Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties 4,5" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia Lumia 920 Zwart Review

Dan0sz 7 oktober 2013, laatste update op 10 oktober 2013, 2.671 views

Nokia Lumia 920 Zwart

Pluspunten

• Uitstekende gratis (!) Navigatiesoftware;
  • Prachtige foto's en HD-filmpjes (ook bij zwak licht);
  • Snel;
  • Extreem goed bereik op zowel WiFi als 2G/3G (vergeleken met mijn oude Xperia P en een Sony Ericsson W705);
  • Goede geluidskwaliteit;
  • Één volume-regelaar;
  • High-end kwaliteit voor mid-end prijs;
  • Live-tiles werkt erg prettig;
  • Word niet warm (zelfs amper bij het spelen van een spelletje);
  • Gebruiksvriendelijk;
  • Windows Update;
  • Koppelen via Windows Live met Outlook 2013;
  • Pagina's laden zeer vlot en scrollen verloopt soepel in Internet Explorer;
  • Goede accuduur

Minpunten

• Facebook-integratie is nog niet helemaal af;
  • Microsoft (app)Store heeft weinig applicaties en nog minder (bekende) spelletjes;
  • Bestanden downloaden vanaf NAS middels DSFile+ is (nog) niet mogelijk;
  • Internet Explorer ondersteund geen URL's met computernaam;
  • 'helemaal stil'-modus is verstopt in de instellingen.

Mijn contract mocht onlangs weer verlengd worden, en aangezien ik onlangs weer ben begonnen met een opleiding, wilde ik een toestel waarmee ik makkelijk snel notities, agendapunten, etc. kon maken. Een groot scherm met genoeg ruimte voor ruime toetsen was dus vereiste nummer één.

Daarnaast leef ik nu van mijn studiefinanciering, op 28 jarige leeftijd begeef ik mij dus opnieuw in het leven van 'de arme student'. Het toestel moest dus goedkoop zijn. Ik wilde niet al teveel (+/- ¤ 50,-) bijbetalen voor het toestel en wilde niet meer dan één jaar verlengen.

Vorig jaar ging ik als één van de laatsten in tweaker-land (dat is een keiharde aanname) over op een smartphone en nam ik met veel pijn in mijn hart afscheid van de geniale Cybershot-camera van mijn Sony Ericsson C905. Wederom met het oog op het budget, ervan uitgaande dat 'alle camera's zullen tegenwoordig wel goed genoeg zijn, toch?' en trouw aan Sony, stapte ik over op de Xperia P.

Een jaar van lange laadtijden, crashende apps, crappy, ruisrijke foto's en haperende filmpjes volgde. Kortom, mijn volgende telefoon zou en moest een goede, c905-achtige camera hebben.

Mijn relatie met Android is door de Xperia P ook enorm verslechterd. Waar hij in het begin erg vlot werkte, ging alles naar verloop van tijd erg sluggish. Na rond te vragen en te lezen, leerde ik dat dit een vaak voorkomend probleem is bij Android. Belangrijk vereiste #116: geen Android, dus.

iPhone was ook geen optie, omdat ik tegen alles Mac ben. Ik heb daarvoor mijn redenen, maar die laat ik nu even rusten, want ik wil niet dat mijn review een ruimte wordt voor een Fanboys-discussie.

Qua OS bleef er dus één keuze over, en dat is Windows Phone. And so far, no regrets...

Met een bijbetaling van ¤ 64,- incl. verzendkosten verlengde ik mijn Tele2 Smartmix 300 (¤ 30,- p/m) abonnement met één jaar bij BelSimpel.nl i.c.m. de Nokia Lumia 920. Ik bestelde woensdag middag, en had hem zaterdag in huis.

In de doos

Helaas heb ik geen foto's gemaakt tijdens het uitpakken. Echter is er ook niet veel te melden, en dat is positief!

De verpakking van de telefoon is klein en het toestel met toebehoren schuif je er als een lade uit. Waar je als eerste de telefoon aantreft, met daaronder een pinnetje (?), handleidingen, oordopjes met 4 (!) verschillende maten oordopjes en een elegant ogende charger met losse usb-kabel.

