Freecom Silver Store 2-Drive NAS Review

yvez 7 oktober 2013, laatste update op 8 oktober 2013, 1.980 views

Freecom Silver Store 2-Drive NAS

Pluspunten

• Behoorlijk snelle write speeds.
  • Redelijke bouwkwaliteit
  • Redeljik stil
  • Werkt verder prima
  • Torrents goed ondersteund
  • Sledes met insteekpennetjes!

Minpunten

• Trage interface
  • Moeilijk achteraf aanpassen van HD's
  • Geen ondersteuning voor NTFS/FAT schijven intern
  • Buggy software/rechtensysteem

Kwaliteit voeding Score: 3
Lieve Tweaker friends, ik heb deze review geschreven omdat ik even een goede praktijk ervaring met jullie wilde delen. Deze lijkt mij van belang om wel of niet voor deze NAS te kiezen. :)

Na enige tijd dobben over een goedkope NAS oplossing, vielen mijn ogen,
dankzij een Ibood actie, op deze Freecom Silverstore. Op papier is het een erg indrukwekkende verschijning, met alle standaard benodigdheden (althans voor mij) tegen een zeer scherpe prijs!

Verpakking en inhoud
Het uitpakken is simpel. Hij is in zijn geheel tussen 2 schuimstukken geplaats en hij kwam dan ook in prima staat aan.

Het materiaal voelt niet heel solide aan, maar dat was zeker te verwachten voor het geld en dan ook niet echt storend. Er zit een stroom adapter bij en een netwerk kabeltje.

Freecom NAS Back

Inbouwen
Wat erg prettig is aan deze NAS, is dat de sledes in de HD klikken. Je hoeft dus niet met schroefjes te werken. Dit vind ik echt een groot pluspunt omdat je tegenwoordig nog steeds "hotswaps" e.d. tegenkomt, waar je inderdaad de bay eruit kan halen, maar dan alsnog met een schroeven draaien aan de slag moet en dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Dus groot pluspunt!

Freecom NAS sled
Freecom NAS hdinsled

So far, so good! De sledes moeten wel met enig gevoel, doch kracht, in de NAS geduwd worden. Omdat het materiaal niet super sturdy is snappen jullie wel dat het even een beetje wrikken is, maar verder prima te doen.

Freecom NAS frontopen

Ik ben begonnen met 1 x 3TB, om het geheel eens aan een grondige inspectie te werpen. Hij maakt erg veel trillingen als je de NAS rechtop zet. Dit is te verhelpen door hem op zijn zijkant te leggen, zodat de HD in een ligpositie komt net als in de PC. Beetje vreemd, maar verder niet echt belangrijk voor mij of de werking van de NAS.

Freecom NAS front
Freecom NAS bottom

Nu komt het punt waarop ik de review splits. Mijn eerste exemplaar was namelijk DOA. Hierover vertel ik onderin meer, zodat er ook een beeld over de Freecom support geschetst kan worden. Ik ga hier dus verder, met mijn vervangende NAS, die geheel kosteloos is vervangen voor een nieuw exemplaar door Freecom.

Eerste keer instellen
De interface is kinderlijk simpel. Bij de eerste keer verbinden wordt je gevraagd tijd en datum in te stellen en het admin wachtwoord te veranderen. Allemaal pretty straight forward. Wat opvalt is dat de interface behoorlijk traag is. Wellicht heeft dat met het geheugen te maken, wat maar 128mb is, want de 1ghz processor zou geen probleem moeten hebben om een web interface redelijk vloeiend aan te bieden. Dit is wel lichtelijk irritant, maar nogmaals....voor het geld kan ik daar wel mee leven.

