Sony Xperia Z1 Zwart Review

mafiatounes 8 oktober 2013, laatste update op 18 oktober 2013, 9.120 views

Sony Xperia Z1 Zwart

Pluspunten

• Uitstekende Accuduur.
  • Supersnel!! (Snapdragon 800).
  • Scherm is scherp en heeft mooie accurate kleuren.
  • Notificatie led.
  • Aparte camera knop.
  • Water/Stofdicht.

Minpunten

• Scherm wat flets van zijaanzicht (In mijn geval positief "privacy").
  • Beetje grote randen rondom scherm.

Sony Xperia Z1 Review

Inleiding:

Ik heb na veel wikken en wegen tussen de iPhone 5s, Nokia Lumia 1020, LG G2 en Sony Xperia Z1 uiteindelijk voor de Xperia Z1 gekozen. De 5s viel af deze lijkt teveel op de 5 en die had in mijn geval last van loslatende spikkels verf rondom, voor de Lumia 1020 was de keuze moeilijker deze heeft namelijk wel de beste smartphonecamera enkel mis ik nog wat veelgebruikte apps (BNP Paribas Fortis, Youtube enz.), en is de Soc niet zo recent meer, de G2 dan vind ik een toestel dat zeer gewaagd is aan de Z1 enkel vertrouw ik LG nog niet qua ondersteuning en updates.

De Xperia Z1 werd uiteindelijk mijn keuze deze heeft goede specificaties zoals een 5.0" Full HD scherm, Android 4.2.2. met de mooie Sony UI, de 20.7 megapixel camera en een mooi design, ook de support van Sony aan AOSP is een pluspunt.

Ik heb dit jaar meerdere toestellen gebruikt zoals bv. De Samsung Galaxy S 4, iPhone 5, Galaxy Nexus, Galaxy Note 2, Lumia 920 en de HTC One. Ik zal mijn ervaringen van enkele toestellen dan ook in sommige delen van deze review vergelijken.

Specificaties

- Android 4.2.2 met Sony Timescape UI
- Qualcomm Snapdragon 800 (MSM8974) 4 x 2.2 ghz
- 2GB Ram, 16GB Rom (Uitbreidbaar met micro-sd)
- 5" 1080p Scherm
- Waterproof IPX5 + IPX8 / Dustproof IP5X
- Afmetingen L 144,4 x B 73,9 x D 8,5mm, Gewicht 170 gram
- Notificatieled / Dedicated camerabutton

Design en bouwkwaliteit:

De Z1 is uit een aluminium chassis gebouwd met de voor en achterzijde uit glas, dit geeft een beter kwaliteitsgevoel dan plastic. Er wordt krasbestendig glas gebruikt voor beide voor en achterkant wat krassen moet voorkomen. De bouw van het toestel voelt heel solide en stevig aan, de Z1 ligt prettig in mijn hand met een gewichtje van 170 gram en beetje grotere maten dan bijvoorbeeld een Galaxy S4 of HTC One. Verder ziet de Z1 er mooi en strak uit naar mijn smaak en is samen met de HTC One op design gebied een klasse hoger dan een Galaxy S toestel.

De Z1 heeft nog een voordeel hij is waterdicht, heel leuk als de telefoon overgaat en het regent of als de telefoon in een bad of wc valt, integenstelling tot de Xperia Z is de hoofdtelefoonaansluiting niet afgedekt met een flapje, dit is nog wel het geval voor de micro-sd/sim deze open ik enkel voor het opladen.

Qua bouwkwaliteit heb ik weinig te klagen. Op geen enkele plek zijn kieren of gaten te vinden, naarmate ik het toestel gebruik zal blijken of het glas op de voor/achterkant stevig/krasvrij is dit wordt aan de review toegevoegd.

Scherm:

Het 5.0 inch scherm ziet er heel prachtig en levendig uit, en met een HD resolutie van 1920x1080 pixels wat resulteert in 441 pixels per inch worden Websites, Foto’s, Games en Videos scherp en goed weergegeven! Het scherm lijkt voor mij de perfecte grootte te hebben voor een mobiel niet te groot (Galaxy Note 3) of te klein (iPhone 5(s), maar als je naar dit scherm kijkt is het echt scherp met hele mooie kleuren.