Het pinnetje dient ervoor om de SIM-klep bovenin het toestel eruit te drukken en was nieuw voor mij. Wat de motivatie bij Nokia is geweest om voor dit systeem te kiezen mag Joost weten, dus Joost, ik zou een reactie op m'n review op prijs stellen. :+
Dit komt blijkbaar ook bij andere toestellen voor. Ik wist dit niet, thanks voor de feedback, haaibaai!

Ik had de Zweedse versie van de telefoon en er zaten dus alleen maar Zweedse handleidingen bij. BelSimpel.nl had er handige instructies op een A4'tje bijgevoegd, waarmee ik de taal van het toestel naar het Nederlands kon wijzigen.

Vreemd genoeg vroeg het toestel hier niet zelf om aan het begin, zoals Android dat doet, en moest ik eerst 2 of 3 welkomst schermen in het Zweeds doorlopen, en het instellingen scherm in het Zweeds doorlopen, om vervolgens de taal te wijzigen naar het Nederlands en opnieuw het welkomstscherm gepresenteerd te krijgen, waar ik toen in begrijpelijk Nederlands gevraagd werd mijn accounts in te stellen:

Het is fijn dat Facebook, Twitter (zonder de apps te hoeven installeren), Exchange en allerlei e-mail providers out of the box worden ondersteund.

Eerste indruk

Het toestel oogt en voelt enorm solide aan. Andere tweakers hebben ook al benoemd dat de Lumia 920 aan de zware kant is. Dit is inderdaad zo, en ik zal dit niet ontkennen. Ik moet wel eerlijk zeggen dat het gewicht snel went en dat het in mijn ogen, zeker i.c.m. het Gorilla-glass, alleen maar toevoegt aan het idee van een solide, stevige telefoon.

Het startscherm van Windows Phone 8 ziet er strak uit, maar dat is een kwestie van smaak. Binnen 2 minuten had ik het scherm zo ingedeeld als ik makkelijk vond. De uitrolbare notificatie-area is op het begin een gemis als je Android gewend bent, maar dit went al gauw als je je bedenkt dat je gehele start scherm één groot notificatie-area is.

Niets mis mee, al zeg ik het zelf.

Microsoft Store

Wat doe je nadat je telefoon naar wens hebt ingesteld? Apps downloaden, natuurlijk.

Het is inmiddels al bekend dat de Microsoft Store vergeleken met de Appstore van Apple en de Play Store van Google nogal een karige indruk maakt. Het klopt ook, op Instagram en Youtube na, is qua applicaties eigenlijk alles er wel, zover ik heb kunnen zien. Qua games laat de Store nog veel te wensen over. Op de Android speelde ik altijd Simpsons Tapped Out, en deze heeft de Store van Microsoft niet. Terwijl ik scrollde door de Store op zoek naar leuke andere games kwam ik misschien 2 á 3 populaire games tegen. Wel is het spel Jetpack Joyride erg leuk, maar daarmee is het voor nu in ieder geval wel gezegd.

Wat wel een dikke + voor Microsoft is, is dat, in tegenstelling tot de Google Play Store, de Store van Microsoft PayPal ondersteund! Geen geouwehoer met creditcards, etc. Maar gewoon je Hollandsche bankrekening koppelen aan een PayPal-account en betalen met je e-mailadres en wachtwoord! Daarnaast is het erg fijn dat je veel apps eerst kunt uitproberen, voordat je ervoor gaat betalen. Als ze dan ook nog eens apps en games toe gingen voegen die mijn centjes waard waren, dan was het feest compleet geweest!
Maar helaas is dat nog niet het geval. Over het algemeen: tegenvallertje, dus. Of voor de optimisten onder ons: ruimte voor verbetering, dus...

Na het installeren van een game word er geen snelkoppeling in je menu geplaatst naar de game, maar deze worden allemaal, zoals in Windows 8, verzameld in je Xbox-account, wat gekoppeld staat aan je Live-account. Je kunt je nieuwe games dus vinden in je 'Games'-portal.

De XBOX Games-portal.

