Specificaties Socket 1150 met Intel H81 chipset - Bekijk alle specificaties

ASRock H81M-ITX Review

Hakker 6 oktober 2013, 2.874 views

ASRock H81M-ITX

Pluspunten

• Goedkoop
  • Voldoende features
  • Tools die werken

Minpunten

• Slechts 2 Sata poorten

Layout Score: 5
Voor een nieuwe HTPC en thuisserver zocht ik een nieuwe processor en moederbord aangezien mijn oude bak een AMD Brazos het toch wel moeilijk begon te krijgen en ik graag voor mijn HTPC gebeuren MadVR in software mode wilde draaien.

Deze M-ITX is beperkt in zijn features en met name de 2 Sata poorten zal voor de meesten een struikelblok zijn. Daarbuiten is het eigenlijk gewoon een M-ITX als de rest alleen tegen een heel zacht prijsje want toen ik hem kocht was de mobo wel geteld 57,50 en dat is niet bepaald duur te noemen.

Voor de rest van de features heeft het eigenlijk hetzelfde als de andere Asrock borden
Solid Caps, Het bekende 555 princiepe van Asrock voor hun borden. Audio over HDMI, Uefi Bios en Fast Boot.
Qua aansluiting genoeg buiten de Sata3 om.
2x Sata3
2x USB 3.0
1x E-Sata
6x USB 2.0
1x PCI-e 16 2.0 slot
7.1 audio (Realtek ALC892)
1x Gbit (Qualcomm Atheros)
1x VGA
1x DVI-I
1x HDMI

De Fast Boot is van Asrock wel een leuke feature wat zo ongeveer de meeste tijd van je boot proces afneemt. Neemt niet weg dat mocht je in de bios willen komen je het via een Asrock tool moet doen want F2/Del werkt dan niet zo snel wordt er dan geboot.

Qua prestaties ontlopen moederborden zoiezo al niet veel meer met elkaar dus heb ik ook niet de moeite genomen om hem door een stel tests heen te gooien.
Xfast werkt werkt gewoon al is dat echt niet de 5x wat ze beweren maar 10MB/s erbij over een USB2 lijn is mooi meegenomen.

Het enige elke nadeel wat ik kan vinden is echt die 2 sata poorten. Met 4 poorten erop had het een perfect simpel moederbord geweest. Nogal een vreemde beslissing omdat je duidelijk op de foto kan zien dat er aansluitingen zitten voor een 3de en 4de sata poort.

Heb jij ook een ASRock H81M-ITX?

Was het iets duurdere B85m moederbord mogelijk niet een iets logischer keuze geweest gezien je conclusie dat 4 sata poorten een perfect bordje (voor jou dan), zou zijn geworden?
Of is het (geringe) prijsverschil dan toch de bottleneck?
Voor mij zelf was het niet zo'n probleem, maar het is puur in zijn algemeenheid genomen. Voor aardig wat mensen is 2 denk ik wel te weinig. Ik stream namelijk al mijn spul al een geruime tijd over het netwerk. Dus buiten een boot ssd en een hdd voor downloads heb ik geen extra aansluiting meer nodig.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 6 oktober 2013 19:49]

Ik heb zelf deze bord en 2 sata is gewoon genoeg voor mij. Ik heb maar een SSDtje. Heb mijn optical drive nog niet eens geinstalleerd anders zouden beide bezet zijn. Maar wie gebruikt nog een CD/DVDt nog?

Dit is gewoon een goede kaart en persoonlijk vind ik zonde van het geld om een hoger model aanteschaffen. Ik zou het alleen doen voor als je ook wifi wil. Zelfs dan is een externe wifi usbtje goedkoper en handiger.