Sony Xperia Z1 Zwart Review

eppo16 10 oktober 2013, 1.120 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• Snel
  • Lange levensduur batterij
  • Veel opslagruimte (uitbreidbaar met SD)
  • App store is erg groot en uitgebreid
  • Grootte, 5 inch lijkt groot maar vind het super

Minpunten

• Geen

~[stukje geschiedenis]
Dit zou mijn 10e telefoon worden waarbij dit via abonnement wordt afgesloten. Een Windows phone ziet er misschien op afstand leuk uit maar ben niet tevreden daarover dus na mijn idee viel dat sowieso al af. Vanwege slechte ervaringen met HTC viel ook dat merk al snel af. Hierdoor bleven Samsung en Sony over en in mijn achterhoofd een Iphone.

3 jaar lang een Iphone gehad maar het wordt eens tijd voor iets totaal anders. De huidige Iphone (4) was na mijn idee echt op en de software (zowel 6.1.4 als 7.0 ) was in mijn oogpunt te langzaam geworden.

~[Telefoon keuze]
Zoals gezegt ging het tussen een Samsung en een Sony. Even gekeken op tweakers naar een Samsung Galaxy S4 en een Sony Xperia Z1. De Samsung was eerder en veel meer informatie al over beschikbaar t.o.v de Xperia Z1 maar toen kwam mijn redder in nood; de Z1 werd gereviewed door Tweakers. Ik heb zowel reviews van de S4 als de Z1 gezien en uitgebreid nagekeken. De S4 is zo ''standaard'' hoewel dit een top toestel is. Het grote verschil tussen deze 2 vond ik toch wel de processor, camera en de batterij.

~[contract verlenging]
Ik kreeg een aanbieding van mijn huidige contract maar na een middagje surfen op internet bleek dat gewoon een simpele aanbieding te zijn die ''standaard'' voor iedereen ongeacht nieuw of bestaande klant klaar stond. Met 1 druk op de knop zou het abonnement verlengd worden.

Ik heb contact gehad met de klantenservice en de situatie uitgelegd. Een beetje ''brutaal'' geweest om te zeggen dat ik niet akkoord ging met een standaard aanbieding die overal op internet staan.

Uiteindelijk is het een Vodafone Red Essential D met 400 belminuten, onbeperkt smsen en 2gb data (4g) voor 38,00 gedurende 2 jaar met eenmalig 75,00 bijbetaling voor het toestel.

~[Snelheid]
De snelheid van het toestel is ongekend. De software reageert erg goed op de Android 4.2 software. Apps downloaden, installeren en configureren gaan erg snel. Ook wisselen tussen de apps gaat erg snel ongeacht welke apps je open hebt staan.

~[Bereik]
Waar ik met mijn Iphone 4 op sommige plekken totaal geen bereik had is dat nu wel het geval met mijn z1. Het bereik is erg goed en dankzij de handige info kun je ook zien hoe sterk het signaal is. Weliswaar kon dit ook via een app maar toch handig dat dit in de software al zit.

~[Camera]
Ik heb geen fotograaf maar vind het wel leuk om af en toe een goede en scherpe foto te maken ongeacht de lichtinval, grootte enzovoort. Dit is redelijk goed te doen en de telefoon maakt snel foto's. Dankzij de vele instellingsmogelijkheden (foto effect, veegpanorama, AR effect en Info Eye) worden foto's maken echt leuk!

~[Software]
PC Companion is handige software die je eenvoudig vanaf de Sony site kunt downloaden. Deze software maakt het makkelijk om contacten van bijvoorbeeld een Blackberry, HTC, Iphone en Samsung eenvoudig over te zetten. In een mum van tijd waren mijn 350 contacten overgezet.

Met de software kun je veel meer dan alleen contacten overzetten. Zo is het mogelijk om back-ups te maken en mocht dat nodig zijn terug te zetten. Agendabeheren en Media Go zitten ook bij het pakket inbegrepen.

~[Opslag]
Standaard is de Z1 voorzien van 16 gb opslag waarbij je ongeveer 11/12 gb vrije ruimte hebt. Eventueel, mocht dit te krap zijn kan het geheugen worden uitgebreid met een Micro SD kaart. Dit kan een handige feature zijn omdat 12 gb veel lijkt maar je ook zo vol kunt hebben.

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Ik vind 38,00 voor een abonnement weinig met 2gb data, 4g, en 400 belminuten en zo'n high end toestel. Dit abonnement was toen de goedkoopste namelijk.
Mag ik vragen waar je je abonnement verlengd hebt: mij bieden ze een gratis Z1 tegen 48 euri per maand (RED Essential met maar 1GB en 400 belminuten).
Ik ben zo brutaal geweest om te zeggen dat ik dan waarschijnlijk overstap naar T-mobile, omdat die 8 goedkoper per maand is, maar deze verkoper ging daar helaas net op in.
Ik wacht daarom nog maar ff tot er een beter bod komt.