Integratie

Windows Phone 8 ondersteund vrij veel out of the box. Office 365 synchroniseert in samenwerking met je live-account je agenda, contactpersonen en e-mail, en zorgt ervoor dat je alle bekende office-documenten kunt inzien op je telefoon. Zoals Office 2013 ook de voorkeur geeft aan het opslaan van bestanden op SkyDrive, doet de mobiele versie van Office dit ook, en is dus ook (opslaan op) SkyDrive volledig verweven in alle gerelateerde interfaces. Overigens, het feit dat je telefoon d.m.v. Windows Live in continu contact staat met je Outlook-installatie op je computers thuis is een verademing: iedere agenda afspraak of toegevoegd contactpersoon floept a la minute naar al je systemen. Daar kunnen Android-applicaties i.c.m. applicaties, zoals gSyncit nog een puntje aan zuigen.

Launch-scherm van Office 365

Maar ook de social media is overal aanwezig. Zo is Facebook-chat geïntegreerd in het messages scherm en kan er makkelijk geswitcht worden tussen SMSen en Facebook-chatten. Als degene die je probeert te bereiken zich van Facebook afmeld, komt er automatisch een suggestie om de persoon een SMS te sturen, aangezien deze momenteel offline is.

Maar het gaat nog verder, zo kun je in het Albums-scherm een overzicht van afbeeldingen en andere media zien die gedeeld zijn door je vrienden (op zowel Twitter als Facebook) en pagina's die je hebt leuk gevonden. Ook in je lijst van contactpersonen, kun je de laatste tweet of Facebook status update lezen, wanneer je op een contactpersoon drukt, en door naar rechts te vegen krijg je een overzicht van alles wat je vrienden op Facebook en Twitter gedeeld hebben.

http://imageshack.us/scaled/thumb/849/ilzb.png http://imageshack.us/scaled/thumb/600/7y1a.png

Nogmaals, al deze functies worden ondersteund door Windows Phone out of the box en dat is erg fijn. Er is echter een beetje trouble in paradise, de integratie lijkt namelijk niet helemaal af. Zo is het bijvoorbeeld niet mogelijk de privacy instellingen aan te passen (hij hanteert de standaardwaarde 'vrienden' - waar hij die vandaan haalt weet ik niet), wanneer je een foto op Facebook deelt en is het bij een bulk-upload (meerdere foto's) niet mogelijk een commentaar toe te voegen. Beetje vreemd, aangezien dit bij de Officiële apps van Facebook al tijden een mogelijkheid is. Ook hier is ruimte voor verbetering, dus.

Nokia's aandeel

Nokia levert echter wél een volledige, en goede aanvulling op de Windows Phone-software met het HERE-pakket, deze bestaat uit:

- HERE Drive+ (een volwaardige en erg indrukwekkende navigatie-app);
- HERE Maps (Vergelijkbaar met Google Maps, met enkele toegevoegde functionaliteiten);
- HERE Transit (9292ov on steroids, met een smooth uiterlijk en handige suggesties).

http://imageshack.us/scaled/thumb/401/7qdb.png http://imageshack.us/scaled/thumb/542/fial.png
Links: de navigatie-interface van HERE Drive+. Rechts: het favorieten-scherm.

Bij deze apps komt de handigheid van het Nokia-account om de hoek kijken. Zoals je bij 9292ov.nl 'mijn locaties' heb, heb je bij de HERE-serie 'favorieten'. Het mooie hiervan is dat je niet bij iedere app apart je favorieten hoeft op te geven:
Afgelopen zaterdag navigeerde ik met HERE Drive+ naar het nieuwe huis van een vriend van me, en tijdens het instellen van de route werd mij gevraagd of ik zijn adres aan mijn favorieten wilde toevoegen. Zo gezegd, zo gedaan. Drie dagen later wilde ik weer bij hem langs, maar had ik de auto niet, dus kon ik in een handomdraai via HERE Transit een OV-planning naar zijn huis verkrijgen. Erg handig, dus.

HERE is overigens ook volledig geïntegreerd in je contactpersonenlijst. Één tik op het adres van je contactpersoon en de locatie word op de kaart weergegeven, met de bijbehorende route vanaf 'mijn locatie' en de optie om de route in de navigatiesoftware te plaatsen.

