Asus U3S6 Review

Twazerty 7 oktober 2013, 1.043 views

Asus U3S6

Pluspunten

• USB 3.0 en SATA 6 op 1 kaartje

Minpunten

• 2x U3S6 + aangesloten sata zorgt ervoor dat windows niet opstart.

Drivers en ondersteuning Score: 2
Een hele tijd geleden dit Asus kaartje aangeschaft aangezien mijn moederbord (Gigabyte GA-EX58-UD5) geen USB3.0 aansluitingen heeft. Daarnaast kwamen de 2 sata aansluitingen ook wel van pas om een intern HDD docking station aan te kunnen sluiten waar 2 HDD's in gestoken kunnen worden.

Een tijdje later kwam ik er achter dat 2 USB3.0 aansluitingen te weinig was. Ik heb dus een 2e U3S6 kaartje aangeschaft zodat ik 4 USB 3.0 aansluitingen had en nog extra SATA aansluitingen voor een hardeschijf.

Helaas tegen problemen aangelopen. Zodra ik 2 van deze kaartjes in mijn pc heb zitten EN op beide kaartjes zijn hardeschijven aangesloten, dan start Windows niet meer op (wit puntje staat bovenin het scherm te knipperen). Trek ik de SATA kabeltjes los dan start windows probleemloos op.

Het tweede kaartje heb ik er dan ook weer uitgehaald en heb daarvoor in de plaats een intern USB 3.0 hubje gekocht die ik extern op de U3S6 kon aansluiten waardoor ik nu effectief 5 USB3.0 aansluitingen heb.

Daarnaast krijg ik soms een Blue Screen als ik een apparaat in de USB3.0 hub steek. Hij crasht dan op de usb3 driver, duidelijk aangegeven in de BSOD. Ik heb de meest recente driver in gebruik (1.0.19.0). Helaas geen nieuwe driver updates meer sinds 2010. Soms erg vervelend dat ik dan weer mijn PC moet herstarten. Mijn moederbord staat dan ook niet in het rijtje met compatible moederborden. Zou niets uit moeten maken zou je zeggen.

Zou het nog te maken hebben met mijn Highpoint RocketRAID 2340 raid kaart? Geen idee, zijn in ieder geval erg veel controllers die opstarten:
2 stuks op mijn moederbord
1x RR2340
2x U3S6 (inmiddels dus weer 1)

Performance via USB3.0 is prima. Ik heb er wel eens 2 USB3.0 schijven tegelijk aan gehangen om deze tegelijk te beschrijven. Dit gaat dan netjes met 200 MegaByte/s totaal.

Performance via Sata is niet nodig en ik ook nooit getest. Een Sata 2 schijf lezen/schrijven gaat vrijwel even snel als intern.

Heb jij ook een Asus U3S6?

Serieus?
Dit moederbord wordt niet support toch?
Hoezo serieus?

Dit bord staat niet in het lijstje op de asus website, maar daar denk je niet aan als je in de winkel staat en dat kaartje ziet staan (verkoper heeft ook niets gemeld). Ik kom er ook nu pas (ruim een jaar later) achter dat er een lijst op de asus site staat en dat er een korter lijstje op het doosje staat.

Ik heb vele controllers gehad (goedkope chinese meuk en duurdere controllers), en dit is de eerste keer dat ik meemaak dat er een lijst van compatible borden is.

Ik geloof niet dat de USB driver crashed omdat ik een moederbord gebruik dat niet op de compatible lijst staat.
Deze kaart was destijds om bestaande klanten met asus mobo wat extra aansluitingen te geven. Zelfs dit werkte niet ;) Op Gigabyte dan helemaal niet.
Aah op die fiets. Moet zeggen dat dat niet zo 1 2 3 te zien is aan het doosje en de website. Daarnaast is voor mij 'Compatible Models' niet gelijk aan 'Only works with'. Beetje hetzelfde ideee als de QVL voor Ram. Had wel wat beter getoond mogen worden dan.

Moet zeggen dat enkel 1 kaart de SATA probleemloos werkt. Hot swap regelmatig hardeschijven zonder problemen. USB gaat ook meestal goed. Zo hangt er permanent mijn USB3.0 backup schijf aan, nog nooit een probleem gehad hiermee.

Ben wel benieuwd wat de compatibiliteitsproblemen dan bij anderen inhoud.