Sony Xperia Z1 Zwart Review

HaruHaru 11 oktober 2013, 1.198 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• Accuduur
  • Snelheid
  • Camera
  • Scherm
  • Waterdicht

Minpunten

• Te veel Sony apps
  • Alleen een 16GB variant
  • Klein beetje geruis bij fotos die je binnen maakt

Welkom op mijn review over de Z1. Dit is mijn allereerste review. Feedback is zeker welkom en vragen ook over dit toestel. Correct me, if I make review mistakes ;) !

Ik twijfelde behoorlijk veel of ik nou een LG G2 zou nemen of een HTC One of de Sony Xperia Z1. Na veel onderzoek kwam ik erachter dat de HTC One de beste telefoon is. Toch, ben ik gegaan voor de Sony Xperia Z1.

Waarom? Ik heb altijd een HTC gehad. Ben erg bekend met hun software en interface. Ik wil een keer wat anders, dacht ik. Iets wat ik nooit eerder heb gehad. Een Sony Xperia.

Ik lees verschillende reviews dat de accuduur tegen valt of dat de kijkhoeken niet goed zijn of slecht in de hand zit. Ik ben zelf van mening dat dit persoonsgebonden is.

Ik ben namelijk WEL tevreden over zijn accuduur. Ik ben geen heavy gebruiker. Ik ben een casual gebruiker. Voor mij is een accuduur van 6:30 uur in de ochtend tot 23:00 uur avond en toch nog 50% hebben, prima in orde. Ik luister veel muziek en WhatsApp redelijk. Wel maak ik gebruik van trucjes zoals WiFi uitzetten als ik buiten de deur ben en beeldscherm helderheid niet op 100 heb maar op 60.

De kijkhoeken vind ik toch echt meevallen. Blijft gewoon goed. Ik houd mijn telefoon niet scheef als ik typ. Dus ik vind het goed en zeker geen min punt.

Bouw:
Z1 heeft een 5inch scherm. Ja dit is groot. Ja je gebruikt 90% beide handen om de telefoon te kunnen bedienen. Ik heb altijd schermen gehad van 4.3 of 4.7 inch. Ik moet eerlijk zeggen, de 5inch bevalt mij Prima. Ik hoef niet meer anders. Zit naar mijn idee zeker beter in de hand dat z'n voorganger. Bouw is verder prachtig en een luxe. Mooi van glas (krasvrij glas) en aluminium randen. Als je een design phone wilt, is dit een aanrader.

Software: Ik vind dat er te veel Sony apps op staan en onnodige apps zoals Sony Lounge of Privelege. Beide apps laten contect zien dat je ook ziet in Play Store. Verder heeft de Sony interface wel een mooi interface. Zo is de FILM app netje opgebouwd en zie je willekeurig voorbeelden van de films aan de bovenkant van de app zonder dat je ze nog opent. Dit uiteraard zonder geluid.
Maar ook hier kunnen meningen verschillen. Ik zeg: prima in orde, met uitzondering van de extra (onnodige) Sony Apps. Wat ik ook persoonlijk handig vind van de Sony software is als je de multitask manager opent, er kleine icoontjes zijn om snel apps te openen zoals Notities. De onnodig meegeleverde apps zijn WEL te verwijderen. Gelukkig.

Scherm kwaliteit is prachtig. 441 PPI, ruim voldoende voor mooi beeld en leesbaarheid. Valt verder weinig over te zeggen.
Geluid: Tegenvaller. Nu ik HTC One ook heb mee gemaakt met frontspeakers. Valt dit zeker tegen. Mocht wel wat beter. Oordopjes: wel prima in orde.

Camera: Ga ik heel kort houden. Binnen veel minder als fotos buiten. Het lijkt alsof de Z1 moeite heeft met licht opvang binnen.

Geheugen: Jammer genoeg maar 16GB, maar wel uitbreidbaar. Dus toch een positief punt.

Snelheid: Snel... Super snel. Reageert heel soepel. Hapert niet. Alles gaat gewoon heeeel snel.

Browsen: Heel soepel. Ook hier heeft de Z1 geen moeite mee!

Frontcamera: Goed. Maakt mooie fotos.

Wat ik wel jammer vind zijn de klepjes die op ieder aansluiting zit. Uiteraard is dit nodig voor zijn waterproof, maar is wel lastig als je telkens je kabel wil aansluiten. Ook las ik zelf reviews over de bel kwaliteit. Hier is echter niets mis mee. Ik hoor iedereen luid en duidelijk en zij mij ook. Wellicht heb ik een nieuwere bouw?

Mee geleverde oordopjes zijn overigens prima in orde. Geeft goed geluid en zit goed in de oren.

Dit was mijn eerste review. Mochten jullie feedback hebben, ontvang ik die graag. Vragen over dit toestel uiteraard ook.

Zelf ben ik ook naar mening dat reviews vaak persoonlijk zijn. Wat mijn pluspunten hierboven opgenoemd zijn, kan voor een ander minder zijn.

Dank jullie wel!

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Nette en duidelijke review.

Ik mis alleen de informatie over hoelang je deze telefoon ondertussen gebruikt hebt.

En dan heb ik 1 vraag. De oordopjes die bij de Xperia worden geleverd, heeft deze ook de media knoppen in het snoer zitten om volume te regelen, pauze/ play en next en previous??

Mvg
Dank je wel! Ik gebruik de telefoon nu ongeveer 5 dagen.
Headset heeft alleen een play knop. Al heb je je music app uit. Je drukt op play, begint de laatste app voor muziek dat je hebt gebruikt, muziek weer te spelen. Dubbel klik skipt. Helaas geen volume regeling en terug skip. Lang ingedrukt houden komt Google speech.