Goed bezig, die Nokia.

Op een paar kleine kanttekeningen na leidt de samenwerking tussen Nokia en Microsoft dus naar een zeer gebruiksvriendelijk toestel, wat aanvoelt als één geheel. Dit gevoel wordt versterkt door de 'Metro'-layout, die overal terug lijkt te komen, maar hierover meer in het volgende hoofdstuk.

Apps

Ik heb de volgende apps geinstalleerd:

- Battery+ (een batterijmonitor en saver-app)
- Bing Weer (een weather forecast-app)
- DS File (om bestanden naar mijn Synology te kunnen uploaden)
- Twitter
- Rabo Bankieren
- NZB Connect (om SabNZBd op mijn Synology NAS te kunnen bedienen)
- Whatsapp
- Trakt

Aan de apps du choice kun je al misschien merken dat ik veel films kijk. En ja, ik heb dus ook een Synology NAS met SabNZBd, Sickbeard en CouchPotato erop geïnstalleerd. Mijn grootste pijn met Windows Phone, is dan ook het gemis van NZB360 (een app om eerdergenoemde software in te kunnen beheren) [edit: MediaHub is (afgezien van het niet kunnen browsen ~[alleen zoeken] door NewzNab-servers) een prima alternatief.] en het feit dat je met DS File alleen bestanden naar je NAS kan sturen, maar niet downloaden (wel openen/streamen).

Een alternatief is NZB Connect, maar hierin kun je enkel SabNZBd beheren en browsen op je favoriete NewzNab-indexer. Gelukkig is de Internet Explorer browser vlot en gebruiksvriendelijk genoeg om met behulp van de standaard interfaces de software te besturen.

CouchPotato's mobiele pagina in Internet Explorer werkt erg fijn.

Een streepje voor Windows Phone zit hem overigens in de Trakt-app, die er echt subliem uit ziet en volledige functionaliteiten van de site biedt. Suggesties toevoegen aan je watchlist, in checken, uit checken, shouts plaatsen, etc. Met de Trakt-app van Windows kan het allemaal. Iets waar Android al enige tijd op zit te wachten.

Wat opvalt bij alle apps is dat Microsoft ontwerpers stimuleert het 'metro'-uiterlijk te gebruiken. Iedere app gebruikt de vierkante hoeken en lowercase-letters in de titels. Ik vind het er, nogmaals, erg smooth uit zien, en het voelt als één geheel en voegt zeker toe aan de gebruiksvriendelijkheid. Lees meer hierover in deze reactie.

http://imageshack.us/scaled/thumb/14/dnuw.png http://imageshack.us/scaled/thumb/585/xl1u.png http://imageshack.us/scaled/thumb/14/cmbq.png http://imageshack.us/scaled/thumb/703/xbs1.png
Enkele screenshots van apps: v.l.n.r. WPTrakt, DS File en Bing Weer.

Geluid en muziek

Zoals verwacht heeft Microsoft ook in Windows Phone een aangepaste versie van Windows Media Player ingebouwd, die hier overigens onder de noemer 'Muziek & Video's' verschuilt.

De bediening is gebruiksvriendelijk te noemen en ook de geluidskwaliteit van de meegeleverde oordopjes is prima. De mediaspeler beschikt over een 8-band equalizer en heeft een ruim assortiment aan presets die vervolgens naar eigen smaak volledig aan te passen zijn. In de instellingen is nog een Headset Dolby-surround functie te vinden, maar die, zoals menig stereo 'surround'-functie, voegt alleen maar een echo aan het geluid toe. Ze ontwikkelen deze functies al sinds de SoundBlaster, en ik heb nog nooit de toegevoegde waarde ervan ingezien. Wellicht dat één van jullie dat mij kan uitleggen?

Het mixen van playlisten en de bediening tijdens het afspelen verloopt allemaal soepel. Wanneer je je telefoon pakt en van het slot haalt, verschijnt er bovenin de bediening, maar deze verdwijnt na enkele seconden. Als je hem mist kun je met een druk op de volumeknop de bediening weer terugtoveren [Thanks voor de tip, six9] óf de multifunctionele toets gebruiken om heen en terug te skippen.