De "verschillende" HD/Raid instellingen
Ik wilde natuurlijk vooral aan de slag met het initialiseren van de schijf. Volgens de handleiding mag er geen enkele partitie informatie op de schijf staan. Dit betekent dat je je eventuele storage disk dus niet uit je systeem (en dus met eventuele data) kan halen om deze vervolgens in de NAS te plaatsen. Hij moet een schijf volledig overnemen en dus initialiseren. Ook als je een Jbod o.i.d. zou willen kiezen. Dit vind ik eigenlijk een minpunt...en eentje die het geld aspect iets minder aantrekkelijk maakt.

Als men vervolgens de disk selecteert, krijg je eigenlijk maar 1 keuze; een span aanmaken. Deze terminologie maakte het voor mij even moeilijk te begrijpen wat hier nou precies ging gebeuren. Span, of stripe, o.i.d. is eigenlijk een verwijzing naar Raid 0...waar 2 schijven als 1 schijf gezien gaan worden. Ook wiki zei dat dit een vorm van 2 ziet er uit als 1 situatie is. Aangezien dit uiteindelijk gewoon een Jbod bleek te zijn, was het misschien verstandiger geweest de optie ook Jbod te noemen, of single disk, iets wat de verwarring met een eventuele raid actige verwijzing voorkomt.

Er wordt dan een volume aangemaakt, genoemd "DataVolume". Er worden standaard mappen als "download" en "public" aangemaakt. Je kan dan vervolgens shares aan maken en de individuele shares rechten toe kennen. Dit werkt vrij simpel en intuitief.

Belangrijkste minpunt van de NAS!
Nu komt een punt wat bij mij behoorlijke ergernis opwekte. Ik wilde mijn 2e 3TB schijf toevoegen. Op het moment dat je dat doet en de disk "overneemt" in de interface, krijg je de optie om een volume aan te maken. Echter, op het moment dat je dat doet, krijg je een waarschuwing dat deze optie _al je data wist_. Dit is vreemd, aangezien ik alleen op de 2e disk een nieuwe volume wilde maken, via de Jbod keuze. Na een hoop googelen en onbevredigend antwoord van support (ik zou eerst een backup maken meneer), heb ik besloten een 1TB schijf ernaast te zetten, om te kijken wat er gebeurt.

Wonder wonder...als je er een 2e schijf naast zet, ondanks de waarschuwing, gebeurt er NIKS met de originele DataVolume! Hij maakt gewoon een 2e volume aan en noemt deze "SpareVolume". Goed nieuws! Ik was dus klaar, om mijn 1TB schijf eruit te halen en deze te vervangen met een 3TB versie.

Als je de 2e HD eruit haalt, dan ziet de NAS dit dus eigenlijk als een error. Je kan dan dus niks met de vervangende schijf doen, je kan zelfs niet de SpareVolume verwijderen in de interface. Dit is dus een behoorlijk groot probleem als je een keer een HD upgrade wilt doen, of zelfs vervangen als een van de twee defect is. Want, wat wil het geval; als je na het vervangen van de HD weer kiest voor een nieuwe volume, dan ziet hij dat als een compleet nieuwe install van HD's. Dus zowel de Data als Spare volume worden opnieuw aan gemaakt. Aangezien ik al wat data had gekopieerd, was dit behoorlijk vervelend. Juist omdat het maar 2 HD's zijn, zou je verwachten dat je met de Jbod optie makkelijk een andere HD in kan bouwen mocht dit nodig zijn.... Dit is dus, ondanks het niet gebruiken van Raid, echt een negatief punt van de NAS. Je zou, met Jbod, gewoon individuele schijven moeten kunnen vervangen....

Een schone start met gelijk 2 schijven is het enige wat echt goed werk!
Na dit debacle, ben ik dus opnieuw begonnen, data was toch al verloren. Factory reset, 1e schijf er in, DataVolume gemaakt, 2e schijf er in en SpareVolume aan gemaakt. Als je echt van 0 af aan begint dan is dit dus een prima doch omslachtig en beperkt systeem. Ik raad jullie dan ook aan om met schone schijven te beginnen. En geen data op de eerste schijf zetten voordat je de 2e toevoegt.

