Lenovo IdeaPad MAH6NMH Review

Ronald1975 7 oktober 2013, 408 views

Lenovo IdeaPad MAH6NMH

Pluspunten

• Snelheid.
  • Degelijkheid model (an sich).
  • Value for money.
  • NVIDEA graphics
  • Accuduur (low brightness 5-6 uur!)

Minpunten

• Medium mindere punten: scherm is (vooral buiten) een spiegel, accu duur had misschien wat beter gekunnen, maar 3 uur is te halen. Windows 8 draait goed, maar is voor mij een minpunt.
  • Pijnlijk: wat ik echt een nadeel vond is de interne harddisk (1TB, 5400): deze vertraagd het systeem aanzienlijk. De interne (24GB) SSD is een cache schijf voor de primare schijf, maar ik merk er niets van. Een SSD is gewenst.
  • Dan automatisch het volgende nadeel: de schijf vervangen. Je moet hiervoor 3 (van de 4) rubberen noppen verwijderen met de bijbehorende schroeven en de garantie zegel. Er is dus geen apart klepje voor de HDD, kortom: schijf vervangen is bye bye garantie.

Ik ben al jaren Toshiba fan. Voor mij was het altijd zo: laptop = Toshiba. Totdat een aantal weken geleden mijn Toshiba dermate beschadigde (door een glas drinken) en ik snel een nieuwe nodig had. Vereisten: i5 of i7, 8GB, 13" of 14" en een goede videokaart. On the fly bleek dat moeilijk bij Toshiba of ik moest fors wat meer geld neertellen. Een Apple zou ook een optie kunnen zijn, maar ik hou niet van IOS. Een paar keer zag ik via verschillende vergelijkingssites verschillende Lenovo modellen voorbij komen, en zo ook de U410. Tot op heden bevalt hij (op wat minpunten na, zie hieronder) echt uitstekend. Ik had dit zeker niet verwacht!

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad MAH6NMH?

Apple is OS X, niet iOS (Wat het telefoon/ipad OS is).

Hoe dan ook: Korte review. Kan je een en ander aangeven over de batterijduur en hoe je hem dan precies gebruikt? Je hebt het nu kort over "3 uur is te halen" maar hoe gebruik je de laptop dan op dat moment?

Verder: Kan je iets vertellen over de degelijkheid van de laptop? Lenovo staat bekend om zijn (voormalig IBM) laptops en die zijn superstevig als je de standaard Thinkpad pakte. De IdeaPad ben ik echter nog niet zo bekend mee.

Veel plezier ervan!
Ik bedoel inderaad OS X, bedankt.

Betreft de accuduur: zet je je brightness hoog, en gebruik je dan ook nog eens processor intensieve taken (bv. Photoshop) dan haal je de 2 uur zeker niet. Bij mij een situatie die overdag veelal speelt.

Een lage brightness en wat tekstverwerking: de 3 uur haal je. Bij mij een situatie die 's avonds veelal speelt.

Degelijkheid: ik vind de U410 redelijk dun, en voor deze dikte voelt de laptop degelijk aan. Ik heb het over de behuizing, gebruik van stekkers en open/dichtklappen van het scherm. In vergelijking met een Macbook Pro voelt de Macbook pro degelijker aan.

In vergelijking met een IBM Thinkpad: ik heb hier maar heel even mee gewerkt. Mede omdat het een ouder model is vind ik de vergelijking hiermee moeilijk te maken. Deze laptops waren veel robuuster mede omdat ze dikker waren en zwaardere behuizingen hadden, maar dit even onder voorbehoud.
Nu na precies een jaar kom ik erachter dat de U410 een gruwelijke minpunt heeft: de WIFI adapter (intel 2230 http://www.intel.nl/conte...rino-wireless-n-2230.html)

Het probleem is dat deze kaart geen 5 GHZ netwerken aan kan, en zelfs m'n Toshiba van 7 jaar oud en m'n Galaxy S2 uit 2011 kunnen dit aan.

Erg jammer dat Lenovo hier op heeft bespaard. Ik ben bezig met een oplossing, maar daarvoor met de BIOS aangepast (lees: gehacked) worden.