Sony Vaio Pro 13 SVP1321X9E Zwart Review

Andromedakimchi 6 oktober 2013, 5.050 views

Sony Vaio Pro 13 SVP1321X9E Zwart

Pluspunten

• Weergaloos en superieur 1080p Scherm
  • Vederlicht
  • Prettige toetsenbord
  • Goede prestaties
  • Snelle opstarttijd
  • Ruime configuratiemogelijkheden bij de online Sony Store

Minpunten

• Duidelijk mindere accuduur in vergelijking met Apple Macbook Air
  • Trackpad mist accuratesse
  • De laptop voelt kwetsbaar aan vergeleken met aluminium laptops

Inhoud

Graag wilde ik met jullie mijn review delen, omdat ik in het begin ook behoorlijk in twijfel was over de aankoop van de Sony Vaio Pro 13, vanwege de vele klachten over de wifi/ventilator/bluetooth. De andere optie voor mij was de Apple Macbook Air 13,3 inch. Mijn voorkeur ging echter uit naar een Windows ultrabook, omdat na vele Apple Macbooks Pro's die net na de garantieperiode het leven lieten, ik Apple even laat voor wat het is.

Ik heb de Sony Viao Pro 13 (de versie SVP 1321C5E ,maar deze versie was niet vindbaar op Tweakers) via de Sony website met studentenkorting gekocht inclusief een gratis tweede accu en 4 jaar service en garantie: dit betreft de versie met Intel Core i7 Haswell processor, 8GB intern RAM, 256 SSD harde schijf, met Touch 1080p scherm voor de prijs van Ą1390.

Uiterlijk

Hier kan ik kort over zijn. In twÚÚ woorden: eenvoud=schoonheid. Design is Sony op stero´den zoals ze vroeger hun producten vormgaven. Het is een streling voor het oog. De koolstofvezels waaruit deze laptop grotendeels uit is opgebouwd is niet echt mijn ding, maar zorgt er wel voor dat de laptop vederlicht is.

Elke dag naar werk of naar de universiteit voelt alsof ik naast me aktetas alleen een tas meedraag. Nadeel is dat ik nog steeds niet weet hoe ik de laptop moet oppakken; als een gebruiksvoorwerp wat ik had bij mijn eerdere macbooks of als een kunstvoorwerp die je met handschoenen moet oppakken. Dus oefening baart kunst zou ik willen zeggen.

Enige minpuntje is de stand van de laptop, deze loopt in een schuine hoek af, dus op het moment dat je de laptop op je knie neemt dan steekt de onderkant van het beeldscherm in je benen c.q. knieŰn. Dit kan irritant zijn. Persoonlijk gebruik ik de laptop liever op de tafel en gebruik een ipad op de bank voor de tv.

De onderkant van het beeldscherm is voorzien van 2 heel kleine plastic voetjes c.q. onderzetters (ik weet het niet anders te benoemen) die de schuine stand mogelijk maken. Deze voelen enigzins kwetsbaar aan als je de laptop opent en het beeldscherm naar achteren klapt.

Daarnaast heb ik de Sony sleeve via de Sony store gekocht. Deze sleeve is een echte aanrader, omdat hij geen ritssluiting heeft kunnen de zijranden van de laptop niet slijten. Hij is van binnen geheel afgewerkt van stof en heeft een klep die afgesloten wordt door stevige klittenband, dus de laptop blijft ongeschonden. Dit in tegenstelling tot de 13,3 inch case logic sleeve die ik had gekocht. Die had zo'n nauwe opening, dat telkens de zijranden van de laptop bij het opbergen langs de ritssluiting scheerde.

Toetsenbord/Trackpad

Het toetsenbord ervaar ik als goed. De toetsenaanslag is aangenaam en inderdaad het toetsenbord veert niet mee zoals in de eerdere reviews al was gemeld. Ik ben ook tevreden over de toetsenbordverlichting.

Grote nadeel is de trackpad. Ik heb nu door dat het linkerdeel van het trackpad bedoeld is voor het swipen op het beeld en het rechterdeel van de trackpad bedoeld is voor de eigenlijke muisfunctie. In het begin swipte ik dus keer op keer mijn sony registratie website weg, in plaats van te 'muizen' naar het registratieknopje op de Sony website.

