D-Link DIR-868L Review

Drammer 9 oktober 2013, laatste update op 12 oktober 2013, 1.721 views

D-Link DIR-868L

Pluspunten

• 802.11ac presteert beter dan 802.11n
  • Design 'huiskamer' vriendelijk
  • Instellingsmogelijkheden
  • DD-wrt mogelijkheid
  • Goed geprijsd

Minpunten

• USB 3.0 802.11ac benodigd
  • Geen mogelijkheid te fungeren als accespoint/bridge

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 4
De D-Link DIR-868L is het huidige topmodel van het merk en biedt een breed scala aan mogelijkheden waarvan de meest in het oog springend, de 1300 Mbps theoretische draadloze snelheid, is. Het geheel wordt geleverd in een vierkante doos waarbij behalve de router nog aanwezig is:
  • Cat5E UTP kabel
  • Garantiebewijs
  • D-Link Wi-Fi Configuration Card.
  • Quick Installation Guide.
  • CD met handleiding en installatietools
Wireless AC is relatief nieuw en net als bij de introductie van wireless-G en wireless-N had ik zo mijn bedenkingen over de werkelijk te behalen snelheid. Mijn gigabit netwerk (bedraad) zou overbodig worden indien slechts 70~75% van die stelling waar zou zijn (1300 Mbps). De werkelijke snelheid pakt echter anders uit zoals snel zal blijken uit deze user-review (screenshots volgen).

Qua prijs doet deze D-Link het aardig. Vergelijkbare routers wisselen, gemiddeld gezien, voor een hogere prijs van eigenaar.

802.11AC
Toen ik te horen kreeg van Tweakers.net dat ik deze router mocht testen ging ik al vrij vlot over tot de controle van compatibiliteit met mijn huidige systemen. Variėrend van office-pc, mediacenter, game-pc en PS3, alles was, en is nog steeds, bekabeld. Ik ervaar de snelheid en stabiliteit van een bedraad netwerk als velen malen prettiger dan draadloos. Enkel mijn iPhone, iPad en Sony laptop computer beschikken over een WLAN verbinding met een alleraardigste Linksys E2000 router (vierde 11 oktober zijn 3e verjaardag). Deze router deed prima zijn werk en werd min of meer gedwongen plaats te maken voor deze moderne router.

De voorgaande routers die ik gehad heb hadden verschillende LED-lampjes die voortdurend knipperen en mogelijkerwijs de functie hebben jou als gebruiker van een bepaalde informatie te voorzien. Mijn ervaring is dat men nooit naar deze lampjes kijkt en dat het voor merendeel van de gebruikers meer een nadeel dan een voordeel is. D-Link daarentegen heeft de cilindervormige router voorzien van twee indicatie LED's die een vriendelijke hoeveelheid licht geven. Dat wil zeggen, ook in de woonkamer zal deze router niet teveel aandacht trekken.

D-Link heeft met deze router, net als vele anderen, de mogelijkheid geopend boven de limiet van USB 2.0 (480 Mbit/s) en de reguliere wireless-N standaard te opereren. Om deze snelheid te behalen moet men beschikken over een adapter die geschikt is voor 802.11AC en een USB 3.0 aansluiting. D-link verkoopt zelf een AC-ready stick die geschikt is voor de 802.11AC standaard echter beschikt ook deze niet over de USB 3.0 snelheden vereist om de, in theorie, hoge bandwidth te behalen.

Installatie
Hoewel de router beschikt over de nodige doorvoer capaciteit (zowel LAN als WLAN) gaat de USB 3.0 aansluiting (aansluiten HD, USB of bijv. printer) niet veel sneller dan 15 MB/s. Een goedkope NAS-oplossing zit er wat mij betreft ook niet in. De investering in een losse NAS kan nog steeds uit gezien de velen male hogere snelheid die dan behaald zou kunnen worden. Bovendien zorgt het inschakelen van de USB 3.0-aansluiting ervoor dat je 2.4 GHz frequentie band een kleiner bereik krijgt. Via het meegeleverde programma “SharePort Plus” kunnen gegevens van een drager (aangesloten op de poort) benaderd worden. Het is de moeite waard te vermelden dat er voor externe benadering van deze mogelijkheid poorten opgezet moeten worden hetgeen voor de gemiddelde thuisgebruiker een probleem zou kunnen opleveren.