Enige minpunt voor sommige zijn de kijkhoeken dan wordt het scherm een beetje flets, ik heb hier zelf niet echt een probleem mee ik kijk altijd rechtop het toestel en hou niet van onbekende die willen meekijken. Inmiddels is de beeldkwaliteit wat bijgepunt met de laatste software update en is de kwaliteit bijna vergelijkbaar met een HTC One, de kijkhoeken zijn niet verbeterd met de update.

Android 4.2.2 + Timescape UI:

De Xperia Z1 draait momenteel op Android 4.2.2. met een mooie en lichte Sony Timescape UI die van alle OEM’s toch het dichtst aanleunt bij stock Android enkel voelt het verfijnder aan en oogt het visueel leuker dan stock Android, de Sony UI werkt beter dan Touchwiz in mijn ervaring de Samsung toestellen voelen merkbaar trager aan en hebben door een overmaat aan bloatware ook minder opslag geheugen 9 gb t.o.v. 12 gb, Sense UI 5 van HTC vind ik wel goed maar is een geheel andere ervaring dan stock Android door toevoegingen als Blinkfeed. Bij de Z1 kan je geÔnstalleerde apps zoals Xperia Privilege verwijderd worden indien je minder bloatware wenst.

Prestaties:

De Z1 beschikt over een Snapdragon 800 soc (2.2 Ghz Quadcore) met de bekende en krachtige Adreno 330 GPU deze Soc is volgens Qualcomm 75% sneller dan de S4 Pro, de S800 is ťťn van de snelste mobiele Soc’s die er bestaat, alles gaat super vlot en hij doet het beter dan de meeste concurrentie, 1080p films/trailers en grafisch zware games zoals Asphalt 8, Bladeslinger ep. 1 en Riptide GP 2 worden vloeiend afgespeeld met een korte laadtijd.

Riptide GP2 Screenshot:

Asphalt 8 Screenshot:

De Z1 heeft 2GB Ram geheugen, dit is ruim voldoende om te multi-tasken, ik heb inmiddels meerdere apps en games samen laten lopen maar merk geen enkele vertraging, meer Ram is altijd beter maar 2GB is zeker voldoende voor zwaar gebruik.

Benchmarks:

Ik hecht zelf niet zo heel veel waarde aan benchmarks, maar omdat dit toch een beter beeld geeft van de algemene prestaties heb ik Antutu gebruikt deze heeft toch wel relatief betrouwbare waarden. Momenteel is de Z1 heer en meester qua benchmarks.

Opslaggeheugen:

Het toestel beschikt over 16 gb intern geheugen (waarvan ongeveer 12 gb beschikbaar is) dit kan je uitbreiden met behulp van een micro sd kaartje van maximaal 64 gb, enige kleine minpuntje t.o.v. Samsung is dat je geen app data naar de sd kaart kan verplaatsen ik hoop dat Sony dit nog toevoegt maar betwijfel het.

Veel recente smartphones hebben echter geen mogelijkheid om een micro-sd kaart te plaatsen zoals o.a. de HTC One, iPhone 5s / c, Nexus 4, Lumia 920/925/1020 enz.

Camera/Video:

De 20.7 MP camera is aanzienlijk verbeterd t.o.v. de Xperia Z, de Z1 heeft op het moment de beste camera onder de Android smartphones en enkel de Nokia Lumia 1020 en de Nokia Pureview 808 moet voor laten en genoegen neemt met de 3de plaats voor de beste smartphone camera.

Het uiteindelijke resultaat is van superkwaliteit zowel overdag als s'nachts, je kan supersnel foto’s nemen en het resultaat is van super goede kwaliteit voor een smartphone. De camera in de Z1 doet zeker niet onder voor de iPhone 5s of Galaxy S4 / Note 3. Mijn ervaringen met de Galaxy S4 waren minder als het donker was waren de prentjes niet bruikbaar door ruis en onderbelichting. De Z1 beschikt over een grotere beeldsensor dan de meeste concurrenten namelijk een van 1/2,3 inch wat belangrijker is dan enkel megapixels omhoog schroeven.

Low Light Manuele Modus:

Macro Shot:

De Super Auto + instelling van de camera presteerde wat ondermaats en is inmiddels met een update verbeterd, bij prentjes met weinig licht is er praktisch geen ruis merkbaar, dit was wel het geval voor de update omdat in de Super Auto+ modus nu een lagere ISO wordt gebruikt. Met de Super Auto + instelling worden enkel 8 megapixels geschoten Sony gebruikt een pixelbinding techniek die lijkt op die van Nokia meerdere pixels worden samengevoegd tot 1 betere pixel.