Hier laat Sony fors wat steken vallen t.o.v. Apple mba (macbook air) en mbp (macbook pro). Echter dit is niet onoverkomelijk voor mij, omdat ik altijd liefst mijn logitech Anywhere MX bluetooth muis gebruik.

Scherm

Het scherm betreft een 1920x1080 pixels, IPS Touch 13,3 inch scherm. Ook hier kan ik kort over zijn. Het beeld is weergaloos. Ik ben een filmliefhebber met een 50 inch 1080p Panasonic Plasma scherm en een Epson 1080p beamer thuis en dit scherm past goed tussen mijn andere 'filmschermen'.

De kleurweergave is zoals gebruikelijk behoorlijk fel en oververzadigd, maar erdoor heen zie je toch wel degelijk de kwaliteit van Sony. De Oblivion 1080p, de laatste Harry Potter 1080p, The Hobbit 1080p zien er verrukkelijk uit en spatten van het scherm. Dat wordt een fijne filmervaring in het OV en hotels.

Het scherm spiegelt wel enigszins, maar dit is voor mij niet hinderlijk omdat ik toch voornamelijk office gebruik. De Touch scherm is naar mijn mening wel bedoeld voor binnengebruik. Ik zou de laptop niet buiten op het terras gebruiken.

Hardware

De configuratie bestaat uit een Intel Core i7 – 4200U, 8GB RAM en een 256GB SSD.

Van de processor kan ik slechts zeggen dat de laptop geen enkel probleem heeft met mijn multitasking tussen 10 win8 apps/ internet/ muziek afspelen/ office. Wel merk ik dat de accu lang mee gaat, dus de Haswell technologie lijkt te werken.

Wat betreft de grafische kaart merk ik dat de laptop absoluut geen moeite heeft met het afspelen van 1080p content. Ik merk dat de Windows 8 mediaspeler wel beter is ingesteld met het energiebeheer, dus dit betekent dat de ventilator minder snel aanslaat of minder gehorig is dan de VLC speler.

Voor de mkv files is de VLC wel een must, maar ook hier is de ventilator (op 10% capaciteit), ook al is hij hoorbaar, niet hinderlijk. Pas als ik twee films tegelijk afspeel, ÚÚn op windows media speler en ÚÚn op VLC begint de ventilator luid te worden.

Die 8 GB geheugen wilde ik sowieso hebben om alles sneller te kunnen laden en tot nu toe ben ik zeer tevreden over de snelheid van de laptop op gebied van office, foto's, films en muziek.

De SSD is echt snel. Windows 8 is binnen 4-6 seconden opgestart. De SSD van 256 GB was voor mij de juiste keuze, omdat na fabrieksinstallatie van de 256 GB maar 211 beschikbaar was en van die 211 nog maar 190GB na de Windows 8. Dit zal wel te maken hebben met de safety install bestanden die Sony al heeft voorge´nstalleerd op de SSD. Ik las dat meeste tweakers de SSD hebben geformatteerd en daarna een schone windows 8 hebben ge´nstalleerd. Ik ben maar een eenvoudige office gebruiker en ben tevreden over de sony pre-install.

Voor het geval iets mis gaat kan ik via de assist knop op de laptop de fabrieksinstellingen via de pre-install weer terug zetten. Dat is voldoende 'idiot-proof' garantie voor mij.

De laptop heeft ook 2 USB 3.0-poorten, waarvan ÚÚn van de poorten ook de aangesloten apparaten van stroom kan voorzien c.q. kan opladen. Reuze handig, vanwege het feit dat ik nu dus mijn Fiio hoofdtelefoonversterker kan opladen of gewoon kan aansluiten als DAC voor de 24 bit modus bij het afspelen van Flac bestanden. Nu kan ik dus ook tijdens werk en studie mijn (klassieke) muziek afspelen via de Fiio E17 + Beyerdynamic DT 770 Pro 250 Ohm. De laptop heeft natuurlijk geen probleem met het afspelen van de diverse muziekbestanden (Mp3 320 kbit/ Flac).