D-link levert een recht toe recht aan installatie wizard mee. Hiermee is redelijk vlot en eenvoudig de router up-and-running te krijgen. Hierbij viel op dat de router (voorzien van voor geļnstalleerde firmware) mij voorzag van cyrillische teksten daar waar ik Engels zou verwachten. Nadat ik de firmware had geüpgrade naar de meest recente versie heb ik echter nergens meer een cyrillisch schrift kunnen ontdekken. Je kunt je echter afvragen waarom niemand de router vooraf heeft getest op tekstuele fouten. Hierop voortbordurend is het (nog) niet mogelijk de router in het Nederlands in te stellen. Dit is weliswaar voor mij geen probleem maar voor en enkel Nederlands sprekend persoon wellicht een extra barričre. Hoewel niet getest schijnt het ook zo te zijn dat de mateloos populaire DD-WRT firmware in de toekomst gaat werken op deze router.

Behalve de installatie via de normale browser is het tevens mogelijk het apparaat in te stellen via een mobiele app. Via de app ervaarde ik als onprettig omdat het scherm gewoonweg te klein is voor de vele functie die deze router biedt.

WPS
Daar waar mijn 'oude' Linksys router een grote 'WPS' knop heeft biedt D-Link de mogelijkheid dit vanuit de router zelf (middels je browser) in te stellen of door een zeer klein knopje aan de achterkant. De 150 Mpbs range extender in mijn woning maakte moeiteloos contact met deze router. Ook mijn Marantz SR6007 versterker, die bij menig router nog tot conflicten leidt met gebruik van AirPlay, werd moeiteloos geļnstalleerd.

De router biedt relatief veel instellingsmogelijkheden, dit is voor de meeste Tweakers een prettig (en wellicht zelfs noodzakelijk) idee. Wel is het zo dat het voor de beginnende- of relatief onervaren relatief moeilijk is de vele termen en mogelijkheden van de router te begrijpen. D-link lijkt hier een oplossing voor te hebben middels haar MyDlink portal (account aanmaken en je kunt los) maar dit is zeer beperkt qua mogelijkheden en werkt naar mijn mening lang niet zo prettig als de standaard browser interface. Je kunt MyDlink benaderen vanaf zowel je browser als je mobiele telefoon (zie afbeeldingen).

Snelheid
Vanwege het opmerkelijke feit dat D-link zelf geen 802.11AC adapters levert met een USB 3.0 aansluiting heb ik het apparaat enkel getest met mijn bestaande draadloze apparaten. Tevens ligt er in het gehele huis Cat5e-kabel waardoor draadloze verbindingen eigenlijk alleen bestaan uit laptop, iPhone en iPad.

Bedraad ligt de snelheid (theoretisch) bijna op beloofde 1000 MBit/s. Effectief is het apparaat derhalve prima in staat file over te pompen van LAN-LAN met meer dan 100 MB/s.

Draadloos presteert het apparaat vooral op korte afstanden enorm goed. De beperkende factoren zijn de 802.11n verbindingen. Door de 5Ghz-band kan ik nu ook mijn iPad tot achterin mijn tuin gebruiken daar waar mijn E2000 me dit niet in staat stelde. Al met al ben ik dus zeer tevreden over de snelheid en afstand. Ik zal nog wat testen doen en deze op een later moment toevoegen.

Heb jij ook een D-Link DIR-868L?

Ik heb hem als AP draaien. Gewoon de WAN-poort niet gebruiken en hij fungeert gewoon als switch/accespoint.