Specificaties 1-bay NAS met 500GB opslag - Bekijk alle specificaties

WD My Book World Edition 500GB Review

Jilke 29 september 2008, laatste update op 15 december 2008, 3.580 views

WD My Book World Edition 500GB

Pluspunten

• Prestaties

Minpunten

• Geluidsproductie
  • ondersteuning
  • stabiliteit

Features Score: 3
inleiding:

Eind vorig jaar heb ik besloten een externe harddisk aan te schaffen. Het moest een harddisk worden met minstens 160GB aan opslagcapaciteit, genoeg voor een aantal forse backups en gedeelde data. Mijn bedoeling was om een extern schijfstation te kopen die d.m.v. een USB-kabel op iedere PC kan worden aangesloten, waardoor ik lekker snel data kon aftappen van anderen. Ik ben later van dit idee afgestapt omdat de voornaamste personen waarmee ik data wilde uitwisselen zelf ook al een externe harddisk hadden, daarbij kwam ik tot de conclusie dat een NAS-schijf wellicht een veel betere oplossing zou bieden. Een externe harddisk die fungeert als een vaste netwerkschijf zou namelijk ideaal zijn in onze situatie, waarbij een grote vraag naar muziek, films en games heerst. Op deze manier zouden data direct worden gedownload naar de netwerkschijf, die toegankelijk zou zijn voor alle pc's binnen het netwerk. Ik heb gekozen voor de Western Digital My Book World Edition 500GB omdat ik goede ervaring had met het merk, daarbij was schijf met 160 euro erg goedkoop voor die tijd. Tevens las ik nog positieve reviews in magazines zoals hardware.info.

Eerste indruk:

In de paars gekleurde doos bevinden zich een aantal items, waaronder:

* Western Digital MyBook World Edition 500GB, verpakt in bubbelplastic
* Garantiepapieren, Nederlandstalige manual, algemene voorwaarden
* CD'tje met benodigde software
* Kabels

Eenmaal uitgepakt en op zijn plaats gezet kreeg ik een positieve indruk, de witte pianoglans i.c.m. de blauwe neonknop lieten de WD MyBook sterk opvallen. Een gladde afwerking en stevige rubberen randen zorgden ervoor dat het product erg degelijk aanvoelde. De meegeleverde netwerkkabel is lang genoeg, evenals de voedingskabel. Al met al is het witte kastje niet de minste verschijning in de woon/hobby/slaap-kamer.

Features:

Het idee van de WD MyBook World is dat de schijf exclusief toegankelijk is via het bekabelde netwerk, dat wil zeggen, geen mogelijkheid tot Wireless LAN of aansluiting met een USB-kabel. Nee, dat lees je goed, dit product is met geen mogelijkheid bereikbaar via een USB-kabel. Dit leverde bij mij als snel problemen op. Het is namelijk zo dat de externe schijf pas volledig toegankelijk is als het aangesloten is op een bekabeld netwerk, de MioNet software is geïnstalleerd, zich bevindt in de werkgroep van het desbetreffende netwerk en als de instellingen van de shared-folders zijn geconfigureerd.

Met andere woorden, effe met je 'myBoekie' langskomen naar je kameraden om vervolgens binnen 5 minuten een overweldigende zooi aan data te hebben afgetapt is hier geen optie. Deze externe harddisk is bedoeld om te fungeren als vast opslagmedium voor in het netwerk, en dat is voor de één een opluchting, voor mij was het echter een lichte teleurstelling. Er is overigens maar 1 netwerkaansluiting (poort) aanwezig, in tegenstelling tot andere uitgebreidere NAS-schijven die vaak een switch-functie meedragen. De WD MyBook World Edition beschikt over een harddisk met een capaciteit van 500GB, en een rotatiesnelheid van 7200 TPM. Voor netwerkopslag is dit in de meeste gevallen ruim voldoende. Als uitbreiding beschikt de MyBook World nog over een extra aansluitingsoptie voor een USB-medium, zoals een USB-stick of MP3-speler.

Prestaties:

De WD MyBook World start snel op, met 1 simpele druk op de leuke blauwe knop lanceert het zichzelf en is het zonder probleem ready-to-use binnen het netwerk (indien MioNet is geïnstalleerd). De schijf zelf is met een hoge datadichtheid (500GB verdeeld over 3 platters) en 7200 TPM snel genoeg, evenals de 1000Mbit netwerkaansluiting. Aangezien ik geen scala aan gegevens heb over exacte laadtijden, kopiëersnelheden en dergelijke ga ik hier kort op in.

Geluidsproductie:

De MyBook World produceert een lage brom, een zoemtoon die na enige tijd irritatie kan veroorzaken. De oorzaak hiervan zijn de openingen aan drie zijden zodat warmte kan worden afgevoerd aan de buitenlucht. Western Digital heeft bij de ontwikkeling warmte (en daarmee stabiliteit) gekozen vóór geluidsproductie. Een logische keuze, alhoewel het efficiënter had gekund. In een ruime woonkamer is de schijf overal hoorbaar en als het geval in een slaapkamer wordt geplaatst zul je er na verloop van tijd gauw last van krijgen (Voor mensen die slecht slapen betekent dit dus géén slaap).