Ook reuze handig is de extra usb oplaadfunctie op de stroomadapter die de laptop is bijgeleverd. Ik kon zonder problemen mijn oude Iphone 4 ermee opladen.

De draadloze netwerkadapter is de Intel 7260. Hierover is uitentreure over geschreven binnen het Tweakersforum en Sony forum. Deels terecht en thans deels onterecht. Bij het opstarten en updaten van de Windows 8 gaf de adapter wat problemen met een slecht bereik, maar na het updaten van de driver via de website van Intel middels het gebruik van Intel Driver Update Utility en het downloaden en installeren van de wireless_16.1.5._e64 bestand en het uitzetten van de energie besparing voor de adapter via Windows hardware, door in het energiebeheer de wifi ook op maximale prestaties in te stellen voor de accu, loste deze problemen op.

Bij deze een tip, ga vooral naar de beide websites van Intel en Sony. Wat mij opviel was dat de Intel drivers actueler waren dan de Sony. Echter bepaalde drivers waren Sony Custom made en kunnen dus niet via Intel drivers worden ge´nstalleerd. Maar als je je beperkt tot de bottlenecks van wifi en bluetooth dan adviseer ik je de meer actuele Intel drivers aan.

Qua bluetooth heb ik zonder problemen direct mijn bluetooth Logitech Anywhere MX muis kunnen aansluiten en gebruiken. De muis werkt perfect. Alleen ik vergeet af en toe de mini bluetooth USB zender uit de laptop te halen en dan merk ik dat de Sony sleeve zo slim tailor made is dat mijn laptop dan niet meer in past. Helpt me keer op keer hersentraining op me zelf toe te passen; is de mini bluetooth USB zender al verwijderd?

De laptop heeft ook last but not least een NFC chip. Hiermee kon ik door mijn Samsung Galaxy S3 dichtbij de trackpad te houden de openstaande websites van mijn Samsung S3 doorgeven aan de laptop. Hierbij verscheen rechts op het scherm de melding binnen van de Samsung S3 en door op te klikken opende automatisch de NRC website op de laptop. Verder kon ik nog niet veel met de NCF chip. Ik kon geen foto's delen of video's delen. Dus voor mij lijkt het meer op een gimmick.

Software

Bij het opstarten van de Windows 8 zul je merken dat er veel updates moeten worden opgehaald en ge´nstalleerd. Hier komen waarschijnlijk de klachten ook vandaan van de lawaai´gere ventilator. Wees niet bang dat zal aanmerkelijk hoorbaar afnemen na het updaten. Ik zou de laptop wel aan het lichtnet aansluiten gedurende de updates.

Na mijn eerdere Macbooks was dit mijn eerste Windows 8 ervaring. En ik moet zeggen dat het erg intuitief aanvoelt. De touch ervaring was een ipad deja vu voor mij, maar dat je ook de muis kunt gebruiken binnen de windows 8 omgeving was een aangename ervaring. Plus de windows + x knop is de windows 8 beleving voor mij een frisse wind in de Windows biotoop.

Batterij

De accu gaat lang mee. In de Universiteitsbibliotheek ging de accu 5,5 uur mee, op puur office gebruik met een 80% accu-capaciteit (om de accu te besparen) en 90% schermhelderheid. Bij thuiskomt stond de accu nog op 20%.

Daarnaast heb ik van Sony ook een gratis 'batterysheet' bijgekregen. Deze heb ik nog niet gebruikt, omdat ik tot nu toe voldoende uit de voeten kan met de laptop an sich. Het zou me niet verbazen dat de combinatie laptop + 2e batterij de gebruiksduur zou verdubbelen naar 10-12 uur. Dat is goed, maar natuurlijk niet spectaculair vergeleken met de Apple Macbook air.

De batterysheet is klein van stuk. De laptop wordt slechst een halve cm opgehoogd. Hij loopt iets af van achter naar beneden. Dus de laptop blijft in zijn geheel dan nog steeds klein van stuk.

