Club 3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2 Review

rolframaker 10 oktober 2013, laatste update op 17 november 2015, 3.778 views

Club 3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2

Pluspunten

• Stil
  • Koel
  • Prestaties

Minpunten

• Coilwhine
  • Bouwkwaliteit

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Waarom een upgrade?

Ik zat al een tijd te wachten op de nieuwe kaarten van AMD wat nu de R9 2xx serie blijkt te zijn. Ik wou hiervan in eerste instantie de nieuwe 290x kopen, maar aangezien deze vrij prijzig kon worden ben ik gaan kijken naar de 280x. Helaas blijken de prestaties bijna hetzelfde te zijn als die van de 7970. Echter omdat de 280x goedkoop de markt op wordt gezet zijn de 7970's aanzienlijk in prijs verlaagt in sommige winkels. Daarom heb ik deze videokaart weten te bemachtigen voor 250 euro(310 euro voor prijs verlaging).

Ik draaide hiervoor twee 5870's in crossfire wat voor goede prestaties leverde alleen ik stoorde me vaak aan de slechte werking van crossfire en de slechte ondersteuning in de games.

Inhoud doos

In de doos zelf zitten de videokaart en een crossfire bridge.
Daarnaast nog wat standaard boekjes en een driver cd.

Benchmarks:

Ik heb mijn 5870 CF opstelling gebenchmarkt om te vergelijken met mijn nieuwe 7970 opstelling.

Ik heb hiervoor de Unigine Valey benchmark gebruikt op Extreme HD (1920x1080)

5870CF

Min FPS: 16,0
Max FPS: 68,0
Verbruik systeem: 380 Watt
Verbruik systeem idle: 170 Watt

Mijn 5870CF opstelling werd erg warm. Mijn referentie kaart werd 90 graden. Dit komt waarschijnlijk doordat de koeler grotendeels vol zit met stof. =P Ook maakte de referentie koeler veel lawaai.

De 7970 koeler was amper hoorbaar, maar er kon wel een snel tikkend geluid gehoord worden als de kaart werd gestrest. De kaart heeft ook last van Coilwhine bij hoge FPS waardes.

De 7970 presteerde dus rond de 14% beter dan mijn oude 5870 kaarten. Voor een upgrade stelde het dus niet veel voor, maar in veel games is het verschil tussen crossfire en een single kaart goed te merken.

Overklokken

Aangezien de kaart lekker koel blijft biedt dit natuurlijk veel mogelijkheden voor overklokken. Hier ben ik echter nog niet aan toe gekomen.

Free Games

Bij de videokaart krijg je van AMD een code om 3 gratis games naar keuze te downloaden.
Ik heb hierbij Saints Row 4, Bioshock infinite en Farcry 3* gehaald.

Saints Row 4 is momenteel online rond de 30 euro te koop. Bioshock rond de 20. De rest van de games zitten rond de 10-15 euro.

De beschikbare games zijn:

Sniper Elite
Farcry 3
Dirt 3
Dirt Showdown

*Waarschuwing: Farcry 3 werkt met Uplay. Het tergende Steam alternatief van Ubisoft. Hiervoor moet je eerst Farcry 3 in de online shop kopen en vervolgens een code als kortingsbon gebruiken. Je kan de code dus niet direct in Uplay invullen. Het duurde even voordat ik die cryptische onzin door had.

Update

De videokaart is na enkele weken gebruik plotseling overleden. Hij geeft in geen geval meer signaal en de fan draait altijd op maximaal vermogen. Bouwkwaliteit laat dus zeker aan de wensen over. De printplaat van de videokaart lijkt ook te lijden onder het gewicht van de koeler. Het is zeker geen solide constructie.

Na ruim 3 weken wachten op de (trage) service van Alternate eindelijk een nieuwe kaart gekregen. (Club3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2)
De kaart presteert hetzelfde, maar hopelijk gaat deze wel langer mee dan een maand.

• 5870 custom xfx cooler
  • 5870 reference
  • 6gb ddr3
  • crucial m4 64gb
  • i7 920 stock 2.6 ghz
  • msi x58 pro moederbord

Heb jij ook een Club 3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2?

Kun je wat vertellen over de koeler? Ik ben wel benieuwd of deze een beetje stil is.
Ik kan de koeler niet horen boven het geluid van mijn case fans. Zelfs niet tijdens het gamen.
In CCC kan ik de fanspeed opschroeven tot 50% totdat ik hem begin te horen.
En op hoeveel procent draait de fan dan als je een tijdje ingame hebt gezeten?
Max 50% dus hij is nogsteeds stiller dan mijn casefans zelfs als ik aan het gamen ben.
De videokaart maakt wel een soort van snel tikkend geluid als hij gestrest wordt wat wel goed hoorbaar is.
Laat de kaart even lekker inbranden (lees dagjes gamen of wat synthetische load als Furmark/OCCT) en vemoedelijk verdwijnt je coil-whine
Bedankt voor de tip. Als de coilwhine weg gaat zal ik een update doen in de review.
Ik heb de club3d ook in mijn bezit en deze heeft ook last van coil whine.
Als ik de fans op 100% zet, hoor ik de coil whine nog steeds.
En dit gebeurt al bij het menu van far cry 3. Dus geen bewegend beeld, alleen het menu.

Dit lijkt me wel erg luid, of kan ik dit mis hebben?

