Specificaties 2,4" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N78 Bruin Review

stijnos1991 27 september 2008, laatste update op 27 september 2008, 1.479 views

Nokia N78 Bruin

Pluspunten

• Vele mogelijkheden (van verbindingen tot multimedia)
  • Design
  • Accu
  • Lichtsensor (automatische helderheid van je scherm)

Minpunten

• Afwerking
  • Schoonheidsfoutjes in Symbian

Inleiding:
Ik heb sinds 4 augustus evaring met de Nokia N78. Vanaf die tijd ben ik in het bezit geweest van 2 telefoons.
Vlak na de release date van deze prachtige telefoon ben ik gaan kijken op internet waar deze het voordeligst aangeboden werd. Uiteindelijk kwam ik op Ebay uit. Op 19 juli heb ik in Engeland een order geplaatst voor deze telefoon en op 4 augustus heb ik de telefoon ontvangen. Het bleek hier om een Chinees toestel te gaan, zonder garantie in Europa en geen Europese firmware updates. Dit toestel heb ik uiteindelijk terug kunnen sturen en ik heb het volledige aankoopbedrag vergoed gekregen. Dit Chinese toestel heb ik ongeveer een week in gebruik gehad, maar ik zal mijn ervaringen delen over het Europese toestel die ik begin september heb ontvangen van 4Launch.

Algemene beoordeling+Feature set:
Ik ben erg te spreken over deze telefoon! Dit kleine monstertje is in te zetten in bijna alle denkbare situaties. Het toestel bied onder andere ondersteuning voor: WiFi, A-GPS, Bluetooth, USB, Micro SD, FM-Transmitter, Radio, Podcasts, Foto/Video, E-mail en nog vele andere protocollen.
Natuurlijk draait dit toestel op Symbian (S60 3rd Edition, Feature Pack 2), waardoor er een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid wordt bereikt.

Bereik:
Over het bereik kan ik alleen maar positief zijn. Ik ben nog niet op een locatie geweest waar het onmogelijk was om te bellen/smsen. Ik heb zelf geen onbeperkt UMTS/HSDPA abonnement, dus veel browsen via 3,5G is er voor mij niet bij, maar de keren dat ik dit heb gedaan is dat uitstekend bevallen.
Het bereik van de WiFi adapter is prima. Thuis, op school, bij vrienden of waar dan ook is het altijd mogelijk om het AP te vinden, vervolgens te associŽren en te browsen! Dankzij de ingebouwde connection manager zit je altijd op het AP dat je wilt gebruiken en surf je niet onnodig op je UMTS/HSDPA abonnement.
Ik ben ook zeer te spreken over het bereik van de Radio! Persoonlijk luister ik veel naar Slam FM en deze kan ik echt Šltijd ontvangen. Radio538 komt iets minder lekker binnen, dus als ik een kelder in stap stoort deze af en toe, maar verder niks op aan te merken.
FM-Transmitter werkt ook leuk. Het is nooit een probleem als je naast een radio staat om goed bereik te krijgen omdat je je telefoon zo dicht mogelijk bij de antenne kan leggen. Natuurlijk is de FM-Transmitter bedoeld voor in de auto en dit heb ik dan ook uitvoerig getest. In onze Golf heb ik altijd bereik, maar in de Lexus van onze rijke buurman zit er nog wat ruis in het signaal. Het is een beetje zoeken naar een mooi plekje.

Accuduur:
Geweldig! In het begin trok ik de telefoon met 1 dag leeg, maar dat is bij abnormaal veel gebruik. Denk aan: Hele dag internetten, emailen, tegelijkertijd muziek luisteren (Radio en MP3) uitvoerig testen van de FM-Transmitter, video's maken en foto's uploaden.
Bij zeer regelmatig gebruik, denk aan: een aantal uurtjes per dag Radio luisteren, een paar fotootjes schieten en regelmatig je e-mail checken houdt de telefoon het makkelijk 2 dagen vol.
Bij matig gebruik heb ik vorige week een recordje van 4 dagen zonder opladen bereikt!
Ik had het erg druk en ik kon weinig afleiding gebruiken, dus heb ik alleen gebruik gemaakt van bel en sms.

Gebruiksgemak:
Het toestel draait op Symbian S60 3rd Edition, Feature Pack 2. Er is hier weinig op aan te merken. Het is te merken dat Symbian dit OS goed heeft ontworpen, het zit gewoon erg strak in elkaar en de overgangs effecten spatten van je scherm af! Functies zijn makkelijk te vinden en er zijn maar weinig bugs. Er zijn natuurlijk schoonheidsfoutjes hier en daar, maar dat is niet een N78 issue, maar een foutje in Symbian.
Vastlopers heb ik een paar keer meegemaakt. Het is me 2x overkomen dat de menu toetsen niet meer reageerden terwijl ik een SMS aan het schrijven was. Het simpelweg vergrendelen en ontgrendelen van de toetsen zorgde ervoor dat ik weer door kon gaan. Dit is het enige puntje wat ik kan bedenken.
In menig review is besproken hoe de toetsen aanvoelen. Veel reviewers zijn hierop afgeknapt. Ik ben wel te spreken over het toetsenbord. De knopjes zijn goed te vinden en ik haal behoorlijk hoge snelheden met het SMSen. Het navi-wheel(soort iPod besturing) werkt, maar vind ik overbodig. Ik heb het nog nooit gebruikt in ieder geval.
Iets wat wel zin heeft is de automatische backlight aanpassing. Er zit naast de front-camera een kleine sensor die automatisch de helderheid van het scherm regelt! Dit werkt perfect. Als het buiten erg zonnig is zie je dat de telefoon zichzelf aanpast met als resultaat een perfect leesbaar scherm!

