Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart Review

Richard Jansen 8 oktober 2013, laatste update op 9 oktober 2013, 1.134 views

Nokia Lumia 1020 32GB Zwart

Pluspunten

• Geweldige camera
  • Solide bouwkwaliteit
  • Stabiel & eenvoudig OS
  • Beeldscherm

Minpunten

• Meerdere camera apps

INLEIDING
Na het aanmelden als testvrijwilliger voor de Nokia Lumia 1020 ontving ik enkele dagen later het verrassende bericht dat ik 1 van de 10 gelukkige tweakers was die het toestel mag gaan testen. NICE! Dus... We mogen aanwezig zijn op de perspresentatie van Nokia, krijgen tijdens het persevent als een van de eerste in Nederland het toestel overhandigd om te testen om vervolgens na het schrijven van een review het toestel als bedankje cadeau te krijgen. Ik zeg: "HEEL ERG BEDANKT tweakers.net"

Ik zal direct eerlijk bekennen dat ik geen hardcore poweruser ben die het uiterste vraagt van zijn smartphone of tot in de diepste menu's het toestel probeert te tweaken. Wat ik wel ben is een kritische gebruiker op het gebied van functionaliteit en stabiliteit. Ik gebruikt mijn smartphone grotendeels voor Social / Professional Media. Denk hierbij aan LinkedIn, Twitter, Facebook, Google+, etc. Daarnaast voor communicatie (Bellen, Email en Whatsapp) en af en toe een fototje schieten. Daarnaast ben ik vanaf januari 2013 een zeer tevreden gebruiker van de Nokia Lumia 920 welke in deze review regelmatig gebruikt zal worden ter vergelijking.

EERSTE INDRUK
Het toestel (zwarte variant) ziet er zakelijk en strak uit. Voelt degelijk aan en ligt redelijk prettig in de hand. Moest wel even wennen aan de bobbel achterop het toestel voor de camera. Wat direct een zeer positieve indruk op mij maakte, buiten de camera is het beeldscherm. In mijn ogen uitstekend beeldkwaliteit. Diep zwart, heldere kleuren en net zoals de 920 prima af te lezen in direct zonlicht. So far so good!

DESIGN & BOUWKWALITEIT
De Lumia 1020 oogt strak en zakelijk en is voor de fleurigere personen onder naast het sombere zwart ook leverbaar in wit en geel. Functioneel valt er weinig op of aan te merken qua design van de Lumia 1020. De knoppen en aansluitingen zitten mijn inziens op de juiste plekken. Wel heb ik het idee dat er op de bouwkwaliteit is ingeleverd ten opzichte van de Lumia 920. De knoppen van de Lumia 920 voelen robuuster aan en zitten steviger in de behuizing van het toestel. Daarnaast zit er een goed hoorbare rammel in de Lumia 1020. Heeft dit met de bouwkwaliteit te maken? Volgens Nokia niet. De rammel wordt veroorzaakt door het mechanisme van de optische beeldstabilisator van de camera. Iets waarover geen zorgen gemaakt hoeft te worden maar welke wel moet worden benoemd omdat je anders het idee kan krijgen dat je een krakkemikkig toestel in je handen hebt. Dit is absoluut niet het geval.

