geen problemen gehad.

Volgens de online info werkte deze printer ook in Linux. Dat is pertinent niet waar. Er is wel een driver, maar geen enkele versie (2.3 t/m 2.6 geprobeerd) werkt ook echt onder Ubuntu (versie 10, 11 of 12). De installatie procedure is ook erg ingewikkeld en staat vol met fouten. Met wat googlen kun je daar omheen komen, maar het eindresultaat is bij mij nooit anders geweest - niks. Net als bij vele anderen, zo bleek bij nader onderzoek.

Al met al kan ik deze printer niet aanbevelen. Ik laat hem staan omdat hij maar weinig gebruikt wordt. De netwerk functie is de meerprijs absoluut niet waard, aangezien de meest banale dingen zoals DHCP of een "plug-n-play" ondersteuning er niet op zitten (of gewoon niet werken).

Driver werkt, maar is moeilijk te installeren omdat de meegeleverde software om het makkelijker te maken gewoon niet werkt. Stabiliteit is verder prima, maar omdat de beloofde Linux support nooit gewerkt heeft, en omdat de installatie zo problematisch gaat, krijgt hij een onvoldoende voor het onderdeel "drivers".

Update: Nu mislukt de calibratie die hij na elke eerste job wil doen steeds. Dat verspilt steeds enkele minuten. Het calibratieprobleem wordt langzaam zichtbaar. De kleuren lijnen niet goed meer uit waardoor kleurafdrukken een soort schaduw/waas krijgen. De cartridges zijn intussen bijna leeg, ik denk niet dat ze de geclaimde afdrukaantallen ooit gehaald hebben, daarvoor wordt de printer veel te weinig gebruikt.

Wat online onderzoek levert op dat anderen het probleem met calibratie ook hebben. Aanschaf nieuwe toners lostte het voor iemand niet op. Er is ook geen doe-het-zelf oplossing bekend blijkbaar.

Ik koop nooit meer een Canon printer.

Heb jij ook een Canon i-Sensys LBP5050n?

Korte maar duidelijke review. Je bevindingen verrassen mij wel behoorlijk, daar canon bekend staat om zijn goede inkjetprinters. Dat kalibreren is tot daar aan toe, maar de matige netwerkinterface had toch niet wezenlijk anders hoeven zijn dan die van de inkjets. Mijn enige ervaring met canon is met een CP800 fotoprinter, maar op basis van deze review gewoon een hp laser halen dus :)