Design:
Natuurlijk voor iedereen anders, je moet het toestel zelf mooi vinden. Waar Nokia in ieder geval voor heeft gezorgd is dat deze strak is! Er zijn geen toeters en bellen te vinden. Rechttoe rechtaan design noem ik het. Als de backlight uit is heb je 1 mooie zwarte strakke balk in je handen. Als de backlight actief is lichtten onder andere de toetsen op en zie je duidelijk een telefoon te voor schijn komen.

Bouwkaliteit/afwerking:
Voldoende. Sommige toetsen aan de zijkant kraken een heel klein beetje als je ze indrukt. Ook zit er tussen de zilveren buitenkant en het toetsenbord net 1 MM speling, zodat je in het donker de achtergrondverlichting hier doorheen ziet schijnen. Niet storend, maar toch niet helemaal netjes.
Vette vingers zijn niet te zien als het scherm aan is, wel als deze uit is.
Soms heb ik het idee dat de telefoon iet wat goedkoop aanvoelt, maar aan de andere kant heb je toch een heel degelijk toestel in je hand!

Stabiliteit en betrouwbaarheid:

Zoals hierboven beschreven ben ik erg te spreken over Symbian. Er zijn maar weinig bugs te vinden. Ik noem het liever schoonheidsfoutjes.
Harde vastlopers heb ik nog nooit gezien. Het batterij klepje is maar 1x open geweest en dat was toen ik mijn SIM-kaart in het toestel stopte.

Prijs:
Ik heb 350 euro betaald voor dit toestel. In Engeland was ik 20 euro goedkoper uit, maar wel met een Chinees toestel. Momenteel staat deze telefoon voor zo'n 300 euro in de Pricewatch en is daarmee niet erg duur voor wat je krijgt.
Ik heb nog geen spijt gehad van deze aankoop. Het is het geld meer dan waard geweest. Voorlopig ben ik voorzien van een telefoon die zeker nog 2 jaar vooruit kan!

Updates:
27/09/08: Foto's worden vandaag gemaakt van en met het toestel.
Foto's gemaakt met de telefoon:

Heb jij ook een Nokia N78 Bruin?

Ik heb deze telefoon ook, wat mij erg opviel is dat het batterij klepje gigantisch kraakt en zelfs een beetje los zit, heb jij hier ook last van? Ik heb namelijk gehoord dat de latere modellen dit probleem niet meer hebben.....misschien is het dan handig om een nieuw klepje aan te schaffen..Verder inderdaad een super telefoon!
Nette review trouwens :)
Bij mij valt het wel mee. Als ik tegen het klepje duw hoor ik het wel, maar geen keiharde krak of wat dan ook. Dit bedoel ik met de bouwkwaliteit en afwerking.. het is gewoon net niet goed. Echt heel erg jammer, hoe moeilijk zou het zijn om een fatsoenlijke behuizing te maken voor zo'n telefoon als je een telefoonbouwer bent met tig jaar ervaring?
Goede review! Elk aspect van de telefoon is wel aan bod gekomen!

Trouwens, was die 2e foto je hele avondmaal? :p
Tijdens het schrijven dacht ik steeds: Oh shit, ik kan hier nog wel wat over schrijven en hier en hier..
Er is gewoon teveel mogelijk, zo'n prachtig toestel dit :)
Ik heb nog even snel bij gebruiksgemak wat geschreven over de lichtsensor, echt een must have feature :9~
Haha nee ik had honger en was zo asociaal om alvast wat op m'n bord te leggen.

[Reactie gewijzigd door stijnos1991 op 27 september 2008 14:02]

ja, goede review. Leest lekker weg.

Rede dat ik dit toestel momenteel niet bezit is omdat de C toets rechtsonderin zit. Voor linkshandigen is dit misschien een mooie plek maar ik als rechtshandige vind dit een vervelende plek.

Hoe ervaar jij dit?
Nee daar heb ik geen last van. Ik druk de C even gemakkelijk in als de rest van de knoppen.. Omdat hij zo groot is mis ik 'm eigenlijk ook nooit. Het wil wel eens gebeuren dat ik een letter mis(als ik echt teveel haast heb)
humz, misschien dan toch maar even langs de winkel om zelf te proberen :)