Specificaties 4,5" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Desire 601 Zwart Review

TopTon 8 oktober 2013, laatste update op 9 oktober 2013, 2.863 views

HTC Desire 601 Zwart

Pluspunten

• Knoerthard geluid waarvan de kwaliteit lang niet slecht is
  • Goede frontcamera
  • Groot helder scherm
  • Goede skin (Sense 5.0)

Minpunten

• Plaatsing van de micro USBpoort
  • klein beetje het gemis van een multitaskknop
  • ze hadden eventueel wel een cameramodule met hoger aantal megapixels erin kunnen zetten
  • zeer kort meegeleverd datakabeltje

Na ruim 1 jaar met mijn HTC One V rond te hebben gelopen, en geexperimeteerd ermee te hebben als eerste android smartphone, werd het tijd voor een nieuwe. Ook vanwege de barst in het scherm en omdat ik het apparaat heb geroot, werkte het niet lekker meer, de bluetooth deed het ook niet meer, en het toestel startte daarom ook standaard 2 keer op, en dan ook nog spontaan was voor mij de maat toch echt vol. Ik zat altijd in de spanning dat mijn telefoon opnieuw zou opstarten en dan de 2e keer het opstartgeluid zou spelen. Helemaal in de klas was dat nou niet al te gewenst. :'(

Toen heb ik besloten om toch maar wel weer voor een HTC te gaan, vanwege de heerlijke schil Sense, en het grote gebruikersgemak van de telefoons. Ook waren er een paar eisen die ik stelde aan de nieuwe telefoon:
  • Het mag geen low-budget model zijn (alle toestellen leuk en aardig, maar ik wil wel een beetje meer snelheid dan de vorige
  • Er moet ondersteuning voor uitbreidbaar geheugen zijn (aangezien ik een grote muziek collectie heb en wegens DJ-optredens vele verschillende genres wil hebben).
  • Een front camera is een grote + (vanwege, jawel, een vriendin, en dat maakt ff wat makkelijker Snapchats ;)
  • Een groter scherm dan 4 inch (een beetje lui en gemak)
  • Het moet een android telefoon (>4.1) zijn
Uiteindelijk had ik de keuze moeten maken tussen de Desire X, maar daarvan was ik toch bang dat de snelheid en support door HTC zelf snel zou eindigen, dus die viel af.
Verder was er ook nog de Desire 500, het kleinere broertje van deze, en die vond ik er persoonlijk niet erg goed uitzien, een te hoog gehalte van de Desire C, dat toch wel een budgetmodel is, samen met dat die door een Snapdragon 200 werd aangedreven, een quad-core, maar toch bang dat die minder prestaties zou leveren dan deze, samen met het relatief kleine internet geheugen voor apps van 4 GB werd deze het ook niet.
Als een van de laatste toestellen die binnen mijn budget viellen was de HTC One SV, dit was ook een serieuze kanshebber, maar ook het waarschijnlijker iets mindere support vanwege de leeftijd heeft mij toch doen besloten om voor de Desire 601 te gaan. Uiteindelijk heb ik via Bol.com de telefoon gepre-ordert, voor een kleine 350 euro.

Merken
Over de merken kan ik kort zijn, ik ben een HTC fanboy, en daar kan weinig tussen, Samsung vind ik persoonlijk al veel te groot, als bedrijf, en omdat ik vind dat HTC het echt verdient, en voor mij een wat betere versie van android eromheen knutselt, valt Touchwiz af, samsung dus helemaal. LG is ook niet verkeert, maar vind ik persoonlijk haalt het ook toch niet bij HTC, zelfs ondanks de oerdegelijke bouwkwaliteit maar via persoonlijke verhalen de relatief slechte updates waren ook voor mij een rede om niet voor LG te kiezen. Sony was ook nog een optie, maar in de prijsklasse en prestatie die ik in gedachte had (<350) zag ik niet zo 123 een mooi en bij mij passend toestel.

