WD My Book Essential 3.0 3TB Zwart Review

Torgo 6 oktober 2013, laatste update op 6 oktober 2013, 1.577 views

WD My Book Essential 3.0 3TB Zwart

Pluspunten

• Snelheid (+/- 140 MB/s read/write)
  • Prijs (109 euro bij mediamarkt website)
  • Capaciteit (3TB)
  • Looks
  • Geluid

Minpunten

• Het is geen SSD dus snelheid blijft beperkt tot HDD snelheden

Mobiliteit Score: 4
De afgelopen paar jaar heb ik verschillende Western Digital externe harde schijven gebruikt in combinatie met iMacs. De drie schijven die ik heb gehad zijn:

1TB Western Digital My Book (USB2.0)
2TB Western Digital Essentials (USB2.0)
3TB Western Digital My Book (USB3.0)

Ik heb zoals hierboven aangegeven nu drie schrijven gehad. De eerste My Book doet het nog steeds maar was te klein geworden kwa capaciteit. De Essentials drive gaf vorige week een melding dat ik er niet meer naar toe kon schrijven en dat hij geformateerd moest worden. Daarom snel een nieuwe schijf gehaald en dat was meteen een goede smoes om over te kunnen stappen op USB3.0

Ik heb dus met betrouwbaarheid zowel goede als slechte ervaringen, want de tweede gaf dus redelijk snel (binnen 5 jaar?) een fout melding maar na een format lijkt hij weer ok.

Ik gebruik de schijven altijd op dezelfde manier. Twee partities. Eentje voor Time Machine en de andere als externe schijf voor data, voornamelijk films e.d.

De software van WD heb ik nog nooit gebruikt. Ik formateer ze meteen en gebruik Mac Disk Utility, Time Machine en de andere standaard OS X dingen.

Voor de fun heb ik een kleine test van zowel mijn nieuwe, als vorige WD schijf bijgevoegd en ook maar eentje van mijn interne Fusion drive. Zoals je kunt zien is de snelheid een enorme verbetering ten opzichte van de oude, maar natuurlijk komt hij niet in de buurt van de Fusion drive (een combi van 128GB SSD en 1TB HDD)

WD 3TB (USB3.0) ------ WRITE 141.9 MB/s / READ 145.8 MB/s
WD 2TB (USB2.0) ------ WRITE 22.1 MB/s / READ 34.2 MB/s
Fusion drive -------------- WRITE 294.4 MB/s / READ 417.9 MB/s

• iMac 21.5-inch, Late 2012

Heb jij ook een WD My Book Essential 3.0 3TB Zwart?