Steelseries Siberia V2 USB Frost Blue Illuminated Review

Scrtz 11 oktober 2013, laatste update op 31 maart 2015, 3.224 views

Steelseries Siberia V2 USB Frost Blue Illuminated

Fijne lichte headset, goed all-round geluid. Meerprijs voor alleen de verlichting is wel jammer.

Pluspunten

• Mooie allrounder voor Gaming & Muziek
  • Past zich automatisch aan
  • USB Geluidskaart
  • Design
  • LED verlichting

Minpunten

• Geen 3.5mm aansluiting
  • Special edition's zijn wat prijzig

Features Score: 5
Opnamekwaliteit Score: 4
Introductie
Nadat mijn Sennheiser PC-350 na 3 jaar kapot is gegaan omdat ik deze iets te hard liet vallen liet ik mijn keus vallen op de Steelseries Siberia.

Voorheen heb ik meerdere gaming headsets gehad waaronder:
- Sennheiser PC-150
- Sennheiser PC-350
- Steelseries Siberia v1( wit )
- Steelseries Siberia v2 ( wit )

De keus was dus erg snel gemaakt na mijn positieve ervaringen met vorige Siberia's.

Inhoud Review
- Luisteren van muziek
- Conclusie
- Advies

Eerste indruk
Omdat ik al ervaring heb met de Siberia lijn van Steelseries wist ik wat mij te wachten staat. De Siberia wordt geleverd in een nette doos die als je hem open maakt een mooie foto toont van de Siberia met de blauwe verlichting. Op de doos zijn verder nog professionele spelers en teams te vinden die meegeholpen hebben met de ontwikkeling van de headset.

In de doos zit inbegrepen:
- Steelseries Siberia frost blue
- USB Geluidskaart ( vast aan kabel )
- USB verlengkabel
- Informatie boekje over Steelseries
- Gebruikershandleiding
- Steelseries Sticker

Design
het design is natuurlijk persoonlijk maar ik heb de Siberia lijn van Steelseries altijd als erg mooi ervaren. Door de handige inschuifbare microfoon kun je de headset dus ook makkelijk als koptelefoon gebruiken voor onderweg of op school/werk. De mooie witte headset samen met de blauwe verlichting geeft een erg mooie indruk. Afgemaakt met de grijze lederen bekleding doet de Headset zeker eer aan de naam van de special edition "Frost Blue".

Tevens kun je via de software de blauwe verlichting instellen op verschillende manieren:
- Verlichting uit
- Verlichting rustig pulsend laten opkomen en verdwijnen
- Verlichting matig pulsend laten opkomen en verdwijnen
- Verlichting snel pulsend laten opkomen en verdwijnen
- Verlichting ten alle tijden aanlaten
- Verlichting laten werken op de muziek als je bijvoorbeeld muziek afspeelt zal de verlichting gaan branden op de beat, dit werkt erg mooi!

Comfort van de Siberia
De Steelseries Siberia is een erg lichte headset in gebruik, dit is erg comfortabel voor lange sessies, je vergeet gewoon bijna dat je de headset op hebt. De Siberia is opgebouwd uit 2 oorkappen en een hoofdsteun, hiertussen zit een slim systeem uit 2 metalen kabels die zich automatisch aanpast op de grootte van je hoofd. Je hoeft de Siberia dus niet handmatig aan te passen maar doet dit vanzelf. Dit oogt misschien een beetje breekbaar aan maar blijkt een erg sterke constructie te zijn.

De Siberia in gebruik tijdens games
Waar het natuurlijk allemaal om draait is de prestaties van de headset tijdens het gebruik van gaming. De Steelseries Siberia v2 frost blue maakt gebruik van een ingebouwde geluidskaart door middel van de USB aansluiting. Deze aansluiting voedt tegelijkertijd ook de blauwe verlichting van de headset, hier is dus geen aparte aansluiting voor aanwezig of nodig.

De Siberia presteert erg goed in games waar positioneel geluid erg belangrijk in is, zoals bijvoorbeeld Counter-Strike 1.6 of Counter-Strike Global Offensive. De Headset heeft een lekkere volle baas die natuurlijk aanvoelt waardoor de headset ook een net geluid geeft in andere games zoals Battlefield of Call of Duty. Het blijkt een waardige vervanger te zijn voor bijvoorbeeld een 5.1 of 7.1 surround set in tijden dat je deze niet vol kan open draaien wegens andere bewoners die er last van kunnen ervaren.

Vergeleken met bijvoorbeeld de high-end tegenhanger van Sennheiser, de PC-350 heeft de Siberia een opener en voller geluid wat ook een stuk meer bass toont. De PC-350 hierin tegen heeft een veel doffer en holler geluid wat in een game als Counter-Strike goed van pas kan komen maar voor andere doeleinden wat minder fijn is.

Omdat de Siberia v2 iets opener is dan bijvoorbeeld de Sennheiser PC-350 laat deze wel wat meer geluid van buiten af door. Dit kan een klein nadeel zijn op bijvoorbeeld LAN evenementen of andere drukke ruimtes. Maar door de lederen oorkap bekleding weet de Siberia v2 toch nog vrij veel geluid tegen te houden.