Hitte en Geluid

Het geluid van de ventilator is niet echt hoorbaar bij mijn gebruik van office/ internet/ muziek. Ik heb de ventilator op gemiddeld en het energiebeheerschema op gebalanceerd staan. Het enige wat ik heb aangepast is de Wifi, die ik op maximale prestaties heb ingesteld op zowel de accu en lichtnetaansluiting.

De enige keren waar de ventilator behoorlijk gehorig werd, was bij het updaten van Windows 8 en het tegelijk afspelen van twee films via windows 8 en VLC en op het moment dat je tijdens normaal gebruik (voor mij office/ internet/ muziek) meer dan 5 tabs in mozilla gaat gebruiken (was bij mij bij 8 tabs), maar dit kon ik eenvoudig oplossen door windows + x en daarna via taakbeheer uitschakelen van mozilla en weer opstarten en niet meer dan 5 tabs in de Mozilla browser gebruikte.

Het blijft toch een ultrabook en geen volwaardige multimedia laptop. Maar voor mij geen enkel probleem omdat ik vooral op zoek was naar een lichte office ultrabook voor mijn werk en studie.

De Sony Vaio Pro is voor mij de ideale lichte ultrabook voor officegebruik voor werk en studie. Pluspunt is het weergaloze scherm die mij elke keer aangenaam verrast als ik weer tijdens het werken of studeren per ongeluk een film bekijk. Minpunt is de accu die wel goed is maar niet exceptioneel goed als de Apple macbook air. Maar dit wordt duidelijk gecompenseerd als je ook gebruik maakt van de externe batterysheet. Daarnaast heeft het toetsenbord een prettige aanslag en is tevens voorzien van toetsenbordverlichting.

De laptop behuizing is echt een kunstwerk waar je elke dag van geniet. Vooral als de laptop gesloten op je tafel ligt, is die nauwelijks zichtbaar tussen de kranten, tijdschriften en je werkdossiers, maar als je hem herkent is het net een kleine sjieke zwarte granieten monoliet voorzien van een mooie vaio logo.

Kortom de Sony Vaio Pro 13 is een echte aanrader voor degenen die op zoek zijn naar een lichte ultrabook en af en toe van een mooie film willen genieten tijdens o.a.zakenreizen, want het beeldscherm is superb.

Heb jij ook een Sony Vaio Pro 13 SVP1321X9E Zwart?

Reviews door de redactie

Mooie review! ben zelf nog enorm aan het twijfelen, (vooral mbt wifi, maar bij jou zijn blijkbaar de problemen van de baan?) deze Sony vaio pro of MBA2013.
Bedankt voor je compliment. Sinds ik de nieuwste Intel drivers heb gedownload heb ik prima wifi ontvangst thuis. De wifi zit op1,5 tot 2 Mbit snelheid. Voor mij is dat meer dan zat. Kan een probleem voor je zijn als je hogere snelheden wil of gewend bent. Op de Tweakers en Sony forums kun je er meer over lezen. Ik ben zelf een casual wifi gebruiker op mijn laptop. Voor snelle downloads gebruik ik me PC. Als je meer vragen heb hoor ik het wel. Ik heb de laptop nu al 2 weken en kan je up to date houden over de Sony Vaio Pro 13 ervaringen.

P.s. Excuses voor mijn verlate reactie. Ik was nog op mijn werk.
O ja natuurlijk de vergelijking met de Apple mba. Voor mij was het een vrij eenvoudige beslissing. Na mijn laatste Apple mbp sterfgeval net na de garantieperiode had ik het even gehad met Apple. Ik heb zeker meerdere malen de Apple mba bekeken, gevoeld, en bewonderd op leidseplein Adam, maar vond de resolutie vrij laag en TN paneel vrij flets. En ik wilde wel eens een keer de Windows 8 touchscreen ervaren.