Het geluid over de (stereo) luidsprekers onderaan de telefoon is overigens ook erg goed (voor een telefoon) te noemen.

Er is, in tegenstelling tot Android, die er 3 of 4 heeft, één volumeregelaar. Ik vind dit prettig. Als je telefoon op stil staat, is hij stil en kun je gewoon 's avonds een youtube-filmpje met ondertiteling kijken zonder dat je per ongeluk je zoontje wakker maakt, omdat je was vergeten vlak van tevoren het volume een tweede keer aan te passen.

[Aangepast met dank aan Reflame's reactie]
Wat overigens wel vreemd is, is dat de 'helemaal stil'-functie verstopt zit in het instellingen-scherm, onder 'geluid & beltonen'. In Windows Phone is alleen 'bellen & trillen' en 'trillen' makkelijk toegangelijk d.m.v. een druk op de volumetoets. Wil je dus 's nachts geen tril-functie horen, dan moet je in het geluidsinstellingen scherm beltonen en trillen op 'uit' zetten. Ook hier is dus nog ruimte voor verbetering, maar is (naar mijn idee) te verhelpen met een simpele software-update.
~[/Aangepast]

Camera en media

Voor mij was het belangrijk dat mijn nieuwe telefoon een goede camera moest hebben. Mijn oude c905 had een Carl Zeiss-lens, en toen ik zag dat de Lumia 920 dat ook had, had ik eigenlijk direct het gevoel dat ik niet verder hoefde te kijken. Voor zover ik weet is dit namelijk best een unieke eigenschap (zelfs vandaag de dag) voor een smartphone.

Het enige gemis is een Xenon-flitser (die overigens wel in de nieuwe Lumia 1020 zit), maar de double-LED flash functioneert als een goede vervanger. De LEDs van Nokia flitsen namelijk snel, in tegenstelling tot de Xperia-serie van Sony, waarbij de LED-flitser niet 'flitst', maar eerder bij schijnt als een zaklamp.

Naast de standaard camera-app van Microsoft heeft Nokia nog twee camera-apps toegevoegd: Nokia Smart-cam en Nokia Pro-cam. De eerste is leuk speelgoed te noemen en zul je weinig gebruiken, tenzij je sportfotograaf bent. De tweede is daarentegen een waardevolle toevoeging op de standaard app, met makkelijke toegang tot het instellen van de focus, open laten van de lens, contrast, etc. Dus ook hier neemt Nokia wederom het voortouw.

Ook in het media-scherm, waar men de zelf geschoten video's en foto's kan bekijken, is de integratie met social media overigens terug te vinden. Zo heb je directe toegang tot je Facebook-albums, foto's op Skydrive en op Twitter gedeelde foto's.

http://imageshack.us/scaled/thumb/853/du9v.png http://imageshack.us/scaled/thumb/812/tbd6.png http://imageshack.us/scaled/thumb/822/5zfk.png http://imageshack.us/scaled/thumb/834/6u2v.png
Hier enkele screenshots van het foto-albums scherm, met directe toegang tot albums op SkyDrive en Social Media. Rechts: de instellingen-overlay binnen Nokia Pro Cam.

[Review-waardige, niet-persoonlijke foto's om de kwaliteit van de camera te tonen, coming soon.)

Windows Update

Wat ik een erg welkome bijkomstigheid vind is Windows Update op je telefoon. Zoals bij Android via de Play Store alleen apps regelmatig updates ontvangen, en de systeemupdates alleen in één grote release wordt gedaan, houdt Microsoft zich hier aan de het systeem wat ze al jaren hanteren. Want bij Windows Phone ontvang je gewoon updates voor bepaalde afdelingen in je configuratiescherm (het OS, dus).
Op de eerste dag deed de 'glimp'-functie (zwaai met je hand over je telefoon in standby, en hij toont de tijd) het niet bij mij, maar na een update, twee dagen later, wel.

Dit creëert tevens het vertrouwen dat die eerder genoemde ruimtes voor verbetering makkelijker/sneller opgelost kunnen/zullen worden.