[Reactie gewijzigd door WestChello op 14 oktober 2013 20:21]

ff erbij zetten wat precies de instellingen waren bij de valley benchmark, makkelijkste is even een screenshotje van de settings. Nu zegt het nameljik weinig behalve het vergelijk met 5870.
-Aangepast

Ik heb ze op de extreme HD preset gedraaid met een 1080p resolutie.
Misschien ook wat games benchmarken? Zoals Battlefield 4 beta die je nu gratis kan downloaden, daar schijnen vooral wat problemen te zijn met Crossfire dus misschien haal je daar nu veel voordeel uit.
Ik ga mijn 5870 kaarten niet terug zetten in mijn systeem. Dus ik kan de prestaties in BF4 niet testen.
Wat ik wel kan zeggen is dat in CS;GO en Borderlands 2 de prestatiewinst van de 7970 rond de 30% kwam te liggen tegenover mijn 5870CF (i.p.v. de verwachte 14%).
Ik heb de Club3D 7970 13Series besteld, ben benieuwd hoop dat deze geen last heeft van coilwhine
Laat het maar weten wanneer je hem binnen hebt! Zit namelijk ook op een nieuwe videokaart te azen, om mijn oude 5770 HAWK te vervangen ;)
Ik heb ook een Club3D 7970 royalace; bij mij heeft ie alleen last van coilwhine als ie gestressd word, dus bij de eerste seconde van een game. Verder lijkt het of het minder en minder word van tijd tot tijd.
Ik heb hem nu op 1200mHz staan en het geheugen op 1600mHz (kleine overklok); in Battlefielf 4 beta krijg ik Max.: 135Fps en Min.: 60 (als de toren inzakt) gemiddeld tussen 85fps en 95fps.
Als ik dezelfde kaart clock naar 1200mHz en 1600mHz krijg ik in furmark geen stabielle clock hoor, ik krijg er dan zwarte strepen in.
Wat raad jij dan aan?
Of heb je een beter stabiele overclock gevonden?

[Reactie gewijzigd door JeffreyGorissen op 15 oktober 2013 20:18]

ik heb 1175mhz bij 1575 mhz. Maar als jij geen problemen hebt bij die clock kan je dat houden toch?:p
Ik ben van plan (na jaren) een nieuw high-end systeem te gaan bouwen. Ik ben dus ook niet erg op de hoogte van prijzen en de specificaties van de huidige hardware. Het duurt nog wel een aantal weken voordat ik alles bij elkaar gezocht heb en misschien nog wel 2 3 maand voordat ik een werkend systeem heb draaien. Doe ik volgens jullie prijstechnisch een goede aankoop als ik nu alvast een Club3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2 aanschaf na de huidige en vermoedelijk laatste prijsdaling ivm de introductie van de nieuwe kaarten?
Ook heb ik gezien dat er iets bestaat als een AMD Gold Reward wat geldig zou zijn voor deze kaart.
"Choose the games you want most from a large selection of AMD Gaming Evolved titles. Redeem your code now for the games you see, or hold on to your AMD Radeon™ Reward coupon for upcoming games. "
Weet iemand wellicht welke upcoming games in aanmerking gaan komen? Want van de huidige selectie op http://www.amd4u.com/radeonrewards/ loop ik niet erg warm omdat ik veel games al in bezit heb.
Bedankt voor de reacties.

[Reactie gewijzigd door melk0r op 12 oktober 2013 12:20]

Er zijn geruchten geweest dat Battlefield 4 en Watch Dogs later aan de Never Settle bundel toegevoegd worden. Als ik jou was, zou ik de codes nog even bewaren :)
Zoals hier boven al werd gevraagd. Hoe zit het met benchmarks van games? Ik ben benieuwd of deze een hogere frame rate zal halen dan de MSI GTX760 Twin Frozr. (Dan ben ik vooral benieuwd naar BF3 als je die hebt)
De 7970ghz is sneller dan een GTX760
Wat is het verschil tussen de Club3D 7970 13Series en de Club3D Radeon HD 7970 royalAce Tahiti XT2?
De kaarten zelf zijn het zelfde, zelfde koeling en zelfde snelheden.. alleen is er verschil in de verpakking bij de 13series zit alleen een boekje en een cd, bij de royalace zit nog een bridge bij.
Bedankt voor de review!

Twijfelde zelf ook om deze te kopen aangezien de prijs nu lager is dan een Asus top R9 280x. Kwa prestatie doen ze namelijk niet onder voor elkaar. Helaas heeft de coilwhine en geluid productie bij max gebruik mij weerhouden om dit te doen. Ik hoop dat de Asus wat in prijs gaat zaken wanneer ze beter verkrijgbaar zijn.

Super kaart voor zijn prijs op dit moment! Veel plezier ermee
Die spellen zijn veel goedkoper hoor dan de prijzen dat je daar zegt :p
amazon/steam sales (PC Budget Gaming topic)

FC3 heb ik op release dag zelf al voor 23~ euro gekocht :+ (online key store)
Tomb Raider -> 2 euro door de andere spellen te verkopen in de bundel
Hitman, Sleeping Dogs, Deus Ex al op amazon gekocht voor $15 in een bundel
bioshock infinite kan je ook al kopen voor 12 euro (go2arena.com)

Saints Row 4 is inderdaad nog relatief "duur" aan 26 euro :)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 14 oktober 2013 10:24]