Data transfer en snelheden; Indrukwekkend via FTP
Nu konden we dan eindelijk aan de slag. Ik gebruik zelf het liefst FTP voor transfers, omdat ik bij windows altijd het gevoel heb dat de snelheden nooit gehaald worden.

Ik moet zeggen, voor 100 euro zijn die snelheden indrukwekkend. Ik pomp consequent met een avg. van 35MB per seconde en uitschieters richting de 45. Dit allemaal uiteraard in de FTP speed window, maar als ik 8GB in 3 minuten op de NAS heb, dan vind ik dat impressive.

Lezen ligt gemiddeld rond de 40MB, dus ietsjes sneller. Again, niet onafhankelijk getest, maar wel een goede praktijk test. Ik heb mijn volledige video collectie over gezet en heb kunnen zien dat de snelheden constant zo hoog liggen.

Shares en gebruikers rechten
Je kan meerdere gebruikers aan maken en deze individueel rechten geven tot de individuele shares. Allemaal erg makkelijk in te stellen en werkt verder goed. Je kan de mappen ook indivudeel toegang laten verlenen door Linux, Apple, FTp etc. Dus als er mappen zijn die je alleen via FTP wilt laten beheren, kun je de andere sharing methodes uitzetten. Erg handig!

De ingebouwde Torrent client; Prima in orde
De downloader voor torrents is erg straight forward. Je moet het torrent bestand uploaden naar de NAS via de interface en vervolgens begint hij, mits je de port open hebt gezet, met downloaden. De snelheden zijn niet zo snel als op mijn PC, maar slecht zeker niet. En omdat je verder niet naar de downloads hoeft om te kijken, is dat ook geen echt minpunt, maar wel een punt waar wellicht nog op te winnen valt voor Freecom.

Schrik niet als je de bestanden nog niet in de download map ziet als je de torrent hebt toegevoegd. Hij laat de bestanden pas zien als de torrent helemaal binnen is.

Wat wel vervelend is; als de torrent binnen is, staat hij dus standaard in de download map. Als je die wilt verplaatsen naar een van de andere shares, dan gaat dit echt heeeeel erg traag. Een half uur voor +/-8GB! Als je hem eerst naar je PC kopieert via FTP en vervolgens terug naar de juiste share, ben je dus sneller uit. Ook als de share zich op dezelfde HD bevindt als de "download" map. Ik vermoed dat dit iets met het vage "spanned disks" principe te maken heeft maar dit weet ik niet zeker.

Ik heb sindsdien ook wat kleine bugs met de torrent downloader ervaren. Soms was een bestand klaar, maar kwam hij niet tevoorschijn in de download map. Hij stond wel in de download map als je met FTP verbinding maakte, maar dan kon je er vervolgens niks mee doen. "Failed to retrieve directory listing". Na puzzelen met de rechten die echt goed stonden, heb ik het links laten liggen. Maar na de 5e download waar ik niet bij kon....werd ik toch een beetje gek. Hierover gemailed, maar nog geen antwoord.

Eergisteren echter, kon ik opeens bij de downloads en heb ze toen succesvol kunnen verwijderen....geen idee wat voor bug dat dus is.

Firmware; Kinderlijk eenvoudig
Het upgraden van de firmware gaat echt heel makkelijk. Je selecteert het firmware bestand, vertelt hem even dat je het echt zeker weet en hij begint. Een snel en soepel proces wat erg fijn is.

Tonido access; Nog geen ervaring...
Ik heb zelf nog niet Tonido gebruikt, dus kan hier niet veel over zeggen.

Eind conclusie
Als conclusie kan ik zeggen dat deze zeer goedkope NAS precies biedt waar je voor betaald; een extreem simpel en beperkt in te stellen NAS die doet wat hij moet doen. Nu alles draait ben ik er behoorlijk tevreden over. De voornaamste irritaties zijn toch het instellen van de HD's maar dat is niet meer van belang als hij eenmaal draait. Bovendien is hij behoorlijk stil en snel. De torrent functie is simpel maar werkt redelijk, als ik de bugs niet meer ga tegen komen.