Met de manuele modus kan je alles zelf naar wens instellen en haal je meer uit de lens bij weinig licht door de ISO en witbalans instelling naar wens in te stellen.

Wat spijtig is is dat veel reviews van de Z1 een slechte/ondermaatse camera beoordeling geven omdat hiervoor enkel de Super Auto+ instellingen werden gebruikt, hopelijk worden er re-reviews gemaakt daar de Z1 aanzienlijk beter presteert dan voor de update.

Hierbij mijn eigen Flickr account, deze was een tijdje niet actief maar met de Z1 ga ik weer meer fotograferen.

De 2.0 mp frontcamera biedt een kwalitatief goed beeld om te videobellen met Skype/Hangouts deze gebruik ik dan ook best veel.

De video camera kan tot 1080P opnemen en dit bij 30 fps, en maakt gebruik van Steadyshot digitale OIS hierdoor wordt heb je wel een kleinere field of view omdat de randen worden gebruikt om schokken/beweging te stabiliseren, hier had ik liever een optische beeldstabilisatie (OIS) gezien, die onscherpte moet tegengaan doordat de sluiter langer openstaat bij b.v. weinig licht en die ook de bewegingen in video’s minder schokkerig maakt met een grotere field of view, dit was althans mijn ervaring met beide HTC One en Lumia 920.

Bij de camera horen ook enkele extra software functies zoals:

- Socialife, deel je speciale momenten in realtime. Met Socialife kun je elk speciaal moment live laten zien via Facebook. Bekijk reacties van vrienden direct op het scherm en voer levendige gesprekken in realtime.

- Info-eye, de leukste manier om informatie te verzamelen
Met Info-eye™ kun je op een nieuwe, innovatieve manier informatie verzamelen. Maak een foto van een object en Info-eye™ geeft direct alle relevante informatie weer, gewoon via de zoeker van je camera.

- Timeshift-burst, altijd de beste foto met de Xperia Z1 krijg je echt de beste camera Android. Dit uiterst geavanceerde product legt 61 frames vast in slechts twee seconden, nog voordat je de sluiterknop hebt ingedrukt. Scrol vooruit of achteruit om de perfecte afbeelding te selecteren, of bewaar ze gewoon allemaal.

- AR-effect, een grappige beeldhoek voor je foto’s, schakel je camera over naar de modus voor AR-effecten en voeg leuke animaties toe aan je foto’s. Je kunt deze volledig aanpasbare thema’s, van dinosaurussen tot oceaanbewoners, gemakkelijk bewerken. Als er dus te veel vissen in zee zwemmen, verwijder je er gewoon een paar.

Je kan bij DXOmark nagaan hoe de Z1 scoort op camera gebied.

De Z1 speelt veel video formaten met gemak af, Ik heb meerdere 1080p MKV, h264 en WMV films zonder haperen kunnen afspelen, ik gebruik hiervoor MX Player omdat deze net wat meer codecs ondersteund dan de Films applicatie van Sony.

De Sony Films App

Walkman:

De Walkman muziekspeler van de Z1 vind ik persoonlijk heel goed uitgewerkt en handig in gebruik, er is een equalizer om muziek op eigen voorkeur af te stemmen en visueel is het gelikte muziekspeler, mijn collectie muziek bestaat uit flac en mp3 (enkel 256kbps minimaal) deze formaten worden gewoon ondersteund door de Walkman speler, afspelen ging niet met Itunes M4A bestanden deze heb geconverteerd naar flac. met de Sony Media Go desktop app wat heel intuÔtief en snel gaat. Ik maak ook gebruik van PowerAMP Pro deze is ook visueel aantrekkelijk en de equalizer kan manueel uitgebreider naar smaak aangepast worden, verder is PowerAMP net iets beter om een perfect geluid uit de Z1 te toveren een echte aanrader dus.

Equalizer

De ingebouwde luidspreker is normaal van volume en kwaliteit maar valt tegen als je van een HTC One komt, je kan wel alles horen maar het is geen luid of uitnodigend geluid, met goede in-ears is de kwaliteit uitstekend te noemen.

De Walkman App

Connectiviteit:

De Z1 beschikt over vele verbinding mogelijkheden zoals 2G/3G/4G, Bluetooth 4.0 LE, NFC, Wifi A/B/G/N/AC, Wifi tethering, Wifi Direct, Micro-USB + MHL via Micro-USB, DLNA, ANT+ enz.

