Motorola F3 Zwart Review

F for Fragging 27 september 2008, laatste update op 27 september 2008, 1.601 views

Motorola F3 Zwart

Pluspunten

• Mooi ontwerp
  • Zeer goedkoop
  • Minimalistisch

Minpunten

• − Twee rijen van zes karakters op het scherm tegelijk kunnen te weinig zijn
  • − Batterijduur te kort
  • − Telefoon moet ingeschakeld blijven voor werking alarm
  • − Geen flight mode

Motivatie voor aankoop

Er zijn verschillende redenen aan te wijzen voor mijn keuze om deze telefoon te kopen. Eigenlijk was ik op zoek naar een smartphone die geen Windows Mobile of ander gesloten Operating System (OS) gebruikt, maar is uitgerust een open source OS. Ik wil namelijk graag de vrijheid hebben om de software van mijn smartphone te kiezen, net zoals ik op een PC een Linux distributie kan installeren. Met dat criterium bleven er voor mij twee kandidaten over, de Neo FreeRunner en Nokia N810. De hardware van de FreeRunner kan mij echter niet bekoren, en de software is ook niet gereed voor de consument. De N810 heeft die nadelen niet, maar het is een internet tablet en geen smartphone. Als de N810 GSM en/of 3G had ondersteund, had ik die waarschijnlijk gekocht. Ik wacht daarom op de opvolgers van de FreeRunner en de N810. Daarnaast komt een smartphone beter tot zijn recht met een 3G verbinding, en de abonnementskosten daarvoor zijn wat mij betreft te prijzig. Daarom besloot ik een nieuwe 'domme' telefoon te kopen.

Mijn oude telefoon is een Motorola RAZR V3i van ongeveer drie jaar oud, die nog steeds prima werkt. Toch wilde ik een nieuwe telefoon. De V3i is een clamshell, wat naar mijn mening niet zo fijn is in het gebruik als een candybar telefoon. Ik irriteerde me ook aan de lage resolutie van het beeldscherm van 176 bij 220 pixels. Ik overwoog daarom de Nokia 6300 te kopen, een candybar met een resolutie van 240 bij 320 pixels. De Nokia 6300 heeft helaas ook een aantal nutteloze functies waar ik liever niet voor wil betalen, zoals een camera. Ook kunnen Nokia telefoons niet standaard muziek in Ogg Vorbis formaat afspelen. Het is een kleine moeite voor Nokia om ondersteuning voor Ogg Vorbis te implementeren, en ik heb geen zin om software van derden te gebruiken. Zolang Nokia het niet geÔmplementeerd heeft koop ik dan ook niet een Nokia telefoon. Niet dat ik op dit moment een mobiele telefoon gebruik om muziek mee af te spelen, maar dat is dus juist omdat mijn hele verzameling in Ogg Vorbis formaat is. Daarnaast is de Nokia 6300 niet te koop voor minder dan § 125, zoveel geld heb ik daar niet voor over.

De keuze voor de Motorola F3

In mijn zoektocht naar een nieuwe telefoon viel mijn oog uiteindelijk op de Motorola F3. Bij het ontwerpen van deze telefoon is het motto "minder is meer" met succes gehanteerd. Deze telefoon is gericht op de onderkant van de markt en ontwikkelingslanden. De prijs is daarom erg laag, ik kocht deze telefoon nieuw voor een bedrag van § 30. De functionaliteit van deze telefoon is als gevolg daarvan erg beperkt, maar dat is een voordeel voor degenen die alleen geÔnteresseert zijn in de basisfunctionaliteit van een telefoon. Ik gebruik een telefoon immers alleen als een vervanger voor mijn horloge, wekker, om mee te bellen en om SMS-berichten te lezen. SMS-berichten sturen is voor mij overbodige functionaliteit, providers voor mobiele telefonie brengen er aparte kosten voor in rekening, en het is makkelijker om een voicemail in te spreken.