Specificaties
De Desire 601 word aangedreven door een dualcore van Qualcomm, Snapdragon 400, dus de Snapdragon S4 1,40 GHz bestaande uit 2 Krait cores op 28 nm gebakken en het scherm word aangedreven door een Adreno 305 processor voor het 4,5 inch 540 x 960 scherm. Deze word bijgestaan door 1 GB RAM en 8 GB ROM, waarvan er ongeveer 4 GB beschikbaar is voor de gebruiker. De accu is er eentje van 2100 mAh, een redelijk gemiddelde dus. Hierover later meer. De camera is er eentje met een resolutie van 5 MP en word in de telefoon ook aangeschreven als een HTC UltraPixel Camera. De frontcamera is er een van 1,6 MP, groter dan die van de HTC One X met een goede beeldkwaliteit. Dit alles word met geluid verzorgt door de HTC Boomsound Speakers die boven en onder het scherm zitten, die naar eigen mening zeer hard kunnen (voor mensen die veel op de fiets zitten en veel muziek willen delen met anderen, zijn telefoons met Boomsound zeer aan te raden).

Benchmarks
Ik heb op de telefoon de volgende benchmarks uitgevoert:
  • Antutu
  • CF-Bench
  • GFXBench 2.7.0
  • Quadrant Standard
De Antutu benchmark kwam op een totaalscore van 14935, waarmee de Desire 601 net onder de HTC One X zit qua preformance.
Met de CF-Bench zit de telefoon op de 10764, 6549, 8235 aantal punten, waarbij alleen de Javapunten boven die van de HTC One X, maar de native score is dan wel weer lager dan die van de Samsung Galaxy SII.
Bij de GFXBench staan alle resultaten in de 2 plaatjes.
Als laatste test de Quadrant Standart met 6118 punten scoort de telefoon hoger dan de One X met een groot verschil van ongeveer 1400 punten.

Design
Deze telefoon ziet er een beetje uit als een kruising van de HTC One X en de HTC One aan de voorkant. De 2 capacitive knoppen aan de onderkant met het HTC logo ertussenin en de Boomsound Speakers van de HTC One en de achterkant met de centrale cameramodule met het logo en de flitser lijken sprekend op die van de HTC One X, al hoewel deze cameramodule niet uitsteekt buiten de behuizing.
Bovenaan zitten links van de speaker de licht- en afstandssensor, en rechts van de speaker zit de 1,6 MP frontcamera. Aangezien ik van een telefoon afkom met 3 knoppen aan de onderkant en de vergrendelknop aan de rechterbovenkant was het wel even wennen, in het begin mis je de multitask knop, maar na een paar dagen met het mobiel hebben gewerkt merk je het amper meer. Het plaatsen van de notificatie led in de speaker grill vind ik niet de beste oplossing, omdat als je telefoon in een case zit met front kapje er overheen zie je het alsnog niet, bij de HOV (HTC One V) zit het ledje aan de bovenkant, wat ik ook zelf een veel logischere keuze vind. De volume knoppen aan de rechter zijkant vind ik daar ook prima zitten. Alleen de keuze om de micro USBpoort aan de rechter onderkant te maken vind ik alleen een rare keuze, had die dan in het midden gemaakt of aan de zijkant. Dit zal waarschijnlijk en hopelijk een verplichte keuze geweest zijn wegens intern designkeuzes. De gladde achterkant van de telefoon van plastic is verwijderbaar om bij de accu, de micro-SD slot en het SIM slot te komen, hoewel er maar 5 gaten in de achterkant zitten:
(van boven naar onder, van links naar rechts
  • De 3.5 mm jack uitgang voor een koptelefoon
  • De microfoon voor het filmen
  • De cameramodule
  • De flitser
  • De micro USB poort
Bereik
Omdat ik de telefoon slechts enkele dagen heb kan ik nog niet veel zeggen over het bereik, maar over het algemeen is dat prima, alleen in school, die bijna helemaal compleet van beton is valt de verbinding wel eens weg in 1 bepaalt lokaal, voor de rest heb ik overal redelijk goede verbinding.

Accuduur
Over de accuduur hoef ik niet veel te zeggen, als scholier met een hoop niet al te interesante lessen :O zit ik relatief veel op mijn mobiel. Dit doe ik dan wel in de spaarstand op de Wifi, met het scherm op een lage helderheid, met beperkt CPU gebruik en bluetooth staat dan uit. Als ik rond 7 uur op de fiets met 100% vertrek kom ik vaak rond de 30-40% thuis. Denk hierbij wel erom dat ik een hoop op mijn telefoon dan zit tijdens de 2 keer een half uur durende busrit. De accu van 2.100 mAh heeft dus ook een flinke capaciteit, wat zich voor mij persoonlijk niet uit op de laadtijd (die is namelijk veel sneller dan die van mijn HTC One V, een accu met 1.500 mAh). Ik heb wel een 3g abbo, maar die ondersteund geen 4g :+ Ik weet dus niet hoe de accuduur is met 4g.