Het Wifi bereik is zeer goed te noemen, ik haal download snelheden rond de 95 mbps thuis en op mijn pc haal ik 120 mbps, dit is een mooi resultaat voor een smartphone, enige is wel het lijkt volgens de wifi signaal aanduiding dat het bereik slecht is maar ik denk dat dit een foutieve signaal aanduiding is.

Ik heb een T-Mobile branded toestel in gebruik met Proximus (BelgiŽ), LTE werkt niet op deze software versie voor mijn provider dus zal ik dit weekend de generic firmware flashen.

Inmiddels heb ik een generic software op de Z1 geflasht door middel van de flashtool en wat guides op XDA (Eerste flash op een Sony toestel), ik ben eindelijk van het lelijke T-Mobile startlogo af en heb nu wel LTE in de instellingen die gebruikt kan worden. Onderaan de review bij de nuttige links staat een how-to flash guide.

Test Snelheid Wifi + LTE:

GPS:

De GPS / Glonass ontvanger in de Z1 werkt heel goed ik heb altijd een binnen 2 seconden een stabiele fix, dit zowel met Google Maps als Sygic, ik gebruik beide apps omdat ik geen ingebouwde navigatie in de auto heb en tot heden werkt navigatie stabiel en is het signaal nog niet weggevallen.

Sygic:

Batterij:

Een belangrijke reden tot de aanschaf van dit toestel voor mij de batterij met 3000Mah inhoud heeft mij na 14 dagen gebruik in positieve zin verrast, de Z1 kan een dag (24u) zwaar gebruik aan dan is hij wel helemaal leeg, ik kan met gemiddeld gebruik na de laatste update ongeveer 2 a 2.5 tal dagen doen met 3 mail accounts (1 Gmail, 1 Live, 1 Outlook) met push en met Facebook en Twitter in sync, ook lees ik gemiddeld 60 min nieuwsartikelen op Feedly door en browse ik 30 min over de gehele dag, ik bel gemiddeld een 15 tal min en Whatsapp ongeveer 50 a 60 berichtjes per dag, en navigeer ongeveer 20 min met Google navigatie of Sygic zonder autolader.

Met een 5 inch Full HD scherm en een krachtige Quadcore cpu enz.. vind ik dit wel een mooie prestatie, maar je merkt wel dat als je het toestel weinig gebruikt de batterij heel lang mee kan gaan dit gesteund door de Stamina mode die alle gegevensgebruik tegen houdt tenzij je apps zoals Whatsapp, Email enz. op de whitelist zet. Opladen doe ik (preventief) nog wel dagelijks, ook omdat ik inmiddels gewoon gewend ben dat hij s`nachts aan de lader gaat.

In de doos:

- Sony Xperia Z1
- Lader/usb kabel
- In-Ear oordoppen
- garantie en handleiding

- Originele Samsung Autohouder voor 4” tot 5.5”
- Sandisk 64 GB Micro-SDXC kaartje
- Krussel Cover

Conclusie:

Ik ben heel tevreden met de Z1 en zoals hierboven vermeld werkt bijna alles zoals het hoort, de review werd geschreven met software versie 14.1.G.1.534 en is inmiddels bijgewerkt met mijn ervaringen van de laatste update 14.1.G.2.257, de camera met Superieure Auto+ mode is inmiddels fel verbeterd met de laatste update. Meegeleverde apps kunnen makkelijk verwijderd worden als je deze niet gebruikt.

Voor de twijfelaars raad ik dit toestel zeker aan voor diegene die een smartphone gebruikt om te fotograferen, video's te bekijken, de nieuwste games wil spelen, muziek luistert, wil browsen op een mooi scherm, navigeren en zijn/haar toestel ook wil tweaken. Maar Sony weet ook op andere gebieden te excelleren. De bouwkwaliteit van de Xperia Z1 is geweldig en de waterdichte behuizing draagt daar nog eens extra aan bij, een prachtig design, de prijs is wel aanzienlijk maar als je op zoek bent naar een van de beste high-end toestellen dan is dit op het moment een van de beste opties, bedankt om de review te lezen ik ga verder genieten van mijn mooie Z1.

Review Updates

Ik hoor graag feedback en zal de review aanpassen/verbeteren waar nodig.

- Review bijgewerkt met foto`s (11/10/13).
- Review aangevuld met andere ervaringen + Foutjes verbeterd + Specificaties toegevoegd (11/10/13).
- Uitbreiding camera deel + LTE werkt na flash (12/10/13).
- Aanpassing lay-out + Extra prentjes (14/10/13).
- Review vernieuwt vanwege software update + Link sectie toegevoegd (16/10/13).
- Camera, Specificaties en Prestaties aangevuld (19/10/13).