Ik denk dat het achteraf beter zou zijn geweest om iets meer geld uit te geven voor een een NAS waar de interface en de instellingen wat uitgebreider zijn, maar voor nog geen 100 euro, heeft Freecom toch een erg net product afgeleverd.

Support; tot dusver perfect!
Nu even terug komen op mijn DOA. Dit is altijd vervelend. Na wat standaard mail wisseling met hun support, waar je, ondanks uitlegaltijd de standaard testjes wordt gevraagd uit te voeren, werd inderdaad van hun kant geconcludeert dat de NAS DOA was en ik kon hem dan ook opsturen.

Na registratie op hun RMA site, kon ik een label uitprinten en de NAS kosteloos retourneren. Na 10 dagen kreeg ik, wederom kosteloos, de vervangende NAS thuis gestuurd.

Ik kan niet anders zeggen dan dat de support van Freecom echt dik op orde is. Ze hebben nog niet op mijn torrent email gereageerd, maar toen het om mijn potentiele DOA NAS ging, reageerden ze binnen een dag....echt hulde. Alas Freecom nou ook eindelijk hun forum online zetten... :)

Heb jij ook een Freecom Silver Store 2-Drive NAS?

Fijne, uitgebreide review. Je zou echter wel wat aandacht kunnen besteden aan de lay-out, denk aan bijvoorbeeld kopjes.
Aangepast! Bedankt voor je feedback, het leest inderdaad beter weg zo. Ook heb ik de zinnen her en der aangepast om het lezen natuurlijker te laten lopen. :)

[Reactie gewijzigd door yvez op 8 oktober 2013 12:03]

Fotootjes zouden ook geen kwaad kunnen bij een review. Close-up van de drive-bays bijvoorbeeld. Verder prima review.
Ik zal vanavond de drive bays/NAS even op de kiek zetten :) Thanks voor je feedback!
Leuke review en ook erg leuk om te zien dat je wat met de feedback doet. Ik kijk ook uit naar de foto's, dan wordt het wat mij betreft een +2!
Bedankt voor je compliment, foto's coming tonight :D

[edit] Foto's done! :)

[Reactie gewijzigd door yvez op 8 oktober 2013 22:40]

Je website, waar de foto's vandaan komen, wordt bij mij door Chrome gemeld als malware. En ik kan dus normaal niet bij deze review komen, zonder op 'verder op eigen risico' te klikken.
Moet je even oplossen. Voor de rest ziet de review er goed uit.
Hoi,

Ik kreeg net ook al van tweakers een melding....dat is apart aangezien het mijn eigen domein is...ik zal mijn hoster even aanspreken.

Groetjes,
Yves

[edit] Aangepast, in local foto album gezet.

[Reactie gewijzigd door yvez op 9 oktober 2013 18:33]

Hoe heb jij de factory reset gedaan als ik vragen mag? Bij mij wil hij maar niet resetten ondanks deze (in handleiding genoemde) stappen:
- eerst in recovery mode gezet
- stekker eruit
- reset knop indrukken en vasthouden
- NAS aanzetten
- na enkele seconden resetknop loslaten
Stroom eraf, aan en uitknop ingedrukt houden.
Dan stroom erop, pin op de reset knop, aanzetten en na 30 seconde de pin loslaten. Dus niet maar een aar seconde. Laat maar weten of het gelukt is :)
Hij wil echt niet! Wordt er een beetje gefrustreerd van, fijne NAS als alles werkt maar Freecom is niet goed in support (ook nooit updates volgens mij trouwens). Tijdens reset ingedrukt houden gaat eerst alles branden, dan alleen HDD1 wit en daarna HDD1 rood. Heb de reset alle mogelijke momenten losgelaten maar de herstelpocedure start maar niet. Statusveld blijft leeg.... |:(