Software
De Desire 601 draait op Android 4.2.2, met de HTC Sense 5.0 skin daaroverheen gelegt. enkele aanpassingen tov de stock android zijn bijvoorbeeld HTC Blinkfeed, HTC Zoe en de zeer bekende HTC homescreen apps met als een van mijn persoonlijke hoogtepunten de weerklok. Dit weer zie je in een hoop momenten terug, bijvoorbeeld in het applist helemaal bovenaan. Verder is het weer ook terug te vinden in Blinkfeed, ook helemaal bovenin en op het lockscreen rechts van de digitale tijd. De camera app is ook een beetje verbouwt maar niet schokbarent (ik moet wel zeggen dat ik een knop voor het wisselen van camera een beetje mis, je moet eerst een menu in kijken, weliswaar op het 1e niveau, maar dan nog). Er is ook een mailapp aangebracht door HTC, die naar behoren werkt, met alle gebruikelijke instellingen:
  • Ondersteuning voor zeer veel verschillende mailproviders
  • Groot aanbod van instellingen met bijvoorbeeld het aantal mails binnenhalen, de maximale grote, bijlages wel of niet automatich bijvoegen, synchronisatie types instellen en verder.
Verder heeft HTC een lijstje met standaart apps toegevoegd, maar er is toch 1 app die ze weghebben gelaten van Sense 4, en dat is Locations (HTC's eigen Google Maps concurent met offline kaarten en routebeschrijving). De bijgevoegde apps zijn dan ook:
  • Aandelen
    • Google +
    • Hangouts
  • HTC Auto mode
  • HTC Backup
  • HTC Hulpprogramma (voor het overzetten van data van de oude telefoon)
  • Instagram
  • Tuneln Radio
  • Twitter
  • Weer
Camera
De camera bestaat uit een 5 Mp module met een 1,6Mp module aan de voorkant voor videobellen. De kwaliteit van de hoofdcamera is goed, niet speciaal. Als je maximaal inzoemt zie je wel een hoop ruis op het scherm. De frontcamera heeft geen zoomfunctie, maar wel een redelijk goede beeldkwaliteit.

Een uitstekende telefoon die goed en snel is. Voor mensen die niet veel willen gamen op hun mobiel (wat trouwens prima kan (Dead Trigger runt hij zonder problemen)) en meer online willen zijn op bijvoorbeeld Facebook en Whatsapp, en ook nog een beetje het nieuws willen volgen een uitstekende telefoon. Tot nu toe heb ik nog bijna geen lag gemerkt, alleen als ik van Dead Trigger naar een andere app overschakel. Snel, op een hoop punten, ook bijvoorbeeld de camera.

PS
Dit is mijn eerste review, dus hebben jullie vragen of opmerkingen, voel vrij :P
Als jullie verzoeken hebben voor benchmarks, apps of andere dingen, voel nog steeds vrij om het mede te delen.

Heb jij ook een HTC Desire 601 Zwart?

Leuke review. Kun je misschien eens wat foto's van je toestel maken? Ik ben wel benieuwd naar het design in real life zeg maar :)
Bedankt voor de informatie, gps en camera voor mij belangrijk.
En ben zelf ook op zoek naar een nieuwe telefoon, heb je geen last van de lage resolutie scherm, en wordt de Desire 601 lang gesupport?
@Mathijs666

De resolutie is voor mij nou niet zo erg een probleem, ik kom van mijn vorige telefoon van een nog lagere resolutie, en ik heb ook voor een tijdje met een Galaxy S4 mogen spelen met een fullHDscherm, maar ik vind dat het zelf wel meevallen, ook kan ik nou niet zo heel veel verschillen met de HTC One X, en qua support, het is geen budgetmodel, dus ik verwacht dat het minimaal wel 1 a 1.5 jaar word ondersteund, het is namelijk een nieuw toestel, en heeft naar mijn mening genoeg CPU en GPU kracht om nog een paar jaar mee te kunnen. Bind mij er niet op vast, maar dit zijn mijn voorspellingen op dit toestel.