Interessante Links

- Specificaties Z1
- Flickr
- Changelog laatste firmware
- OfficiŽle Sony Support Forum
- Xperia Nieuws Site
- XDA Xperia Z1 Forums
- Guide om stock roms te flashen
- DXOmark

Heb jij ook een Sony Xperia Z1 Zwart?

Reviews door de redactie

Helaas doen je foto's het niet (bij mij).

Ik vind de smalle kijkhoek ook een positief punt.
Ik had dit helaas niet door, bedankt om het te melden, inmiddels zouden de prentjes het moeten doen ;)

[Reactie gewijzigd door mafiatounes op 12 oktober 2013 01:45]

Album app is kansloos, start op met ook de laatst ontvangen NSFW whatsapp foto's...
En dat is echt de schuld van de app en niet van jou zelf of diegene die jou die foto's toestuurt 8)7
goede review.
Mede hierdoor binnenkort maar aanschaffen (heb er zelf tevens even mee gespeeld, goede indruk).
Dankjewel, leuk om te weten dat ik mensen ook daadwerkelijk enthousiast maak om het toestel te kopen;) Alvast veel plezier gewenst met het toestel.
Mooie review

Ik ben zelf aan het twijfelen tussen de z1 of een 5s

Ben ios helemaal gewend maar misschien tijd voor wat anders

Review is ook erg compleet _/-\o_
Dankjewel voor de complimenten!

Ik weet niet of jij bekend bent met Android, maar probeer de Z1 eens in een winkel uit. Het is best een fors groter toestel t.o.v. een 5s.
Erg goede review en je hebt er veel werk in gestopt zie ik, dank.
Dankjewel fijn dat je de review goed vind!
Hoi Mafiatounes,

Heb al geruime tijd geleden je review gelezen.
Erg duidelijke verhaal.
Gorilla glas is toch krasbestendig?
Je hebt de Experia nu al een tijdje in je bezit.
Ik zelf 3 maanden maar dat ding zit vol met krasjes en 2 soort van slijt plekjes.
Heb de telefoon nooit los in mijn zak. Of in een zachte hoes of een hardcase met klepje.
Ding zit er onder het llcht niet uit.
Herken jij dit of ben ik 1 van de weinige.
Bedankt alvast voor je reactie.

Met vriendelijke groet Robin
Ik heb het toestel inmiddels niet meer in gebruik, maar weet wel wat bij jouw het probleem is, de Z1 en nog andere Sony toestellen hebben van fabriek uit een shatterproof screenprotector erop zitten, dit kan je van de randen van het scherm zien hier zijn dus de krassen makkelijk op zichtbaar, het scherm zelf is prima in orde, Enige nadeel bij het verwijderen van deze protector is dat het Sony logo hierop zit en ook zal verwijderd worden.

Ik weet niet of deze originel screenprotectors met logo verkocht worden, anders kan je deze gewoon vervangen.
OK!
Maar word het scherm kwetsbaarder bij verwijdering?
En een nieuwsgierige vraag?
Waarom heb je het toestel niet meer?
Ben je een regelmatige switcher van smartphones of gezeur met de Z1?
Bedankt voor je snelle antwoord.

Groet Robin
Ja als je deze verwijderd en niet vervangt, kan het scherm bij het vallen uit elkaar vallen, daarom een schatterproof protector. Daarom kan je deze beter gewoon vervangen.

Ik wissel regelmatig van smartphones als er iets niet naar behoren werkt, bij de Z1 vond ik de camera te matig ook na updates, ik weet dat de camera hardwarematig heel goed is maar Sony heeft slechte camera alghorithms. Ik heb nu een Lumia 1020 en die voldoet perfect aan mijn eisen, het enigste is dat er nog enkele apps missen zoals bv die van mijn bank, maar het gaat hard en WP krijgt de laatste maanden meer en meer belangstelling van dev's, ik ga wel als 2e toestel een Motorola Moto G nemen om toch enkele belangrijke apps te kunnen gebruiken als ik van thuis ben.
Goede en uitgebreide review!

Ik vind persoonlijk de Z1 te groot net als de S4 en Nexus, maar met de nieuwe Z1 compact lijkt de phone dan toch eindelijk gevonden :)