Internet

Ik browse niet veel op mijn telefoon, lees eigenlijk alleen tweakers.net in de trein. De meegeleverde Internet Explorer werkt erg fijn en laadt pagina's heel vlot. Ook scrollen en zoomen gaat zonder enige stotter. Zoals eerder gezegd is het scherm groot genoeg om applicaties zoals SickBeard, SabNZBd en CouchPotato zonder al te veel moeite en 'foute klikken' te beheren. Een vreemde bijkomstigheid is overigens dat je die applicaties alleen kunt bereiken door IP:poort te typen. Wanneer je bijv. 'diskstation:8080' in tikt, krijg je een foutmelding dat IE dit soort URL's niet ondersteund.

Wel wil ik wat kwijt over het bereik van het toestel. Deze is extreem goed te noemen, en dan heb ik het vooral over Wi-Fi. Op plekken in huis waar mijn Xperia P én zelfs mijn laptop moeite hebben met het bereik, geeft de Lumia 920 gewoon vol bereik aan. Voor hardware-keuzes verdient Nokia dus een pluimpje.

Accuduur

Voordat ik naar het eindoordeel ga, wil ik kort iets kwijt over de accuduur. Veel mensen klagen over een bug bij de Lumia's waar de Accu om mysterieuze redenen spontaan leeg loopt. Vandaar dat ik vanaf het begin Battery+ heb geinstalleerd, en met dank aan die app ben ik van mening dat die batterydrain waarschijnlijk door een app wordt veroorzaakt. Zo installeerde ik 'Connectivity Tiles'; een app vergelijkbaar met de Connectivity Widget-apps van Android. Schijnbaar onschuldig, maar enkele minuten na het installeren gaf Battery+ de melding dat er 18% van de batterij was verbruikt in 5 minuten tijd. Nadat ik Connectivity Tiles verwijderde verliep het accuverbruik weer normaal.

De accu gaat lang genoeg mee voor mijn verbruik, wat redelijk intensief te noemen is. Ik laad hem één keer per dag op, en dit gaat overigens ook erg snel: max. 2 uur voor een volle batterij. Op school staat de telefoon op stil en raak ik hem vrijwel niet aan, maar onderweg luister ik per dag ruim een uur muziek, maak ik regelmatig foto's en filmpjes van mijn zoon, huisdieren en op feestjes en maak ik intensief gebruik van facebook-chat en whatsapp. Een grafisch intensieve game, zoals Six Guns, zuigt de accu wel leeg, overigens, maar dat is normaal, denk ik.

Ook al is hier en daar nog ruimte voor verbetering, laat Microsoft (met de hulp van Nokia) voor de verandering wel eens zien dat ze over het mobiele OS nagedacht hebben. Windows Phone heeft jarenlang een slechte naam gehad op de mobiele markt en dit is met recht, het was gewoon crap. Met Windows Phone 8 en de samenwerking/toekomstige overname met/van Nokia heeft Microsoft wat mij betreft goud in handen.

Voor ¤ 290,- heb je een stevig, krasvrij toestel die tevens mooi oogt en vlot bewerkingen uitvoert.
Daarnaast krijg je een volledige, spraakgestuurd navigatie-pakket erbij, waar TomTom nog een lastige concurrent aan zal krijgen, met tevens altijd gratis up-to-date kaarten van heel Europa, waarbij ieder land overigens afzonderlijk te downloaden is.
De kwaliteit van de camera is van dusdanige kwaliteit dat je je niet schuldig hoeft te voelen als je een keer je spiegelreflex vergeet mee te nemen naar de verjaardag van je neefje. Absoluut een waardige concurrent voor de camera's van de laatste Samsung en iPhone. 1080p-filmpjes ogen naar mijn oordeel zelfs vloeiender vergeleken met de laatste iPhone.

High-end telefoon, voor een mid-end prijs.

Ik zal binnenkort even review-waardige foto's plaatsen om de camera-kwaliteit te tonen. Hier had ik op het moment van schrijven geen beschikking over.