De telefoon is erg mooi ontwerpen, zeker wanneer de lage prijs in acht wordt genomen. De telefoon is 9 mm dik, nog dunner dan de 13,72 mm dikte van mijn RAZR V3i. Gelukkig is er geld verspilt aan een camera. De interface is erg simpel, effectief en snel te bedienen. Het meest onderscheidende kenmerk van de F3 is dat deze niet gebruikt maakt van een LCD, maar elektronisch papier. Dit brengt de beperking met zich mee dat er maar twee regels van zes karakters tegelijk kunnen worden weergegeven. Er moet dus aardig wat gescrolled worden als je een SMS-bericht wilt lezen, en een SMS-bericht versturen is nog lastiger. Het is echter niet onoverkomelijk, zeker als SMS-berichten niet zo belangrijk zijn. De namen in mijn telefoonboek heb ik flink moeten afkorten om ze op een regel te krijgen zonder te hoeven scrollen. Door het gebruik van elektronisch papier worden een geen pixels weergegeven, karakters en iconen zijn daarom haarscherp, in tegenstelling tot de zogenaamde pixelation die te zien is op mobiele telefoons die LCD's gebruiken met lage resoluties. Ik heb altijd volledige ontvangst met het KPN netwerk, de vibratiefunctie en de keuze uit de standaardringtones is goed evenals de verstaanbaarheid. De F3 komt overeen met bijna al mijn eisen die ik aan een telefoon stel. Er zijn echter naast de beperkingen van het beeldscherm ook twee meer serieuze nadelen.

De batterijduur

Voordat ik de F3 kocht heb ik uitgebreid de specificaties van de F3 zoals die op de website van Motorola staan geŽvalueerd. De batterijduur is gespecificeerd als tot ongeveer 300 uur stand-by tijd en tot ongeveer 300 minuten gesprekstijd. Voor mijn vorige telefoon, de RAZR V3i, geldt een specificatie van ongeveer 200-310 uur stand-by tijd en ongeveer 200-400 minuten gesprekstijd. In de praktijk haal ik een batterijduur van iets meer dan 10 dagen met de RAZR V3i. Ik verwachtte dus dat de F3 het nog langer zou uithouden. Ik kwam bedrogen uit, want de F3 houdt er na 4 of 5 dagen mee op. Eerst dacht ik dat er iets mis was met de telefoon of de batterij, maar elders op het Internet wordt een vergelijkbare batterijduur gerapporteerd. Daar moet wel bij gezegd worden dat ik de RAZR V3i 's nachts wanneer ik ga slapen altijd uit zet, want de wekker blijft werken ook al is de telefoon uitgeschakeld. Dat is helaas niet mogelijk bij de F3, dus deze moet ik 's nachts altijd aan laten staan. Ik ben ik erg ontevreden over de batterijduur, ondanks het beeldscherm van elektronisch papier dat zou moeten zorgen voor energiebesparing moet de F3 tot mijn ergernis te vaak aan de oplader hangen. Echt een gemiste kans, zeker omdat ik ook nieuwsberichten kan vinden over mobiele telefoons met een veel langere batterijduur. Bijvoorbeeld de Philips Xenium 9@9k met een stand-by tijd van twee maanden en een spreektijd van 17 uur, en dan gebruikt deze telefoon nog een gewone LCD. Een ander nadeel is het ontbreken van een flight mode functie op de F3, als je niet gebeld wilt worden zal je de telefoon helemaal moeten uitzetten, met als nadeel dat de tijd dan niet meer is af te lezen.

Heb jij ook een Motorola F3 Zwart?

Heb deze telefoon recent als 'extra telefoontje' / 'reserve' gekocht voor 11 euro bij de lokale Mediamarkt, het design en platheid is fenomiaal! Vooral door dit design, het enorm dunne en het electronisch papier schat iedereen de waarde vele malen hoger.
Helaas had ik op dat moment een vriendin die veel berichtjes stuurde, en daar zit net grote voordeel: dit is niet te doen. Met maximum 10 tot 20 berichtjes bewaren op de telefoon en het enorme scrollen was ik dagelijks bezig met verwijderen.
Inmiddels heb ik een TyTN II van HTC, kwa functies een opluchting, maar het lichtgewicht vd F3 mis je enorm!

Betreft review: duidelijk, uitgebreid en goed gelinkt aan de nodige uitleg van Wikipedia

[Reactie gewijzigd door hosttech op 28 september 2008 16:48]

Heeft het geen kleurenscherm? Het design vind ik op zich wel mooi, maar dat scherm zorgt voor een erg speelgoedachtige look. Ik heb zelf bij de MM een Nokia 1209 gekocht als tweede phone en die vind ik echt geweldig > lange batterijduur (ongeveer anderhalve week standby), kleurenscherm, goedkoop (18 euro :D ), klein, mooi en lekker minimalistisch. Alleen is die dus lang niet zo dun als de F3.

[Reactie gewijzigd door Gamesua op 28 september 2008 17:47]

Maar 11 Euro bij de Mediamarkt? Dat is helemaal een bodemprijs, helaas had de Mediamarkt in Utrecht deze telefoon niet liggen. En nee, de F3 heeft inderdaad geen kleurenscherm.