Luisteren van muziek
Mocht je een headset zoeken die je gedeeltelijk ook voor muziek wilt gebruiken dan is de Siberia v2 zeker een goede keus. De Siberia v2 heeft een fijne open en natuurlijk geluid met ook nog een behoorlijke bass wat goed klinkt tijdens het luisteren van muziek. Natuurlijk kan een gaming headset als de Siberia v2 niet op tegen bijvoorbeeld een Sennheiser HD25 dj koptelefoon, maar hier koop je een headset als de Siberia ook niet voor.

Het enigste kleine nadeel van de headset is dat deze een ingebouwde USB geluidskaart heeft, hierdoor heeft de headset geen losse 3.5mm jack aansluiting dus zul je een apparaat met een USB aansluiting moeten gebruiken ten alle tijden.

De Steelseries Siberia v2 frost blue is een erg mooi ogende headset met een goed, duidelijk en positioneel geluid in Games maar ook een fijne natuurlijke bass voor muziek. Het is een complete allrounder voor dagelijks gebruik. Doordat je de microfoon terug in de headset kunt verbergen is deze headset ook geschikt voor gebruik onderweg of op school/werk.

Advies
Voor iedereen die op zoek is naar een betaalbare headset kan ik de Siberia v2 serie zeker aanraden. De Frost blue is wat prijzig bij de normale prijs van 100-110 euro maar dit wordt wel rechtvaardigt door het mooie design met blauwe verlichting en de ingebouwde USB geluidskaart. Het enige kleine nadeel is dat de headset geen losse 3.5mm jack aansluiting heeft, waardoor je vast zit aan het gebruik van een apparaat met een vrije USB aansluiting.

Mocht je wel een headset willen met verlichting maar in een andere kleur, dan is er ook nog de Steelseries Siberia v2 Heat Orange, een zwarte siberia met oranje verlichting.

Voor de geÔnteresseerden die minder te besteden hebben of al in het bezit zijn van een goede geluidskaart en design niet uitmaakt zou ik kijken naar de reguliere Steelseries Siberia v2's. Deze zijn ongeveer te vinden voor rond de 70-80 euro.

Heb jij ook een Steelseries Siberia V2 USB Frost Blue Illuminated?

Begrijp ik goed dat deze dus niks anders doet dan de normale 'siberia v2' die ik al tijden heb? Hij is duurder, en je krijgt er een lampje voor terug maar je levert er de mooie 3.5-jack en/of usb combi voor in? Beetje jammer dan, dan is het toch geen upgrade :(.
Mocht je een slechte geluidskaart hebben in je pc dan is deze siberia wel een upgrade voor je. Of mocht je een gebruiker zijn die veel gebruik maakt van verschillende systemen en altijd exact hetzelfde geluid wilt en dezelfde instellingen ( deze worden automatisch opgeslagen ) dan heb je aan deze headset ook voordeel.

Mocht je een goede geluidskaart hebben en geen gebruik maken van verschillende systemen dan is je huidige siberia v2 inderdaad geen update voor je.

Voor mij was het heel makkelijk, ik had een nieuwe headset nodig en wou dus de siberia v2 weer hebben, deze was in de aanbieding voor 65 euro wat minder is dan de normale, makkelijke keus dus :)
Ik heb op een site genaamd aliExpress.com een adapter gezien die Usb female naar 3.5 jack male berkoopt. Voor weinig geld! Kijk maar!
Mooie en zeer uitgebreide review, bedankt hiervoor!
Ik zit te twijfelen of ik deze zal gaan kopen.
Ik ben al tijden opzoek naar een goede gamingheadsets.
Heb hiervoor 3 turtle beaches gehad, twee gingen kapot omdat de kabel 5 meter was en die krulde op en brak zichzelf door... Bij de laatste dreigde dit ook te gebeuren dus deze heb ik snel teruggestuurd.

Hoe zit het met de kabel van deze headset, heb jij last van opkrullende of in de knoop gaande kabels?
Als de kabel niet in de knoop raakt en gewoon normaal blijft dan is dit mijn potentiŽle headset.
Alvast bedankt!
Ik heb een siberia v1, siberia v2 en nu een frost blue en bij alle 3 nooit last gehad van krullende kabels, vriend van mij had echter een siberia v2 waar de kabel wel bij krulde, geen idee waar het aan ligt maar ik heb mijn headset kabel achter het bureau verwerkt zodat die altijd op het bureau ligt en dus ook amper tot geen speling heeft om uberhaupt te kunnen krullen.

Denk dat juist als je de headsetkabel op de grond laat bungelen dus voor je bureau dat je dan de meeste kans loopt op het krullen van de kabel.
Ah oke, ik ga er altijd wel heel voorzichtig mee om... Trouwens, werkt deze ook op de PS4? Want daarvoor wil ik hem onder anderen.
Geen idee heb zelf de PS3 nog maar volgens mij werkt alleen die speciale xbox/ps3 siberia v2 daar op. Echter is recentelijk de Siberia v3 uitgekomen die dacht ik wel ondersteuning biedt voor de ps4/xbox one, dan zou je eventueel daar naar kunnen kijken.
Ah ok man thanks, Zag die V3 ook al voorbij komen. Alleen die wordt verkocht in NL door maar 2/3 webshops ofzoiets.