Update 10-10-2013: Hoofdstuk 'Geluid' uitgebreid met meer info over de regeling van het volume en de geluids-instellingen.
Update 10-10-2013 @ 10:29: Afbeeldingen naast elkaar neergezet en bijschriften toegevoegd.
Update 10-10-2013 @ 12:28: Reflame's reactie in het hoofdstuk 'Geluid' verwerkt.
Update 10-10-2013 @ 16:38: Hoofdstuk 'Microsoft Store' uitgebreid.

Heb jij ook een Nokia Lumia 920 Zwart?

Mooie en duidelijk onderbouwde review, thanks!
Dank je! Ben blij dat het is bevallen. 😊
Kleine opmerking, helemaal stil kan wel door zelf naar de geluidsinstellingen te gaan.
Via de volumeknop kan het inderdaad niet.

Wel een mooie duidelijke review! Nice!
Ik zie het inderdaad. Ik zal de review en het minpunt aanpassen!

Thanks voor de tip! En bedankt voor de feedback. :)

Edit: done!

[Reactie gewijzigd door Dan0sz op 10 oktober 2013 12:45]

Toppertje van een review.
Je hebt mij, door middel van je review, ook weer aan een nieuwe mobiel geholpen.
keep it up :*)
Van welke OS/telefoon kom je? Ik ben benieuwd wat je van WP8 gaat vinden!
Ik heb sinds het begin al met android gewerkt. Vandaar ook mijn twijfel of ik deze overstap moet maken. Buiten de updates ben ik wel tevreden over de android versie van Samsung.

Ik zal je laten weten of WP8 me net zo gaat bevallen als bij jou. Ben zelf ook erg benieuwd.
Dit is bij Microsim standaard. Zit ook op de One X+ en op de Nexus 7.

[Reactie gewijzigd door haaibaa2 op 10 oktober 2013 13:45]

Bij mijn Xperia P moest ik gewoon een lipje wegtrekken en daar de microsim inschuiven. Vandaar dat het nieuw was voor mij. Het is dus niet zo standaard als je denkt, maar bedankt voor je de feedback!
Mooie review, fijn om te lezen!

Even een offtopic vraag: welke Synology heb je? En was het makkelijk om Sab en de hele reutemeteut erop te zetten of was je wel even bezig? Zit erover na te denken om over te stappen naar een Synology, aangezien mijn Zyxel nogal wat rocketsciencekennis vergt om de boel te installeren...

Thanks alvast voor je reactie! :)
Ik heb de DS211 - zie mijn inventaris voor de details :) Synology is super gebruiksvriendelijk en het heeft daardoor een super-grote community die je eigenlijk in alle gemakken voorziet. Ook in Nederland is een grote Synology-scene. Synology werkt met zgn. pakketten en het is dus ook mogelijk een third party pakketservice toe te voegen (in mijn geval Synocommunity) waarvan je dan allerlei pakketten kunt downloaden en installeren: sickbeard, couchpotato, sabnzbd, maar ook getnzb, headphones, en zo veel meer...

De enigste gevallen dat je je rocketscience toe moet passen is wanneer er een bug is in één van de applicaties. Dan moet je ff met Putty d'r in en een bestandje verwijderen uit de root-directory bijvoorbeeld, of een lijntje tekst aanpassen in het config-bestand. Maar dat gebeurt zelden... eens per jaar misschien.

Thanks voor de feedback!
Mooi review.

Een tip voor je gemiste afspeel/muziek notificatie, tik even op je volume knop, dan kan je daarna meteen een nummer skippen.
Kijk, nog een goede tip! Bedankt voor de tip en ik zal de review aanpassen!
De ontwikkelaar heeft el de vrijheid om te kiezen hoe hij zijn app er uit laat zien. Het is alleen zo dat Microsoft zeer er op aandringt om de metro designline aan te houden zodat Windows Phone één design heeft dat ook doorgaat in apps. Daarnaast bevat visual studio voor Windows Phone veel standaarden voor apps, onder andere pivot(de layout van bijv. settings en messaging) en panorama (foto's, people). Ook knoppen zijn gestandaardiseerd. Het beste vind ik de appbar(onder aan je scherm) dat in iedere app hetzelfde werkt.