En als je de Sony hebt gezien dan val je echt steil achterover qua beeldkwaliteit. Echt een mooi superscherp beeld. Ik heb de IPS Touch variant die wel reflecteert. Je kunt ook kiezen voor een IPS matte non-touch scherm. Eigenlijk een te luxe superbeeld voor mijn simpele office gebruik voor werk en studie, maar je zult ervan genieten als een film tussendoortje in de OV, hotels, korte vliegreizen (ik vlieg regelmatig naar londen).

Maar gaat je voorkeur uit naar een super accuduur dan is de keus voor Apple mba onontkoombaar. Dit kun je ook via een omweg doen bij de Sony middels een tweede accu die je optioneel bij kan kopen (ik weet de prijs niet uit me hoofd is iets van 125-150 euro geloof ik), maar dan wordt de laptop een halve cm dikker en de laptop weegt dan rond de 1400 gram. Dit verdient natuurlijk niet de schoonheidsprijs zoals de Apple mba.

Dus ik kan me je twijfel inbeelden. Uiteindelijk is het afhankelijk van je wensen en voorkeuren. Waar wil je de ultrabook vooral voor gebruiken en welke functies zijn daarbij voor jouw een must; lange accuduur? 1080p scherm? goed toetsenbord? stevige behuizing? voldoende aansluitingen?, enz. Ik wens je in ieder geval veel succes met je keus.

[Reactie gewijzigd door Andromedakimchi op 8 oktober 2013 19:29]

Androm, ( ik kort m even af ;) )

bedankt voor de uitgebreide reactie op de al uitgebreide review en om de ervaring te delen, het is zeker iets dat ik opneem in mijn definitieve keuze.

ik ga er nog wat nachtjes over slapen en maak binnenkort mijn uiteindelijke beslissing ik laat je wel weten wat het geworden is :)

[Reactie gewijzigd door ShiftHappenz op 9 oktober 2013 21:11]

is de matte versie zonder touchscreen ook buiten de Sony website te koop?
Wil hem via me werk kopen en dan heb ik helaas te maken met preferred dealers.
Mijn ultrabook Sony Pro 13 werd besteld met anti-glare scherm (zonder touchscreen), 256GB SDD en 8 GB RAM via de Sony website upgrade promotie. Windows 8.1 update werd binnenkort ge´nstalleerd. De videokwaliteit en audio kwaliteit (met Sony MDR-V55 headset) zijn perfect. De SD-kaart ondersteunt SDXC (128GB SDXC-kaarten mogelijk). Perfecte multimedia computer en tablet vervanging.
Je hoeft niet VLC player (32-bits) te installeren voor mkv-bestanden, maar alleen Haali Media Splitter en je kan MKV spelen via WMP. Je zult ventilator geluid niet horen.
Hartelijk dank voor de tijd en moeite die je in je review hebt gestoken.
Mede hierdoor heb ik vorige week een Sony Vaio Pro 13 (i7 4500u, 8 GB RAM, 256 Gb PCIe SSD, touch) besteld.

Mijn gebruik zal voornamelijk beperkt worden tot werken via internet (m.n. web-based applicaties draaien, 10-12 Firefox tabs gelijktijdig open) en Office programma's gebruiken (gewoonlijk 4 a 5 Word schermen gelijktijdig openen). Daarnaast regelmatig PDF-jes van 64 kb tot 250 mb openen.

Kortom, gebruik dat de Vaio goed aan moet kunnen. Verder ben ik regelmatig onderweg en wil ik dan met de Pro 4 Ó 5 uur on the road kunnen werken, ik begrijp dat die tijd goed te halen is.

Zo nu en dan zal ik trouwens zeker een high-definition film willen bekijken (streamen vanaf mijn server) en wat muziek luisteren (Sennheiser in ears, dus niet via de laptopspeakers).

Volgens mij moet het gebruik dus niet het probleem zijn.

Ik vroeg me nog wel af, hoe bevalt het 13.3 inch scherm jou qua formaat? Vind je het niet te klein?
Ik werk nu nog op een oude Dell met 14.1 inch scherm. Als optie heb ik nog om een tweede scherm op kantoor te laten plaatsen, maar gezien de hoeveelheid papieren die over mijn bureau gaat op een gemiddelde dag is de ruimte me ook wel wat waard...