Stabiliteit & Betrouwbaarheid:

De meegeleverde software, mionet, (lees: ondersteuning) is erg instabiel en onhandig. Het programma reageert erg laat op veranderingen binnen de schijf, ook is de schijf niet altijd goed te bereiken. De ene keer wordt de schijf via 'deze computer' wel herkend als netwerkstation, de andere keer niet en zul je het moeten doen met 192.168.1.xxx, of zoeken via netwerklocaties. Dit levert in alle gevallen vertraging op. Soms is de netwerkschijf totaal onvindbaar, werkt MioNet weer eens niet naar behoren of zijn niet alle mappen (je moet ze zowel in MioNet laten delen als in de netwerkschijf zelf) zichtbaar vanaf externe computers. De schijf wordt na een aantal uren draaien zeker warm, en dat is duidelijk te voelen aan de plastic behuizing.

Ondersteuning:

De eerder genoemde MioNet software, die overigens niet van Western Digital zelf afkomstig is, is sterk verouderd en vaak instabiel. De interface bestaat uit een inlogmogelijkheid, een lijst met devices op het netwerk en lokaal (incl. status), en de gebruikers binnen het netwerk. Om de netwerkschijf optimaal te kunnen gebruiken en bereiken is Mionet altijd nodig, het vormt een soort bottleneck binnen de hele cyclus van online-dataverkeer. Je moet dus eerst registreren bij MioNet, je moet gebruikers toevoegen inclusief computernamen, daarbij moet je maar hopen dat het allemaal soepeltjes verloopt.

Hier komt nog eens bij dat MioNet potverdorie alleen compatible is met Windows 98/2000, ME, XP of Vista 32-Bit. De honderden duizenden Windows Vista 64-Bit gebruikers mogen er dus naar fluiten. Nou ben ik zelf een Vista 64-bit bezitter en zou mijn MyBook World ook willen beheren vanaf mijn eigen PC, maandenlang heb ik dus gewacht op opdates vanaf de site van MioNet (ook elders vandaan) maar er kwam niets. Tot op de dag van vandaag (29/9/08 21:20 +) is nog geen ondersteuning voor de meest voorkomende Vista gebruikers. Dit betekent dus dat al die personen hun MyBook World niet kunnen zien als netwerkschijf, en het ook niet volledig kunnen beheren met een programma. Het heeft me veel moeite gekost om te zoeken naar oplossingen, en die kwamen (komen?) ook niet.

Prijs:

De MyBook World kost op het ogenblik nog net boven de honderd euro, voor 500GB is dat niet veel, echter is het wel veel als de lakse ondersteuning van de producenten wordt meegerekend, afgezien van de enorme frustratie die het oplevert wanneer je jouw netwerkschijf maar niet kunt bereiken. In feite wordt het apparaat verkracht door de slechte software.

Conclusie:

De WD MyBook World Edition 500GB is een product dat een hoog contrast kent als het gaat om kwaliteit van enerzijds de hardware, en anderzijds de software. Laatstgenoemde is werkelijk om je voor te schamen als fabrikant. Erg jammer, het product biedt namelijk erg veel potentie voor de gemiddelde netwerkgebruiker die veel opslagcapaciteit wil delen met andere computers. Voornaamste pluspunten zijn de rendabele prijs en de prestaties terwijl de minpunten vooral zijn te bekennen bij de ondersteuning, geluidsproductie en stabiliteit. Dit product is zijn geld op het ogenblik (totdat betere software & ondersteuning een feit is) niet waard.

• Windows Vista x64 Ultimate
  • Crossfire ATI Radeon HD4850
  • E8400 C2D Intel CPU
  • OCZ memory
  • Linksys WAG200G Router
  • Netwerkomgeving met 1 router + 2 switches
  • Windows XP

Heb jij ook een WD My Book World Edition 500GB?

Ik zal een update maken met beter plaatjes..
shit, wat een teleurstelling zeg.
Het is dat ie geen belachelijke hoge prijs had, maar slechte software meeleveren vind ik zelf toch erg irritant.
*kijkt naar mx revolution muis >.>*
Als je een beetje handig bent, dan kan je hem via SSH gaan configueren. op GOT staat hierover al een topic. Even een SSH hackje uitvoeren en dan kan je zelf alles configueren. Gaat een stuk gemakkelijker dan die vage MIOnet software.
Daar wil ik geen tijd en energie meer in steken. Ik wil mijn WD MyBook World kunnen beheren met de officiele software, zonder dat de garantie ook nog eens wordt vernaggeld.
En, heb je al een klacht ingediend over de software bij WD? Misschien maken ze dan een update :)
Ik heb het ding verkocht aan iemand die er wél raad mee wist :+

ik wens hem veel plezier

[offtopic]

Product is overigens wel gewoon in werkende staat aangekomen.
[/offtopic]