Hele leuke en goede review, ik heb zelf ook een 920 en ik deel je mening over het toestel.
Wel jammer dat ik m zelf heb gepreorderd voor 600¤ en hij nu nog maar krap 300 kost...
Thanks voor de insider information! Ik zal een link naar je comment plaatsen in de review, mocht de lezer meer info willen. :)

En ja, de prijs is inderdaad snel gedaald. Maar goed, look on the bright side, misschien helpt het wel om voor Windows Phone meer marktaandeel te veroveren. Wat weer zal resulteren in een breder app aanbod en support > snellere doorontwikkeling van het OS.
Ik overweeg ook om over te stappen van een android toestel naar WP. Op dit moment ben ik aan het kijken naar de Lumia 920/925.

Is er een goede integratie tussen een google account en de telefoon. Ik gebruik op dit moment de Gmail en de Calender van Google. Op mijn huidige telefoon (Galaxy Ace) werkt dit goed. De agenda op mijn telefoon is altijd netjes gesynchroniseerd met de Google Calender en datzelfde geldt voor de email. Gaat dit ook goed werken op WP? In je review lees ik namelijk dat het met een Windows Live account mooi werkt. Maar dat is natuurlijk van Microsoft....
Ik begrijp je vraag en ik kan hier helaas niet goed antwoord op geven. Ik gebruik ook gmail, maar ben de google calendar gaan gebruiken, toen ik een Android-telefoon ging gebruiken. Daarvoor stonden al mijn afspraken al in Outlook en was het dus zaak dit over te krijgen naar Android, wat ik gedaan kreeg met een Outlook plug-in, genaamd gSyncit.

Bij het instellen van je Windows Phone, word je gevraagd in te loggen met je Microsoft-account, wat je (waarschijnlijk) al hebt als je Windows 8 draait. Je kunt je in Windows Live Calendar wel abonneren op je iCal-Google calendar, of deze dan vervolgens tevoorschijn komt in je Windows Phone durf ik niet te zeggen. Je kunt je (op dit moment) in ieder geval niet in Windows Phone op andere calendars abonneren.
Gmail is goed te gebruiken, al ligt de focus op outlook, maar dat is logisch. De email en agenda van Gmail worden wel goed gesynchroniseerd, althans op mijn Lumia wel.
Aanvullend op je minpunt voor het niet kunnen gebruiken van korte hostnames voor webapplicaties:
De DNS client in WP8 (en 7.8) luistert erg nauw naar wat de instellingen zijn die door je DNS/DHCP server in een router komen, bij intern LAN gebruik.
Helaas blijkt dat de DNS in de meeste routers ondermaats is en niet meer dan een lullige forwarder - ik maak zelf gebruik van DNS & DHCP op een Windows 2008r2 domain en dat zorgt ervoor dat naamresolutie voor korte namen gewoon werkt.

Vanwege de Search integratie moet je dan wel protocol meegeven (dus http:// of https:// - anders trigger je Bing search) maar met een goede DNS setup heb je niet de problemen die jij aankaart.
Ok, dat is erg interessant! Nou ja, dan is dat duidelijk. Ik zal mijn review binnenkort ff aanpassen en verwijzen naar je comment, want dat is wel erg relevante informatie. Ik heb daar geen verstand van, joh! :) Wist ik veel dat het aan me router kon liggen. :)
Doordat android apps met een kleine omweg wel te installeren zijn heb ik ook een vraag.
Werken alle apps soepel met de redelijk trage processor in vergelijking met die van High-End toestellen?
Ja, daar kan ik voor in staan. Windows Phone 8 is enorm licht. En ja, ik heb 'm nu 3 - 4 maanden en alle apps draaien nog steeds zo makkelijk. Je zegt High-End toestellen, maar dat is als je het vergelijkt met Android-toestellen. De Lumia 920 is een high-end toestel, omdat Windows Phone niet zoveel resources nodig heeft als een Android-toestel, kunnen er langzamere processors in en zijn ze goedkoper, en zie je in het functioneren geen verschil met een iphone of Galaxy S4, bijv.
Bedankt voor het reageren.
Zit nu te kijken of ik voor de lumia 920, Nexus 4 of voor de Moto X als die toch nog naar Nederland mag komen.
ben blij te horen dat windowsphone zo ligt is.