Philips 109E50 19" Review

IceEyz 14 mei 2005, laatste update op 17 november 2015, 2.096 views

Philips 109E50 19"

Pluspunten

• Goedkope 19" monitor
  • Hoge resoluties mogelijk (1920x1440)
  • Behoorlijk natuurgetrouwe kleurweergave
  • Laag energieverbruik
  • Weinig warmte-afgifte
  • Stevige kast
  • Intu´tief OSD

Minpunten

• Slechts 70Hz op 1600x1200
  • Fabrieksinstellingen hebben veel correctie nodig
  • Helderheid op 0% blijft te helder
  • Niet volledig plat scherm

Nadat mijn Iiyama budget 19" monitor definitief ophield met acceptabel beeld te vertonen, werd het tijd voor een nieuwe 19" monitor. Budget speelde bij mij even een grote rol en daarom zocht ik een goede, maar goedkope monitor. De eisen: 19", minimaal 1600x1200x85Hz, degelijke kwaliteit, niet te duur en snel leverbaar.

De monitor

Deze monitor is niet in staat in al mijn eisen te voorzien, maar dat is niet erg, gezien het krappe budget. De monitor is in staat resoluties tot 1920x1440 weer te geven op 60Hz, 1600x1200 bij 70Hz en 1280x960 op 85Hz. De andere waarden kun je terug vinden bij de specificaties van de monitor. Het beeldscherm is aan te sluiten via een gewone VGA, D-Sub aansluiting en heeft verder een aansluiting op het lichtnet nodig. Er zijn geen extra aansluitingen of mogelijkheden als LightFrame aanwezig.

Hoewel ik geen objectieve meetapparatuur heb, kan ik wel zeggen dat de monitor een mooi strak beeld geeft dat behoorlijk kleurecht is. Het is zeker niet dezelfde kwaliteit als een model uit een duurdere prijsklasse, maar voor dit geld is dit zeer redelijk te noemen. Slechts de helderheid is wat aan de hoge kant en deze heb ik vanuit het OS met 2% verder moeten verlagen om zwart zwart te houden.

Op 85Hz is het beeld rustig en knippervrij. Op 70Hz is het beeld echter niet volledig rustig en kan ik vooral witte delen zien knipperen. Dit is een goede reden om meer geld neer te leggen voor een monitor die wél 85Hz op hogere resoluties ondersteunt. Voor deze prijs is het echter niet verkeerd.

Een opmerkelijk pluspunt is de warmteproductie en het energieverbuik. Het normale verbuik is door Philips opgegeven als 65W wat niet veel is voor een 19" monitor. Het verbruik van vergelijkbare monitoren van andere fabrikanten houdt bij 100W nog niet op. Door het lage verbruik is ook de warmteproductie beperkt gebleven.

Uiterlijk

Het beoordelen van het uiterlijk is altijd subjectief, maar over het algemeen zullen de meeste mensen dit niet een oerlelijke monitor vinden. Het is echter ook niet moeders mooiste, daarvoor dient men bij de plattere schermen te zijn.

Opvallend aan het uiterlijk is de geringe grootte. De monitor meet 44cm in alle richtingen, waar mijn vorige 19" zeker 5cm dieper was. De voet van de monitor is stevig en groot genoeg om het beeld netjes omhoog te houden en deze te laten draaien (90 graden horizontaal en 30 verticaal). De Powerknop geeft een diffuus lichtgroen licht dat niet storend is tijdens het werken met de computer. De knoppen voelen behoorlijk stevig aan, maar moeten soms wat hard ingedrukt worden om een opdracht gedaan te krijgen.

Het On Screen Display

Het OSD van de monitor werkt makkelijk en de meest gebruikelijke instellingen zijn zonder moeite te veranderen. Bij kleurinstellingen kan men kiezen tussen enkele vooringestelde modi en handmatig corrigeren. De monitor viel in het begin redelijk blauw uit, maar na enige correctie is dat verdwenen. Het enige probleem met het instellen was dat dit proces erg tijdrovend was aangezien het scherm standaard een volledig verkeerd beeld gaf wat erg bijgesteld moest worden. Als het beeld eenmaal goed is, is het een lekker strak en scherp beeld, met goed contrast en een eigenlijk té helder beeld.

Deze Philips monitor bevalt me goed en heeft nog geen rare verschijnselen vertoond. Het is een degelijke monitor die behoorlijk beeld kan weergeven op hoge resoluties. Het grootste nadeel is de lage verversingssnelheid op die hoge resoluties. Als je géén probleem hebt met een klein aantal Hz, dan is de monitor een aanrader. Heb je het geld er voor over, dan is een monitor die wél hoge resoluties koppelt met knippervrij beeld aan te raden. Al met al levert deze monitor behoorlijk wat beeld per euro. :)

Heb jij ook een Philips 109E50 19"?