CAMERA
Allereerst wil ik benadrukken dat ik absoluut geen (professioneel) fotograaf ben en de camera en foto's dus niet kan beoordelen zoals de professionals dan kunnen. Ik ben gewoon een simpele ziel die het leuk vind om af en toe een fotootje te schieten van de omgeving maar vooral van onze hond. En foto’s schieten dat kan de Lumia 1020. In een woord GEWELDIG. Nu vond ik de foto’s van de Lumia 920 al erg goed maar de deze mogen niet in de schaduw staan van de Lumia 1020. Ook moet ik toegeven dat ik met de Lumia 1020 beduidend meer foto’s maak als met de 920. Vooral het fotograferen van onze hond in actie met de Smart-Cam is een geweldige ervaring. Bewegende object vastleggen is een fluitje van een cent voor de Lumia 1020 met de Smart-Cam app. Heerlijk! Daarnaast moet ik gewoon het zoomen en croppen benoemen. De zoom is ongelofelijk voor een telefooncamera. En om heel eerlijk te zijn… Ik gebruik de zoom functie tijdens het fotograferen eigenlijk helemaal niet. Na het schieten van de foto met de Pro-Cam is het bijzonder eenvoudig om zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies in te zoomen en vervolgens de foto te croppen. Ook is het mogelijk in Pro-Cam app de gecropte foto’s weer uit te zoomen. Heel bijzonder! Ik verwacht dat ik niet alle eigenschappen van de camera benoemd hebt maar het mag duidelijk zijn dat ik zeer onder de indruk ben van de camera. Sterker nog, onze Olympus PEN E-PL3 is vanaf het moment dat ik de Lumia 1020 in mijn bezit heb niet meer uit de kast gekomen. Wat mij betreft is dit een bijzonder groot compliment voor Nokia. Job wel done Nokia!

DAGELIJKS GEBRUIK
De Lumia 1020 is ontwikkeld als High-End toestel en beschikt dus over meer dan voldoende processorkracht en geheugen om het toestel zeer soepel te laten functioneren. De hardware en software(Microsoft OS en Nokia Apps) zijn zeer stabiel en doen exact wat ze moeten doen. Wat ik ook erg prettig vind is dat het scherm van de Lumia 1020 en 920 beduidend minder vingerafdrukken achterlaat dan bijvoorbeeld de HTC’s en Samsungs. Qua hardware heb ik maar 1 minpunt en dat is de batterij. Bij redelijk intensief gebruik (Regelmatig updates/email checken, veel fotograferen en muziek luisteren) loopt de batterij vrij snel leeg. Denk hierbij aan 06:30u van de lader afhalen en en voor 17:00u compleet leeg. Qua software ben ik erg te spreken over de integratie van Social Media in het OS. Windows Phone laat alle grote social /professional media providers samensmelten in het OS. Met andere woorden… Je hebt stiekem geen Facebook of LinkedIn app nodig om update te volgen, reacties te geven of simpele berichten te posten. Daarnaast voorziet Nokia de Lumia’s gratis van goed functionerende navigatie software welke ook offline te gebruiken is. Ik ben wel van mening dat Microsoft nog een flinke weg te gaan heeft inzake de ontwikkeling van het OS, bijbehorende standaard apps en appmarket.

CONCLUSIE
Ik was al zeer te spreken over de Lumia 920 en dat is bij de Lumia 1020 geen ander verhaal. De Lumia 1020 is vergelijkbaar met de 920 met als toevoeging een zeer spectaculaire camera. Het prijsverschil echter is zeer groot. Ben je opzoek naar een zeer goede WP8 smartphone met goede camera kies dan de Nokia Lumia 920 of Lumia 925. Ben je echter opzoek naar een van de allerbeste camera-smartphone van dit moment dan is de Nokia 1020 zeker iets voor jou.

Heb jij ook een Nokia Lumia 1020 32GB Zwart?

Als ik jouw verhaal lees vind ik persoonlijk 4 sterren voor de accu erg vriendelijk.
Hoe is de accu t.o.v. 920?
Gelijkwaardig.
Als ik mij niet vergis hebben dezelfde accu (2000 mAh).
Beide toestellen doen in mijn ogen wat ze moeten doen, namelijk bij normaal gebruik een volledige werkdag overleven.
Zoals het hoort dus...
Thnx.
Hmm... kan aan mij liggen maar is dat ene plaatje wat je gepost hebt van de hond representatief voor de kwaliteit van de camera? Ik vind de kwaliteit namelijk nogal eh... 2003.

[Reactie gewijzigd door DeNachtwacht op 20 oktober 2013 21:15]